Quickshifters - Nödvändigt?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Tja alla.
Funtar på att köpa quickshifter. Mest för att minska slitage på låda och koppling när man wheelar och tokaxxar. Söker nu erfarenhet inom området..
Nån som kör med quickshifter som haft problem eller liknande - Speak up!
Spontana tankar o kommentarer tack!
//B

Bryter tändningen när man lägger tryck på växelpetaren i typ mellan 40 och 120 millisekunder (Ställbart). Bryter bara vid växling uppåt. Har sån för att släppa all belastning på lådan och kunna växla med fullgas.

Behövs det verkligen? Är det inget motstånd när man växlar samt att det inte låter illa sker väl ingen direkt skada.

Har precis haft lådras pga växling på slangen, så ja vill inte riskera nåt.. Men här slipper man ju släppa gasen och kan ha en jämn o mjuk accelleration över flera växlar. Vad ja bara vill va säker på är att det inte är problem med dem och att det verkligen tar bort allt "allt slitage" om man nu kan säga så utan att folk missförstår mig.

Gör ett försök att återuppliva tråden då.. Levde visserligen alldrig men men :tungan
Tips o ideer + var man kan hitta dessa skönheter till BILLIG penning, de dyra alternativen har jag redan koll på ;)

En quickshifter är ingen trollerimaskin, den kan inte rädda växellådan om man envisas med att växla utan att ha rätt höjd när man åker på bakhjulet. Så är det bara därför så är det ingen vits att jaga en sådan.

För att få mjukare växling utan att behöva släppa gasen och tappa höjd, men vad jag undrar är om den är tillförlitlig och verkligen funkar lika slitagefritt som koppling

Varför inte använda kopplingen om du är orolig för lådan? Det är ju själva syftet med kopplingen.
Quickshifter är alltid onödigt, om man inte jagar hundradelar på bana.

/A

Jag hade en sådan på min r1, och man kunde ju ställa hur lång tid man ville att den skulle bryta. Hade inga som helst problem med den tvärtom så gick det väldigt bra. Gäller bara att va bestämd när växeln skall i.Plus att det kändes som en helt ny hoj, var ruskigt som det bar iväg när man inte behövde släppa gasen när man växla. Förmodligen helt onödig pryl för mitt endamål men kul var det.

BillSkullman skrev:
För att få mjukare växling utan att behöva släppa gasen och tappa höjd, men vad jag undrar är om den är tillförlitlig och verkligen funkar lika slitagefritt som koppling

Är det inte bättre att öva in lite högre höjd?

Annars hör med Nordgren, han har ju QS på sina TSR´er

homerone skrev:
Jag hade en sådan på min r1, och man kunde ju ställa hur lång tid man ville att den skulle bryta. Hade inga som helst problem med den tvärtom så gick det väldigt bra. Gäller bara att va bestämd när växeln skall i.Plus att det kändes som en helt ny hoj, var ruskigt som det bar iväg när man inte behövde släppa gasen när man växla. Förmodligen helt onödig pryl för mitt endamål men kul var det.

TACK! Äntligen ett svar i den riktning jag hoppats på! Positiva upplevelser är alltid bra. Kommer köpa QS förr eller senare, känns säkrast så, men vill ha erfarenheter inom omr. Helst positiva såna :tungan

En "kul grej" är väl allt det ger på gatan. Man kan alltså fortfarande köra sönder växellådan vid växling i låga wheelies.

Jag kan inte köra på bakhjulet, en tanke som slog mig är bara att om man håller max o sen går den in o bryter tändningen o sen slår på igen så borde de blir hyffsat ryckigt, kanske inte nåt man är intresserad av när de slangas?

/ Hannes

HanneZ skrev:
Jag kan inte köra på bakhjulet, en tanke som slog mig är bara att om man håller max o sen går den in o bryter tändningen o sen slår på igen så borde de blir hyffsat ryckigt, kanske inte nåt man är intresserad av när de slangas?

/ Hannes
QS har som sagt inte något med bakhjulskörning att göra.

Har rätt bra höjd när jag wheelar, ligger precis innan balanspunkten. Vill inte högre egentligen känns bara läbbigt just nu :) Men vid bra höjd har man ju inte så stort tryck på lådan så bör det ju gå ganska fint. Rätta mig om ja har fel. Det är väl precis som att växla med släpp på gasen?

Jag har igentligen ingen erfarenhet av QS, men jag läste i någon annan tråd att det ska slita lika mycket med QS som vid växling med koppling. Nu vet jag inte om det stämmer men jag skulle i alla fall rekomendera det om du nu växlar utan koppling när du wheelar etc.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti