Rättvis Försäkring??????

A© skrev:
Åkaj för att göra en liten instickare mitt allt...

Jag som yrkeschaufför som kör 9000 mil om året, tungtrafik "gjort det dom senaste 6 åren" + att jag kör ca 1500 mil med min person bil och kanske 1000 mil på hojen. Som yrkeschaffis så tittar man nog lite annorlunda i trafiken, man har nog ett större översende och ett annat tanke sett... Ringde för nåra år sen och skulle kolla en försäkring på nått,, kommer ej i håg va det va, om det va en hoj eller bil.. jag fick en premie som va helt upp åt skogarna. Jag fråga tanten om vad saken i fråga skulle kosta om hon skulle försäkra den, hon fick en premie som va mycket, mycket lägre. Då jag fråga jag henne hur gammal hon va och hur mycket hon körde per år, hon sa ca si och så mycket... Jaha tänkte jag.. om du ränkar på hur mycket jag kör på 1 år och tar det gånger 5 år så kan du ju lätt ränka ut att jag har kört mer mil än va du har gjort på hela din livstid... Då vart hon skit sne och tyckte jag va dum i huvet.. *ASG*. Tanken från min sida va den att man kanske skulle ta hänsyn till hur mycket man kör i trafiken, tex om man är yrkeschaffis, inte bara se till vart man bor och hur gammal man är... Visst som yrkeschaffis så är du ju en utsatt grupp, då du vistas mycket i trafiken, men du har ju dock mer körvana än dom flesta som är ute och snurrar på vägarna... Klart det finns ju puckon i bland yrkeschaufförer oxo, men det finns gott om Herr Svensson i trafiken, som inte alls är allt för rädda om sina liv..
Tillbaka till kärringen på f-bolaget.. svaret jag fick i från henne va att jag kunde bli av med mitt jobb och därför inte kunna få en lägre premie... "Que". Om jag blir av med mitt jobb som yrkeschaffis, min körvana och erfarenhet försvinner ju lixom inte huxflux... Fick mig iaf ett gott skratt och la på luren och bara ska på huvvet..

Oj detta vart långt... Bara en ide från min sida.. :tummenupp

Å ena sidan har yrkeschaffisar mer körvana, å andra sidan är ni ute i trafiken mer tid, därmed kanske ni har större risk att råka illa ut också. En tanke bara.

Poänge är la att det inte är självklart att ni yrkeschaffisar ska ha lägre premie. kanske ni ska ha högre? Nu tror jag inte detta men eftersom vi inte vet hur det ligger till hur ska man då avgöra hur premierna för yrkeschaffisar ska regleras?
 
kraschandburn skrev:
Blev helt galen nyss. Ringde en idiot på IF och skulle höra vad de tog för
en hel/helårs försäkring på min Suzuki gsx-r 750 -00. (Född 1984)
Fick en premie på 59´000 kr. För helvete hojjen är ju för fan 6 år gammal nu. Värd kanske en årspremie. Ska man vara tvungen att köpa en 125cc från tidigt 70-tal eller sluta åka helt. Jag bad idioten att dra åt helvete och lade på luren. Har någon tips på hur vi alla sporthojs åkare ska göra med försäkringar?

Bra att du bad honom dra åt helvete, han satte nog premien själv, och dessutom bara för att jävlas med dig..

Fight the Power!/J.
 
kraschandburn skrev:
Ja kolla upp lite om du hittar någon "vettig" försäkring på en likadann 750.
Det är hel eller trafik som gäller halv skiter jag i.
Varför helförsäkring eller trafikförsäkring?
 
kraschandburn skrev:
Hannez lille....
Det är inte försäkringsbedrägeri om bolaget själva tillåter båda att köra.

Det är som att säga att du är en rånare om du sätter in pengar på banken.

OBS alla. Jag har råd att köra hojjen, blir irriterad att det ska behöva kosta så mycket bara.

Här tror jag den sista indianen lämnade kanoten... :brinnerup :D
 
Precis. Som alla som han så har han ju råd det är bara det att det är så irriterande dyrt så att han för principens skull försäkrar på farsan. Eller hur... Jag hoppas som alltid att de inte får ut nåt på försäkringen den dagen det händer nåt. Köp det man har råd med tycker jag fast jag kanske är gammaldags.

Suomalainen skrev:
Här tror jag den sista indianen lämnade kanoten... :brinnerup :D
 
Zee skrev:
Å ena sidan har yrkeschaffisar mer körvana, å andra sidan är ni ute i trafiken mer tid, därmed kanske ni har större risk att råka illa ut också. En tanke bara.
Ungefär det jag skrev i slutet på mitt inlägg....

Men man har ju 3-4 ggr mer erfarenhet och körvana än vad en vanlig svensson har.. Då 90% av fallen då jag varit med om nån incendent så har det varit mot partens fel... Folk ska inte ha körkort.. Folk kör som idioter längs med vägarna. Dock ska Sthlm folket ha en stor klapp på axeln, "Dom flesta vet hur man ska köra" Då jag kör 4 dar i Sthlm så ser jag kontrasten mellan dom olika städerna.. Här i Västerås är dom helt hopplösa.. dom vet inte änns va höger reglen är..



Poänge är la att det inte är självklart att ni yrkeschaffisar ska ha lägre premie. kanske ni ska ha högre? Nu tror jag inte detta men eftersom vi inte vet hur det ligger till hur ska man då avgöra hur premierna för yrkeschaffisar ska regleras?

Som sagt va, jag kör lastbil, Sitter inte på ett kontor och räknar premier hela dagarna
 
Håller med. Lite tuffare/stressigare men folk är oftast schyssta och släpper in folk i köer osv. Kommer från Luleå och där är det först som gäller in i döden trots att det fan aldrig har varit en kö förutom på nyårsafton när sista grejerna skulle inhandlas.

A© skrev:
Dock ska Sthlm folket ha en stor klapp på axeln, "Dom flesta vet hur man ska köra" Då jag kör 4 dar i Sthlm så ser jag kontrasten mellan dom olika städerna.. Här i Västerås är dom helt hopplösa.. dom vet inte änns va höger reglen är..
 
jag vill inte smutskasta nån.. men jag tycker det är lite konstigt att alla blir helt galna när man försäkrar på någon annan.. sen när andra sätter power commander eller turbokonverterar hojen vilket båda ökar effekten så jublar alla.. är inte det att skenförsäkra? hur många av dom som gör detta säger till sitt försäkringsbolag att effekten ökat?

bara nåt jag funderat lite på :4skrika
 
kraschandburn skrev:
Ja vad skulle jag skriva till killen då? Ja kör på det däcket så premien stiger?
Eller dra en vit lögn så han blir avskräckt? Upp till var och en att döma.

Hahaha! Getting served.
 
kraschandburn skrev:
Blev helt galen nyss. Ringde en idiot på IF och skulle höra vad de tog för
en hel/helårs försäkring på min Suzuki gsx-r 750 -00. (Född 1984)
Fick en premie på 59´000 kr. För helvete hojjen är ju för fan 6 år gammal nu. Värd kanske en årspremie. Ska man vara tvungen att köpa en 125cc från tidigt 70-tal eller sluta åka helt. Jag bad idioten att dra åt helvete och lade på luren. Har någon tips på hur vi alla sporthojs åkare ska göra med försäkringar?

Jag är född 1986, försäkrar en Yamaha R6 -00, Helförsäkring med självrisk på 6000 för 14.000:- helår. (Resterande av bolagen ville ha typ 50 lök eller så ville dom inte ens ta i den) Tänkte även påpeka att jag bor i en stad med 115.000 invånare.

Kolla med trygghansa, men då måste du kanske vara beredd att sälja hojjen "iaf på papper" Varje vinter för att slippa betala på vintern.


