Ja, hehe. Har ofta lekt med tanken att man skulle komma bort ifrån mycket populism och idioti om alla rösträtter viktades efter någon form av miniminivå på basal samhällsförståelse. Kanske ett frågeformulär med fem enkla frågor där alla rätt gav 100% röst och noll rätt maximalt 50%. Principen att, har man ingen koll så kan ens röst göra lika mycket skada som nytta, skulle råda. Gissar att det skulle dämpa en del idioters effekt i valsiffrorna, i synnerhet i extrempartier.
Men, man skulle då givetvis frångå en fundamental demokratisk rättsprincip om 1 skalle (om än hur korkad som helst) = 1 röst vilket inte är något trivial kritik. Därtill skulle det väl förstås vara politisk omöjligt att enas om frågorna i frågeformuläret. Således lär det nog stanna vid rent önsketänkande från min sida.
/Olzki
Vi har redan gått igenom det där, majoriteten håller med dig. Lillemor Mutka och storhandlarfamiljen borde inte få rösta. Hela 86,44% tyckte som dig och mig, visserligen ett personligt nederlag då det är lite väl "mainstream" för min smak, men låt gå.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=131479