R1 från

Per Fireblade skrev:

Vad är ditt problem? Har jag kallat dig någonting, eller vad har du för anledning till att hoppa på mig?

Gottis skrev:
För när/om han smäller så blir det ett jävla liv killen får inte ut ett öre frånförsäkringsbolaget ligger där invalid och som sagt får inte ett öre plus att strypningen finns av en anledning den räddar liv liv små hormon pojkar och flickor som ska va coola inför polarna vi har ett bra exempel i sommras här i GBG en som skulle stila sej med ett knä skrap hojen slutade i ett räcke och är idag skrot

skulle inte förvåna mej om din hoj står på Faster Ruht i fjällen någonstans vid riksgränsen :kocko

Som de skulle sagt i USA..... ORD! :tummenupp

Per Fireblade skrev:
Ja det var dumt av mej.Men du var inte sen o haka på :va

Väntar på en ursäkt.
Ser att du är relativt ny här på forumet, så ett tips är att du ger upp den hårda attityden om du vill få några vänner här.

Färjestad skrev:
:felämne varför gillas inte skenförsäkringar? :felämne

Se "gottis" inlägg men lägger till:

Man ska fan inte ha hoj om man inte har råd att försäkra den på sig själv :kocko *nu var det sagt*

(Dock finns det ju försäkringar där sambo/makar får köra varandras hojar, det är INTE skenförsäkring. )

Last edited:
2fast4hjo skrev:
(Dock finns det ju försäkringar där sambo/makar får köra varandras hojar, det är INTE skenförsäkring. )
Kanske inte om man kör hojen lika mycket båda två. Däremot är det ju minst lika mycket skenförsäkring att den huvudsakliga ägaren skriver hojen på sambon som om Kalle 18 år skriver hojen på sin 85-åriga mormor i Lappland.

Tråden har ju urartat rätt hårt och jag fick rekommenderat en cbr 929 som verkar ha lika mycket effekt o vara lika "extrem" hojj fast det är en honda istället, kasnke har något att göra med märkeslojalitet? Allra helst vill jag ha en ducati/aprilia/bimota men tyvärr ligger alla deras sporthojjar för högt i pris, utom möjligen aprilia rs125/250 men kom i från en 125 cc och orkar inte mecka så mycket med hojjen, gillar att köra. Men fortsätt gärna ge tips på bra första hojj runt 45 tkr(vilka jag har tjänat ihop själv, inget "pappa betalar" här inte).

Estremo skrev:
Kanske inte om man kör hojen lika mycket båda två. Däremot är det ju minst lika mycket skenförsäkring att den huvudsakliga ägaren skriver hojen på sambon som om Kalle 18 år skriver hojen på sin 85-åriga mormor i Lappland.

Har inget med att göra om vem som kör hojen mest, det har man löst genom att
dubbel självrisk gäller om jag skulle köra min sambos hoj.

Han däremot får INTE köra min då den är tjejförsäkrad.

Står det i villkoren att man får köra sambons/makens hoj mot en ökad självrisk så kan inte jag få det till att det är "lika mycket skenförsäkring som om Kalle 18 år skriver hojen på sin 85-åriga mormor i Lappland"

Per Fireblade skrev:

:dummer

Last edited:
Killen frågar efter priser på olika hojar, så sluta predika en massa. Är ni bättre själva? Trimmad moppe är väl inte bättre om man tänker moraliskt.

Hugo skrev:
Tråden har ju urartat rätt hårt och jag fick rekommenderat en cbr 929 som verkar ha lika mycket effekt o vara lika "extrem" hojj fast det är en honda istället, kasnke har något att göra med märkeslojalitet? Allra helst vill jag ha en ducati/aprilia/bimota men tyvärr ligger alla deras sporthojjar för högt i pris, utom möjligen aprilia rs125/250 men kom i från en 125 cc och orkar inte mecka så mycket med hojjen, gillar att köra. Men fortsätt gärna ge tips på bra första hojj runt 45 tkr(vilka jag har tjänat ihop själv, inget "pappa betalar" här inte).

en bra nybörjarhoj för 45000kr är suzuki sv650s -02, jag hade en sån som andrahoj o den var kanon, har precis bytt upp mig till en fireblade -03. men grejen är den att jag hade betydligt roligare med suzukin(trots att den bara har "futtiga" 70hk), ångrar lite att jag inte har den kvar. anledning är att på mina favoritvägar kände jag mig som rossi när jag körde suzukin, de va full gas till varvstoppen o växlande hela tiden, men med firebladen blir det mer halvgas på mellanvarv o samma växel hela tiden, alltså lite touring, trots att det går lika fort. visst rakt fram så är firebladen betydligt roligare, men jag kör ju inte motorväg så där ofta.
så mitt råd till dig är att börja lugnt o ha kul, det är ingen prestige i att ha värsta hojen. när man är nybörjare spelar det ingen roll hur många hästkrafter man har det går som fan endå.

