Rädda Knutstorp!

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Vad jag har förstått kommer det inte gå några tävlingar eller ens träningar på Knutstorps motorbana för motorcyklar! Förutom Stcc då!

Vilket jag tycker är väldigt synd, är ju roligaste banan i Sverige!
Vad grundar sig detta på egentligen?
För dåligt deltagande?

Kan väl ha missat någon bra tråd om detta!

Gissar på sura grannar och Svalöv milljönämnd - men blir grymt besviken om verksamheten på Knudan skulle minska. Kan man skriva på ett upprop någonstans?

Kan inte någon representant för HMS börja med att uttala sig om vad som hände i år? Det kanske kan förklara en del.

Gissar på sura grannar och Svalöv milljönämnd - men blir grymt besviken om verksamheten på Knudan skulle minska. Kan man skriva på ett upprop någonstans?

Nja bilarna ska väl köra som vanligt så det är det nog inte!?

Här är ytterligare en som undrar... :confused: tycker Ring Knutstorp är fantastiskt rolig så det vore tråkigt om man inte får köra där.

Styrelseprotokollen i HMS är verkligen kortfattade, men det verkar som att man letat ny organisation för RR-delen men folk har tackat nej. Brånalt lagt av?
Micke har varit med och borde kunna svara om han vill.

Bott ska ju också åka på Knudan så det kanske inte går att få ihop det ekonomiskt att arrangera...:va

Det blir ihop med Autoropa Ferrari/Maserati Weekend.........gissar att det finns stålar där.. ;)

/J

Precis, det är det jag också tänker :tummenupp

Då kanske det är så att med deras stålar så funkar det. Nu har jag ingen aning men det har ju snackats en del om att Knutstorp är dyr att hyra.

Jäkligt trist när man ska göra tävlingspremiär så finns inte hemmabanan med...:huvet

Skilj på Ring Knutstorp och Hyllinge MS.

Ring Knutstorp är ett företag, vinstdrivande naturligtvis. Dom hyr ut banan till vem som helst som betalar för sig.
Hyllinge MS är klubb/förening och dom får hyra banan som vilken arrangör som helst när dom arrangerar tävling.
Ja, banan är dyr, det är den dyraste banan i sverige i förhållande till längd/storlek.
Dom jag känner i Hyllinge säger att SM har gått minus de senaste åren. Jag vet inte om det är småsummor eller inte, men detta faktum tillsammans med att några kunniga profiler som Brånalt och Lodnert inte har tid att engagera sig längre i att arrangera SM (dom har historiskt alltid gjort det som jag fått det förklarat) gör väl att det inte finns så många alternativ.

Det här är jättetråkigt, jag älskar Knutstorp som bana.

/Nitrous

Tyvärr så verkar det som hyllinge ms är helt ointresserade av motorcyklar.

Finns nog tyvärr inte kvar några aktiva som är kunniga på området att arrangera mc tävling :(

Last edited:
Vad väsnas mest, bilar eller hojar? Ärlig fråga alltså

Ärligt talat så vet jag inte men Carrera har jag för mig har dispens för mer DB!
Och för den delen så är det väl bara full gas på hojarna ca 4 sek på banan och bilar 30 sek!

Finns nog tyvärr inte kvar några aktiva som är kunniga på området att arrangera mc tävling :([/QUOTE]

Finns väl andra arrangörer som kan ta över det?

Last edited:
Rädda Knutstorp!

Det är Ni som medlemmar och hemmaförare som kan rädda nåt, engagera er i er klubb. Om mc sektionens medlemmar inte engagerar sig så går det åt pipsvängen. Med tanke på problemen Hyllinge haft att få fram funktionärer så är det ganska tydligt att det varit på väg åt detta håll.

/Nitrous

Finns väl andra arrangörer som kan ta över det?

Jo visst, närmaste som kan vara intresserade av att arrangera SM är väl Anderstorp eller Falkenberg och det är knappast nästgårds för dom.
Jag förstår att Anderstorp t.ex. arrangerade SM på Mantorp då banan sannolikt drar fler förare eftersom den ligger lite mer "mitt i sverige" och därmed lättare att få budget att gå ihop sig.

/Nitrous

Last edited:
Rädda Knutstorp!

Det är Ni som medlemmar och hemmaförare som kan rädda nåt, engagera er i er klubb. Om mc sektionens medlemmar inte engagerar sig så går det åt pipsvängen. Med tanke på problemen Hyllinge haft att få fram funktionärer så är det ganska tydligt att det varit på väg åt detta håll.

/Nitrous

Jo visst, närmaste som kan vara intresserade av att arrangera SM är väl Anderstorp eller Falkenberg och det är knappast nästgårds för dom.
Jag förstår att Anderstorp t.ex. arrangerade SM på Mantorp då banan sannolikt drar fler förare eftersom den ligger lite mer "mitt i sverige" och därmed lättare att få budget att gå ihop sig.

/Nitrous

Jag skulle gärna lägga mycket tid och engagemang för att få det att ske. Tyvärr har jag inte kunskap att driva igenom det själv. Sen vet jag inte om det ska arrangeras genom HMS om de ändå inte är intresserade.

Något att diskutera på Sydskånes Emses årsmöte nästa vecka kanske?

Mvh,

Rickard

Last edited:
Jag skulle gärna lägga mycket tid och engagemang för att få det att ske. Tyvärr har som nämns ingen kunskap i att arrangera RR tävling. Sen vet jag inte om det ska arrangeras genom HMS om de ändå inte är intresserade.

Mvh,

Rickard

Jo det måste vara en förbundsansluten klubb som arrangerar SM, t.ex. Hyllinge.
Men som du själv säger, det saknar kunskap och säkert kompetens då den enda som funnits har gått vidare i livet.
Tyvärr är det sånt här som sker förr eller senare om en klubb/sektion har för dålig tillväxt.
Bil-folket i klubben är nog inte det minsta intresserade att arrangera nåt, senaste SM'et så höll dom på att ställa in en vecka före start p.g.a. funktionärsbrist.

/Nitrous

Vad väsnas mest, bilar eller hojar? Ärlig fråga alltså :)

Prova gå en sommardag på höger sida av en 90-väg. Jag har gjort det i samband med soppatorsk och andra missöden :D Det låter ordentligt mkt mer när bilar passerar. Hur det låter några 100 meter bort vet jag inget om :tungan

Jag körde två tävlingar på Knutstorp (2007-2008) och det var de sämsta arrangemangen. Till 2009 fick de för sig att lägga Rookie-klasserna på torsdag och fredag vilket innebar färre deltagare och mindre inkomster (kom tydligen som en överraskning...).

Att de dessutom har en historia av mindre och större skandaler i samband med SM och Pro Superbike gör ju inte saken bättre...

Mvh,

Rickard

Är du medlem? Ska du på mötet?
Om ja på båda; Lämna då in en motion om det.

Jo det måste vara en förbundsansluten klubb som arrangerar SM, t.ex. Hyllinge.
Men som du själv säger, det saknar kunskap och säkert kompetens då den enda som funnits har gått vidare i livet.
/Nitrous

SSEMSE är om inte jag misstar mig SVEMO-anslutet. Dock är jag inte helt hundra på hur det är med erfarenheten av tävlingsarrangemang. SSEMSE är annars Ring Knutstorp ABs favoritbandagsarrangör.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup