Rätt att utnyttja sina vänner?

Tycker du det är rätt att tjäna pengar på sina polare?

• Antal röstningar
    0
Men nu pratar vi om ekonomisk vinning, dvs man tjänar pengar på sina vänner. ;)

Du är ganska luddig med din problemställning...

- Hej kompisar, jag har styrt upp en bowlingkväll med lite aktiviteter och bokat bord för mat o.s.v., ska ni med?! 500spänn per skalle blir det!.....
...och sen visar det sig att han tog en hundring per skalle själv...

- Hej kompisar! Jag har styrt upp en försäljningsaktivitet hemma hos mig i helgen och ni får väldigt gärna komma. Jag tänkte visa lite tupperware och natures own......

I det första fallet kan personen dra åt helvete...
I det andra fallet skulle jag suckandes skaka på huvudet och antingen tacka nej om jag var helt ointresserad och annars möjligen vara där för att "stötta" och kanske sympatiköpa en plastburk eller en tvål...

Jag vet inte riktigt vart du vill komma... Men om man ska tjäna så mycket på typ sådana evenemang vi brukar vara på, så måste man ju ta ut ett enormt överpris alt. vara sinnessjukt många...?
Jag menar, som t.ex. bowling, alla vet ju vad det kostar att bowla, liksom? Hur ska man kunna tjäna något själv på det, som arrangör?

think outside the box. :tummenupp

Ja, jag värdesätter min fritid så pass att jag inte bjuder på den... Snickare som man är så skulle jag kunna ägna all min fritid till att hjälpa allt o alla. Gjorde det en del förr i tiden. Nu räcker det med att hjälpa närmsta familjen.
Visst kan jag lämna "kompispris" men inte står jag där gratis. Då står jag hellre och sliter på mitt ordinarie bygge och gör pengar.

- Hej kompisar, jag har styrt upp en bowlingkväll med lite aktiviteter och bokat bord för mat o.s.v., ska ni med?! 500spänn per skalle blir det!.....

- Hej kompisar! Jag har styrt upp en försäljningsaktivitet hemma hos mig i helgen och ni får väldigt gärna komma. Jag tänkte visa lite tupperware och natures own......

I det andra fallet skulle jag suckandes skaka på huvudet och antingen tacka nej om jag var helt ointresserad och annars möjligen vara där för att "stötta" och kanske sympatiköpa en plastburk eller en tvål...

sorry, kan inte vara mer specifik. men det handlar om alt 1. :)

vad säger du om 3 tusenlappar? är det lagom? ;)

Har killen lagt det senaste årets samtliga söndagar på något så är det väl rimligt...

Har han styrt upp en helgaktivitet åt kompisgänget så kommer han plötsligt inte tillhöra kompisgänget längre. Fakk Yo lixom!

Så fungerar vanliga sunda människor japp :tummenupp

Ja, jag värdesätter min fritid så pass att jag inte bjuder på den... Snickare som man är så skulle jag kunna ägna all min fritid till att hjälpa allt o alla. Gjorde det en del förr i tiden. Nu räcker det med att hjälpa närmsta familjen.
Visst kan jag lämna "kompispris" men inte står jag där gratis. Då står jag hellre och sliter på mitt ordinarie bygge och gör pengar.

det du pratar om är något helt annat, svartjobb är helt ok. :D:D

jag menar mer något som görs för nöjets skull. inte att du ska arbeta gratis på din fritid. :tummenupp

sorry, kan inte vara mer specifik. men det handlar om alt 1. :)

Och det är i mina ögon väldigt fel....

Att arrangera bowlinkväll/utflykt/whatever aktivitet där du själv närvarar gör du för att du tycker det är kul att umgås med dina vänner inte för att tjäna pengar.

Annars är man Bindefelt fast mer budget. Festfixare som gör det för pengarna står inte högt i kurs hos mig....

Gäller den här frågeställningen bara klubbar, som i ditt första inlägg, eller gäller det en liten vänkrets på 5 pers också?

