Punktering på framdäcket i 270 blås...

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Vad har du för ventilhatt? Är den tätad eller av vanlig plast? Ju snabbare du kör desto högre kraft verkar på ventilen i och med centrifugalkraften. Detta kan få till följd att ventilen börja småpysa luft eftersom den inte kan hålla tätt. Har du en ventilhatt som är tätad (med gummipackning) kommer den hålla inne luften och däcket hålla sitt tryck.
Aha, då måste det ha varit det som hände mig för någon månad sedan. Hojen betedde sig riktigt märkligt, och när jag kollade så hade jag bara 0,8 i bak. Rondeller blir väldigt spännande med sådana däckstryck... Samma här, fyllde upp och sedan höll det tätt. Jag trodde att någon gått och luftat för att sabotera, men detta låter mer troligt. Blir byte till tätade hattar. :tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har alltid haft vanliga plasthattar och de kanske håller tillräckligt tätt men de känns ju inte så seriösa, jag har ändå aldrig råkat ut för att luften gått ur vid högfartsövningar.

Sen kanske det skiljer något i konstruktion(vikt) på olika ventilkäglor också?
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Svängde in på OK och köpte 4st tätade ventilhattar för 20:- förut, lätta & fina, inte plast! :tummenupp
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
En liten varning för sånna där " bling bling " hattar , eloxerade kolvar med mera

Dessa blir för tunga i högfart och kan få gummiventilen att gå av

Har provat detta :D

Hur är det med det här egentligen? Har de klassiska sexkantiga ventilhattarna i alu (typ Biltema) på 125an, men den uppnår ju inte någon högfart, och har även köpt till 750n, men tvekar på att montera dem. Vad räknas som högfart i det här fallet?

750n ska ju på pappret uppnå 250-260km/h, vågar man köra i den hastigheten med ventilhattar för 2 kr styck? (köpte fem för 9,90):va Dom är ju bra mycket snyggare än original i alla fall:tummenupp :)

edit: såg nu att dessa även har en tätningsring i gummi i "botten":tummenupp
 

Bifogat

  • valvecaps.jpg
    valvecaps.jpg
    92.2 KB · Visningar: 48
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
750n ska ju på pappret uppnå 250-260km/h, vågar man köra i den hastigheten med ventilhattar för 2 kr styck? (köpte fem för 9,90):va

Om det skulle få dig att känna dig säkrare kan få köpa likadanna ventilhattar av mig för 50 kronor styck plus frakt.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
omg, de räcker med vanlig plast ventilhatt för att hålla luftmotståndet borta från ventilen så den håller sig stängd.
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
Min hoj hade dåligt med luft efter att ha stått stilla ett par veckor i garaget.
Är det någon som har tjuvkört hojjen i 250+?
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jaja, jag skruvar på dom feta aluhattarna då, så kan jag byta om jag får något vettigt svar. Ska ju inte köra "fort" förens nästa sommar ändå:gnissla
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
det är luftmotståndet som öppnar ventilen som släpper ut luften om du inte har ventilhatt på.
Är det inte så att det är centrifugalkraften som trycker in ventilkäglan så att luften pyser ut, och att det är därför man behöver täta med "bra" ventilhattar?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Är det inte så att det är centrifugalkraften som trycker in ventilkäglan så att luften pyser ut, och att det är därför man behöver täta med "bra" ventilhattar?

jag kör med ikke täta ventilhattar å jag tappar inte luft längre varken på fram eller bakhjulet......

köpte mina på Statoil i gottröra. förra sesongen har inte haft någe problem sen dess..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
det är luftmotståndet som öppnar ventilen som släpper ut luften om du inte har ventilhatt på.
Nej, i så fall skulle ventilen sugas fast ännu hårdare.

Är det inte så att det är centrifugalkraften som trycker in ventilkäglan så att luften pyser ut, och att det är därför man behöver täta med "bra" ventilhattar?
Japp, helt korrekt, så är det!
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
En liten varning för sånna där " bling bling " hattar , eloxerade kolvar med mera

Dessa blir för tunga i högfart och kan få gummiventilen att gå av

Har provat detta :D

+ att dom kan ärga och fastna så man får dra loss dom med polygripen och sabba gummisatan:huvet
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jaja, jag skruvar på dom feta aluhattarna då, så kan jag byta om jag får något vettigt svar. Ska ju inte köra "fort" förens nästa sommar ändå:gnissla


Kör du med de ventilhattarna du köpte. Om du tycker att de ger obalans i hjulet kan du ju alltid skruva av dem igen. :tummenupp
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top