Projekt KTM SX500

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
Stark Varg EX samt en Tenere 700 Extreme
Peter (Tede-77) har häcken full med att bygga så då lägger jag upp en liten tråd om ett relativt litet bygge, dock väldigt skojigt slutresultat:)

Utgångsläget är en Honda CR500 -90 i ganska muggigt skick och en riktgt fin KTM SX-F 450 med rasad topp.

Tanken är att den muggiga Hondan skall kasseras och den mycket potenta CR500 rovan skall monteras i KTM-chassit. Detta pågår för fullt...
 

Bifogat

  • donator.jpg
    donator.jpg
    130 KB · Visningar: 328
  • CR500.jpg
    CR500.jpg
    112.4 KB · Visningar: 365
  • Grejer.jpg
    Grejer.jpg
    110.6 KB · Visningar: 335
  • Slipar.jpg
    Slipar.jpg
    149 KB · Visningar: 365
  • Överblivet.jpg
    Överblivet.jpg
    175.1 KB · Visningar: 349
  • slutprodukt.jpg
    slutprodukt.jpg
    147.5 KB · Visningar: 419
Mycket fränt. :) Håll oss uppdaterade...filmmaterial bör prioriteras. ;)

Det var något med sunkiga kolvar i CR500or - sprickor, kan vara läge att se över innan den börjar misshandlas. :)
 
CR500 motorn passade ganska bra, det behövs ett par distanser mellan motor och sving så sitter den fint i bakkant. Under motorfäste tillverkas av stålplåt och original KTM fästen. Främre motorfästena är original KTM fästen som slipas bort och flyttas en aning för att passa Hondans främre fästen.

Nyinköpt luftburk från KTM 2-takts cross passade rakt av. Kylare från CR500:an skall återanvändas men skall sedermera bytas till KTM 2-takts kylare. 450:n s originalkylare är ju för fyrtakt så det nedre slangfästet på kylaren hamnar i fel vinkel och krockar med 500:a motorns gigantiska expansionskammare.
Ljuddämpare kommer från en Yamaha YZ250.

Siesta bilden är en mockup bara för att se att det grovpassar, vilket det gör:)

Målet är en isracer på vintern och en mycket potent motard på sommaren.
!7" hjul från en Duke är på ingång, gjuta ekerfälgar komplett med 320mm broms fram är skickat från Göteborg...

500 motorn skall gås igenom lite grann, kolla lager och kolv och sånt met det är en relativt fin motor så det borde inte vara några problem.

Jag kan knappt vänta på att få prova den här besten:yoparty:banana:)
500 motorn är bland det brutalaste man kan köra och att kombinera den med ett modern chassi blir kanon!!!!

Hoppas Peter skriver lite själv här snart...:)
 
Fan vad kul bygge, älskar cr500! Kul, mer bilder och film väntas!
 
Mycket fränt. :) Håll oss uppdaterade...filmmaterial bör prioriteras. ;)

Det var något med sunkiga kolvar i CR500or - sprickor, kan vara läge att se över innan den börjar misshandlas. :)

Kolven har gått 5h men Peter har en ny kolv liggande, det är manliga grejer det här...:)

Här är 500 kolven bredvid en 525 4-takts kolv, lite skillnad. Den lilla är från en 250 4-t tror jag...
 

Bifogat

  • Kolvar.jpg
    Kolvar.jpg
    176.4 KB · Visningar: 441
Grymt! Håller på med samma bygge fasts det legat på is 1 år. Cr500 motorn i ett 250exc 2005 chassi. Allt är svetsat och klart. Jag ska egentligen bara gå igenom motorn, pulverlacka och sätta ihop allt. Motorn passade förvånandevärts bra, den stora kröken passade dock sämre. Men det får ske när man har lite tid över.
 
Grymt! Håller på med samma bygge fasts det legat på is 1 år. Cr500 motorn i ett 250exc 2005 chassi. Allt är svetsat och klart. Jag ska egentligen bara gå igenom motorn, pulverlacka och sätta ihop allt. Motorn passade förvånandevärts bra, den stora kröken passade dock sämre. Men det får ske när man har lite tid över.

Tänk att det alltid är "bara" lite grann som skall sättas ihop...:)
Jag har inte kollat så noga själv men här verkade pipan passa bra.
Grejen med Peter är att han hittils bara hållit på i tre timmar men får jag gissa så kör han med den till veckan...:)
 
GRYMT!

