Rör inte våran A-kassa

croom skrev:
2576682 Gå in under denna länk och skriv under på att alliansen inte skall röra våran A-Kassa
Skicka gärna mail med länken till alla ni känner så att d blir så många som möjligt.

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?jea_e

Mvh Andreas

Skulle aldrig falla mig in :arsele

Borde löna sig att jobba... vet för många som bara driver för att dom inte tycker det är lönt/kul att jobba... :)

Last edited:
mb skrev:
2577574 Jag är irriterad som fan ...också irriterad över att ersättningen vid arbetslöshet sänks.

Jaha, ja. Okej.

Jag är irriterad över ditt och datt också, nu vet ni det. :mad:
Tänker ine utveckla varför jag är irriterad, tänker mest tala om det (även i fortsättningen).

Olsson skrev:
2577527 Jag förstår inte riktigt hur det INTE kan finnas jobb :va

Jag tycker mig höra arbetsgivare som har svårt att få tag på folk till både det ena och det andra. Det finns så mycket jobb att jag skulle kunna arbeta dygnet runt. Fattar inte hur det kan finnas folk som går arbetslösa :confused:

Samma här. Sist jag vart utan jobb var jag det i ganska exakt 3 timmar innan jag hade en ny fast tjänst (fick välja mellan ett antal tjänster). Om jag hade möjlighet skulle jag kunna jobba i princip dygnet runt alla dagar i veckan, så det finns jobb om man bara vill ha och orkar. Iofs kanske det inte är dom allra flashigaste jobben som finns i överflöd, men det är väl alltid bättre att jobba än att gå hemma när man är frisk och arbetsför.

croom skrev:
2576682 Gå in under denna länk och skriv under på att alliansen inte skall röra våran A-Kassa
Skicka gärna mail med länken till alla ni känner så att d blir så många som möjligt.

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?jea_e

Mvh Andreas

Det finns ett tiotal minst lika patetiska namninsamlingar, någon av dem kräver nyval. Skrattretande. Men, men, det är väl skönt att bara ligga på sofflocket och leta på internet efter namninsamlingar att skriva på...

Missvims skrev:
2577676 Samma här. Sist jag vart utan jobb var jag det i ganska exakt 3 timmar innan jag hade en ny fast tjänst (fick välja mellan ett antal tjänster). Om jag hade möjlighet skulle jag kunna jobba i princip dygnet runt alla dagar i veckan, så det finns jobb om man bara vill ha och orkar. Iofs kanske det inte är dom allra flashigaste jobben som finns i överflöd, men det är väl alltid bättre att jobba än att gå hemma när man är frisk och arbetsför.

Om man är så eftertraktad vad har man för utbildning då?

Är man bara beredd att flytta så har jag fått uppfattningen att de är lätt att få jobb.

--------------------------------------------------------------------------
Är det inte så man lockar in folk i sverige " Kom hit och lev utan att jobba "

Hagster skrev:
2576705 Kan vi inte høja den istællet? Så folk tjænar på att gå på A-kassa, det tycker jag låter som en bra ide, då slipper man ju att jobba...

Så är det ju redan idag.. Vet om folk som har säsongsarbete. Under vintern stämplar de då de tjänar mer pengar på a-kassa än om de hade skaffat ett annat jobb..

Fy fan... Parasiter. Men sånt skäms jag inte att tala om för folk. Har till och med blivit ovänn med vissa nötter pga detta..

Det är tänkt att det ska vara en försäkring. Inte som idag då folk utnyttjar skiten till max.. Istället för att tjäna pengar så får de pengar:gnissla

Skalman skrev:
2577721 Det finns ett tiotal minst lika patetiska namninsamlingar, någon av dem kräver nyval. Skrattretande. Men, men, det är väl skönt att bara ligga på sofflocket och leta på internet efter namninsamlingar att skriva på...

Skulle vara kul att vara där när dessa oumbärliga herrar med dessa åsikter "snublar" eller glömmer att slicka sin boss i röva .Då skriker de högst av alla "vi har ju betalat skatt varför finns det ingen akassa att överleva en månad på" svar =den drygade ni bort på sporthoj tillsammans med era poppis blåa elittänk! Men tillslut så lär sig även de dummaste !:D :tummenupp

gabor2 skrev:
2577772 Skulle vara kul att vara där när dessa oumbärliga herrar med dessa åsikter "snublar" eller glömmer att slicka sin boss i röva .Då skriker de högst av alla "vi har ju betalat skatt varför finns det ingen akassa att överleva en månad på" svar =den drygade ni bort på sporthoj tillsammans med era poppis blåa elittänk! Men tillslut så lär sig även de dummaste !:D :tummenupp

Nja, A-kassan ska ju bli obligatorisk så den slipper de inte ifrån vare sig de vill eller inte.

prulle skrev:
2577634 Mennade sätt mer krav på dom som får det.
Det märks att du aldrig varit i den situationen så att du behöver socialbidrag. Sen kan jag påpeka att det inte är så lätt att få soc.

gabor2 skrev:
2577772eller glömmer att slicka sin boss i röva

Som jag sagt tidigare - det handlar inte om att fjäska för cheferna. Det handlar bara om att göra ett bra jobb. Fast det fattar ju inte slapptaskarna som sitter och skriver gnällinlägg på diverse internetforum 6 av arbetsdagens 8 timmar.