Gäller den här frågeställningen bara klubbar, som i ditt första inlägg, eller gäller det en liten vänkrets på 5 pers också?

d gäller inte specifikt klubbar, d va ett exempel. men d handlar defintivt om mer än en vänkrets på 5 personer. :tummenupp

Ja det är väl ok om man bara berättar det i klartext att man tar ut ett arvode, dock är det inget som jag är intresserad av att göra.

Jag roddar gärna saker till polarna, belöningen är deras glada miner, det räcker för min del.
När vi arrangerade MCK Vilseturerna så var detta en hederssak, vi gjorde det för att VI ville köra hoj med trevligt folk, inte för att vi ville tjäna pengar.
Flera föreslog att vi skulle ta en 20 i startavgift för att täcka våra kostnader men vi avböjde bestämt. Turerna blev med tiden så uppskattade att det till slut kom fram folk och erbjöd sig betala vår mat och dryck för det jobb vi la ner. Behöver jag tillägga att den maten smakade jäkligt gott?

Att mörka sitt syfte och säga "jag kan fixa ett gruppköp, eller jag kan arrangera detta" och sen tjäna pengar på sina "kompisar" är lågt i mina ögon.

Och det är i mina ögon väldigt fel....

Att arrangera bowlinkväll/utflykt/whatever aktivitet där du själv närvarar gör du för att du tycker det är kul att umgås med dina vänner inte för att tjäna pengar.

Annars är man Bindefelt fast mer budget. Festfixare som gör det för pengarna står inte högt i kurs hos mig....
Huvvet på spiken.

Last edited:
Sniket som fan att känna på det, om du inte tycker det är tillräkligt kul/viktigt för att ta din fritid fråga nån annan om dom kan göra det.

Ända gången jag blir förbannad är folk på allvar tror att man ska göra en el instalation (eller vad man jobbar med) grattis åt dom på ens lediga utan nån kompensation, har inga problem med att jobba medans jag väntar på middag eller mot att ölen en chill kväll eller vafan som helst men nånting tycker jag e på sin plats.

Däremot att ta egen profit om man använder sin företags rabbat till att köpa matrial till kompisar e tycket.

Är det jag som e ute och cyklar?

d gäller inte specifikt klubbar, d va ett exempel. men d handlar defintivt om mer än en vänkrets på 5 personer. :tummenupp

Det spelar ingen roll om det är 1 eller 100 st, man blåser inte polare på pengar, så är det bara, vill man tjäna en slant så ska man tydligt poängtera detta innan!

Tyvärr är det tydligen ok att vara skrupelfri och ha rymligt samvete enligt vissa, dessa "kompisar" klarar jag mig utan tack!

Jag har jobbat ideellt med Roadracing i flera år, det kostar mig ett par hundra i soppapengar varje år samt en massa fritid, men det är det värt!

Moral & etik är viktigt för min del, jag sover bra på kvällen!

För min del beror det på hur mycket tid jag måste lägga ner, hur stort arrangemanget är och om majoriteten som kommer är folk jag inte har en aning om vem det är.

Tar man bowlingkvällen så är det typ ett telefonsamtal för att boka banor. Detsamma gäller till exempel Avställningsbalen. Ett par telefonsamtal så är det fixat. Eller After-Work-kvällen som nu minitoker och jag drar ihop. Ett samtal för att boka bord har det blivit. Inte mycket jobb med andra ord och därmed anser jag inte man bör ta betalt.

Hade jag däremot ordnat en stor MC-träff med band som spelar, hyra plats för att slå upp tält, anordna matförsäljning och så vidare, då hade jag nog velat ha lite betalt för allt jobb jag skulle lägga ner, för ett sådant arrangemang kräver mer än ett par telefonsamtal. Det kan handla om månader av förberedelser.

Sammanfattningsvis: Det som brukar anordnas här i trådarna, det gör man väl för att det är kul och vill träffa sina kompisar och inte för att tjäna pengar på dem?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti