Punktering på framdäcket i 270 blås...

Vad har du för ventilhatt? Är den tätad eller av vanlig plast? Ju snabbare du kör desto högre kraft verkar på ventilen i och med centrifugalkraften. Detta kan få till följd att ventilen börja småpysa luft eftersom den inte kan hålla tätt. Har du en ventilhatt som är tätad (med gummipackning) kommer den hålla inne luften och däcket hålla sitt tryck.
Aha, då måste det ha varit det som hände mig för någon månad sedan. Hojen betedde sig riktigt märkligt, och när jag kollade så hade jag bara 0,8 i bak. Rondeller blir väldigt spännande med sådana däckstryck... Samma här, fyllde upp och sedan höll det tätt. Jag trodde att någon gått och luftat för att sabotera, men detta låter mer troligt. Blir byte till tätade hattar. :tummenupp
 
Jag har alltid haft vanliga plasthattar och de kanske håller tillräckligt tätt men de känns ju inte så seriösa, jag har ändå aldrig råkat ut för att luften gått ur vid högfartsövningar.

Sen kanske det skiljer något i konstruktion(vikt) på olika ventilkäglor också?
 
Svängde in på OK och köpte 4st tätade ventilhattar för 20:- förut, lätta & fina, inte plast! :tummenupp
 
En liten varning för sånna där " bling bling " hattar , eloxerade kolvar med mera

Dessa blir för tunga i högfart och kan få gummiventilen att gå av

Har provat detta :D

Hur är det med det här egentligen? Har de klassiska sexkantiga ventilhattarna i alu (typ Biltema) på 125an, men den uppnår ju inte någon högfart, och har även köpt till 750n, men tvekar på att montera dem. Vad räknas som högfart i det här fallet?

750n ska ju på pappret uppnå 250-260km/h, vågar man köra i den hastigheten med ventilhattar för 2 kr styck? (köpte fem för 9,90):va Dom är ju bra mycket snyggare än original i alla fall:tummenupp :)

edit: såg nu att dessa även har en tätningsring i gummi i "botten":tummenupp
 

Bifogat

  • valvecaps.jpg
    valvecaps.jpg
    92.2 KB · Visningar: 48
Last edited:
750n ska ju på pappret uppnå 250-260km/h, vågar man köra i den hastigheten med ventilhattar för 2 kr styck? (köpte fem för 9,90):va

Om det skulle få dig att känna dig säkrare kan få köpa likadanna ventilhattar av mig för 50 kronor styck plus frakt.
 
omg, de räcker med vanlig plast ventilhatt för att hålla luftmotståndet borta från ventilen så den håller sig stängd.
 
Min hoj hade dåligt med luft efter att ha stått stilla ett par veckor i garaget.
Är det någon som har tjuvkört hojjen i 250+?
 
Jaja, jag skruvar på dom feta aluhattarna då, så kan jag byta om jag får något vettigt svar. Ska ju inte köra "fort" förens nästa sommar ändå:gnissla
 
det är luftmotståndet som öppnar ventilen som släpper ut luften om du inte har ventilhatt på.
Är det inte så att det är centrifugalkraften som trycker in ventilkäglan så att luften pyser ut, och att det är därför man behöver täta med "bra" ventilhattar?
 
Är det inte så att det är centrifugalkraften som trycker in ventilkäglan så att luften pyser ut, och att det är därför man behöver täta med "bra" ventilhattar?

jag kör med ikke täta ventilhattar å jag tappar inte luft längre varken på fram eller bakhjulet......

köpte mina på Statoil i gottröra. förra sesongen har inte haft någe problem sen dess..
 
det är luftmotståndet som öppnar ventilen som släpper ut luften om du inte har ventilhatt på.
Nej, i så fall skulle ventilen sugas fast ännu hårdare.

Är det inte så att det är centrifugalkraften som trycker in ventilkäglan så att luften pyser ut, och att det är därför man behöver täta med "bra" ventilhattar?
Japp, helt korrekt, så är det!
 
En liten varning för sånna där " bling bling " hattar , eloxerade kolvar med mera

Dessa blir för tunga i högfart och kan få gummiventilen att gå av

Har provat detta :D

+ att dom kan ärga och fastna så man får dra loss dom med polygripen och sabba gummisatan:huvet
 
Jaja, jag skruvar på dom feta aluhattarna då, så kan jag byta om jag får något vettigt svar. Ska ju inte köra "fort" förens nästa sommar ändå:gnissla


Kör du med de ventilhattarna du köpte. Om du tycker att de ger obalans i hjulet kan du ju alltid skruva av dem igen. :tummenupp
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top