R1 från

Per Fireblade skrev:
Oki du har rätt.jag ber så mycket om ursäkt :pannkyss

Vafalls!? Ytterligare en som ber om ursäkt här på forumet?! Vågar man tro på att detta är en trend för att folk är trötta på den annars vanliga kaxiga attityden? Låt oss hoppas det. Well done. Carry on. :bow :tummenupp

För övrigt tycker jag Hugo (född -88) ska PM:a Gulleplutt så kan ni ha er egen tomtedialog för er själva, så här i nalkande jultider o allt. :tummenupp

Hett tips Hugo: Tråd i världklass!!! LÄS OCH NJUT!

Last edited:
xanlar skrev:
Den beräkningen passar ganska bra på mig, 18år... fast skilldnaden är att hojen står försäkrad på mig och att jag själv har jobbat och skramlat ihop varenda öre. De flesta föräldrar vill inte bidra med pengar till sånna farliga grejer.
sluta upp med fördommarna, (förresten så glömde du körkortet) Själv tycker jag inte att det spelar så stor roll om man är 18 eller 25 när man sätter sig på en sporthoj. bara man har förnuft. antar att ghostrider är över 25, eller? Patr..

Du har en poäng där :) , Men jag skulle hällre rekomendera något lugnare o biligare som första hoj än en r1 + jag vill upplysa Hugo om kostanderna. Har han 45k att lägga ut + 10-20k till utrustning m.m så kanske han har råd med en r1. Sen visst det kvittar ganska mycket om man är 18-25 men r1 som första hoj naaa + att ta bort strypningen när man e 18år och köra hojen så, det finns stor risk att man åker ditt för det om det händer en olyckorna.(och man kan ju inte påsta att det aldrig händer, det är många bilar som ej ser en mc). Av mina egna erfarenheter så tycker jag inte en r1 e en bra första hoj har nu två polare som har krashat,kvadat sina hojar som har haft kortet max 1 år. 2 av 3 kan man säga enna klarade sig eftersom han endast körde 26mil i år o hade turen på sin sida :). Enna olycka skede tack vare det gick lite för fort(för mycket gas), andra oyckan tack vare en bil svängde ut på vägen o ej såg hojen.

Jag har också börjat titta på R1:an. Tittade på ZXR 750:in och Hondas CBR 600f, i årsmodell 90-94.

Folk har rekommenderat att jag samlar på lite pengar för att köpa en nyare och bättre hoj för att det lönar sig i längden. Jag har hört att toppen, ventilerna är ganska dåliga på de flesta gamla hojarna och en renovering kostar 15-20. Med renoveringen (om haveri inträffar) så är vi uppe i 40k + om man betalar hojen 20-25000. Man får en sunkig zxr 750 för 25 papp.

Så just nu tittar jag på hojar i prisklassen 40-45 och där hittar man R1 -98. Då är jag tvungen att endast trafikförsäkra den, men jag har ju garage så jag oroar mig inte. Det som är lite oroande är att folk har klagat på att R1:orna dricker mycket olja vilket tyder på att kolvringarna är slut. Är det något man ska oroa sig för? :gnissla I varje fall kan den inte vara sämre än en ZXR 750 som kan ställa till med ordentliga problem - enligt det jag hört.

Självklart är jag medveten om två stjärnor, före och efter chassienumret vilket tyder på en updatering på kopplingen och något mer. Finns det möjligtvis något mer man ska speciellt titta på R1:orna? De är trots allt 7 år gamla, så de börjar få några år på nacken nu även om den är mega modern jämfört med ZXR:en. Sen har jag även hört att man betalar lägre försäkring för 98:ans R1, såg ett par posts på just det här forumet. Nu vet jag inte om det stämmer, men det är definitivt ett plus i kanten om det är så :) Men den lär inte vara billig att försäkra, det kan jag svära på :huvet

EDIT: Hoppas jag inte blir moppefucko stämplad nu för att jag KANSKE någon gång framöver köper en R1:a som första hoj, rädd att det blir så :gnissla

Last edited:
ser att du har köpt en hoj nu jag kan lova att ser jag dej med den hojen på en banträff så kommer jag att ta ditt reg nr och kolla att det är du som äger den och står den inte på dej utan faster Märta i norrland då ska du få dej en sån utskällning så att du inte behöver oroa dej för att skada dej på motorcykeln mera capris

kör med huvudet och inte med kuken okej har sett folk göra bort sej tillräkligt under åren

Gottis skrev:
ser att du har köpt en hoj nu jag kan lova att ser jag dej med den hojen på en banträff så kommer jag att ta ditt reg nr och kolla att det är du som äger den och står den inte på dej utan faster Märta i norrland då ska du få dej en sån utskällning så att du inte behöver oroa dej för att skada dej på motorcykeln mera capris

kör med huvudet och inte med kuken okej har sett folk göra bort sej tillräkligt under åren
Jag tror inte att det är så många som är särskilt imponerade av din (tuffa) attityd. Du verkar inte må så bra, gå till en mottagning och be att få prata med någon,du ska se att det löser sig.

espa skrev:
Jag tror inte att det är så många som är särskilt imponerade av din (tuffa) attityd. Du verkar inte må så bra, gå till en mottagning och be att få prata med någon,du ska se att det löser sig.
Lite hårt kanske... Men jag förstår hans frustration. En jävla dag kommer jag inte ha råd att ens trafikförsäkra bara för dessa jävla jönsar måste helförsäkra R1:an på farsan och sedan köra i diket 2 veckor senare o spräcka 2 kåpor och sedan plocka ut 25 k på försäkringen. Att skenförsäkra är lika jävla illa som att bryta upp grannens dörr och börja plocka på sig prylar.

SimmPsi skrev:
Har för mig att mellankort så får man köra en hoj med MAX 750cc sen är det dedär effekt per kg osv. Är väl för motard osv? Dom väger inget sen har dom skapligt med effekt ändå.

Min sv 650 räknas som tung (165 kilo/72hk) men jag får ändå inte köra upp på den vid en uppkörning då de kräver minst 700cc.:huvet Kan inte heller köra upp på den för mellankort utan att strypa den. (hade nämligen tänkt göra detta då den är specbest men får nu hålla tummarna att jag finner en lämplig hoj på körskolan)

Last edited:
espa skrev:

har du läst resten av tråden lr :7peta

Precis som Hannez skriver thats WORD
:tummenupp

Gottis skrev:
har du läst resten av tråden lr :7peta

Precis som Hannez skriver thats WORD
:tummenupp
Jo du har ju naturligtvis rätt i sak, tycker bara inte man bör hota upp en snubbe som ber om lite råd,det va väll det tråden handla om?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show