Rätt att utnyttja sina vänner?

Tycker du det är rätt att tjäna pengar på sina polare?

• Antal röstningar
    0
hmm känns som alla här gör anspråk påå att va dom som uttnyttjas

Va kan dra för slutsats av det?
Troligen är även vi kassa på att visa uppskattning
nästa gång nån arrangerar nått va mer tydligvisa mer uppskattning det ska jag iaf försöka vara.

hmm känns som alla här gör anspråk påå att va dom som uttnyttjas

Va kan dra för slutsats av det?
Troligen är även vi kassa på att visa uppskattning
nästa gång nån arrangerar nått va mer tydligvisa mer uppskattning det ska jag iaf försöka vara.

Visst har du en poäng i det, innan jag började köra biltävling själv var jag funktionär åt flera motorklubbar (gratis entré till sånt jag ändå ville se, mot en väldigt väldigt blygsam arbetsinsats).

Sen när jag började tävla själv brukade jag försöka ge en klapp på axeln/tacka funkisar som gjorde ett bra jobb, bjuda på kaffe när dom kom förbi mektältet, eller på annat sätt visa uppskattning.

Men självklart fanns det funktionärer jag inte alls kom överens med, men då brukade jag säga det till dom tävlingsansvariga, efter tävlingen.

Jag kan tycka att om det e större arangemang så e det helt ok att lägga på så mkt att den/de som håller i det inte behöver betala själv. Trots allt de som väl tar tag i det, lägger ner en del tid. Kan kanske så tyckas att "det e bara ett samtal" men när det då är förskottsbet? Det ska hållas iordning. Listor ska skapas och hålla koll på alla som ska va med.
Kan säga att jag skulle ALDRIG få för mig att ordna något större. Har varken tid eller lust. Betalar hellre lite extra.
Det handlar om små summor. Säg att det skulle vara 2 pres som ordnar något som kostar 500:-/skalle. Vid 55pers är det 18:- mer /pers

Men alla har vi olika syn på det hela vilket kommer dela oss i 2 läger. Inte mer med det. De som vill bet och vara med är det. De andra kan ju skita i det.
Du har ju rätt på ett sätt men borde man inte vid ett arrangemang tydligt gå ut att förklara sin intention innan anmälning? Typ "som arrangör hoppas jag ni förstår att ja tar ut en extra avgift på 18 kr för att täcka mina egna kostnader". Hur reagerar du om man tar ut en hundring per deltagare extra och du inte vet om det? Då blir vinsten helt plötsligt 4300 kr. Fortfarande okej?

Sen skulle man ju tänka sig andra saker än arrangemang, typ gruppköp av en pryl som man är jäkligt intresserad av själv. Då ringer / mailar man till ett antal leverantörer och får priser. Man förklarar dessutom att man kan ordna säg 10 st som vill köpa och får då en mängdrabatt. Sen går man ut med att "jag kan fixa en nnn för xxx kr" till sina kompisar, "Vill ni vara med"? Är det då okej att, förutom rabatten man fått för att man är 10, lägga på en slant för det arbete man lägger ner? Utan att berätta det för de andra? Jag tycker i alla fall inte det är okej.

I min värld presenteras alltid kostnaden för aktiviteterna och sedan plusar polarna på vad de tycker jobbet/initiativet är värt. Ett sätt att visa uppskattning.

Att lägga på en (dold eller ej) kostnad för jobbet är vidrigt.
Vidrigt är ett starkt ord, men det är inte i kompisanda i alla fall.

Last edited:
För min del beror det på hur mycket tid jag måste lägga ner, hur stort arrangemanget är och om majoriteten som kommer är folk jag inte har en aning om vem det är.

Tar man bowlingkvällen så är det typ ett telefonsamtal för att boka banor. Detsamma gäller till exempel Avställningsbalen. Ett par telefonsamtal så är det fixat. Eller After-Work-kvällen som nu minitoker och jag drar ihop. Ett samtal för att boka bord har det blivit. Inte mycket jobb med andra ord och därmed anser jag inte man bör ta betalt.

Hade jag däremot ordnat en stor MC-träff med band som spelar, hyra plats för att slå upp tält, anordna matförsäljning och så vidare, då hade jag nog velat ha lite betalt för allt jobb jag skulle lägga ner, för ett sådant arrangemang kräver mer än ett par telefonsamtal. Det kan handla om månader av förberedelser.

Sammanfattningsvis: Det som brukar anordnas här i trådarna, det gör man väl för att det är kul och vill träffa sina kompisar och inte för att tjäna pengar på dem?

