Rödgröna Götet gör det igen.

Precis när det infördes i Stockholm tyckte jag det blev mycket mindre trafik inne i stan. Var rätt mycket där i affärer då. Men nu tror jag inte effekten är så stor, fast det kan 08:orna svara bättre på.

Det har aldrig eller kommer aldrig minska på trafiken. Mätningarna som gjordes var ju fusksiffror. Man mätte trafiken i Maj och sen mätte man i Juli. Självklart är det mindre trafik i Juli, det har det varit dom senaste 100åren.
Tullarna är bara en extra skatt som blev en kostnad, då dom inte går runt. Men vi skapade arbeten långt upp i norr, där dom går igenom allt kring tullarna, bilder, fakturor mm. På stockholms bekostnad.

Miljöpartiet är ena riktiga as! Själv är man för tillfället förskonad från packet, men nog svettas man när det vankas valnatt. Helt obegripligt hur partiet kan ligga mellan 20-25 procent över hela Södermalm...eller inte.

Helt ärligt, höga avgifter som det finns alternativ till gör inget då du kan välja att avstå (se mitt första inlägg i tråden).

Det är när avgifterna inte går att avstå i från det blir tungt.
(t.ex. trängselavgiften i gbg är bara en lokal fordonskatt pålagd kranskommuner av storebror gbg)

Klargörande: Allt går att avstå i från, här är det frågan om att avstå något utan helt orimliga konsekvenser, det blir orimligt att avstå från att åka till jobbet eller flytta för att inte drabbas av "trängselskatten"

Klart det finns alternativ, dock är det inte särskilt gott om parkeringsplatser i Uppsala så ibland har man inte så mycket att välja på tyvärr.

Men med ditt argument så gör det ju inget att det är trängselskatt och allt vad du svamlar om. Du kan ju alltid gå eller cykla till jobbet, eller åka kollektivt. Finns ju alltid alternativ!

Klargörande: Fruktansvärt dumt argument.

Det finns ju planer på att bygga ett underjordiskt garage på heden, för att rymma minst dubbelt så många bilar.
Dessutom ville dom även ev. göra detsamma under gallerian på avenyn (där jag jobbar) när den byggs om sen 2013.

Jag tror faktisk att det hade blivit bra med fler sådanna underjordiska garage här i stan om dom lyckas med det. Mycket för att jag hellre har lite mer naturområden här uppe ovan mark, det är alldeles för lite grönt här ikring nuförtiden.
Men med det som sagt, inte sagt att jag vill ha bort bilarna!

Hellre att dom bygger ett garage under heden och här på avenyn, och får till den där västlänken så den kommer upp bakom GP, då blir det bra med folk till Avenyn med omnejd :)

Bygga underjordiska garage är kanon. Kolla hur det ser ut i Stockholm. Det är som en schweizerost under jord där.

Sen händer ju inte allt runt avenyn heller, man kan ju inte alltid stå på Heden. Skulle till Bergakungen på bio för ett par veckor sedan och närmaste plats var Gamla Ullevi. Bråttom, höggravid fru och svinhala gator, minus 10 och styv kuling. Just fin service den här stan erbjuder sina invånare. Jag tänker inte åka nån jävla buss. Det finns inte på kartan.

Det har aldrig eller kommer aldrig minska på trafiken. Mätningarna som gjordes var ju fusksiffror. Man mätte trafiken i Maj och sen mätte man i Juli. Självklart är det mindre trafik i Juli, det har det varit dom senaste 100åren.
Tullarna är bara en extra skatt som blev en kostnad, då dom inte går runt. Men vi skapade arbeten långt upp i norr, där dom går igenom allt kring tullarna, bilder, fakturor mm. På stockholms bekostnad.

Det kanske var tillfälligheter men det var en rätt stor skillnad i trafiksituationen precis innan och precis efter. Just då jag var där i alla fall.

Last edited:
Bygga underjordiska garage är kanon. Kolla hur det ser ut i Stockholm. Det är som en schweizerost under jord där.

Sen händer ju inte allt runt avenyn heller, man kan ju inte alltid stå på Heden. Skulle till Bergakungen på bio för ett par veckor sedan och närmaste plats var Gamla Ullevi. Bråttom, höggravid fru och svinhala gator, minus 10 och styv kuling. Just fin service den här stan erbjuder sina invånare. Jag tänker inte åka nån jävla buss. Det finns inte på kartan.

Fast att det va brottom och att din fru är höggravid är ju kanske inte komunens fel? ;)
Jag brukar alltid komma i sista minuten, och jag får alltid plats precis rakt över gatan utanför scandic... Flyt tror jag det kallas :tuttar:

Men visst vore det bra med mer underjordiska grejer här också! Bara jag slipper dom där töntiga pappersbiljetterna som 08orna har så är jag nöjd!

Men med ditt argument så gör det ju inget att det är trängselskatt och allt vad du svamlar om. Du kan ju alltid gå eller cykla till jobbet, eller åka kollektivt. Finns ju alltid alternativ!

Klargörande: Fruktansvärt dumt argument.
Rimliga alternativ var biten du missade, det är inte rimligt att ha en restid på 7 timmar till och från jobbet(kollektivtrafik) eller cykla(3 mil en väg)

Att det kostar mig 60kr/t att nöjesparkera i gbg är något jag lätt kan avstå i från, jag kan bränna mina nöjespengar någon annan plats

Jag brukar i strunta i att betala, sätter en beggad p-lapp på rutan bara. har grannen bredvid redan fått en så lånar jag den under min vistelse.

haha, skitbra ju! Funkar det?

Kan ju inte säga att den är vetenskapligt beprövad då jag sällan parkerar under såna omständigheter. Men jag har klarat mig hittills. Har svårt att tro att alla lapplisor kontrollerar reg.nr på redan lappade bilar. Om det nu inte är samma lapplisa som kommer tillbaka till området kanske.

Jag tycker att det är rätt åt trådskaparen efter hans vänsterinlägg här och var på detta forum :tummenupp Att andra drabbas är väl dock att beklaga.

Fy fan. Jag som fick en chock när jag flyttade från Kristianstad till Växjö (lika stor stad).

I Krstd kostar det 6kr/h i innerstaden, medan det i Växjö ska krämas in 18kr/h :(

Åk till biltema.

Köp Karborreband. Montera på plåtarna.

Parkera.
Lägg plåtarna i bagaget.
Hämta bilen inom 24 timmar, eftersom först då får den forslas bort!

Kan ju inte säga att den är vetenskapligt beprövad då jag sällan parkerar under såna omständigheter. Men jag har klarat mig hittills. Har svårt att tro att alla lapplisor kontrollerar reg.nr på redan lappade bilar. Om det nu inte är samma lapplisa som kommer tillbaka till området kanske.
Nej, det kan man ju tänka sig att de inte kollar... Det ska klart övervägas när man parkerar i de dyrare kvarteren... de få gånger man gör det! :)

Själv har man Mc parkering rakt utanför jobbdörren, och bilparkering á 8 kr/tim ca 50 meter bort.

Nej, det kan man ju tänka sig att de inte kollar... Det ska klart övervägas när man parkerar i de dyrare kvarteren... de få gånger man gör det!

Själv har man Mc parkering rakt utanför jobbdörren, och bilparkering á 8 kr/tim ca 50 meter bort.

jo själv får jag stå 7 dygn på gatan, sen måste ja rulla på den :)

Ifall de vill minska på bilismen kanske en massgrav bestående av Göteborgs spårvägar och västtrafik vore på sin plats. Och sen kanske anställa lite vettigare folk och göra kollektivtrafiken gratis.

Skalar trafikböter med biljettpriset? Det måste väl ta mig fan vara bra affär att bara betala böter när det börjar kosta 40 kronor timmen.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!