Rätt att utnyttja sina vänner?

Tycker du det är rätt att tjäna pengar på sina polare?

• Antal röstningar
    0
Ritiga vänner summerar efteråt och splittar alla kostnader rakt av,behöver det förskottsbetalas samlar man in en summa större än vad som troligtsvis behövs och fördelar överskottet efteråt om man inte gemensamt kommer fram till att den/de som roddat behöver lite uppskattning.

I större grupper gör man klart innan vad det kommer kosta,sen är det upp till var och en att deltaga eller inte,om någon skor sig är det för mig ok då jag själv valt att acceptera priset,hade jag kul och det var bra arrat kommer jag igen annars inte.

Vänner som skor sig typ presentköp eller fester så dom själva går kostnadsfria eller till och med med vinst på gemensamma gåvor och nöjen är parasiter som förtjänar ett liv i ensamhet!

Henrik

Vänner som skor sig typ presentköp eller fester så dom själva går kostnadsfria eller till och med med vinst på gemensamma gåvor och nöjen är parasiter som förtjänar ett liv i ensamhet!

Henrik

En annan RIKTIGT ful fisk är "kompisen" som samlar in alla pengarna vid restaurangbesök i större sällskap och sedan i smyg betalar notan med sitt egna kort utan betala den dricks som övriga i sällskapet redan betalt när de lagt in sina kontanter i potten.

Låter som ett "gruppköp" där endast guiden tjänade på detta, moraliskt fel anser jag, tyvärr ganska vanligt i den branchen, men han var ju som sagt inte heller eran polare!

Nej och han blev ju inte direkt mer poppis bland de andra resenärerna efter det som hände. :lol

Men om man inte vet om det i förväg utan får reda på det i efterhand?

Om jag får reda på att någon jag trott var en vän som fixat för att det varit roligt, faktiskt tar ut en summa för egen del och gjort det ett flertal gånger utan att säga att det är så det ligger till, då skulle iaf jag bli rätt besviken på den personen.

Om man VET så är det enkelt att välja. Så är det ju med allt. :)

Det jag menade är bara att om nu Money eller någon annan vet vad det är för evenemang eller dylikt det hela gäller så behöver man ju inte komma om man inte är villig att betala några kronor extra. Men visst är det en annan sak om man i efterhand får reda på det.

Jag vill inte ha betalt för ett ideellt arbete, då är det ju inte ideellt, jag vill ha hjälp av andra med mitt ideella arbete, det är en bra lön!

Där är vi helt överens. Jag tänker på de där fallen där det finns latmaskar som aldrig drar sitt strå till stacken, alltså där du inte får någon hjälp. Där tycker jag det kan vara ett sätt att åtminstone symboliskt jämna ut "orättvisorna" genom någon form av ersättning. I en organiserad förening skulle det väl oftast gå till så, att föreningen använder en del av föreningsavgifter o dyl till en viss ersättning till personer som gör en stor insats som kommer andra mindre arbetsvilliga medlemmar till del.

En annan RIKTIGT ful fisk är "kompisen" som samlar in alla pengarna vid restaurangbesök i större sällskap och sedan i smyg betalar notan med sitt egna kort utan betala den dricks som övriga i sällskapet redan betalt när de lagt in sina kontanter i potten.

Eller väntar tills alla andra har betalat och gett dricks och sedan räknar ut exakt på kronan hur mycket han behöver skjuta till, ibland täcker ju dricksen från "polarna" en persons mat/dryck.

:mad:Amöbor & Parasiter:mad:

Eller väntar tills alla andra har betalat och gett dricks och sedan räknar ut exakt på kronan hur mycket han behöver skjuta till, ibland täcker ju dricksen från "polarna" en persons mat/dryck.

Sådana personer går man bara ut och äter med 2ggr... första gången händer det, andra gången hämnas man när notan kommer och ser till att personen fattar varför... sen lär personen inte göra så igen.

Lite märkligt är ju även att saker här görs i klubbens namn och då tror nog många att en eventuell vinst går till klubbkassan.
Knappast någon räknar med att en klubbmedlem stoppar eventuellt överskott på fickan.

Lite skillnad mot om en vän t.ex kommit över en bunt med kläder billigt och säljer åt sina vänner. Då räknar man ju med att vännen ska tjäna en slant på det. Men sitter det en klubb-logga på kläderna så räknar man ju med att det är klubben som får en ev vinst.

De flesta här vet ju ändå vad saken gäller, så varför inte klargöra det?

(För övrigt är väl den tråden nästan lika mycket smutskastar-tråd som könsdiskrimineringstråden? Lite samma nivå på det hela.... :näsblod)

Ta saker för vad de är och skit sen i resten, om det inte berör dig personligen...

(För övrigt är väl den tråden nästan lika mycket smutskastar-tråd som könsdiskrimineringstråden? ...

:va

Smutskastning?! Av vem? Från vem?

Om du ska ut och cykla kan du väl iaf cykla i samma stadsdel som övriga...

Ta saker för vad de är och skit sen i resten, om det inte berör dig personligen...

....och med den floskeln vill du ha vad sagt? :va
I det här sammanhanget förstår jag inte ens vad du vill säga.....

De flesta här vet ju ändå vad saken gäller

Vet de?! :va Jag har inte en susning... Varför inte berätta det själv då?

Last edited:
Ni verkar tjabba rätt mycket via internet där nere i skåne....

Oj oj oj, mycket vanligt.

Jobbade på en krog i Kalmar för herrans massa år sen..

Alltid, men speciellt ofta vid julbord när man ofta drog ut en sk "bordsnota" för hela sällskapetskulle hände detta.
När man skulle gå och ta betalt för bordet var det alltid, jag upprepar alltid nån sniken jefel som sist passade på att fråga glatt:
-hur mycket fattas det?
-93 kr...

Där rök lätt 200-300 kr spänn i dricks för att den siste "spädde ut sin nota" med vad de andra gett i dricks till mej. :mad:

Detta hände minst varje kväll. :(

Alltid, men speciellt ofta vid julbord när man ofta drog ut en sk "bordsnota" för hela sällskapetskulle hände detta.
När man skulle gå och ta betalt för bordet var det alltid, jag upprepar alltid nån sniken jefel som sist passade på att fråga glatt:
-hur mycket fattas det?
-93 kr...

Där rök lätt 200-300 kr spänn i dricks för att den siste "spädde ut sin nota" med vad de andra gett i dricks till mej. :mad:

I det läget hade det väl nästan varit på sin plats att fråga det övriga sällskapet om de haft för avsikt att subventionera den snikne eller om deras betalningar innefattade dricks också...

-hur mycket fattas det?
-93 kr...

Tragiskt att det finns sådana människor, ingen skam alls i kroppen.

:va

Smutskastning?! Av vem? Från vem?

Om du ska ut och cykla kan du väl iaf cykla i samma stadsdel som övriga...

....och med den floskeln vill du ha vad sagt? :va
I det här sammanhanget förstår jag inte ens vad du vill säga.....

Vet de?! :va Jag har inte en susning... Varför inte berätta det själv då?

Eftersom det inte är jag som startat tråden anser inte jag att det är upp till mig att avgöra om det ska visas vad det gäller eller ej. Men om du läser inläggen från t.ex. aidem och Minitoker så förstår du kanske att de också förstår vad det gäller. Det gäller helt enkelt ett specifikt evenemang, som är arrangerat av en specifik person. Och det är denna personen hela tråden gäller.... Och det tycker iaf jag är precis samma sak som könsdiskrimineringstråden, där TS försöker sätta dit Pink Ladies.

Både detta och den tråden är fruktansvärt löjligt, det handlar bara om pasjkastning. Det finns tom en egen tråd för pajkastning de sinsemellan i vårt forum redan, så de kan ju hålla sig där egentligen.

Både detta och den tråden är fruktansvärt löjligt, det handlar bara om pasjkastning. Det finns tom en egen tråd för pajkastning de sinsemellan i vårt forum redan, så de kan ju hålla sig där egentligen.

Jag tycker iofs att den absoluta merparten av inläggen i denna tråd har pratat i generella ordalag och INTE pekat ut någon eller svartmålat eller smutskastat.

Men man kanske läser det man vill läsa......

Personangrepp samt att hänga ut folks namn/nick är inte tillåtet på SH, då tas tråden bort/stängs.

Att däremot diskutera generellt dåligt beteende och att ha åsikter om parasiter är ok.

Den som orkar läsa hela tråden ser att detta fenomen är rätt så vanligt överallt, dock är det få som tycker att parasiter är ok.

Jag tycker iofs att den absoluta merparten av inläggen i denna tråd har pratat i generella ordalag och INTE pekat ut någon eller svartmålat eller smutskastat.

Men man kanske läser det man vill läsa......

Jojo, det håller jag absolut med om. Men eftersom jag vet vem det gäller ser jag det säkert ur en annan vinkel än vad t.ex. du gör.

Den som orkar läsa hela tråden ser att detta fenomen är rätt så vanligt överallt, dock är det få som tycker att parasiter är ok.

Ja, det har alltid förundrat mig. Folk som råkar ut för folk som gör så som diskuterats, säger de aldrig ifrån?

Säger du inte ifrån om du upptäcker en sådan sak?

Last edited:
Ja, det har alltid förundrat mig. Folk som råkar ut för folk som gör så som diskuterats, säger de aldrig ifrån?

Säger du inte ifrån om du upptäcker en sådan sak?
Jo och inte bara det, den som beter sig så mot mig har bränt sina skepp och broar, jag kan aldrig mer lita på en sådan individ.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti