Rädda Knutstorp!

Är du medlem? Ska du på mötet?
Om ja på båda; Lämna då in en motion om det.
[/I].

Hej,

Japp, jag ska på mötet. Och japp, jag har skickat in det. Dock vet jag inte om det hinner med att behandlas eftersom det skulle ha varit inlämnat tidigare egentligen men vi får väl se.

Mvh,

Rickard

Hej,

Japp, jag ska på mötet. Och japp, jag har skickat in det. Dock vet jag inte om det hinner med att behandlas eftersom det skulle ha varit inlämnat tidigare egentligen men vi får väl se.

Mvh,

Rickard

Najs!
Hoppas de tar upp det. Hade varit svinkul med race på himmabaunan. :yoparty

Är du medlem? Ska du på mötet?
Om ja på båda; Lämna då in en motion om det.
Rätt.
SSEMSE är om inte jag misstar mig SVEMO-anslutet. Dock är jag inte helt hundra på hur det är med erfarenheten av tävlingsarrangemang. SSEMSE är annars Ring Knutstorp ABs favoritbandagsarrangör.
SSEmse är SVEMO anslutna och det är mest av försäkringsskäl. Vi har ingen erfarenhet av att arrangera tävlingar. I våra stadgar står vårt mål och syfte.

§ 1. Mål och medel
Föreningens målsättning är att verka för säkrare framförande av motorcyklar på såväl bana som landsväg. Detta avser föreningen åstadkomma genom ofta återkommande tränings- och utbildningstillfällen i ”Broms- och kurvtagningsteknik”. Föreningen avser bedriva verksamheten på någon av Sveriges motorsportanläggningar med tonvikt på södra delarna av Sverige. Alla personer är välkomna som medlemmar. Föreningen skall även verka för anslutning till Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation, SMC. Dessutom anser föreningen att det är viktigt att stödja det arbete som SMC utför för vår sak. Föreningen är en opolitisk och ideell organisation utan ekonomiska vinstintressen.

Att tro att SSEmse kan eller vill ta på sig rollen som tävlingsarrangör är nog att tro helt fel. Vi har ingen utbildad TL, inget brandförsvar, ingen besiktningschef och ingen tävlingssektion i föreningen.

Det vi gjort hitintills (på mitt initiativ) är att hjälpa HMS med funktionärer vid några arrangemang, förra årets SM (då Nitrous vann båda heaten i R600) och årets Ferrari / Maserati Trackday ihop med BoTT.

Najs!

Mmm det hade varit kul om man kunde få ihop det!

Rätt.

SSEmse är SVEMO anslutna och det är mest av försäkringsskäl. Vi har ingen erfarenhet av att arrangera tävlingar. I våra stadgar står vårt mål och syfte.

§ 1. Mål och medel
Föreningens målsättning är att verka för säkrare framförande av motorcyklar på såväl bana som landsväg. Detta avser föreningen åstadkomma genom ofta återkommande tränings- och utbildningstillfällen i ”Broms- och kurvtagningsteknik”. Föreningen avser bedriva verksamheten på någon av Sveriges motorsportanläggningar med tonvikt på södra delarna av Sverige. Alla personer är välkomna som medlemmar. Föreningen skall även verka för anslutning till Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation, SMC. Dessutom anser föreningen att det är viktigt att stödja det arbete som SMC utför för vår sak. Föreningen är en opolitisk och ideell organisation utan ekonomiska vinstintressen.

Att tro att SSEmse kan eller vill ta på sig rollen som tävlingsarrangör är nog att tro helt fel. Vi har ingen utbildad TL, inget brandförsvar, ingen besiktningschef och ingen tävlingssektion i föreningen.

Det vi gjort hitintills (på mitt initiativ) är att hjälpa HMS med funktionärer vid några arrangemang, förra årets SM (då Nitrous vann båda heaten i R600) och årets Ferrari / Maserati Trackday ihop med BoTT.

