R1 eller R6

Mr M

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Triumph TT 600-01
Funderar på att byta, va tycker ni ??
En 99:ans R1a eller 99:an R6a
För och nackdelar ? :banana
 
Mr M skrev:
Funderar på att byta, va tycker ni ??
En 99:ans R1a eller 99:an R6a
För och nackdelar ? :banana

Eftersom du tidigare suttit på en zx9 så kanske det blir lite tröttsamt med en R6, aldrig kul att gå ner i effekt ju.
satsa på en R1 tycker jag :tummenupp
 
Jag skulle köpt R6:an, och jag körde gsxr-1000 innan, att gå ner i effekt är inte farligt, om du inte tänkt dig att köra full gas rakt fram eller bara slanga?

R6:an svänger helt underbart, jag gillar verkligen den hojen!

/Felix
 
med r6an får du ju ett mycket högre varv. så ska du åka långa sträckor mototväg så köp r1a..
 
Köp R1:an, har själv en -00 är grymt nöjd, är en grym motor som drar på bra från botten, även helt okej körställning är själv 1,90cm å tycker jag sitter helt ok :tummenupp

Men om du har möjlighet så prova båda :yoparty
 
Felix skrev:
Jag skulle köpt R6:an, och jag körde gsxr-1000 innan, att gå ner i effekt är inte farligt, om du inte tänkt dig att köra full gas rakt fram eller bara slanga?

R6:an svänger helt underbart, jag gillar verkligen den hojen!

/Felix

R1:an svänger ju inte heller som en dumper + att du får mer med rolig effekt
 
Mr M skrev:
Funderar på att byta, va tycker ni ??
En 99:ans R1a eller 99:an R6a
För och nackdelar ? :banana
r6an= snyggare tycker jag(har haft en) å smidigare
å varvar nåt utav fan, ska du köra mkt bana så ja välj
en r6a, MEN ute på landsväg e det faktiskt gött me lite vrid
å motorvägskörning ett par mil me en r6a säg i 140 8000 varv/m??
lite väl skrikig, sen e du ju van me vridet från din 900, så köp r1
lättare å sälja sen me :banana
 
Jag går oxå i dessa tanke banor. Jag hade en Suzuki GSX-R 600 -98 2 sommrar och är nu sugen på något större, tex en R1...

Frågan är om jag skulle känna mig lite klen med en R6, kör mycket i staden men även mycket landsväg...
 
E det inte något lurt med R1:98-99 dåliga växellådor och för låg utväxling???
Därför köpte jag mig en R6-00:a men tydligen så gäller inte detta R6 98-99,, nått jag har hört, vet ej om detta stämmer,,,,

Då du haft en 900 innan borde du byta upp dig till större,, Har haft min 1 år, ska ha den i sommar oxå sen sälja den o köpa 1000cc, så man kan börja sunta på riktigt, e lite små trött på den eftersom alla polare har R1:or, men får hålla med om att varvljudet är det inget fel på 16500 innan varvstoppet slår in,,, Sen e ju hojen liten o smidig så den e ju go i kurver men du har typ ingen effekt under 8000v/min......Good Luck
 
Är det verkligen så stor skillnad mellan en r6 och r1? Det borde inte skilja så många kilon och jag upplevde den (r1) som mer förtroendeingivande och stabilare, dock fick man en helt annan respekt för gasen på r1 :)

Kan det vara detta som gör att man håller igen och upplever r1:an som mer trögjobbad?

(Detta är baserat på ganska begränsad erfarenhet, några timmars körning med en 99:a r6 och en 98:a r1)
 
Varför måste man byta upp sig till större motor?? Jag har kört ett tag och kliver nu ner i kubiken, helt seriöst, hur många utnyttjar litermaskinerna fullt ut på kurviga roliga vägar. Att snabbspola på motorväg funkar ju med R6 också.

Det är skaplig skillnad på hanterbarhet på en 600:a och en tusing tycker jag. Sen att draget är maffigt i en tusing är alltid kul men man måste upp i fart rätt duktigt innan man totalt hänger av en R6a men en R1a. Om man är normalduktig chaffis då.

/F (snart på en liten hoj...)
 
Felix skrev:
Varför måste man byta upp sig till större motor?? Jag har kört ett tag och kliver nu ner i kubiken, helt seriöst, hur många utnyttjar litermaskinerna fullt ut på kurviga roliga vägar. Att snabbspola på motorväg funkar ju med R6 också.
/F (snart på en liten hoj...)

Det beror väl lite på körstil också, kör själv R6:a och har märkt att min körstil på nåt vis skulle behöva mer vrid, större radfyra eller kanske t.o.m. en v-twin.
Jag gillar att ligga kvar och "långdra" ur växlarna och då passar inte riktigt en 600.
Jag har självklart anpassat min stil till att passa hojen, men som sagt egentligen är det aldrig fel med vrid.
 
Felix skrev:
Varför måste man byta upp sig till större motor?? Jag har kört ett tag och kliver nu ner i kubiken, helt seriöst, hur många utnyttjar litermaskinerna fullt ut på kurviga roliga vägar. Att snabbspola på motorväg funkar ju med R6 också.

Det är skaplig skillnad på hanterbarhet på en 600:a och en tusing tycker jag. Sen att draget är maffigt i en tusing är alltid kul men man måste upp i fart rätt duktigt innan man totalt hänger av en R6a men en R1a. Om man är normalduktig chaffis då.

/F (snart på en liten hoj...)

Har kört 30 mil på min 600:a nu och börjar redan längta efter något större, men eftersom jag vet att jag inte är särskilt duktig så tänker jag inte byta upp mig än på ett tag :)

Med tanke på hur mycket försäkringen kostar kanske det är bättre att köpa motard för spontana powerwheelies....
 
r6 vs r1

jag har en r6:a och är helt klrt nöjd med den. Den jobbar på rrelativt höga varv men om du orar dig för att den e slöare än r1 så har du fel..

Enligt biks tester så ska r6:an från 00 göra 253 km/h och R1:an 275 km/h
det är då uppmätt fart inte mätarfart.

Accelerationen är väldigt lika också 0-400meter klarar r6 på 10,9s och r1 10,51s

0-100 km/h tror jag båda hojarna är väldigt lika runt 3s ligger båda
0-200 har jag hört att r6 är smulan snabbara tack vare sin lägre vikt.

Informationen jag har är grundad på BIKEs tester...
 
sunkan skrev:
jag har en r6:a och är helt klrt nöjd med den. Den jobbar på rrelativt höga varv men om du orar dig för att den e slöare än r1 så har du fel..

Enligt biks tester så ska r6:an från 00 göra 253 km/h och R1:an 275 km/h
det är då uppmätt fart inte mätarfart.

Accelerationen är väldigt lika också 0-400meter klarar r6 på 10,9s och r1 10,51s

0-100 km/h tror jag båda hojarna är väldigt lika runt 3s ligger båda
0-200 har jag hört att r6 är smulan snabbara tack vare sin lägre vikt.

Informationen jag har är grundad på BIKEs tester...

De testerna kan man nog glömma tyvärr, jag trodde länge att den lägre vikten skulle vara till födel, men ju längre intervall ju mer skillnad, alltså får r6:an stryk 0-100 så får den MER stryk 0-200, detta är självupplevt.


På t.ex. 201m dragrace trodde jag faktiskt att mindre hojar skulle ha rejäl fördel innan jag sett reultatet i praktiken, busorna regerade precis lika mycket som på 402.
Detta dock som en parentes, då vi pratar R1 o R6
 
sunkan skrev:
jag har en r6:a och är helt klrt nöjd med den. Den jobbar på rrelativt höga varv men om du orar dig för att den e slöare än r1 så har du fel..

Enligt biks tester så ska r6:an från 00 göra 253 km/h och R1:an 275 km/h
det är då uppmätt fart inte mätarfart.

Accelerationen är väldigt lika också 0-400meter klarar r6 på 10,9s och r1 10,51s

0-100 km/h tror jag båda hojarna är väldigt lika runt 3s ligger båda
0-200 har jag hört att r6 är smulan snabbara tack vare sin lägre vikt.

Informationen jag har är grundad på BIKEs tester...
testa en retta nån gång.. sen få vi se om du skriver samma sak igen.. dom där testerna stämmer säkert.. men hur ofta börjar du från 0 o hur ofta får man en perfekt start?? det e en stor skillnad 100-200 o uppåt mellan hojarna..
 
Maverick skrev:
testa en retta nån gång.. sen få vi se om du skriver samma sak igen.. dom där testerna stämmer säkert.. men hur ofta börjar du från 0 o hur ofta får man en perfekt start?? det e en stor skillnad 100-200 o uppåt mellan hojarna..

0-100 är R6 snabbare än R1, det är först efter 140 R1an rullar om.
(enligt lite olika tester)

R6 ska förövrigt enligt ett par tidningar vara den snabbaste 0-100 av alla hojar... 2.75

Skitsamma på någon tiondel eller två säger jag.. bara det är roligt när det svänger., Jag är nog mer en svänga-människa (Kanske för jag har en slö hoj :tungan ) :banana
 
Effekt är roligt, båda går som aset och man kan ju knappast beskylla en R1 för att vara klumpig. Dessutom så har R6 aaaaaaaaaaaasful framgaffel!! :arsele (ingen annan än jag som stör sig på det?)

ÄH! Köp den som är billigast!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top