Punktering på framdäcket i 270 blås...

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
:(
Igår kväll när jag va på väg hem från jobbet så gasa jag på lite i en ganska lång dalsänka som är ca halvmilen lång och rak. Började med lite bakhjul sen gasa jag upp i ca 270-275 km/h då började hojen att vobbla som fan. jag gör några konster på hojen för att få den att sluta flängarunt. Stanar o ch ser att framdäcket är helt platt... Ringer en kompis och han åker förbi en mack och lånar en däckpump. Medans jag väntar på han så tittar jag över däcket men kan inte hitta några skador eller sprickor. Polaren kommer vi pumpar och däcket håller trycket än idag.

VAD HÄNDE MED DÄCKET???????:confused:

Däcket heter Pirelli 120/70_ZR 17 (58W) från 2006

(Ursäkta stavning)
 
Last edited:

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
Vad har du för ventilhatt? Är den tätad eller av vanlig plast? Ju snabbare du kör desto högre kraft verkar på ventilen i och med centrifugalkraften. Detta kan få till följd att ventilen börja småpysa luft eftersom den inte kan hålla tätt. Har du en ventilhatt som är tätad (med gummipackning) kommer den hålla inne luften och däcket hålla sitt tryck.
 

Rödöga

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Genarp
Hoj
R1
hmmm ja då måste det vara det för jag har ingen ventilhatt på för den tappa jag bort här om dagen. :huvet :gnissla

det kan inte vara så att däcket inte håller för dom hastigheterna??

Det har hänt mig två gånger när jag också glömt ventilhatten. Precis vid 250 börjar det, en gång på Anderstorp där det tog två varav (två gånger på rakan) för att tömma hjulet helt. Andra gången testa jag hastigheten och var uppe och vände på lite över 260, samma sak men denna gången gick bara hälften av luften ut.

hmmm ja då måste det vara det för jag har ingen ventilhatt på för den tappa jag bort här om dagen. :huvet :gnissla

det kan inte vara så att däcket inte håller för dom hastigheterna??

Det är säkert inga problem med däcket
 
Last edited:

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
:(
Det har hänt mig två gånger när jag också glömt ventilhatten. Precis vid 250 börjar det, en gång på Anderstorp där det tog två varav (två gånger på rakan) för att tömma hjulet helt. Andra gången testa jag hastigheten och var uppe och vände på lite över 260, samma sak men denna gången gick bara hälften av luften ut.



Det är säkert inga problem med däcket



tack för hjälpen:tummenupp
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Ni får inte avslöja sådana här saker....
Tänk om Alliansen & Vägverket får reda på detta.
Då kommer det att lagstiftas om att däck måste
vara så..att dom tömmer luft över 90km/h för motorcyklar....:)
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Dum fråga, men var kan man köpa reserv-ventilhattar? Jag har en tendens att alltid tappa bort mina, både till hoj och bil (iofs så går ingen av dom i 250 :)).
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
En liten varning för sånna där " bling bling " hattar , eloxerade kolvar med mera

Dessa blir för tunga i högfart och kan få gummiventilen att gå av

Har provat detta :D
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Dum fråga, men var kan man köpa reserv-ventilhattar? Jag har en tendens att alltid tappa bort mina, både till hoj och bil (iofs så går ingen av dom i 250 :)).

kör in till din lokala gummiverkstad, dom bjussar säkert på dom

jag har iaf aldrig tagit betalt för ventilhattar när någon kommit in & frågat
 

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
:(
ja jag kan då säga att jag vill då inte ha punka i 270 km/h igen. Någon som vet hur man ska göra för att häva ett vobbel? som jag har hört ska man luta sig framåt och bromsa lungt. stämmer det?
 
Last edited:

CARLA

Nu SMC:ad
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Möndal
Hoj
929
ja jag kan då säga att jag vill då inte ha punka i 270 km/h igen. Någon som vet hur man ska göra för att häva ett vovel? som jag har hört ska man luta sig framåt och bromsa lungt. stämmer det?

Vobbel heter det nog....
fan vet, minska farten långsamt verkar vara rätt metod?
Carla
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Sjuk tur du hade, Mitt small i ca 180, och två styrutslag senare kunde jag inte hålla styret längre, sen var de diket som gällde...
 

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
Fan vilken tur att ni sa det! har heller ingen ventilhatt fram!
Ska till gummiverkstaden nu! :D

/Martin
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top