Punktering på framdäcket i 270 blås...

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
:(
Igår kväll när jag va på väg hem från jobbet så gasa jag på lite i en ganska lång dalsänka som är ca halvmilen lång och rak. Började med lite bakhjul sen gasa jag upp i ca 270-275 km/h då började hojen att vobbla som fan. jag gör några konster på hojen för att få den att sluta flängarunt. Stanar o ch ser att framdäcket är helt platt... Ringer en kompis och han åker förbi en mack och lånar en däckpump. Medans jag väntar på han så tittar jag över däcket men kan inte hitta några skador eller sprickor. Polaren kommer vi pumpar och däcket håller trycket än idag.

VAD HÄNDE MED DÄCKET???????:confused:

Däcket heter Pirelli 120/70_ZR 17 (58W) från 2006

(Ursäkta stavning)

Last edited:
Vad har du för ventilhatt? Är den tätad eller av vanlig plast? Ju snabbare du kör desto högre kraft verkar på ventilen i och med centrifugalkraften. Detta kan få till följd att ventilen börja småpysa luft eftersom den inte kan hålla tätt. Har du en ventilhatt som är tätad (med gummipackning) kommer den hålla inne luften och däcket hålla sitt tryck.

hmmm ja då måste det vara det för jag har ingen ventilhatt på för den tappa jag bort här om dagen. :huvet :gnissla

det kan inte vara så att däcket inte håller för dom hastigheterna??

Det har hänt mig två gånger när jag också glömt ventilhatten. Precis vid 250 börjar det, en gång på Anderstorp där det tog två varav (två gånger på rakan) för att tömma hjulet helt. Andra gången testa jag hastigheten och var uppe och vände på lite över 260, samma sak men denna gången gick bara hälften av luften ut.

hmmm ja då måste det vara det för jag har ingen ventilhatt på för den tappa jag bort här om dagen. :huvet :gnissla

det kan inte vara så att däcket inte håller för dom hastigheterna??

Det är säkert inga problem med däcket

Last edited:
Det har hänt mig två gånger när jag också glömt ventilhatten. Precis vid 250 börjar det, en gång på Anderstorp där det tog två varav (två gånger på rakan) för att tömma hjulet helt. Andra gången testa jag hastigheten och var uppe och vände på lite över 260, samma sak men denna gången gick bara hälften av luften ut.

Det är säkert inga problem med däcket

tack för hjälpen:tummenupp

Ni får inte avslöja sådana här saker....
Tänk om Alliansen & Vägverket får reda på detta.
Då kommer det att lagstiftas om att däck måste
vara så..att dom tömmer luft över 90km/h för motorcyklar....:)

Dum fråga, men var kan man köpa reserv-ventilhattar? Jag har en tendens att alltid tappa bort mina, både till hoj och bil (iofs så går ingen av dom i 250 :)).

En liten varning för sånna där " bling bling " hattar , eloxerade kolvar med mera

Dessa blir för tunga i högfart och kan få gummiventilen att gå av

Har provat detta :D

Dum fråga, men var kan man köpa reserv-ventilhattar? Jag har en tendens att alltid tappa bort mina, både till hoj och bil (iofs så går ingen av dom i 250 :)).

kör in till din lokala gummiverkstad, dom bjussar säkert på dom

jag har iaf aldrig tagit betalt för ventilhattar när någon kommit in & frågat

ja jag kan då säga att jag vill då inte ha punka i 270 km/h igen. Någon som vet hur man ska göra för att häva ett vobbel? som jag har hört ska man luta sig framåt och bromsa lungt. stämmer det?

Last edited:
ja jag kan då säga att jag vill då inte ha punka i 270 km/h igen. Någon som vet hur man ska göra för att häva ett vovel? som jag har hört ska man luta sig framåt och bromsa lungt. stämmer det?

Vobbel heter det nog....
fan vet, minska farten långsamt verkar vara rätt metod?
Carla

Sjuk tur du hade, Mitt small i ca 180, och två styrutslag senare kunde jag inte hålla styret längre, sen var de diket som gällde...

Fan vilken tur att ni sa det! har heller ingen ventilhatt fram!
Ska till gummiverkstaden nu! :D

/Martin

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back