Rör inte våran A-kassa

Missvims skrev:
2577676 Samma här. Sist jag vart utan jobb var jag det i ganska exakt 3 timmar innan jag hade en ny fast tjänst (fick välja mellan ett antal tjänster). Om jag hade möjlighet skulle jag kunna jobba i princip dygnet runt alla dagar i veckan, så det finns jobb om man bara vill ha och orkar. Iofs kanske det inte är dom allra flashigaste jobben som finns i överflöd, men det är väl alltid bättre att jobba än att gå hemma när man är frisk och arbetsför.

Kul att du är eftertraktad. Själv har jag en syster som gick arbetslös ett år, sökte mellan trettio och femtio tjänster om dagen de sista sex månaderna, många av dem samma tjänst tills hon fick svar tillbaka (att hon inte fått jobbet). Likaså en granne som under två veckors tid sökte hundra jobb om dagen runt om i hela Sverige, fick inget av dem. Märkligt hur olika jobbsituationen kan se ut.

Min flickväns syster är utbildad socionom. Det söks många socionomtjänster runt om i Skåne men de tycker att folk som INTE är utbildade men har jobbat som vikarier ett tag är bättre att anställa än nån som tragglat sig igenom fyra års universitetsutbildning.

Jag personligen har inget problem eftersom jag efter två års slit på tremånadersvikariat fick fast anställning men jag kan ju knappast påstå att de slänger fasta tjänster efter mig. Jag jobbar på golvet i en industri trots att min utbildning skulle kunna ge mig tjänst som produktionstekniker - ett jobb som jag aldrig kommer få eftersom jag aldrig jobbat som det.

Slutsats: Det finns INTE jobb om man orkar och vill ha dem. Inte för ungdomar utan arbetslivserfarenhet, vare sig med eller utan utbildning. Det är bara en dumförklaring av de arbetslösa att säga det, tänk dig själv om du sökt jobb i sex månader och det kommer nån och säger att "det finns massor jobb men du är väl för lat för att ta ett sånt".

Markus skrev:
2577663 Jaha, ja. Okej.

Jag är irriterad över ditt och datt också, nu vet ni det. :mad:
Tänker ine utveckla varför jag är irriterad, tänker mest tala om det (även i fortsättningen).
Sedan när är oväntade utgiftshöjningar/försämrade försäkringar inte irriterande?

mb skrev:
2578395 Sedan när är oväntade utgiftshöjningar/försämrade försäkringar inte irriterande?

Att försöka få till en balanserad diskussion om A-kassa här känns lite ...hopplöst. Men jag beundrar att du iaf försöker.

Jag förstår inte att folk orkar köra de här frågorna svartvitt, det är ju inte så enkel. När det gäller säsongsarbetare, svartjobbare och latmaskar så håller jag till och med med Valmer, men åsikter som hans är inget annat än motbjudande när de riktas mot de som verkligen behöver hjälp.

Vi har ett fantastiskt trygghets-system i Sverige som har förstörts av de som missbrukat det. Nu kommer alla få lida för det...

prulle skrev:
2577634 Mennade sätt mer krav på dom som får det.
Som att kunna stava? INGEN vill sitta på det usla socialbidraget utan de flesta lär ha en bra anledning. Det är dom som sitter o suger ut a-kassa-pengar m.m. som man vill komma åt.

mb skrev:
2578395 Sedan när är oväntade utgiftshöjningar/försämrade försäkringar inte irriterande?

Sedan när? Ja, sedan aldrig kanske? Finsn väl inget som säger att en utgiftshöjning behöver vara ett dugg irriterande, speciellt om man får något i gengäld. Jag tror jag kommer få det av det nya systemet så för mig är det inte ett dugg irriterande, om man inte tror något kommer bli bättre så kan jag i och för sig förstå att man blir aRj.

Chrille skrev:
2578414 Vi har ett fantastiskt trygghets-system i Sverige som har förstörts av de som missbrukat det. Nu kommer alla få lida för det...

Definitivt första, och förhoppningsvis siata, jag ställer mig bakom ett rymd-uttalande.

Martin skrev:
2578182 Nu känner jag ingen som är arbetslös och "snyltar" på systemet som alla andra verkar göra.
Men om man nu hade ett jobb som ger maximal a-kassa, 16k / månad och blir erbjuden ett jobb som ger en lön på samma nivå så förstår jag kanske att det känns omotiverande. Men om man nu tackar nej till ett jobb så sänks ju ersättningen med 25%, andra gången man tackar nej 50%, tredje gången blir den indragen helt.

Eller funkar det inte så? Upplys mig gärna.

Sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Om man haft maximal a-kassa så har man tjänat drygt 20 och då skickar inte Arbetsförmedlingen hem städjobb till dig, att man skulle bli erbjuden ett någorlunda kvalificerat jobb som man verkligen försökt att inte få kan bara hända i fantasin tror jag.

Last edited:
Visst finns det dom som tycker det är bekvämt att gå hemma med a-kassa och slippa jobba.. Vilket inte riktigt är meningen med a-kassan.
Själv är jag student vilket innebär jag under vårarna får söka "sommarjobb" som en tok i alla möjliga jobbkategorier. Jag tycker det är jättebra att man kan få a-kassa ett par veckor när plugget slutat och innan sommarvikariatet börjar. Annars hade jag inte klarat min hyra och mina räkningar..
Som det ser ut nu klarar jag knappt inte en månad på a-kassa utan hjälp från anhöriga. Har 240:-/dag netto i a-kassa, eftersom jag inte jobbat någon längre period innan mina studier så kan jag inte vara med i någon annan a-kassa och få ersättning än Arbetslöshetskassan Alfa. Så jag ser det inte som något positivt för mig själv om ersättningen sänks och jag t.ex (mot förmodan) blir arbetslös när jag pluggat klart.

