Quickshift, bra eller dåligt?

Finns mycket enklare lösningar som du har en Powercommander III USB...
Dels powercommanders egna brytare, men också den svensktillverkade "Cordona GP-Switch" som är fullt kompatibel med PCIII USB

Den senare kör jag med och är jättenöjd. Kul att köra med svensktillverkat också... :tummenupp

Värt att tänka på i alla fall om man kör R1-06. Vet inte hur det är med övriga modeller. Citat:Du vet säkert att det inte räcker med en pc3 usb för att göra quickshifts med den cykeln, man måste ha en ignition modul också, pc3 styr bara 4 injectorer, r1 har 8.

/CuTiVe

Värt att tänka på i alla fall om man kör R1-06. Vet inte hur det är med övriga modeller. Citat:Du vet säkert att det inte räcker med en pc3 usb för att göra quickshifts med den cykeln, man måste ha en ignition modul också, pc3 styr bara 4 injectorer, r1 har 8.

/CuTiVe
Samma gäller för bla. Suzuki 1000 K5 & K6

Samma gäller för bla. Suzuki 1000 K5 & K6
Utav egen erfarenhet så är Quickshift inte så bra om man kör gatväxlat, funkar mycket bättre med raceväxlat.
Eftersom man växlar mer bestämt neråt änn uppåt. Quickshift kräver mer bestämdhet, annars kan den bryta tändningen för tidigt.
kortfattat, kräver en man inte en mus:tummenupp
/Lange

Tror inte man får ha någon form av QS i STK? Var väl bara i SS man kunde gå runt den regeln genom att använda en knapp på styret.
Nu kanske jag är ute på djupt vatten men om det var SST 600 man körde ihop med STCC 2006 så fick de ha en brytare på styret, för det har hojarna som kördes då.

Nu kanske jag är ute på djupt vatten men om det var SST 600 man körde ihop med STCC 2006 så fick de ha en brytare på styret, för det har hojarna som kördes då.

Vet att man gjorde en annorlunda tillämpning av den och några andra STK regler där. Om man hade en QS orginal på hojen eller om styrboxen till tändningen hade QS orginal fick man ha det då där. Inte säker på att man tillämpat reglerna likadant i år?

I STK reglementet står det annars rätt tydligt att ingen quickshifter får monteras.

Last edited:
Det spelar ingen roll hur mycket du kittar du är långsammast ändå:blah
Långsam, men inte långsammast :)

Vänta du bara till nästa år, då jäklar kommer jag konstant att vara topp 10, så bra är hojen :D

I STK reglementet står det annars rätt tydligt att ingen quickshifter får monteras.
Jo, jag såg det så någon typ av undantag måste de ha gjort.

Last edited:
Långsam, men inte långsammast :)

Vänta du bara till nästa år, då jäklar kommer jag konstant att vara topp 10, så bra är hojen :D

Jo, jag såg det så någon typ av undantag måste de ha gjort.

Det är bara kolfiberfälgarna och kittmotorn (mumlan kan säkert fixa en) som saknas innan du vinner Rookie 1000 och kan stiga upp till Veidec.....:D

Som stiggy sa när han fick sin första 250GP styrning:
I år satsar jag på topp 10, nästa år på pallen och tredje året på att stiga upp till 500.....
(Det gick inte riktigt som planerat och ursäkterna haglade)

Det är bara kolfiberfälgarna och kittmotorn (mumlan kan säkert fixa en) som saknas innan du vinner Rookie 1000 och kan stiga upp till Veidec.....:D
Det är bara en tidsfråga innan jag petar ner Jimmy och grabbarna från pallen :D

Det är bara en tidsfråga innan jag petar ner Jimmy och grabbarna från pallen :D

Helt rätt det handlar bara om varvtider, kör du på lägre tider än resten av fältet kommer du först i mål....