Än så länge är det väl ingen som tror något överhuvudtaget utan det är ett förslag. Skulle det sen kunna bli en möjlighet får man genom kontaktnät knyta till sig de nyckelpersoner som krävs för att få det till att fungera. Det är kanske inte omöjligt att man kan just detta genom att visa lite mer engagemang än vad HMS enligt fleras utsago har gjort.

Jag föredrar oavsett att ta upp det istället för att sitta och vara passiv när jag vet att det är många med mig som gärna skulle se ett SM på Knutstorp.

Mvh,

Rickard

Last edited:

Följdfrågan blir då:
Kan inte vi hjälpa HMS med tävlingsarrangemangen nästa år. Om inte misstar mig kommer SSEMSE nästa år ha några medlemmar som kommer att tävla. Vore det inte då trevligt om dem kan få köra på hemmabanan, och då menar jag inte SRW!?

Vill man verkligen köra på den banan med alla fel Hyllinge MS lyckats med genom åren?

Ibland är det naturligt att saker självdör, och jag tycker man ska göra det denna gång. Det som kommer växa upp igen kommer att vara bättre.

Följdfrågan blir då:
Kan inte vi hjälpa HMS med tävlingsarrangemangen nästa år. Om inte misstar mig kommer SSEMSE nästa år ha några medlemmar som kommer att tävla. Vore det inte då trevligt om dem kan få köra på hemmabanan, och då menar jag inte SRW!?
Om man ska hjälpa HMS RR-sektion så kräver det väl att de har en RR-sektion med utbildad TL, brandförsvar, besiktningschef och tävlingssektion.
Har HMS kvar detta om de nu lagt ned träning/tävlingsverksamheten för tvåhjulingar på banan?

Styrelseprotokollen i HMS är verkligen kortfattade, men det verkar som att man letat ny organisation för RR-delen men folk har tackat nej. Brånalt lagt av?
Micke har varit med och borde kunna svara om han vill.

Efter några år i styrelsen känner jag att jag har gjort mitt och ger min plats till någon annan som är sugen på att hugga i.

I mina ögon så var SM tävlingarna 2007 - 2009 bra arrangemang, visst finns det alltid saker att förbättra men det kräver även mera resurser.

Att rodda ett SM är en stor apparat som kräver mycket jobb och frivilliga insatser både före, under och efter ett SM.

Brist på eldsjälar är idag ett faktum för många klubbar, avdankade RR piloter skulle kunna göra underverk i klubbarna.

Tveka inte om du känner för detta, kontakta din klubb och fråga vad du kan hjälpa till med, svårare än så är det inte, det vore kul om denna underbara sport kan utövas även på Knudan!

/Micke Sundgren

Även Classic RR saknar Knutstorp i sin kalender för 2011 vilket är något som avviker från tidigare år. Den kanske har blivit för dyr? Man kan ju undra hur djupt bilpojkarna gräver i sina plånböcker för att få köra där?

Om SSEmse har eldjälar som vill gå kurser som TL osv så varför inte starta upp en tävlings sektion kurser går fort att få tillstånd,
Sen tycker jag inte man ska dra igång ett SM som ny arrangör utan börja med ett B-race, typ endagars mindre avgifter mindre folk krävs samt att man lättare kan slipa organisationen då.och på samma gång kanske ett en timmars endurance race som danskarna kör ibland,
mina 5 öre
Roy Möller Avdankad race pilot.....

Jag föredrar oavsett att ta upp det istället för att sitta och vara passiv när jag vet att det är många med mig som gärna skulle se ett SM på Knutstorp.

Mvh,

Rickard
:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Mycket bra!
Diskussioner är nyttiga.
Följdfrågan blir då:
Att hjälpa HMS är det vi gjort och det tror jag vi kan fortsätta med.

