Rätt att utnyttja sina vänner?

Tycker du det är rätt att tjäna pengar på sina polare?

• Antal röstningar
    0
Om det innebär att arrangören bowlar gratis är det ok för mig, men ett ekonomiskt överskott e inte ok. om man inte ränkar en bira eller nåt i överskott förstås.

Ända gången jag blir förbannad är folk på allvar tror att man ska göra en el instalation (eller vad man jobbar med) grattis åt dom på ens lediga utan nån kompensation

Det är i mina ögon samma sak. Skillnaden är att de i det fallet vill slippa betala för regelrätt arbete. De vill således återigen sko sig på sina kompisar.

Egennyttiga personer som tror att vänskap ger dem rätten att ensidigt utnyttja polare skall givetvis ställas utanför alla vänskapliga kretsar...

......en annan typ av personer som jag stör mig på är de som aldrig lyfter ett finger för att styra upp saker men alltid har en massa gnäll att spy ur sig på det som ordnas av andra...

alltid? vad du än gör och hur lite/mycket tid det än är?
Nej, inte alltid. Ofta kör jag och polarna på "Det jämnar ut sig på en 10årsperiod". Men om det är något som är jobbigt och/eller tar mycket tid i anspråk.

Sen är det som sagt en "symbolisk" summa. Det är inga miljonvinster, men iaf nånting för att man engagerar sig.

Fast tid kan inte alltid räknas om i pengar då all min tid inte är till salu för högstbjudande. Mental prostitution sysslar jag med 8-16 om jag gör något frivilligt på helgen vill jag inte ha betalt....

Att styra upp tröjor och klubbverksamhet är sniket att göra pengar på. Att arrangera en MC träff är väl mer ok men ser hellre att pengarna går tillbaka till klubbens festkassa eller något. Detta då dessa arrangemang ändå inte kan betala en marknadsmässig lön, tar jag då betalt är det ett jobb om än i liten skala och då ställs där lite andra krav än på mitt fritidsprojekt.
Kravet jag istället brukar ha är att få ersättning för mina omkostnader då det känns surt att stå och tanka bilen när milen jag kört inte var för egen vinning....

Nu hade jag inte direkt arvode på 100:-/h i åtanke.

Exempel från skoterturerna i vintras:

Jag är jävligt trött på att vara den (eller ja, vi brukar vara två st av cirka 10-15) som först får styra upp så det blir åkning öht. Sedan vara den som ödslar hela lördagsmorgonen på att ringa runt när det fattas folk och fråga om de är påväg eller inte, oftast har de bestämt sig för att inte följa med utan att meddela någon. Sedan se till så gröngölingarna sköter sig och se till så ingen kommer bort längs vägen och se till så man får stopp på alla om någon råkar ut för problem. Så inte halva gruppen far några mil i förväg.

Systemet med att man håller koll på den bakom (och stannar om den personen fattas) fungerar inte i praktiken. Eftersom det alltid är någon nöt som inte har vett att vrida på skallen ens ett en gång var 5e minut.

Dessutom brukar några bestämma sig för att strunta i samåkningen och sticker iväg på egna äventyr/hem utan att höra av sig.

Jag orkar helt enkelt inte lägga ner tid och energi på sånt här helt gratis längre. Med en avgift på 20:- per skalle blir det cirkus 200:- "vinst" för en heldag. Ingen svindlande summa. Men iaf plåster på såren.

Edit: En heldag är just en heldag. Oftast från 09:30 till cirka 20:30

Last edited:
Det är i mina ögon samma sak. Skillnaden är att de i det fallet vill slippa betala för regelrätt arbete. De vill således återigen sko sig på sina kompisar.

Egennyttiga personer som tror att vänskap ger dem rätten att ensidigt utnyttja polare skall givetvis ställas utanför alla vänskapliga kretsar...

......en annan typ av personer som jag stör mig på är de som aldrig lyfter ett finger för att styra upp saker men alltid har en massa gnäll att spy ur sig på det som ordnas av andra...
Förstår vad du mennade, jag mennade mer personer som tycker man kan komma över en lördag och fixa det och sen dra (dvs inte i samband med att man i övrigt umgås med personen) Svår förklarat men tror vi mennar samma

OK ex. "tja kan du komma över och sätta upp XX så kan vi basta å snacka skit sen"
Inte ok ex "tja kan du sätta upp XX åt mig innan jag drar till xx"
ABSOLUT INTE OK NÅNSTANS "tja kan inte du ta med dig XX från jobbet och sätta upp XX i helgen"

Undantag e såklart om man vet att personen gör samma mot en om man ber om det..

Dvs jag håller med dig, även om att gör man inget har man inte rätt att gnälla på det som görs

Välkommen till föreninglivet, ideellt arbete ska man tydligen klanka på, visst är det tragiskt.

Nej, inte alltid. Ofta kör jag och polarna på "Det jämnar ut sig på en 10årsperiod". Men om det är något som är jobbigt och/eller tar mycket tid i anspråk.

Sen är det som sagt en "symbolisk" summa. Det är inga miljonvinster, men iaf nånting för att man engagerar sig.

Nu hade jag inte direkt arvode på 100:-/h i åtanke.

Exempel från skoterturerna i vintras:

Jag är jävligt trött på att vara den (eller ja, vi brukar vara två st av cirka 10-15) som först får styra upp så det blir åkning öht. Sedan vara den som ödslar hela lördagsmorgonen på att ringa runt när det fattas folk och fråga om de är påväg eller inte, oftast har de bestämt sig för att inte följa med utan att meddela någon. Sedan se till så gröngölingarna sköter sig och se till så ingen kommer bort längs vägen och se till så man får stopp på alla om någon råkar ut för problem. Så inte halva gruppen far några mil i förväg.

Systemet med att man håller koll på den bakom (och stannar om den personen fattas) fungerar inte i praktiken. Eftersom det alltid är någon nöt som inte har vett att vrida på skallen ens ett en gång var 5e minut.

Dessutom brukar några bestämma sig för att strunta i samåkningen och sticker iväg på egna äventyr/hem utan att höra av sig.

Jag orkar helt enkelt inte lägga ner tid och energi på sånt här helt gratis längre. Med en avgift på 20:- per skalle blir det cirkus 200:- "vinst" för en heldag. Ingen svindlande summa. Men iaf plåster på såren.
Fattar att du e less på det men för mig är 200 ändå skitsumma dvs inte värt att va tycken för, jag skulle snarare låta dom som gör fel veta det och säga att jag skiter i att ringa dom nästa gång, men så har jag inte allt för många vänner heller, men dom jag har litar jag på.

Välkommen till föreninglivet, ideellt arbete ska man tydligen klanka på, visst är det tragiskt.
Och dom fattar aldrig att man mennar hållkäften och gör det bättre själv trots att man säger just håll käften och gör det bättre själv...

Last edited:
Fast man ska nog skilja på ideell verksamhet / föreningsliv och det som Money vill diskutera. "Polare" som erbjuder sig fixa nåt och lägger på en slant på anmälningsavgiften eller priset utan att berätta det för de andra som vill vara med och på så sätt skor sig på verksamheten.
Om man väljer att öppet berätta att man lägger på summan och sen frågar "är ni villiga att hänga på ändå" då är det helt okej tycker jag.

Oja, där har jag och många i min släkt befunnit sig allt förlänge...

Ett exempel..
När jag och min bror var små gillade ishockey så min gode far brukade varje vinter egenhändigt ploga och spola is på en gemensam tennisplan som fanns i kvarteret. Så gott som varje kväll plogade han hela planen och spolade därefter ny is. med slang....
Varje år kom folk och klagade om det någon dag var ospolat eller oplogat. Lyfte de ett finger själva? Nej. Fick farsan en enda spänn? Nej...

....när jag och brorsan blev äldre tog vi över eller delade vi på uppgiften och gnället fortsatte...

...På jobbet driver jag en filmklubb och köper löpande in filmer. Jag skickar ut nyhetsbrev och har alltid skrivit att folk ska komma med förslag... Några inkommna förslag? Nej.. Men ett anonymt papper på tangentbordet på arbetsplatsen som visade att någon ogillade fördelningen mellen genrer som köpts in.

Varit med å styrt upp julfest senaste tre åren.Alla har fått mail därvi uppmanat demhjälpa till eller komma medtips.Någon som nappat? Näe.. Gnäll efteråt? Självklart...

...listan kan göras så låång...

Röstade fel i pollen då. Klart att det är fel om en polare bokar upp gokartbanan och lägger på en hundring per skalle för att göra sig en hacka... Då skulle det bli allmän bespottning av den personen. I alla fall i min umgängeskrets...

Tid är pengar, därför kostar jag.
Mina vänner får dock ett kompispris.

Röstade fel i pollen då. Klart att det är fel om en polare bokar upp gokartbanan och lägger på en hundring per skalle för att göra sig en hacka... Då skulle det bli allmän bespottning av den personen. I alla fall i min umgängeskrets...

Bra där :tummenupp

Fast man ska nog skilja på ideell verksamhet / föreningsliv och det som Money vill diskutera. "Polare" som erbjuder sig fixa nåt och lägger på en slant på anmälningsavgiften eller priset utan att berätta det för de andra som vill vara med och på så sätt skor sig på verksamheten.
Om man väljer att öppet berätta att man lägger på summan och sen frågar "är ni villiga att hänga på ändå" då är det helt okej tycker jag.

Aha ja det är en helt annan sak ju :tummenupp

Last edited:
I gymnasiet arrangerade jag och en polare en skidresa till alperna för alla som ville på skolan, dvs. det var bara några stycken man faktiskt kände.
Även fast detta gjordes genom ett resebolag så blev det många timmar av arbete med att få in betalningar osv.
Vi hade lyckats få ner priset ~20%, om inte mer :va.
Kompisar man snackade med tyckte så klart man skulle lägga på några hundringar på priset. För "ingen skulle ju få reda på det". Men slutade med att vi lade till en ruta där man fick ge en frivillig gåva. Slutade med att man fick ölen den veckan betald :fyllisar Vilket kändes bättre än att ha "lurat" till sig pengar.