Seså iväg och handla en massa bokstavskombinationer nu:
QS
TC
PCIII
TTX36
är ett minimum för räksallad 1000

OK.... men om det bara är en sorts dödare vad gör då solenoiden som R2 har med på bild i inlägg nr 29?
Solenoiden skjuter in växlarna åt dig. Du trycker på en knapp så växlar den upp och på en annan knapp så växlar den ner. Du behöver alltså inte röra växelspaken. När det är dags att växla trycker du på en knapp så sköts resten automatiskt. Det finns en knapp för uppväxling och en för nedväxling. Under uppväxlingarna håller du stumt hela vägen men under nedväxling använder du koppling och mellangas på traditionellt sätt.

Jag har inte läst reglementet men jag tvivlar starkt på att du får ha det i STK600. Fast vem vet, det är ju faktiskt ingen quickshifter.

Helt rätt det handlar bara om varvtider, kör du på lägre tider än resten av fältet kommer du först i mål....
Seså iväg och handla en massa bokstavskombinationer nu:
QS, TC, PCIII, TTX36 är ett minimum för räksallad 1000
Jag tror du kommer att skratta lite när jag berättar om min nya hoj :D

Jag har inte läst reglementet men jag tvivlar starkt på att du får ha det i STK600. Fast vem vet, det är ju faktiskt ingen quickshifter.
Svemo är ju inga stjärnor på att skriva reglement direkt men med bara en mening eller två kunde de ha eliminerat alla frågetecken.

Last edited:
Jag tror du kommer att skratta lite när jag berättar om min nya hoj :D

Svemo är ju inga stjärnor på att skriva reglement direkt men med bara en mening eller två kunde de ha eliminerat alla frågetecken.
Tvåtakt! Sandstream skall köra tvåtakt! :yoparty

Mjo, fast de har kanske redan en formulering som täcker in såna här lösningar. Jag har inte läst reglementet för STK600. Det är hur som helst fränt att trycka in växlarna med en liten knapp på styret. Man känner sig som en fabriksförare :)

Tvåtakt! Sandstream skall köra tvåtakt! :yoparty

Klart sandstream skall köra tvåtakt och hyra in mig som heltidsanställd meck, han insåg att det är i 2-t klasserna man får vara A-förare och kitta tills plånboken är tom.
Nordgren är kontaktad och där kommer snart att landa ett svartmålat flygplan på Arlanda med det senaste Aprilia fabriken har att erbjuda direkt från fikaklasserna i VM.

Klart sandstream skall köra tvåtakt och hyra in mig som heltidsanställd meck, han insåg att det är i 2-t klasserna man får vara A-förare och kitta tills plånboken är tom. Nordgren är kontaktad och där kommer snart att landa ett svartmålat flygplan på Arlanda med det senaste Aprilia fabriken har att erbjuda direkt från fikaklasserna i VM.
Att vinna en tvåtaktsklass är ingen merit ;)

Detta gäller dock inte Sandis... (starterna vettu, starterna... ;)
Han har starka ben, det gör hela skillnaden. Han kommer att paddla ifrån de övriga i starten på sin nya 125R som ingenting :fakta

Solenoiden skjuter in växlarna åt dig. Du trycker på en knapp så växlar den upp och på en annan knapp så växlar den ner. Du behöver alltså inte röra växelspaken. När det är dags att växla trycker du på en knapp så sköts resten automatiskt. Det finns en knapp för uppväxling och en för nedväxling. Under uppväxlingarna håller du stumt hela vägen men under nedväxling använder du koppling och mellangas på traditionellt sätt.

"Quickshifter får ej användas" står det.... så den blir nog svår att snacka bort!:gnissla Kanske om man ställer den lite långsamt så det blir en "Ratherspeedyshifter"!!! Går dom på det?

Last edited:
"Quickshifter får ej användas" står det.... så den blir nog svår att snacka bort!:gnissla

Nja....

Dödarknapp måste också finnas enl reglementet och vad säger att en extra avancerad dödarknapp på styret som bryter tändningen är en QS och inte just en dödarknapp

Nja....

Dödarknapp måste också finnas enl reglementet och vad säger att en extra avancerad dödarknapp på styret som bryter tändningen är en QS och inte just en dödarknapp

Ja men hjälper det? Är det inte solenoiden, som klappar i växeln direckt, som man vill åt?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...