Sen säger du en sak som är sann, många förare vill jättegärna köra på Knudan och få serverat ett perfekt arrangemang. Problemet är inte att hitta dessa förare utan det som måste fram är de eldsjälar som är villiga att rodda det perfekta arrangemanget.

Jag tror alla hemmaförare måste se situationen annorlunda, om du vill besöka välarrangerade tävlingar på andra banor så måste du själv vara intresserad och engagerad i att arrangera samma sak på din egen hemmabana. En förening blir alltid vad dess medlemmar gör den till. Det är medlemmarna som väljer föreningens styrelse och det är medlemmarna som ställer upp som funktionärer och arrangörer, det finns ingen "annan" som gör detta.

Om SSEmse har eldjälar som vill gå kurser som TL osv så varför inte starta upp en tävlings sektion kurser går fort att få tillstånd,
Sen tycker jag inte man ska dra igång ett SM som ny arrangör utan börja med ett B-race, typ endagars mindre avgifter mindre folk krävs samt att man lättare kan slipa organisationen då.och på samma gång kanske ett en timmars endurance race som danskarna kör ibland,
mina 5 öre
Roy Möller Avdankad race pilot.....
Japp det vore kanske något att sikta på, en ny och fräsch RR sektion som givetvis får stöttas och samarbetas med dom gamla uvarna vid behov, lite nytänk och framförallt resurser i form av eldsjälar som brinner för sporten.

SM i RR på Knudan kan kanske komma tillbaks någon gång i framtiden.

:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Mycket bra!
Diskussioner är nyttiga.

Att hjälpa HMS är det vi gjort och det tror jag vi kan fortsätta med.

Sen säger du en sak som är sann, många förare vill jättegärna köra på Knudan och få serverat ett perfekt arrangemang. Problemet är inte att hitta dessa förare utan det som måste fram är de eldsjälar som är villiga att rodda det perfekta arrangemanget.

Jag tror alla hemmaförare måste se situationen annorlunda, om du vill besöka välarrangerade tävlingar på andra banor så måste du själv vara intresserad och engagerad i att arrangera samma sak på din egen hemmabana. En förening blir alltid vad dess medlemmar gör den till. Det är medlemmarna som väljer föreningens styrelse och det är medlemmarna som ställer upp som funktionärer och arrangörer, det finns ingen "annan" som gör detta.

Exakt så är det Madicken :tummenupp

Last edited:
...och mig veteligen är det ingen som säger emot.
Kanske inte men, beror iofs på hur man tolkar föjande inlägg:
Jäkligt trist när man ska göra tävlingspremiär så finns inte hemmabanan med...:huvet
Najs!
Om inte misstar mig kommer SSEMSE nästa år ha några medlemmar som kommer att tävla. Vore det inte då trevligt om dem kan få köra på hemmabanan, och då menar jag inte SRW!?
Visst, det kan ha menats annat, låt oss se vad som dyker upp på årsmötet! Av klubbens 490 medlemmar har 42 anmält sig... Det om något visar på vilket intresse det finns i att engagera i föreningen :tummenupp

Visst, det kan ha menats annat, låt oss se vad som dyker upp på årsmötet! Av klubbens 490 medlemmar har 42 anmält sig... Det om något visar på vilket intresse det finns i att engagera i föreningen :tummenupp

Kan inte annat än hålla med dig om att det är trist att inte fler har anmält sig. Det är dock viktigt att komma ihåg en sak, många av dem som är medlemmar är endast medlemmar för att få medlemspriset på bankörningarna samt möjligheten att boka lite tidigare. Detta är iofs väldigt synd.

Kanske inte men, beror iofs på hur man tolkar föjande inlägg:

Hur menar du nu?

Jag skrev också tidigt i denna tråd att jag hade mycket tid och engagemang att lägga ner men saknar dock kunskapen och utbildning till TL osv.

Kan detta tolkas som att jag inte är intresserad av att lägga tid och arbete och dra mitt strå till stakken (avdelning stavning tveksam :) )

Jag tror nog att det finns mycket engagemang att hämta. Jag skulle mkt väl kunna agera projektledare eller liknande. Dock behövs ju stöd och support från "de kunniga" rävarna. Nästa år är ju trots allt bara mitt andra riktiga år på bana så man är ju fortfarande grön!

Mvh,

Rickard

Kan inte annat än hålla med dig om att det är trist att inte fler har anmält sig. Det är dock viktigt att komma ihåg en sak, många av dem som är medlemmar är endast medlemmar för att få medlemspriset på bankörningarna samt möjligheten att boka lite tidigare. Detta är iofs väldigt synd.
Det är precis det jag pekar på. Om man skall rodda en MC tävling så krävs det en massa folk, om det är en SM deltävling ännu mer då den går över flera dagar. Man får inte glömma bort den administrativa delen:

Program
För varje publiktävling skall program produceras. I programmet skall, förutom startlistor upptagande de startande i varje heat, återfinnas uppgifter enligt NT. Anmälare (team/företagslicens) vilken anmält förare till tävling, skall ha sitt namn i program, start- och resultatlista.

Bevakning
Erforderligt antal funktionärer och ordningsvakter, skall placeras ut på platser där publik kan befaras beträda område till vilket de inte äger tillträde.
Banas avstängning före start skall, liksom dess öppnande efter färdigkört heat, på order av tävlingsledaren, bekantgöras genom att funktionär, per bil eller motorcykel, tillryggalägger hela banan, tydligt visande föreskriven flagga.
För övriga bevakningskrav se RPS FAP 512-1

Publicering av resultat
Slutresultaten för en tävling (heat) skall meddelas publiken med reservation för slutgiltig fastställelse av SVEMO.

Kan inte se hur vi, en klubb med 500 medlemmar där de flesta i stort sett är ointresserade av annat än att vara deltagare på en bandag för att utveckla sin egen körning och ha trevligt, skulle kunna få ihop en styrka som kan rodda en SM-tävling.

Jag är inte pessimist utan realist.

Hur menar du nu?

Jag skrev också tidigt i denna tråd att jag hade mycket tid och engagemang att lägga ner men saknar dock kunskapen och utbildning till TL osv.

Kan detta tolkas som att jag inte är intresserad av att lägga tid och arbete och dra mitt strå till stakken (avdelning stavning tveksam :) )

Jag tror nog att det finns mycket engagemang att hämta. Jag skulle mkt väl kunna agera projektledare eller liknande. Dock behövs ju stöd och support från "de kunniga" rävarna. Nästa år är ju trots allt bara mitt andra riktiga år på bana så man är ju fortfarande grön!

Mvh,

Rickard
Med två säsonger i ERF bakom mig och med tre säsonger som DC i Sydskanes Emse så kan jag säga en sak, om du inte har obegränsat med fritid (finns det någon som har det?) så ser jag en svårighet i att kombinera en aktiv tävlingskarriär med ett ideellt uppdrag vilket innebär att driva och genomföra en SM deltävling i RR.

Men det är jag det. :)

P.S. stacken heter det :krama D.S.

Last edited:
Med två säsonger i ERF bakom mig och med tre säsonger som DC i Sydskanes Emse så kan jag säga en sak, om du inte har obegränsat med fritid (finns det någon som har det?) så ser jag en svårighet i att kombinera en aktiv tävlingskarriär med ett ideellt uppdrag vilket innebär att driva och genomföra en SM deltävling i RR.

Men det är jag det. :)

P.S. stacken heter det :krama D.S.

Jag visste väl att det var något tokigt med den stavningen! Tack :tummenupp

Jag säger absolut inte att det är gjort "över en kopp kaffe" men som vi konstaterade innan så tycker jag att diskussionen skall finnas och erbjder samtidigt mitt engagemang!

Mvh,

Rickard

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!