Tycker du sammanfattar allting där. :tummenupp

Nu har jag orkat igenom hela tråden.

Alla är överesns om det är fel, om inte arbetsinsatsen är väldigt stor o förtjänsten liten.
Men vem har blåst dig money o hur, iaf hur.?
Den åsyftade vet nog att tråden handlar om henne/honom ändå, så spotta ut det nu.

Jag tycker man kan lägga till en sak till. Har man ett kompisgäng där alltid samma person roddar, fixar, planerar, bjuder in och ser till att saker och ting händer och alla andra "förväntar" sig att han/hon skall ordna, så är det ok för denne person att göra så att han/hon slipper pröjsa för sitt deltagande tex.

Är det så att man är 10st polare och alla tar ansvar och ingen är en tråkjävel som bara hänger på så är det ok att jobba och slita var 10e gång.

Så, tråkjävlar som inte hjälper till eller engagerar sig i kompisgänget/föreningen/vadsomhelst kan gott betala en slant extra för att andra tar hand om det som vuxna borde hjälpas åt med... :mattias :fakta

Mina åsikter.

/ Jens

Välkommen till föreninglivet, ideellt arbete ska man tydligen klanka på, visst är det tragiskt.

Just ideellt arbete som utförs i föreningar kan bli jobbigt i längden om andra som inte gör ett handtag bara förutsätter att ett fåtal skall rådda allt i föreningen. Om man inte kan fördela arbetsuppgifter så att alla från tid till annan blir delaktiga, så tycker jag faktiskt inte det är orimligt att "de lata" betalar viss ersättning för det ideella arbetet till eldsjälarna. Annars blir det ju som Korvgubbe var inne på så att de som arbetar ideellt blir utnyttjade. Sen är det måhända en annan sak att sådan ersättning oftast blir symbolisk och inte motsvarar arbetsinsatsen, men det kanske ligger i sakens natur om vi snackar ideellt arbete.

Just ideellt arbete som utförs i föreningar kan bli jobbigt i längden om andra som inte gör ett handtag bara förutsätter att ett fåtal skall rådda allt i föreningen. Om man inte kan fördela arbetsuppgifter så att alla från tid till annan blir delaktiga, så tycker jag faktiskt inte det är orimligt att "de lata" betalar viss ersättning för det ideella arbetet till eldsjälarna. Annars blir det ju som Korvgubbe var inne på så att de som arbetar ideellt blir utnyttjade. Sen är det måhända en annan sak att sådan ersättning oftast blir symbolisk och inte motsvarar arbetsinsatsen, men det kanske ligger i sakens natur om vi snackar ideellt arbete.

Jag vill inte ha betalt för ett ideellt arbete, då är det ju inte ideellt, jag vill ha hjälp av andra med mitt ideella arbete, det är en bra lön!

Självklart (?) är det tjänster och gentjänster som gäller.

Iofs är jag rätt dålig på gentjänster själv då jag inte kan någonting, men, men. Sedan kan man ju erbjuda att betala för sådant som man tycker (större grejjor, oftast sånt som annars blivit dyrt), men det brukar inte jag få göra iaf...

Jag tycker man kan lägga till en sak till. Har man ett kompisgäng där alltid samma person roddar, fixar, planerar, bjuder in och ser till att saker och ting händer och alla andra "förväntar" sig att han/hon skall ordna, så är det ok för denne person att göra så att han/hon slipper pröjsa för sitt deltagande tex.

Är det så att man är 10st polare och alla tar ansvar och ingen är en tråkjävel som bara hänger på så är det ok att jobba och slita var 10e gång.

Så, tråkjävlar som inte hjälper till eller engagerar sig i kompisgänget/föreningen/vadsomhelst kan gott betala en slant extra för att andra tar hand om det som vuxna borde hjälpas åt med... :mattias :fakta

Mina åsikter.

/ Jens
Helt ok om spelreglerna är tydliga från ruta ett, men om någon mörkar och påstår att dom gör det helt gratis trots att dom tjänar en bra hacka var gång så är det omoraliskt och fult.

Helt ok om spelreglerna är tydliga från ruta ett, men om någon mörkar och påstår att dom gör det helt gratis trots att dom tjänar en bra hacka var gång så är det omoraliskt och fult.

Jag anser att i en kompiskrets är det allas ansvar att arbetsfördelningen blir relativt jämn. Har någon nyårsfest så ordnar någon annan en kräftskiva... osv... du hajar.