Larre70 skrev:
Killen frågar efter priser på olika hojar, så sluta predika en massa. Är ni bättre själva? Trimmad moppe är väl inte bättre om man tänker moraliskt.
Tja, prisbilden finns i sin klarhet bland annat på www.blocket.se. Dock som vanligt med kraftiga överpriser eftersom folk övervärderar sina gamla häckar ofantligt mycket.

2fast4hjo skrev:
Har inget med att göra om vem som kör hojen mest, det har man löst genom att
dubbel självrisk gäller om jag skulle köra min sambos hoj.

Han däremot får INTE köra min då den är tjejförsäkrad.

Står det i villkoren att man får köra sambons/makens hoj mot en ökad självrisk så kan inte jag få det till att det är "lika mycket skenförsäkring som om Kalle 18 år skriver hojen på sin 85-åriga mormor i Lappland"
Nja, den person som är den huvudsakliga brukaren och utgör största risken är också den som skall stå som försäkringstagare. Om så inte är fallet står jag fast vid att jag anser det vara skenförsäkring.

Nåväl, det är inte det tråden handlar om.

Victor skrev:
Lyssna på mig nu Hugo. Här är dagens moralkaka bakad med omsorg.
För du kommer att gå omkull eller göra nått fånigt som att tippa den från stödet. Alla gör sånna korkade grejor i början. Fundera över hur kul det skulle vara att plantera en fin repfri R1 i diket efter två månader.
Kan du leva med en massa repor, lite dålig passform på vissa kåpdelar och sånt så är väl vilken hoj som helst lagom (o)lämplig. För du kommer klota den oavsett.

Dagens sanning.
:tummenupp

Altid lika mycket skrämsel propaganda och skit snack när ordet skenförsäkra dyker upp, folk som bara skriver.

Köra en r1a på 25kw är det nog ingen som vill göra, kan inte tänka mig cykeln mår bra av det heller

köpa en r6a och köra den på 25kw känns också lite fel men men... har kört min r6a på 25kw och visst den gick ju framåt:) gick bara inte att varva så mycket.

Importera en r1/r6 från tex tyskland som där nere är reggad på 25 kw då får du en mycket billigare försäkring"slipper skena om du nu tänkt de"! I nu läget med försäkrings bolagen så försäkrar man på ursprungs effekt. Om du tar in en 25kw så får SBP in ursprungs effekten på 25kw och försäkrings bolaget dom uppgifterna också "har då läst någon som gjort så"

Lycka till med köpet av cykel:) Alltid lika roligt med nya saker!

Last edited:
ja fjädern till kuliss rullen bytes inte på någon garanti. Där emot som någon sa kopplings korgen"kolla märkning i ram". Den dyraste kända sjukan är att ingreppen på växeldreven blir dåliga, vilket gör att oftast tvåans växel hoppar. Har den gjort det så får man antagligen byta två växellåds drev + skiftgafflar(dyrt). Men roligare cykel hittar du inte för 45 000kr."HANDLA".

Larre70 skrev:

en trimmad moppe gör inte 240 kmh+ :fatta!

Lam-Kaka skrev:
Få se nu hoj för 45k + ut rustning för 10k+ försäkring för minst 8k+ per år.. hmm 63k.. Är du en sån där pojke som, pappa betalar! . Samma som dagens duma blondiner i 17 års åldern pappa pappa jag har för små tuttar kan du betala , ja men visst det kan jag göra lila gumman :3freak

Sen om du är så iq befriad så du vill köra en r1 ostrypt när du e 18år så gör det , skmen fan ta dig om du får person ador så vi andra får högre premier. Men troligen så kommer det inte hända eftersom du knappast kommer ha råd med helförsäkring eller är så osmart så du ställer hojen på någon annan :fatta!

Den beräkningen passar ganska bra på mig, 18år... fast skilldnaden är att hojen står försäkrad på mig och att jag själv har jobbat och skramlat ihop varenda öre. De flesta föräldrar vill inte bidra med pengar till sånna farliga grejer.
sluta upp med fördommarna, (förresten så glömde du körkortet) Själv tycker jag inte att det spelar så stor roll om man är 18 eller 25 när man sätter sig på en sporthoj. bara man har förnuft. antar att ghostrider är över 25, eller? Patr..

X-up skrev:
Vad är ditt problem? Har jag kallat dig någonting, eller vad har du för anledning till att hoppa på mig?

Som de skulle sagt i USA..... ORD! :tummenupp

Väntar på en ursäkt.
Ser att du är relativt ny här på forumet, så ett tips är att du ger upp den hårda attityden om du vill få några vänner här.
Oki du har rätt.jag ber så mycket om ursäkt :pannkyss

Dessutom innebär skenförsäkring att om olyckan är framme och du får ut pengarna så har du lurat oss andra eftersom du inte betalt in din beskärda del i premier.

I slutändan innebär det att allas premier stiger.

Köp din R1a men skit i helförsäkring så kostar det kanske inte otroligt mycket ändå, fast egentligen skulle jag nog rekomendera att skaffa nåt annat några år så du slipper strypa den osv, det är nämligen så att har du noll erfatenhet av motorcyklar så kan du råka illa ut med en R1a.
Men det är din sak, jag bara hoppas tat du betalar din del och ger fan i att blåsa mig.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon