imaster
Bah
Missvims skrev:2577676Samma här. Sist jag vart utan jobb var jag det i ganska exakt 3 timmar innan jag hade en ny fast tjänst (fick välja mellan ett antal tjänster). Om jag hade möjlighet skulle jag kunna jobba i princip dygnet runt alla dagar i veckan, så det finns jobb om man bara vill ha och orkar. Iofs kanske det inte är dom allra flashigaste jobben som finns i överflöd, men det är väl alltid bättre att jobba än att gå hemma när man är frisk och arbetsför.
Kul att du är eftertraktad. Själv har jag en syster som gick arbetslös ett år, sökte mellan trettio och femtio tjänster om dagen de sista sex månaderna, många av dem samma tjänst tills hon fick svar tillbaka (att hon inte fått jobbet). Likaså en granne som under två veckors tid sökte hundra jobb om dagen runt om i hela Sverige, fick inget av dem. Märkligt hur olika jobbsituationen kan se ut.
Min flickväns syster är utbildad socionom. Det söks många socionomtjänster runt om i Skåne men de tycker att folk som INTE är utbildade men har jobbat som vikarier ett tag är bättre att anställa än nån som tragglat sig igenom fyra års universitetsutbildning.
Jag personligen har inget problem eftersom jag efter två års slit på tremånadersvikariat fick fast anställning men jag kan ju knappast påstå att de slänger fasta tjänster efter mig. Jag jobbar på golvet i en industri trots att min utbildning skulle kunna ge mig tjänst som produktionstekniker - ett jobb som jag aldrig kommer få eftersom jag aldrig jobbat som det.
Slutsats: Det finns INTE jobb om man orkar och vill ha dem. Inte för ungdomar utan arbetslivserfarenhet, vare sig med eller utan utbildning. Det är bara en dumförklaring av de arbetslösa att säga det, tänk dig själv om du sökt jobb i sex månader och det kommer nån och säger att "det finns massor jobb men du är väl för lat för att ta ett sånt".