Jag kan tycka att om det e större arangemang så e det helt ok att lägga på så mkt att den/de som håller i det inte behöver betala själv. Trots allt de som väl tar tag i det, lägger ner en del tid. Kan kanske så tyckas att "det e bara ett samtal" men när det då är förskottsbet? Det ska hållas iordning. Listor ska skapas och hålla koll på alla som ska va med.
Kan säga att jag skulle ALDRIG få för mig att ordna något större. Har varken tid eller lust. Betalar hellre lite extra.
Det handlar om små summor. Säg att det skulle vara 2 pres som ordnar något som kostar 500:-/skalle. Vid 55pers är det 18:- mer /pers

Men alla har vi olika syn på det hela vilket kommer dela oss i 2 läger. Inte mer med det. De som vill bet och vara med är det. De andra kan ju skita i det.

Det är alltid en knivig fråga, men om man vänder på steken Money;

Hur skulle du vilja bli behandlad av en vän i liknande situation?

I min värld presenteras alltid kostnaden för aktiviteterna och sedan plusar polarna på vad de tycker jobbet/initiativet är värt. Ett sätt att visa uppskattning.

Att lägga på en (dold eller ej) kostnad för jobbet är vidrigt.

Det är alltid en knivig fråga, men om man vänder på steken Money;

Hur skulle du vilja bli behandlad av en vän i liknande situation?

Jag vill veta VAD jag betalar för, är där en vinst inräknad så vill jag veta den. Jag har arrangerat ett antal saker, bowlingen var ett exempel o där va vi över 60 pers. Jag hade inte ens en tanke på att ta något extra betalt för det. Ett svartjobb/extraarbete förstår jag och det är en självklarhet att man ska få betalt, sen om man vill ha det i pengar eller i natura står var och en för sig. :tummenupp

Jag kan tycka att om det e större arangemang så e det helt ok att lägga på så mkt att den/de som håller i det inte behöver betala själv. Trots allt de som väl tar tag i det, lägger ner en del tid. Kan kanske så tyckas att "det e bara ett samtal" men när det då är förskottsbet? Det ska hållas iordning. Listor ska skapas och hålla koll på alla som ska va med.
Kan säga att jag skulle ALDRIG få för mig att ordna något större. Har varken tid eller lust. Betalar hellre lite extra.
Det handlar om små summor. Säg att det skulle vara 2 pres som ordnar något som kostar 500:-/skalle. Vid 55pers är det 18:- mer /pers

Men alla har vi olika syn på det hela vilket kommer dela oss i 2 läger. Inte mer med det. De som vill bet och vara med är det. De andra kan ju skita i det.

Så klart, kommer alltid finnas folk som blir lurade. ;)

Last edited:
I min värld presenteras alltid kostnaden för aktiviteterna och sedan plusar polarna på vad de tycker jobbet/initiativet är värt. Ett sätt att visa uppskattning.

Att lägga på en (dold eller ej) kostnad för jobbet är vidrigt.
Håller med exakt och detta plus kan komma i att bjusa på en öl som tack eller vafan som hellst. Jag visar gärna uppsakattning och stöttar dom som ordnat asaker men skulle bli jävligt sur för en dold avgift hur liten den än är.

Jag plogade isbana för att ungarna skulle få köra bil, dit kom det sedan en massa folk och körde, många körde medvetet sönder plogningen, andra körde av/fast och bad om hjälp att bli lossdragna osv...
Jag drog ut en byggstrålkastare till "Depån" så att folk skulle ha lyse att mecka i.

Många hade åsikter om bansträckningen, jag ändrade ett par gånger för att få variation.

Jag plogade kanske upp 150 liter bensin + lite reparationer av plogen per vinter.

EN enda frågade om man skulle lägga en peng till plogningen, en Enduroåkare...

Jag hade inte hjärta att ta betalt av honom, men jag förklarade läget och tackade för omtanken.

Jag plogade isbana för att ungarna skulle få köra bil, dit kom det sedan en massa folk och körde, många körde medvetet sönder plogningen, andra körde av/fast och bad om hjälp att bli lossdragna osv...
Jag drog ut en byggstrålkastare till "Depån" så att folk skulle ha lyse att mecka i.

Många hade åsikter om bansträckningen, jag ändrade ett par gånger för att få variation.

Jag plogade kanske upp 150 liter bensin + lite reparationer av plogen per vinter.

EN enda frågade om man skulle lägga en peng till plogningen, en Enduroåkare...

Jag hade inte hjärta att ta betalt av honom, men jag förklarade läget och tackade för omtanken.
Tragiskt men så är det ofta!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...