Rör inte våran A-kassa

imaster skrev:
2579378 Jag tyckte du drog upp väldigt realistiska kriterier. Varför ska alla andra arbeten i Sverige kräva erfarenhet av jobbet eller branchen men inte de som bestämmer? :pannkyss

För att då kanske de vet vad de beslutar om istället för att skicka skitfrågor till utskotten.

Hemska tanke

TurboJugend skrev:
2576907 Vad tror du dom människorna kommer att göra för att överleva då?

Kanske dags att klippa sig, skärpa sig, svälja stoltheten å börja jobba....

HanneZ skrev:
2576929 Nej det ska man verkligen inte göra. Socialbidraget är redan nu svårt att leva på.

Ska man inte leva på en lön, det är väl fan inte socbidrag man ska leva på...??

Olsson skrev:
2577527 Jag förstår inte riktigt hur det INTE kan finnas jobb :va

Jag tycker mig höra arbetsgivare som har svårt att få tag på folk till både det ena och det andra. Det finns så mycket jobb att jag skulle kunna arbeta dygnet runt. Fattar inte hur det kan finnas folk som går arbetslösa :confused:

Lata, bortskämda, finns ju bidrag som gör att det inte lönar sig att jobba.

Dags att verkligheten kommer ifatt de lata oduglingarna som bara gnäller....

mb skrev:
2577574 Jag är irriterad som fan på att min avgift för fack och A-kassa kommer att mer än fördubblas. Är också irriterad över att ersättningen vid arbetslöshet sänks. Har själv inte behövt utnyttja A-kassan en enda dag av mitt liv hittills, men arbetslöshet är något som kan drabba alla. Det är mest en tidsfråga innan man hamnar "mellan två jobb".

När du blir arbetslös vill du ha ersättning, som några andra ska betala in,,,,,precis som en försäkring på mc...

Last edited:
Gabor skrev:
2579433
Lata, bortskämda, finns ju bidrag som gör att det inte lönar sig att jobba.

Dags att verkligheten kommer ifatt de lata oduglingarna som bara gnäller....

Men snälla, det är brist på kvalificerade arbetare inom vissa brancher, bara för att det är folk arbetslösa betyder det ju inte att det finns rätt folk att anställa.

Vet du vad som händer om en människa idag tackar nej till ett jobberbjudande med de nuvarande akassereglerna och vet du vad som händer med de jobben som anses som lämpligt arbete efter 100 dagar?

Last edited:
MagnusK skrev:
2579468 Men snälla, det är brist på kvalificerade arbetare inom vissa brancher, bara för att det är folk arbetslösa betyder det ju inte att det finns rätt folk att anställa.

Vet du vad som händer om en människa idag tackar nej till ett jobberbjudande med de nuvarande akassereglerna och vet du vad som händer med de jobben som anses som lämpligt arbete efter 100 dagar?

Det finns jobb, men är man för kräsen och dessutom lat, ja då blir resultatet.
Okvaloficerat, ja, och ?? Bortskämda med bidrag, så är det svårt att ställa om.
är man inte kvalificerad , kanske dags att utbilda sig...kom nu inte och säg att om man studerar så finns det inga jobb efter det...

dags att se verkligheten, det saknas som du säger kvalificerad arbetskraft, kanske dags att se till att man blir eftertraktad då....ta tag i sitt liv, ingen kommer att göra det åt dig...

"# Nedsatt ersättning "#

Om du tackar nej till lämpligt arbete eller program måste du ha godtagbara skäl, annars riskerar du att få nedsatt ersättning under en tid. Arbetsförmedlingen är skyldig att underrätta din arbetslöshetskassa om att du tackat nej och varför. Det är sedan arbetslöshetskassan som utreder och beslutar om din ersättning ska sättas ned.

* Första gången du tackar nej till ett arbete kan ersättningen sättas ned med 25 procent i 40 ersättningsdagar (åtta veckor).
* Om du tackar nej en gång till kan ersättningen sättas ned med 50 procent i ytterligare 40 ersättningsdagar (åtta veckor).
* Tackar du nej en tredje gång under samma ersättningsperiod upphör rätten till ersättning helt. Du måste i sådant fall uppfylla ett nytt arbetsvillkor innan du kan få ersättning igen.

Gabor skrev:
2579529 Det finns jobb, men är man för kräsen och dessutom lat, ja då blir resultatet.
Okvaloficerat, ja, och ?? Bortskämda med bidrag, så är det svårt att ställa om.
är man inte kvalificerad , kanske dags att utbilda sig...kom nu inte och säg att om man studerar så finns det inga jobb efter det...

dags att se verkligheten, det saknas som du säger kvalificerad arbetskraft, kanske dags att se till att man blir eftertraktad då....ta tag i sitt liv, ingen kommer att göra det åt dig...

Vart kommer alla de nya jobben ifrån då, ska alla utbilda sig och så plötsligt finns det jobb?

Hur mycket är du villig att sänka din lön för att företagen skall kunna anställa så många mer?

Edit: Du är efter 100dagar skyldig att söka jobb som ligger utanför dina kunskaper samt att du kan bli tvingad att flytta om det inte finns några jobb på din ort inom en restid+arbetstid på 12h. Blir du förnekad akassa så blir du förflyttad till socialen. Även endel med akassa har det så illa att de är tvingade att leva på socialen, den andelen kommer bara att bli större. Ingen vinning för Sverige med andra ord.

Last edited:
MagnusK skrev:
2579551 Vart kommer alla de nya jobben ifrån då, ska alla utbilda sig och så plötsligt finns det jobb?

Hur mycket är du villig att sänka din lön för att företagen skall kunna anställa så många mer?

Edit: Du är efter 100dagar skyldig att söka jobb som ligger utanför dina kunskaper samt att du kan bli tvingad att flytta om det inte finns några jobb på din ort inom en restid+arbetstid på 12h. Blir du förnekad akassa så blir du förflyttad till socialen. Även endel med akassa har det så illa att de är tvunga att leva på socialen, den andelen kommer bara att bli större. Ingen vinning för Sverige med andra ord.

Hur många lediga jobb finns det öppet på Arbetsförmedlingen, ?? Hur mycket finns det dolt i företag som inte annonserar för dom får tag i det dom vill ha ändå ??

Hur många ligger hemma å tycker att det inte finns någon ide att jobba för bidragen räcker ??
dessa får nog ta tag i sitt liv å börja tänka framåt , utbildning , flytta, osv...bekvämt att vara lat...

Gabor skrev:
2579592 Hur många lediga jobb finns det öppet på Arbetsförmedlingen, ?? Hur mycket finns det dolt i företag som inte annonserar för dom får tag i det dom vill ha ändå ??

Hur många ligger hemma å tycker att det inte finns någon ide att jobba för bidragen räcker ??
dessa får nog ta tag i sitt liv å börja tänka framåt , utbildning , flytta, osv...bekvämt att vara lat...

AMS har 21'424 platser utannonserade varav 700 är utan krav på yrkesutbildning.
Nästan 250'000 är öppet arbetslösa och ca 1.5milj arbetsföra som inte jobbar totalt sett.

Vad anser du om mina frågor?

Edit:

Last edited:
MagnusK skrev:
2579551 Vart kommer alla de nya jobben ifrån då, ska alla utbilda sig och så plötsligt finns det jobb?

Edit: Du är efter 100dagar skyldig att söka jobb som ligger utanför dina kunskaper samt att du kan bli tvingad att flytta om det inte finns några jobb på din ort inom en restid+arbetstid på 12h. Blir du förnekad akassa så blir du förflyttad till socialen. Även endel med akassa har det så illa att de är tvingade att leva på socialen, den andelen kommer bara att bli större. Ingen vinning för Sverige med andra ord.

Arbetsklimatet måste bli gynsammare för företagen att anställa. Många av de frågorna får du ställa till företagsledningar vad de anser ska till för att de ska anställa fler kvalificerade arbetare, därav kanske en lärlingsutbildning skulle till på företagen. I Danmark har man öppnat upp den vägen igen.
Med sänkta arbetsgivaravgifter, miljöskatter å annat skit som påtvingades av förra regeringen, gjorde att företag flyttas utomlands....bla

den anställningen jag har , har jag haft i 20 år i samma bransch, flyget. Där har vi stått många ggr tillbaks i löneförhöjningar så att kollegor fått ha kvar jobben, oftast 500-1500:- mån , var å var tredje år beroende på hur avtalen har avlöst sig...

Svar nog ??

Gabor skrev:
2579433 Kanske dags att klippa sig, skärpa sig, svälja stoltheten å börja jobba....

Ska man inte leva på en lön, det är väl fan inte socbidrag man ska leva på...??

Ah, en tvättäkta idiot, inte varje dag man råkar på en sån.

Chris Ash skrev:
2579799 Ah, en tvättäkta idiot, inte varje dag man råkar på en sån.

Idiot kan du vara själv din lilla bidragstagare....

Jag är SKATTEBETALARE, skulle helst vilja öronmärka mina skattepengar å betala där jag anser att den gör nytta...

Vem söker jobb genom arbetsförmedlingen, dags och lägga ner det. Jobb skaffar man sig själv inte genom AF. Det är bara lata inkompetenta personer som söker jobb genom detta, tror inte företagen vill ha nogon därifrån heller.

Hagster skrev:
2576705 Kan vi inte høja den istællet? Så folk tjænar på att gå på A-kassa, det tycker jag låter som en bra ide, då slipper man ju att jobba...

Så är det ju redan.

changco1 skrev:
2579876 Vem söker jobb genom arbetsförmedlingen, dags och lägga ner det. Jobb skaffar man sig själv inte genom AF. Det är bara lata inkompetenta personer som söker jobb genom detta, tror inte företagen vill ha nogon därifrån heller.

ord! :näsblod

Last edited:
Gabor skrev:
2579766 Arbetsklimatet måste bli gynsammare för företagen att anställa......

Det är detta som skall argumenteras, inte att sänka akassan med motivationen med att det kommer generera fler jobb eller att det redan finns jobb bara att det är de arbetslösa som är lata. I realiteten är det att sänka våra lönekostnader eller att få företagsledarna och aktieägarna att se andra mål än bara rent ekonomiska, jag tror dock inte ett företag anställer fler om lönekostnaderna är mindre utan bara sänker sina utpriser för att sälja attraktivare produkter sålänge det inte är en underkapacitet på bemanningen.

Således är det i min mening i handen på våra företagsledare i landet hur detta kommer att utarta sig i framtiden, inte ersättningsnivån till de arbetssökande.

Last edited:
Gabor skrev:
2579858 Idiot kan du vara själv din lilla bidragstagare....

Jag är SKATTEBETALARE, skulle helst vilja öronmärka mina skattepengar å betala där jag anser att den gör nytta...

Eftersom du har haft jobb i 20 år så har du per definition ingen erfarenhet av dagens arbetsmarknad. Välkommen till verkligheten. :hej

jag tycker det är helt sjukt att man skuldsätter sig för en bra utbildning som ska ge jobb och sedan när man är skuldsatt över öronen finns det inget jobb inom branchen så man söker annat och då får man inget jobb för att man är överkvalificerad. SJUKT tycker jag

Kawakex skrev:
2580319 jag tycker det är helt sjukt att man skuldsätter sig för en bra utbildning som ska ge jobb och sedan när man är skuldsatt över öronen finns det inget jobb inom branchen så man söker annat och då får man inget jobb för att man är överkvalificerad. SJUKT tycker jag

Jag tycker det är frekCt.

Haha, vafan är det troll på forumet?

MagnusK skrev:
2579612 AMS har 21'424 platser utannonserade varav 700 är utan krav på yrkesutbildning.
Nästan 250'000 är öppet arbetslösa och ca 1.5milj arbetsföra som inte jobbar totalt sett.
Jamen du fattar väl att dom bara måste ta tag i sitt liv!!!

Last edited:
MagnusK skrev:
2579612 AMS har 21'424 platser utannonserade varav 700 är utan krav på yrkesutbildning.

Vad anser du om mina frågor?

Edit:

Precis ALLA jobb finns på AMS. Finns inga jobb utanför AMS.
Jag har haft 4 olika jobb under dom åren jag jobbat på heltid, ETT av dom har legat på AMS men det var ändå inte därigenom jag fick det.
Alla måste väl nästan ha jobbat nångång, alla måste väl känna nån som har hört talas om nått jobb (vad som helst, inte bara det du är utbildad till)?

Kawakex skrev:
jag tycker det är helt sjukt att man skuldsätter sig för en bra utbildning som ska ge jobb och sedan när man är skuldsatt över öronen finns det inget jobb inom branchen så man söker annat och då får man inget jobb för att man är överkvalificerad. SJUKT tycker jag

Helt sinnes alltså...

Tror inte du inser hur bra vi har det i Sverige. Det finns lån för studenter, vi behöver inte betala utbildningen utan bara våra egna levnadskostnader.

I hur många brancher blir man faktiskt nekad jobb för att man är överkvalificerad?

Kawakex skrev:
2580319 jag tycker det är helt sjukt att man skuldsätter sig för en bra utbildning som ska ge jobb och sedan när man är skuldsatt över öronen finns det inget jobb inom branchen så man söker annat och då får man inget jobb för att man är överkvalificerad. SJUKT tycker jag

Jag tycker det är sjukt med folk som skuldsätter sig för en bra utbildning och sedan inte vill flytta till jobbet.
Finns "några" såna här upp som helt enkelt inte vill lämna hemmet och därför tar jobb som de är överkvalificerade för eller pluggar vidare..

Det tycker jag är riktigt sjukt.

(vet inte vad dethär tillför debatten men jag kände att jag måste säga det) :yoparty

Back