EBS skrev:
2576717 Finns det ingen omvänd sida?

Riksdagsvalet 2006 hette den men nu är den stängd.

Men demokrati är som bekant inte kommunisternas starka sida. :huvet
Det ryktas till och med och att strejkvapnet återigen ska missbrukas. :gnissla

zykl0n skrev:
2577876Det ryktas till och med och att strejkvapnet återigen ska missbrukas. :gnissla

Så trevligt och demokratiskt. Så fort man inte får som man vill börjar man skrika och slå med dörrar som vilken treåring som helst. Way to go, fucket!
Hoppas man tydligt talar om var det är strejk, så jag kan springa runt och handla i de affärer som är utsatta för det. Fast man blir väl antastad och förolämpad av strejkvakterna som vanligt.

Last edited:
Rikkard skrev:
2578053 Det lönar sig väl o jobba??? De flesta jobb betalar väl ett par tusen mer än dagens a-kassa?

Det beror väl på vilken nivå man har på a-kassan respektive lön?

Nu känner jag ingen som är arbetslös och "snyltar" på systemet som alla andra verkar göra.
Men om man nu hade ett jobb som ger maximal a-kassa, 16k / månad och blir erbjuden ett jobb som ger en lön på samma nivå så förstår jag kanske att det känns omotiverande. Men om man nu tackar nej till ett jobb så sänks ju ersättningen med 25%, andra gången man tackar nej 50%, tredje gången blir den indragen helt.

Eller funkar det inte så? Upplys mig gärna.

Last edited:
Rikkard skrev:
2578053 Det lönar sig väl o jobba??? De flesta jobb betalar väl ett par tusen mer än dagens a-kassa?
De flesta lediga jobb här i närheten har kass betalning eftersom antalet arbetslösa vida överstiger jobben. Väldigt svårt att motivera en högre lön i det läget. Blev erbjuden 350 kronor mindre i månaden än vad jag har i a-kassa av ett de få företagen som anställer (nära 1500:- mindre de första 100 dagarna av akassa).

Nu förhandlade jag upp det till symbolisk summa över akassa och tog det ändå eftersom grötbidraget från CSN (gick direkt från skola till jobb) inte gett mycket möjlighet att fylla skafferiet. Sen är det är det så jävla tröttsamt att vara arbetslös på vintern. :rolleyes:

Martin skrev:
2578182 NMen om man nu tackar nej till ett jobb så sänks ju ersättningen med 25%, andra gången man tackar nej 50%, tredje gången blir den indragen helt.

Eller funkar det inte så? Upplys mig gärna.

Nej. Var har du fått det ifrån?

Dags att slopa den totalt tycker jag. Har alltför många bekanta som jobbar heltid svart, samt har full a-kassa. A-kassan finansierar deras amortering på billån, som i sin tur står skriven på någon annan..

:huvet

Blir man av med jobbet, så har man antingen gjort sig förtjänt av det. Har man otur, ja då tycker jag att släktingar får ställa upp. Och finns inga släktingar, så skall grannsamverkan införskaffas. Ngt i stil med,

"du kan få käka middag hos mig" eller, "här är lite rester som du kan göra matlåda av till imorrn". Hyran finansieras av kanske 20 grannar eller så, som får dega en hundring var.

:gnissla då skulle man iaf slippa fusket

Skalman skrev:
2578259 Nej. Var har du fått det ifrån?
Nedsatt ersättning

Om du tackar nej till lämpligt arbete eller program måste du ha godtagbara skäl, annars riskerar du att få nedsatt ersättning under en tid. Arbetsförmedlingen är skyldig att underrätta din arbetslöshetskassa om att du tackat nej och varför. Det är sedan arbetslöshetskassan som utreder och beslutar om din ersättning ska sättas ned.

* Första gången du tackar nej till ett arbete kan ersättningen sättas ned med 25 procent i 40 ersättningsdagar (åtta veckor).
* Om du tackar nej en gång till kan ersättningen sättas ned med 50 procent i ytterligare 40 ersättningsdagar (åtta veckor).
* Tackar du nej en tredje gång under samma ersättningsperiod upphör rätten till ersättning helt. Du måste i sådant fall uppfylla ett nytt arbetsvillkor innan du kan få ersättning igen.

http://www.ams.se/go.aspx?A=59992

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!