Rödgröna Götet gör det igen.

Göteborg är nog den mest ovänliga staden mot bilister i hela riket. Artikeln befäster bara den bilden. Tyvärr kommer nog många städer att studera exemplet i Göteborg och sakta men säkert införa liknande prissättning. Om inte handeln tar stryk lär den göra det allt mer. Speciellt när konkurrensen från köpcentrum ökar. Gratis parkering och allt bättre utbud. Personligen hatar jag köpcentrum, men de kommer sannolikt att bli vinnarna i framtiden när politikerna försvårar för bilisterna allt mer.

Det jävliga i Göteborg är ju att det är lika dyrt sena kvällar och lördagar. Snart även söndagar förmodligen. Tycker man lyckas hitta platser i centrala Stockholm och Malmö som knappt kostar nåt eller är helt gratis på helger/nätter. Bodde för ett par år sen på ett hotell väldigt nära Stureplan. Har för mig jag stod helt gratis på en gata precis bredvid hela helgen. Trodde inte det var sant.

Tack för ett stort leende. :)

Du ondgör dig över S/Mp/V och säger de är bilfientliga, samtidigt som du säger att Malmö är en trevlig stad att parkera i, en stad som just styrs av S, Mp och V. ;)

10 kr/timmen i centrum i denna stan. Orkar du gå 300 meterkostar det 5 kr, och orkar du gå 1 km är det gratis :)

Om inte handeln tar stryk lär den göra det allt mer. Speciellt när konkurrensen från köpcentrum ökar. Gratis parkering och allt bättre utbud. Personligen hatar jag köpcentrum, men de kommer sannolikt att bli vinnarna i framtiden när politikerna försvårar för bilisterna allt mer.

Det som händer i Uppsala, "alla" butiker flyttar ut till köpcentrum/nära IKEA och liknande.

Och "lösningen" på det, som någon från MP kom med var:
*Trumvirvel*
"Trängselskatt/avgift" vid köpcentrum. :död

Annars funkar p-skivan rätt bra.

P-Skivan är klockren! I "staun" där jag spenderade första halvan av mina tonårsår så användes P-skiva och görs fortfarande! Kommer inte ihåg hur många år sen mina föräldrar skaffade P-Skiva till sina bilar men jag vet att när jag skaffade körkort och bil för 4 år sen köpte jag en P-skiva i närmaste affär för typ 10-spänn och har parkerat i "staun" sen dess. :yoparty

Annars funkar p-skivan rätt bra.

Ja.. 15:- för en skiva oh fri parkering i hela stan, året runt, dygnet runt är
fan inte fel =)

För övrigt skrev jag ett brev till kommunen oh kollade p regler för hojar:

"... Våra parkeringsövervakare kräver inte att motorcyklar har P-skiva. Motorcyklar får endast parkera den tid som gäller på parkeringsplatsen övervakningen av motorcyklar sker via ventilkontroll. Vi tillåter att det står fler motorcyklar inom samma ruta så länge man håller sig inom rutan enl. din bif. skiss.
Det är inte tillåtet att parkera i cykelställ på gång- och cykelbanor se bif. Info. Från SKL..."

"...GATUFÖRVALTNINGEN
Lennart Derle"

Kan någon förklara hur ventilkontrollen går till?! :confused:

Köp en pansarvagn/volvo 740 för en billig peng, plocka bort skyltarna och kör över alla betalnings automater. Gör detta ett par ggr så får de inte så lätt

Kan någon förklara hur ventilkontrollen går till?!

Dom kollar hur dina ventiler står, tex bak - kl 9, fram - kl 4 och skriver vilken tid, om dom sen kommer tillbaka och kollar när din tid gått ut och ventilerna står likadant så får du böter.
Det har varit upp i högsta domstolen efter tvist har jag för mig, det är iaf rätt bevisat att risken att det blir likadant igen är otroligt liten. DOCK så gällde detta bil.

Dom kollar hur dina ventiler står, tex bak - kl 9, fram - kl 4 och skriver vilken tid, om dom sen kommer tillbaka och kollar när din tid gått ut och ventilerna står likadant så får du böter.
Det har varit upp i högsta domstolen efter tvist har jag för mig, det är iaf rätt bevisat att risken att det blir likadant igen är otroligt liten. DOCK så gällde detta bil.

Borde väl vara mer troligt att de står lika på bil med samma däckstorlek
runt om än på hoj med olika däckstorlekar.. Speciellt på AWD bilar..

Vad jag menar är att på en bil har du samma rotationslängd på
samtliga hjul då de har samma dimension. Således borde det
vara fullt rimligt (speciellt med AWD) att ventilerna befinner sig,
i förhållande till varandra, konstant(a?).

Då borde det vara, om man inte är allt för petig, 1 på 12 att de står
exakt likadant vid nästa parkering.

Edit: Förutsatt att P-vakten skriver Fram 4 Bak 8, med klockslag som ref.

Om alal hjul på en bil snurrade med samma hastighet skulel bilen bli väldigt svårstyrd och hjulen hasa i kurvorna eftersom ytter hjulen i en kurva får mycket längre väg att färdas.
Därför har man en sån här på bilar http://sv.wikipedia.org/wiki/Differentialväxel

På vissa AWD bilar kan man iof spärra diffen men det gör man väl bara om det är nödvändigt, tex i svår terräng eller på vintern

Om alal hjul på en bil snurrade med samma hastighet skulel bilen bli väldigt svårstyrd och hjulen hasa i kurvorna eftersom ytter hjulen i en kurva får mycket längre väg att färdas.
Därför har man en sån här på bilar http://sv.wikipedia.org/wiki/Differentialväxel

På vissa AWD bilar kan man iof spärra diffen men det gör man väl bara om det är nödvändigt, tex i svår terräng eller på vintern

Så sant, men går de igenom samtliga hjul och placeringar på bilen då?
Vet inte ens varför jag frågar då det känns självklart.. Får skylla på att
jag pratar i nattmössan =)

Så sant, men går de igenom samtliga hjul och placeringar på bilen då?
Vet inte ens varför jag frågar då det känns självklart.. Får skylla på att
jag pratar i nattmössan =)

haha ok, jag är inte beläst på ämnet, men jag har hört att det varit upp i högre instans eftersom man hävdat att det är fullt rimligt att hjulen står exakt likadant efter att man kört och sen parkerat på samma plats igen.

Där visade man att det inte var särskilt rimligt.
Nån matematiker bore ju utan problem kunna räkna ut va chansen att alla fyra hjul står likadant två gånger i rad är?

haha ok, jag är inte beläst på ämnet, men jag har hört att det varit upp i högre instans eftersom man hävdat att det är fullt rimligt att hjulen står exakt likadant efter att man kört och sen parkerat på samma plats igen.

Där visade man att det inte var särskilt rimligt.
Nån matematiker bore ju utan problem kunna räkna ut va chansen att alla fyra hjul står likadant två gånger i rad är?

Men du kan ju flytta bilen en ruta bak några timmar och sen köra fram till samma ruta helt lagligt, då är ju risket rätt överhängande att ventilerna står lika.

Polaren slapp undan med den förklaringen för ett gäng år sen.

Men du kan ju flytta bilen en ruta bak några timmar och sen köra fram till samma ruta helt lagligt, då är ju risket rätt överhängande att ventilerna står lika.

Polaren slapp undan med den förklaringen för ett gäng år sen.

Tror du måste lämna parkeringen men visst kan du göra så, men kom inte å grina sen när du får en p-bot bara

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!