Men om en eller flera blankt skiter i att hjälpa till och bara kommer varje gång ser jag inga hinder för att ta ut en hundring extra från det sällskapet. Det är ju dom som utnyttjar, inte jag!

Nu väljer jag iofs bort sådana "vänner" asap, så jag har inte det problemet.

/ Jens

Det hela har lite med vilka risker man tar.

Ska man bara ut o svinga bärs kasta klot finns det ju ingen chans att gå bakåt och då behöver man ej heller tjäna pengar.

Bokar man och behöver betala i förskott, då kan man även göra en liten hacka. Nu tänker jag inte på bowling utan snarare bal, fest med band, eller likn.

Så ser jag det.

Det enklaste är ju att inte komma om man nu inte vill betala för det.

Men om man inte vet om det i förväg utan får reda på det i efterhand?

Om jag får reda på att någon jag trott var en vän som fixat för att det varit roligt, faktiskt tar ut en summa för egen del och gjort det ett flertal gånger utan att säga att det är så det ligger till, då skulle iaf jag bli rätt besviken på den personen.

Om man VET så är det enkelt att välja. Så är det ju med allt. :)

Du har ju rätt på ett sätt men borde man inte vid ett arrangemang tydligt gå ut att förklara sin intention innan anmälning? Typ "som arrangör hoppas jag ni förstår att ja tar ut en extra avgift på 18 kr för att täcka mina egna kostnader". Hur reagerar du om man tar ut en hundring per deltagare extra och du inte vet om det? Då blir vinsten helt plötsligt 4300 kr. Fortfarande okej?

Sen skulle man ju tänka sig andra saker än arrangemang, typ gruppköp av en pryl som man är jäkligt intresserad av själv. Då ringer / mailar man till ett antal leverantörer och får priser. Man förklarar dessutom att man kan ordna säg 10 st som vill köpa och får då en mängdrabatt. Sen går man ut med att "jag kan fixa en nnn för xxx kr" till sina kompisar, "Vill ni vara med"? Är det då okej att, förutom rabatten man fått för att man är 10, lägga på en slant för det arbete man lägger ner? Utan att berätta det för de andra? Jag tycker i alla fall inte det är okej.

Det e klar att inte heller jag är intresserad av att betala till ett vinstsyfte. Dvs att personen får pengar i egen ficka. Och klart e jag inte heller för att köpa gruppköp om det är jag som ska bet en del av 1st personens pryl. Helt klart kan det vid början av tråden framkomma hur mkt personen vill ha och sen e det upp till var och en att anmäla sig. Men vad jag vet så är det väl ingen som har frågat rakt ut om den tjänar på det? Men det har kommit upp info i tråden som det handlar om.

Änsålänge känner iaf inte jag att jag har blivit lurad. :)

Kan berätta en liten anekdot, som inte handlar om en kompis som gör något för kompisar, men ändå...

Var iväg på skidresa och på bussen började guiden samla in pengar för vår frukost. 7€ skulle det kosta och alla slantade upp. Jag var dock inte alls sugen på frukost just då och tänkte jag struntar i det. Men när vi väl kommit fram så kurrade magen och jag frågade ägarinnan till det tyska lilla hotellet om jag kunde köpa frukost. Det gick alldeles utmärkt. Det kostade 5€. De andra blev ganska snopna när de fick höra det. En sade att 2€ inte var så mycket, att guiden var trevlig och värd de extrapengarna, men han hade gärna velat veta att han skulle bli "lurad" i förväg, så att han haft en valmöjlighet, även om han valt att betala 2€ extra.

Kan berätta en liten anekdot, som inte handlar om en kompis som gör något för kompisar, men ändå...

Var iväg på skidresa och på bussen började guiden samla in pengar för vår frukost. 7€ skulle det kosta och alla slantade upp. Jag var dock inte alls sugen på frukost just då och tänkte jag struntar i det. Men när vi väl kommit fram så kurrade magen och jag frågade ägarinnan till det tyska lilla hotellet om jag kunde köpa frukost. Det gick alldeles utmärkt. Det kostade 5€. De andra blev ganska snopna när de fick höra det. En sade att 2€ inte var så mycket, att guiden var trevlig och värd de extrapengarna, men han hade gärna velat veta att han skulle bli "lurad" i förväg, så att han haft en valmöjlighet, även om han valt att betala 2€ extra.

Låter som ett "gruppköp" där endast guiden tjänade på detta, moraliskt fel anser jag, tyvärr ganska vanligt i den branchen, men han var ju som sagt inte heller eran polare!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra