R1 från

Silwer skrev:
1 liter på 100 mil innebär tokslut.
.

Precis, då är det dax att byta kolvringar.Om man inte kan göra jobbet själv, är detta byte relativt dyrt. Min drog ca ½ liter på 100 mil, iof mkt bankörning. Men Motorn är inte slut bara för att den drar olja. Men ett byte av ventilpackningar/kolvringar är ett sätt att få slut på olje kontot.

Färjestad skrev:

Då kan du hålla dig till 125 forumet.

Last edited:
Zilversurfer skrev:
Fel, fjäder i växellådan.

Fel, R1:an 98-99 drog mycket olja redan från början. Drar dom mer än 1 liter på 100 mil - så bör man byta kolvringar. Ett bra tips är att byta till högre viskositet på oljan.

Ryckutjämnaren byttes inte. Det är bara 6 gummiklossar - vad kan bli fel på dessa?. Inte kopplingskorgen. Jag har ägt 3 nya r1 98,99, 01 så jag vet vad som bytts på dessa modeller.

R1:an är en kanon hoj, men inte att strypa. Alla 1000 cc går som gamla BSA från 1958. Köp en 600 om du skall strya. Det finns inte många 1000 cc av årmodeller 98 t.o.m 00 som slår R1 på fingrarna vad det gäller kvalité. Fråga vilken verstad som helst. R1:an är en riktig arbetshäst.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=26881# kanon hoj!!

Menade fjädern i växellådan..skrev ju tom att det var strul när man växlade... :)

Färjestad skrev:
Vore det inte bara enklare att berätta? :confused:
gör det så ska jag sluta spamma

Det är så mycket som berör andra genom skenförsäkring, så mycket att jag inte orkar skriva.

Men det absolut viktigaste är; Om du vurpar och kör en MC där du inte är mantalskriven på samma adress, eller står som försäkringstagare gäller inte din försäkring. Minsta biten blir kanske vagnskadan, men det värsta är om du blir inviladiserad, då betalar inte f-bolaget ut ersättning till dig. Och du får sitta där med sjukpensionärs erättningen och käka nudlar resten av ditt liv. Visst, staten betalar ut mindre belopp för handikappsanpassning - men det ger inte mer föda på bordet.

Bor du hemma hos dina föräldrar ( om det är dom man skriver MC på ) så berätta detta för f-bolaget. Det som händer då vid eventuell vurpa är att självrisken blir dubbel. Det räknas inte som skenförsäkring om den som äger mc:n kan påvisa att han/hon kör 51% av totala körningen, och resterande av familjemedlemmar.

mvh//zs

Lam-Kaka skrev:
Få se nu hoj för 45k + ut rustning för 10k+ försäkring för minst 8k+ per år.. hmm 63k.. Är du en sån där pojke som, pappa betalar! . Samma som dagens duma blondiner i 17 års åldern pappa pappa jag har för små tuttar kan du betala , ja men visst det kan jag göra lila gumman :3freak

Sen om du är så iq befriad så du vill köra en r1 ostrypt när du e 18år så gör det , men fan ta dig om du får person skador så vi andra får högre premier. Men troligen så kommer det inte hända eftersom du knappast kommer ha råd med helförsäkring eller är så osmart så du ställer hojen på någon annan :fatta!

Vaknat på fel sida av kattlådan idag?

grejjen är om ja köåper den så blir de tillsammans med farsan,och ja han kommer köra den. Plus att folk har tipsat mig om en Honda 929 och den har väl lika många hästar? Så då fattar ja inte vad alla moraltanter gnäller om, är dom sura på effekten eller att jag har råd men en "drömhoj"? Kan någon säga den "ultimata" nybörjar hojjen då? Har tittat på Ducati monster med, men är inte 100%.....

Ljunghusen skrev:
Sluta gnälla för helvete. Han vill ha en R1a så låt han köpa en :7peta De är väl inte ditt problem om han ska köra strypt eller inte
bra,vem faaaan ska bestämma att han kör sken försäkrat o så vidare... :kocko

men herregud va alla va avis nu då ! Ni ska väll skita i hur han betalar för sin hoj/uttr. vill han ha en bra hojj redan som 18 så låt han få det. Vet själv hur det va . PANG så var man 20 och blev tvungen att loosa massa pengar för att byta upp sig.

(sorry om jag låter grinig, men att tracka ner på grabben för att han har snälla päron är FEL !!! )

Per Fireblade skrev:
bra,vem faaaan ska bestämma att han kör sken försäkrat o så vidare... :kocko

För när/om han smäller så blir det ett jävla liv killen får inte ut ett öre frånförsäkringsbolaget ligger där invalid och som sagt får inte ett öre plus att strypningen finns av en anledning den räddar liv liv små hormon pojkar och flickor som ska va coola inför polarna vi har ett bra exempel i sommras här i GBG en som skulle stila sej med ett knä skrap hojen slutade i ett räcke och är idag skrot

skulle inte förvåna mej om din hoj står på Faster Ruht i fjällen någonstans vid riksgränsen :kocko

Last edited:
Hugo skrev:
grejjen är om ja köåper den så blir de tillsammans med farsan,och ja han kommer köra den. Plus att folk har tipsat mig om en Honda 929 och den har väl lika många hästar? Så då fattar ja inte vad alla moraltanter gnäller om, är dom sura på effekten eller att jag har råd men en "drömhoj"? Kan någon säga den "ultimata" nybörjar hojjen då? Har tittat på Ducati monster med, men är inte 100%.....

Ta reda på fakta innan du/ni köper hoj, vilka egenskaper söker ni, kolla inte bara effekt..

Köp vilken hoj ni vill, det lägger jag mig inte i men ta inte en R1 bara "för att alla andra har det" utan sätt er in i vad ni verkligen vill ha: radfyra eller V-twin, körställning, lätthanterlighet, försäkringskostnader, favoritmärke, barnsjukdomar, årsmodell etc. Ut o provsitt, provkör, granska o "kläm" o ta inte första bästa

Bra nybörjarhojar är t ex Horneten, sv 650, ducati monster, FZR 600, R6. .Sök här på forumet så finner du många bra trådar ang val av första hoj.

Ett tips ang försäkringar är att välaj Folksam eller Länsförsäkringar om de inte är mycket dyrare än andra, då kan ni köra på allmäna bankörningar så länge det är utan tävlan/tidstagning, vilket är väldigt lärorikt.

Lycka till /Lena

Last edited:
Gottis skrev:
För när/om han smäller så blir det ett jävla liv killen får inte ut ett öre frånförsäkringsbolaget ligger där invalid och som sagt får inte ett öre plus att strypningen finns av en anledning den räddar liv liv små hormon pojkar och flickor som ska va coola inför polarna vi har ett bra exempel i sommras här i GBG en som skulle stila sej med ett knä skrap hojen slutade i ett räcke och är idag skrot

skulle inte förvåna mej om din hoj står på Faster Ruht i fjällen någonstans vid riksgränsen :kocko
Du skulle bli förvånad om du visste att min hoj står på mej och att jag betalar en jävligt dyr premie...Men jag skiter i hur andra väljer att göra! :4skrika

Slappa skrev:
Sa den största av dom alla :7peta
Och vad fan menar du med det.Låt för fan killen köra vad han vill. :fatta!

Har för mig att mellankort så får man köra en hoj med MAX 750cc sen är det dedär effekt per kg osv. Är väl för motard osv? Dom väger inget sen har dom skapligt med effekt ändå.

Eh folk säger nej till R1a pga effekt och rekomenderar sedan en r6a? Skulle r6an va en slö nybörjarhoj eller?! :D

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show