Jag betalar ca 1850 månad sommarmånaderna, det är fan överenskomligt bara jag får köra hojj ;-) sen vintermånaderna ca 500kr/mån
 
Tja, vad ska man säga...
BMW'n går för 1800 SEK/år och Xr650R:en för 3000 SEK/år.
Överkomligt tycker jag.... :tomten
 
För tre år sedan på bike-dagarna så var länsförsäkringar där (som varje år i.o.f.s). Man vet ju sedan innan att nya skrevraketer e dyra så det e meningslöst att kolla. men jag hitta en gsx-r 400 från -87 el. -88 tror jag. För denna skulle dom ha 18000:- hel/hel på mej. Då var jag 23år och haft kort i 5år. Lite dyrt tycker jag.
 
Zee skrev:
Å ena sidan har yrkeschaffisar mer körvana, å andra sidan är ni ute i trafiken mer tid, därmed kanske ni har större risk att råka illa ut också. En tanke bara.

På bilar så ger en del f-bolag lägre premie om man kör få mil om året. Händer något jämförs mätarställningen med sista besiktning, diffar det avsevärt mer än man angett så får man högre självrisk.

Rätt smart.

Fungera så klart inte med hojar. Alla behöver ju se vad klockan är och har en cykeldator...
 
TinaTjejen skrev:
Den billigaste premie jag kunde få var Tjejförsäkring hos LF hel/hel 8000:-
T.o.m de va för dyrt för mig...

Hur var det med jämställdheten där då?! Va trött jag blir!

(Inget illa menat till dig TinaTjejen)
 
Stämmer inte alltid, jag skulle se vad jag skulle få på försäkring på Swedies R1:a och jag skulle få en dyrare försäkring än han

Olof.B skrev:
Hur var det med jämställdheten där då?! Va trött jag blir!

(Inget illa menat till dig TinaTjejen)
 
fattaliano skrev:
jag vill inte smutskasta nån.. men jag tycker det är lite konstigt att alla blir helt galna när man försäkrar på någon annan.. sen när andra sätter power commander eller turbokonverterar hojen vilket båda ökar effekten så jublar alla.. är inte det att skenförsäkra? hur många av dom som gör detta säger till sitt försäkringsbolag att effekten ökat?

bara nåt jag funderat lite på :4skrika

:tummenupp , det är något av en dubbelmoral om något.....

Ps,TLS 1000 halv/helår 2650:-, skadefri mer än xx år , trogen kund LF, förhandlatpersonligen med handläggare, 2 bilar , ytterligare en hoj påställd, villa/hemförs. Totalt 1150 / mån. Överkomligt tycker jag.
 
Last edited:
Zee skrev:
Å ena sidan har yrkeschaffisar mer körvana, å andra sidan är ni ute i trafiken mer tid, därmed kanske ni har större risk att råka illa ut också. En tanke bara.

Bara för att han har större risk att råka ut för en olycka när han jobbar har han väl inte större risk när han kör privat, eller? totaltsett så har han en större risk, men fan inte privat.

heathrow skrev:
Kolla med trygghansa, men då måste du kanske vara beredd att sälja hojjen "iaf på papper" Varje vinter för att slippa betala på vintern.
Jag betalar ca 1850 månad sommarmånaderna, det är fan överenskomligt bara jag får köra hojj ;-) sen vintermånaderna ca 500kr/mån

Precis som du säger så får du en mycket lägre premie på vintern, detta är ju istället för att skaffa en "garage" försäkring. jag betalar för januari månad 82kr, halvförsäkrat för min hoj, något att gnälla på? :)
 
Fluxir skrev:
Bara för att han har större risk att råka ut för en olycka när han jobbar har han väl inte större risk när han kör privat, eller? totaltsett så har han en större risk, men fan inte privat.


Det beror väl på hur många mil om året han kör privat.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top