Markus skrev:
2578428
Sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Om man haft maximal a-kassa så har man tjänat drygt 20 och då skickar inte Arbetsförmedlingen hem städjobb till dig, att man skulle bli erbjuden ett någorlunda kvalificerat jobb som man verkligen försökt att inte få kan bara hända i fantasin tror jag.
Ah, såg nu att om lönen i det erbjudna arbetet inte understiger 90% av ersättningen i dagpenningen från arbetslöshetsförsäkringen så anses jobbet som lämpligt.
Det innebär att ett jobb med en lön på ca 14400 anses som lämpligt för en person som har maximal a-kassa.

Är det verkliga problemet att det finns för få lediga jobb? För annars kan det väl inte vara så svårt att erbjuda någon ett jobb som anses som lämpligt?

ttade.

Det är väääldigt lätt att säga att akassan är till för lata människor. Jag har jobbat sen jag var 16, samtidigt som skola etc. Jag trodde inte att jag nånsin skulle blir arbetslös. Men pga av ändrade förhåkkanden flyttade jag 150 norrut, o vips så hade man inget jobb!

Även DU som har fast jobb kan få beskedet att du måste sluta! Då vill du nog inte att akassan ska kosta 400kr i månaden och få ut 6000kr i månaden!

morecore skrev:
2578632 Det är väääldigt lätt att säga att akassan är till för lata människor. Jag har jobbat sen jag var 16, samtidigt som skola etc. Jag trodde inte att jag nånsin skulle blir arbetslös. Men pga av ändrade förhåkkanden flyttade jag 150 norrut, o vips så hade man inget jobb!

Även DU som har fast jobb kan få beskedet att du måste sluta! Då vill du nog inte att akassan ska kosta 400kr i månaden och få ut 6000kr i månaden!
Du har helt fel!!! Alla på forumet tillhör en klass av personer med resurser och förmågor som garanterar dem en framtid i trygghet. Självklart är det också så att de som är framgångsrika bara är det för att de är oerhört kompetenta. Löneökningar har inget att göra med att slicka en eller annan röv! Och att bli anställd har ju inte heller med tur att göra! De som sitter och intervjuar har nämligen en kristallkula som ser till att de alltid väljer rätt man för jobbet.:rolleyes:
Sedan får du ju inte glömma att om en person har fått jobb så kan alla få det!

Jag har det skitbra, kan inte fatta hur det kan finnas folk som svälter i Afrika? Jag kan slänga mat om jag vill.

KGK skrev:
2579015 De som bestämmer om a-kassan bör själv ha egen erfarenhet av att vara arbetslös.

Varför då?
Ska de som bestämmer kriminalvårdspolitiken tvunget vara straffade också? :gnissla

Markus skrev:
2579080 Varför då?
Ska de som bestämmer kriminalvårdspolitiken tvunget vara straffade också? :gnissla

:D

De som bestämmer om kriminalvårdspolitiken kan ju lyckligtvis skaffa sig erfarenhet genom att jobba på anstalterna osv.

de bör veta innebörden av att leva på a-kassa under en tid så de beslutar med verklighetsuppfattning.

KGK skrev:
2579100
de bör veta innebörden av att leva på a-kassa under en tid så de beslutar med verklighetsuppfattning.

Jag tror inte det är ett realistiskt kriterium, ska de som beslutar om handikappomsorg behöva rattat rullstol? Jag tror det var en dålig idé, men ett trevligt inslag i debatten. :pannkyss

Markus skrev:
2579109 Jag tror inte det är ett realistiskt kriterium, ska de som beslutar om handikappomsorg behöva rattat rullstol?

Nej, men de kanske ska ha jobbat inom handikappomsorgen, det är ett realistiskt kriterium, kanske lite av det som saknas hos Bush, Rumsfeld mfl. -erfarenhet av att vara i fält :gnissla

Markus skrev:
2579109Jag tror det var en dålig idé.

Jag tror det var en bra idé.

Last edited:
KGK skrev:
2579171 Ndet är ett realistiskt kriterium

Nej, det är det så klart itne om det skall vara ett krav för varje ministerpost. Försvarsministern kan i princip inte vara en kvinna, integrationsministern måste vara invandrare, jordbruksministern måste lukta gödsel, kulturministern måste vara konstnär - det spricker rätt fort.
Men tanken är fin. :pannkyss

Markus skrev:
2579183 Nej, det är det så klart itne om det skall vara ett krav för varje ministerpost. Försvarsministern kan i princip inte vara en kvinna, integrationsministern måste vara invandrare, jordbruksministern måste lukta gödsel, kulturministern måste vara konstnär - det spricker rätt fort.
Men tanken är fin. :pannkyss

Jag tyckte du drog upp väldigt realistiska kriterier. Varför ska alla andra arbeten i Sverige kräva erfarenhet av jobbet eller branchen men inte de som bestämmer? :pannkyss

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!