Rätt att utnyttja sina vänner?

Tycker du det är rätt att tjäna pengar på sina polare?

• Antal röstningar
    0
Helt sant, men du verkar ju vara en av få som verkligen biter ifrån då...
Nej det tror jag inte, dom flesta tröttnar på parasiter i längden det är bara en tidsfråga, som sagt så behöver man inga fiender med sådana "vänner"...

Livet är som en hink med vatten, ibland fyller någon på lite och ibland så tömmer någon den lite, parasiter borrar hål i hinken.

Nej det tror jag inte, dom flesta tröttnar på parasiter i längden det är bara en tidsfråga, som sagt så behöver man inga fiender med sådana "vänner"...

Livet är som en hink med vatten, ibland fyller någon på lite och ibland så tömmer någon den lite, parasiter borrar hål i hinken.

Nej, parasiter äter upp hinken. Så att inget alls finns kvar till slut.

/ Jens

Motfråga:
- Folk som beter sig så som beskrivits, brukar de vara lyhörda för omgivningens invändningar och åsikter?

Nej, det är de ju iofs inte. Jag har varit med om det en gång. En kompis som mådde skitdåligt och tyckte jag skulle ställa upp, vilket jag gjorde. Körde rundor på henne och bjöd henne på mat och allt. Till slut var vi uppe i över 2000 kr, och jag som det var till henne. Att jag inte hade råd att föda henne, och att jag ville ha pengar för det jag gjorde för henne. (Vilket i princip bara var att köra henne till hennes kk och bjuda henne på mat när hon ville "prata".)
Jag var naiv och dum, och när jag krävde pengar av henne blev hon skitsur, och kunde inte för sitt liv förstå hur jag ville ha pengar för en sån sak. Försökte förklara för henne att det inte är gratis att framföra en bil, men hon trodde tydligen att en bil drack ungefär 1 cl/10 mil, så hon tyckte jag överdrev och helt plötsligt var det JAG som var snål, och inte hon. Vi har ingen kontakt idag, men jag vet genom andra att hon fortfarande tycker folk som vill ha betalt för att de skjutsat henne är idioter.

skulle ställa upp, vilket jag gjorde. Körde rundor på henne och bjöd henne på mat och allt. .....
men jag vet genom andra att hon fortfarande tycker folk som vill ha betalt för att de skjutsat henne är idioter.

Men det är ju precis det kompisar är till för. Man ställer upp!

Nu hoppas jag förvisso att du bara sa "enough is enough" och inte ville ha pengar retroaktivt...

Jag har aldrig i efterhand gått till en polare och krävt ersättning för att jag skjutsat eller bjudit på mat. Vill man ha pengar för att skjutsa eller för att bjuda på mat så säger man självfallet till INNAN eller i samma stund som man känner att det börjar bli dyrt men inte heller då kräver man retroaktiv betalning.
Sedan förstår jag om man säger upp kontakten med snyltare men att komma och kräva "skjuts och bjudmatsersättning" i efterhand finns ju inte på kartan.

Tar mitt gäng min bil till t.ex Sälen så gör jag givetvis klart i förväg om jag vill ha soppapengar eller ersättning för att vi använder min bil.

Bjuder jag hem folk på mat så gör vi givetvis upp i förväg om jag känner att folk skall sticka till lite slantar för maten. Skulle aldrig drömma om att i efterhand komma och begära pengar.

Du skriver att du ställde upp för en polare som mådde dåligt men sekunden senare kräver du ersättning.

I mina ögon är inte det att ställa upp.

Men det är ju precis det kompisar är till för. Man ställer upp!

Nu hoppas jag förvisso att du bara sa "enough is enough" och inte ville ha pengar retroaktivt...

Jag har aldrig i efterhand gått till en polare och krävt ersättning för att jag skjutsat eller bjudit på mat. Vill man ha pengar för att skjutsa eller för att bjuda på mat så säger man självfallet till INNAN eller i samma stund som man känner att det börjar bli dyrt men inte heller då kräver man retroaktiv betalning.
Sedan förstår jag om man säger upp kontakten med snyltare men att komma och kräva "skjuts och bjudmatsersättning" i efterhand finns ju inte på kartan.

Tar mitt gäng min bil till t.ex Sälen så gör jag givetvis klart i förväg om jag vill ha soppapengar eller ersättning för att vi använder min bil.

Bjuder jag hem folk på mat så gör vi givetvis upp i förväg om jag känner att folk skall sticka till lite slantar för maten. Skulle aldrig drömma om att i efterhand komma och begära pengar.

Du skriver att du ställde upp för en polare som mådde dåligt men sekunden senare kräver du ersättning.

I mina ögon är inte det att ställa upp.

Jag uttryckte mig tydligen lite luddigt, eftersom du svarade på detta vis. När det kommit upp i en bra bit över 2000 kr sa jag att jag inte hade råd att föda henne på detta vis, och ville hon ha skjuts och mat ute 3 dagar/vecka i fortsättningen så fick hon betala för det. Det var då hon tyckte jag var snål, och jag fick inte ens ett tack för det jag gjort för henne innan.

Jag uttryckte mig tydligen lite luddigt, eftersom du svarade på detta vis. När det kommit upp i en bra bit över 2000 kr sa jag att jag inte hade råd att föda henne på detta vis, och ville hon ha skjuts och mat ute 3 dagar/vecka i fortsättningen så fick hon betala för det. Det var då hon tyckte jag var snål, och jag fick inte ens ett tack för det jag gjort för henne innan.

Bra där!
Då förstår jag hur du menade och då gjorde du självfallet rätt. Nej, snyltare klarar man sig utan.

Det där bilproblemet känner jag igen. Jag var en av de första i årskullen med körkort. Jag har skjutsat folk åt höger och vänster och alltid plockat upp folk jag känner om jag ändå ska åt samma håll. Nu i september började de flesta få körkort.

Nu när jag hade min bil uppallad för service i två veckor bad jag en av klasskamraterna om skjuts till samhället (cirka 4km t.o.r)

"Om du betalar bensinen"

Då vart jag fly förbannad. Så jävligt har jag inte skällt ut någon på evigheter. Det var droppen som fick bägaren att rinna över. Det visade sig att många hade exakt samma svar.

Nu när de har bil själva och har insett hur dyrt det faktiskt är att ha en bil ställer de inte upp och skjutsar gratis.
De "vännerna" har hamnat på skitminus kan jag lova.
Tack och lov var det TRE st (av ~10) som ställde upp att skjutsa enligt den oskrivna regeln "tjänster och gentjänster".

Edit: Ett bra sätt att testa folk när man har gett dem skjuts och de frågar "Vad ska du ha för det här då?" är att svara:

"Det du tycker det är värt" Då ser man DIREKT vilka som är snåla jävlar. De flesta ger en summa som ungefär täcker bensinen. Men det finns de som bara går. De åker inte i min bil igen.

Last edited:
Bra där!
Då förstår jag hur du menade och då gjorde du självfallet rätt. Nej, snyltare klarar man sig utan.

Att det hann gå så pass långt var nog för att jag verkligen ställde upp och lyssnade, kom med råd och själv brydde mig på hennes situation, även när hon inte var med. När det pågått i lite mer än en månad och det inte ens kom upp från hennes sida att hon kanske någon gång kunde bjuda tillbaka på mat t.ex frågade jag henne helt enkelt en dag när vi var på väg om inte hon kunde tänka sig att bjuda denna dag, eftersom jag bjudit alla gånger innan. Tvärstopp och sura miner direkt. "Det fattade jag väl att eftersom det var hon som mådde dåligt kunde jag inte kräva en sådan sak." :rolleyes::näsblod

(Samma människa fick jag för övrigt LÅNA en 50-öring av en gång i högstadiet när jag var sugen på en sån Refresher... :gnissla)

Edit: Ett bra sätt att testa folk när man har gett dem skjuts och de frågar "Vad ska du ha för det här då?" är att svara:

"Det du tycker det är värt" Då ser man DIREKT vilka som är snåla jävlar. De flesta ger en summa som ungefär täcker bensinen. Men det finns de som bara går. De åker inte i min bil igen.

Precis samma här. Tjejen i texten har än idag inget körkort, så hon förstår väl helt enkelt inte vad det kostar.

"Vad du tycker det är värt" svarar jag alltid. En gång fick jag två tjugor av en tjej, för en runda på ca 13 mil.

Last edited:
Eftersom det inte är jag som startat tråden anser inte jag att det är upp till mig att avgöra om det ska visas vad det gäller eller ej. Men om du läser inläggen från t.ex. aidem och Minitoker så förstår du kanske att de också förstår vad det gäller. Det gäller helt enkelt ett specifikt evenemang, som är arrangerat av en specifik person. Och det är denna personen hela tråden gäller.... Och det tycker iaf jag är precis samma sak som könsdiskrimineringstråden, där TS försöker sätta dit Pink Ladies.

Både detta och den tråden är fruktansvärt löjligt, det handlar bara om pasjkastning. Det finns tom en egen tråd för pajkastning de sinsemellan i vårt forum redan, så de kan ju hålla sig där egentligen.
Nu tror jag du läser in mer här än vad många andra gör.
Jag har inte riktat mig mot nåt speciellt arrangemang. Pratar i allmäna termer om hur jag sett att det ibland kan gå till och vad jag tycker om det.
Att öppet berätta att man tänker ta betalt för nåt man fixar kompisar emellan är helt okej, då har alla ett val, att däremot "ta på sig besväret" att fixa nåt (arrangemang, gruppköp, hyra av stugor eller annat) och sen dessutom mörka att man gör vinst på det är i mina ögon inte okej.

• Gilla
Reaktioner: VBK
Nu tror jag du läser in mer här än vad många andra gör.
Jag har inte riktat mig mot nåt speciellt arrangemang. Pratar i allmäna termer om hur jag sett att det ibland kan gå till och vad jag tycker om det.
Att öppet berätta att man tänker ta betalt för nåt man fixar kompisar emellan är helt okej, då har alla ett val, att däremot "ta på sig besväret" att fixa nåt (arrangemang, gruppköp, hyra av stugor eller annat) och sen dessutom mörka att man gör vinst på det är i mina ögon inte okej.

Ja, antagligen, eftersom jag ju vet vad TS syftar på.

Men det spelar mindre roll, alla tycks ju vara överens om att det är ok att lägga på en summa om man bara talar om det. :tummenupp

Men det spelar mindre roll, alla tycks ju vara överens om att det är ok att lägga på en summa om man bara talar om det. :tummenupp

Ja det är klart. Då väljer man ju själv om man vill sponsra någon annan för något man kan göra själv men slipper p.g.a någon annan redan gjort det. jag skrev som jag tänkte så nu fick ni en gratis inblick i min hjärna.:D

Det där bilproblemet ...

I gymnasiet löst det sig med att man betalade lite soppapengar/betalade parkering alt. bjöd på något om man var iväg och handla käk/godis. Var sällan sträckor längre än nån km.

De som förstår vad det kostar brukar oftast betala.
T.ex. använder vi en kompis Van rätt ofta när man ska iväg och festa, då den lassar bra med folk :fyllisar :banana Dock blir det en hel del soppa som går åt, och div. annat slitage.
Brukar enklast lösas genom att man åker förbi macken så får de som åker med tanka i så det räcker OCH blir över.

Blev rätt ofta att man själv blev fyllechaffis under sommaren som var (jobbade skumma tider hela sommaren). Var aldrig så att jag krävde betalt av någon, men det var alltid så att de som inte räknas som närmaste kompiskretsen betalade. Med de närmaste brukar det som sagt jämna ut sig över tiden. (Eller det kanske bara är jag som umgås med folk som har sunt förnuft?)

Styr man upp en bowlingkväll och lägger tid och engagemang så skulle jag tycka det vore ok om polaren lät "överskottet" betala det egna deltagandet men skulle han roffa åt sig en helkväll eller en helkväll och en ny PS3:a så är det över gränsen... Vänner är man ju just för att man INTE har ett ekonomiskt intresse i varandra utan har en underförstådd tjänster och gentjänsterfilosofi där man ställer upp för varann...
Sen har vi ju det klientelet som inte förstår gentjänster.
Där kan man ju lacka ur:huvet
Och det är alltid samma folk som inte ordnar ngt själv eller kommer med en jävla massa gnäll.
Men,dom sorterar man väck vartefter dom kommer.

Ja det är klart. Då väljer man ju själv om man vill sponsra någon annan för något man kan göra själv men slipper p.g.a någon annan redan gjort det. jag skrev som jag tänkte så nu fick ni en gratis inblick i min hjärna.:D

Hade du för en gångs skull tur nu, eller du är egentligen rätt smart ändå? ;)

Har alldrig krävt några pengar på att skjutsa folk, vilket jag gjort, och gör, rätt mycket. Det kostar fan inte mycket att köra några extra mil, även om man som mig endast haft räjält törstiga bilar och rätt tung högerfot (bensin är för dyrt för att köra tråkiga bilar).

Jämnar nog ut sig det också med tiden, och gör det inte det så må det väl va hänt, tycker jag. Längre resor som i exemplet med sälen turar man om att tanka på vägen bara.

I gymnasiet löst det sig med att man betalade lite soppapengar/betalade parkering alt. bjöd på något om man var iväg och handla käk/godis. Var sällan sträckor längre än nån km.

Oftast brukar det ju vara så ja.

Men när jag inte ens kunde få skjuts själv (utan att betala) efter att jag skjutsat varenda jävel till alla möjliga och omöjliga platser vid udda tidpunkter utan att kräva en spänn blev jag förbannat lack.

Har man fixat klubbtröjor med logga, pratat med tryckeri, fixat lite billigare pris på tröjorna osv o sen tar ut en tia mer per tröja, fine.
Har man ringt till en bowlinghall o bokat en bana o fixat en deltagarlista på SH så är man ett svin om man tar ut mer pengar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti