R1 från

2fast4hjo skrev:

Finns dom för det priset och är fräscha så peka(länka) i rätt riktning :)

EDIT: 929 är väl likvärdig R1an i effekt? Så de är ju lika "illa" som att köpa en R1a?
 
X-up skrev:
Icke! Köper du en -98 / -99 R1, så se till att den har 2st stjärnor stämplat före & efter ramnumret som visar att den fått den där klena fjädern i motorn utbytt. Brukar gå av & så blir det problem med växlarna om jag inte minns helt fel.

Fel, fjäder i växellådan.

X-up skrev:
Sök på forumet & du skall finna, men det är en fjäder i växellådan som brister.
Dessutom, hårt körda exemplar av R1 är kända för att dricka mycket olja!

Fel, R1:an 98-99 drog mycket olja redan från början. Drar dom mer än 1 liter på 100 mil - så bör man byta kolvringar. Ett bra tips är att byta till högre viskositet på oljan.

sportbike skrev:
Yamaha R-1 -98 och -99 modifierades genom att man bl.a bytte ryckutjämnare i bakhjulet,och kopplingskorgen,pga för klent material.
Detta finns dokumenterat hos generalagenten,bara att kolla.Märkningen av dessa rep ska finnas stämplat på ramhuvudet,före och efter ramnumret.
Kolla även vajrar till EXUP-en,kan gå av.Styrlagret består av lösa kulor,blir lätt glapp om du sätter ner för hårt efter luftfärd,vilket knappast går att undvika.( bak-bananen,alltså )

Ryckutjämnaren byttes inte. Det är bara 6 gummiklossar - vad kan bli fel på dessa?. Inte kopplingskorgen. Jag har ägt 3 nya r1 98,99, 01 så jag vet vad som bytts på dessa modeller.

Hugo skrev:
Eftersom många verkar negativa till att jag tänker på en R1a så kanske ni kan ge mig förslag på hojjar som kostar runt 45 tk?

R1:an är en kanon hoj, men inte att strypa. Alla 1000 cc går som gamla BSA från 1958. Köp en 600 om du skall strya. Det finns inte många 1000 cc av årmodeller 98 t.o.m 00 som slår R1 på fingrarna vad det gäller kvalité. Fråga vilken verstad som helst. R1:an är en riktig arbetshäst.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=26881# kanon hoj!!
 
Hugo skrev:
Vad ligger R6an på i effekt då?

Hmm tycker du ska börja med en Suzuki bandit eller nåt, eller åtminstone åka bakpå nån med tex R1/R6 innan du handlar för o se vad det är du snackar om.
Dom rör ju på sig minst sagt :)
Rätt mycket hoj för ett "moppefucko" :tummenupp :rolleyes:

Du lär dig mera på att köra en effektsvagare hoj och öva upp körtekniken på, de går o köra fort med en 50 hk szr ochså.
Fråga alla dom potatisar man körde ifrån på Kullen i sommras :banana :rofl
//D
 
Lyssna på mig nu Hugo. Här är dagens moralkaka bakad med omsorg.
Du ska inte köpa en svagare hoj bara för att det är moraliskt riktigt eller för att några på ett internettforum tycker det. Du ska köpa dig en hoj (gärna över 750cc så du får köra upp på den) som är inte fullt så dyr att klota med. Stirra dig inte heller blind på effekten, det är inte så stor skillnad man kan tro om man inte testat.
För du kommer att gå omkull eller göra nått fånigt som att tippa den från stödet. Alla gör sånna korkade grejor i början. Fundera över hur kul det skulle vara att plantera en fin repfri R1 i diket efter två månader.
Kan du leva med en massa repor, lite dålig passform på vissa kåpdelar och sånt så är väl vilken hoj som helst lagom (o)lämplig. För du kommer klota den oavsett.
Vilken hoj som går bäst strypt vet jag inte, det får någon annan avgöra.
Men du bör ju fråga dig om det är körandet eller poserandet som är roligast.
 
Få se nu hoj för 45k + ut rustning för 10k+ försäkring för minst 8k+ per år.. hmm 63k.. Är du en sån där pojke som, pappa betalar! . Samma som dagens duma blondiner i 17 års åldern pappa pappa jag har för små tuttar kan du betala , ja men visst det kan jag göra lila gumman :3freak

Sen om du är så iq befriad så du vill köra en r1 ostrypt när du e 18år så gör det , men fan ta dig om du får person skador så vi andra får högre premier. Men troligen så kommer det inte hända eftersom du knappast kommer ha råd med helförsäkring eller är så osmart så du ställer hojen på någon annan :fatta!
 
Last edited:
Lam-Kaka skrev:
Få se nu hoj för 45k + ut rustning för 10k+ försäkring för minst 8k+ per år.. hmm 63k.. Är du en sån där pojke som, pappa betalar! . Samma som dagens duma blondiner i 17 års åldern pappa pappa jag har för små tuttar kan du betala , ja men visst det kan jag göra lila gumman :3freak
Är du avis? Betong i sandlådan utanför ditt miljonprojektshus?
Jag är avis, men inte missunsam.
 
Victor skrev:
Lyssna på mig nu Hugo. Här är dagens moralkaka bakad med omsorg.
Du ska inte köpa en svagare hoj bara för att det är moraliskt riktigt eller för att några på ett internettforum tycker det. Du ska köpa dig en hoj (gärna över 750cc så du får köra upp på den) som är inte fullt så dyr att klota med. Stirra dig inte heller blind på effekten, det är inte så stor skillnad man kan tro om man inte testat.
För du kommer att gå omkull eller göra nått fånigt som att tippa den från stödet. Alla gör sånna korkade grejor i början. Fundera över hur kul det skulle vara att plantera en fin repfri R1 i diket efter två månader.
Kan du leva med en massa repor, lite dålig passform på vissa kåpdelar och sånt så är väl vilken hoj som helst lagom (o)lämplig. För du kommer klota den oavsett.
Vilken hoj som går bäst strypt vet jag inte, det får någon annan avgöra.
Men du bör ju fråga dig om det är körandet eller poserandet som är roligast.
Eftersom Victor bakade kakan med sån omsorg så fortsätter jag med lite prydlig spritsning.
Titta på t.ex. en Honda CBR600F från mitten av 90 talet. Ca: 100 hk ostrypt.
Rätt schysst hoj till ca 15 000 kr lägre pris än det du tänkt lägga. Då har du dessstom råd till ett helställ ett bra ryggskydd och en riktigt bra hjälm.
R1, CBR1000RR, GSXR1000 K5 och alla andra balla häftiga hojar finns kvar.
Fortsätt drömma om dom men se också till att leva så länge att du får chansen att äga en.

Återigen, en strypt R1:a är inget att ha.
 
Victor skrev:
Är du avis? Betong i sandlådan utanför ditt miljonprojektshus?
Jag är avis, men inte missunsam.


Nää inte avis tycker det mest är roligt o se en grabb i 18års åldern vill så gjärna köra ihjäl sig :död men men vissa rötägg kan ju klara sig. Köpa en r1 o stypa den för att sedan ta bort strypningen tycker jag är en väldigt dålig handling sen är det skit samma.

Sen ger jag han bara lite info om kostanderna. Och det kan ju inte va helt fel eller?:)
 
Lam-Kaka skrev:
Nää inte avis tycker det mest är roligt o se en grabb i 18års åldern vill så gjärna köra ihjäl sig

Vem fan ville inte det när man var 18?
Eller, jag vill fortfarande det mer eller mindre. Och som sagt, jag vet inte hur en strypt R1 beter sig men jag kan tänka mig att det suger getpung.
 
sportbike skrev:
Yamaha R-1 -98 och -99 modifierades genom att man bl.a bytte ryckutjämnare i bakhjulet,och kopplingskorgen,pga för klent material.
Detta finns dokumenterat hos generalagenten,bara att kolla.Märkningen av dessa rep ska finnas stämplat på ramhuvudet,före och efter ramnumret.
)
Det gäller bara 98an, 99 byggdes med rätt korg direkt, men på en 98 syns det om det är bytt genom att ramnummret har 2 stjärnor på båda sidor om sig.
I övrigt så avskyr jag folk som måste fråga okända på forum vad de ska ha för hoj, det börjar verkligen inte bra då.
Jag är med på hata skenförsäkrare listan.

Strypt R1 till 34hk, hahaha det tror jag ingen kör med på riktigt.

flexbert skrev:
Man kan väl inte ha en r1a som godkänd mellanklasshoj? :va
tyvärtr jo, men den blir okörbar, ett grovt fel i reglerna tycker jag, det uppmanar till att vara olaglig.
 
Last edited:
Silwer skrev:
tyvärtr jo, men den blir okörbar, ett grovt fel i reglerna tycker jag, det uppmanar till att vara olaglig.


Jag tror fortfarande att du har fel..
Det ska ju inte vara bara under 35hk eller vad det är. Mcn fär väl inte ha mer än 0.16kw per kg orginal? :va
 
Zilversurfer skrev:
Fel, fjäder i växellådan.



Fel, R1:an 98-99 drog mycket olja redan från början. Drar dom mer än 1 liter på 100 mil - så bör man byta kolvringar. Ett bra tips är att byta till högre viskositet på oljan.
Beror på exemplar, min drar ingenting alls.
På över 600 mil gick inte ens en deciliter.
1 liter på 100 mil innebär tokslut.
Men som du skriver jag kör med 15w 40 olja, kör man med tunn olja så suger de nog i sig en del så undvik det för oljenivålampan varnar mest hela tiden isf.
 
flexbert skrev:
Jag tror fortfarande att du har fel..
Det ska ju inte vara bara under 35hk eller vad det är. Mcn fär väl inte ha mer än 0.16kw per kg orginal? :va

Efter strypning skall det va max 25kw & max 0,16 kw per kg inte som tidigare då det räkte med att ett av dessa krav uppfylldes
 
Showtime skrev:
precis det ja menar.. sen ska han säkert skenförsäkra hojen med.. kostar ju fan lika mkt i försäkring på honom som hojen kostar! :fatta!


Sluta gnälla för helvete. Han vill ha en R1a så låt han köpa en :7peta De är väl inte ditt problem om han ska köra strypt eller inte
 
Back
Top