Hoppas bara det inte dör av precis som alla andra stora 2t-projekt :D

Alla som ska premiärstarta sina 2t brukar få feltändning och blir skickade upp i omloppsbana har ja för mig...
 
GRYMT!

Hoppas bara det inte dör av precis som alla andra stora 2t-projekt :D

Alla som ska premiärstarta sina 2t brukar få feltändning och blir skickade upp i omloppsbana har ja för mig...

Pratade med tede igår och det verkar som att man ska bygga på ett KTM-chassi om man på enklast möjliga sätt vill ha ett modernt chassi med 500 2t.

Tede sprutar ur sig projekt så hojen kommer garanterat bli klar och det dröjer knappast länge heller. Sen får vi väl hoppas att Niklas uppdaterar oss med bilder.

Han berättade att det mesta passa väldigt enkelt. Svingaxeln passade perfekt i hondamotorn och därmed hamnade ju drevet mer eller mindre rätt direkt med lite distanser mellan ram och motor.

500-pipan passade direkt utan modifiering.

Resten har Niklas redan berättat om.

hmmm... vet en kompis som har en trasig SXF450 stående...
 
de e bara o handla... det finns ju en skuren cr 500 på enduro mx...
 
liten kvällsuppdatering...

tog isär cylindern svänghjulet o kopplingen för att kolla att allt står rätt till. wiseco kolven som sitter i har ca 10 timmars drifttid o ser helt ok ut, så den får sitta i tills vidare. det enda irriterande som ja hitta va att moppefuckot som haft hojen före mig har dragit "gängpaj" i oljepluggen:mad::mad::mad:
 

Bifogat

  • DSC00208.jpg
    DSC00208.jpg
    245 KB · Visningar: 365
tog isär cylindern svänghjulet o kopplingen för att kolla att allt står rätt till. wiseco kolven som sitter i har ca 10 timmars drifttid o ser helt ok ut, så den får sitta i tills vidare. det enda irriterande som ja hitta va att moppefuckot som haft hojen före mig har dragit "gängpaj" i oljepluggen:mad::mad::mad:

Fränt med 500 kubik 2-takt, man kan krypa in och sätta sig i portarna...:tummenupp
 
färdigsvetsat

Hann precis svetsa färdigt motorfästena o lacka nedre ramrören innan middagen... nu e re bara o svarva bussningar mellan svinglager o motor, ja osså lägga mina tre grabbar :)
 

Bifogat

  • DSC00205.jpg
    DSC00205.jpg
    196.1 KB · Visningar: 416
Hann precis svetsa färdigt motorfästena o lacka nedre ramrören innan middagen... nu e re bara o svarva bussningar mellan svinglager o motor, ja osså lägga mina tre grabbar :)

Lagt flera strängar på utsidan av motorfästet till höger? Ser ut som du skulle kunna dra på lite mer värme när du svetsar :)
 
Lagt flera strängar på utsidan av motorfästet till höger? Ser ut som du skulle kunna dra på lite mer värme när du svetsar :)

mjao .. svetsen ser kanske lite "hög" ut men det e plattjärnet som bygger lite på höjden:rolleyes:
 
slutmontering påbörjad...

"wördfeud" som min fru håller på med i sin iphone e fantastiskt....hon e helit inne i det o märker inte att jag drar till garaget :banana:glömdet

Satte ihop cyl koppling fixade gängpajjet tvättade hela härligheten, o lyfte motorn i ramen, sitter som en smäck:D
 

Bifogat

  • DSC00210.jpg
    DSC00210.jpg
    249.2 KB · Visningar: 517
fler bilder...
 

Bifogat

  • DSC00211.jpg
    DSC00211.jpg
    187.4 KB · Visningar: 308
  • DSC00212.jpg
    DSC00212.jpg
    201.2 KB · Visningar: 313
Nu har jag klämt lite mer. Avgassystemet är snart på plats, sen är det kylarmeck och småtjafs, sen är det bara att starta:tummenupp

Det är kul att vara i garaget hos Peter, han springer som en myra mellan svets, sliprondell, skruvlådan och hojen. Det händer grejer hela tiden. Det finns ingen risk att det här blir ett "på-hyllan-projekt".
Jag skrev igår att den kommer att köras i veckan och det tror jag fortfarande...:)

Kan bara säga att både koppling och gas är manliga grejer, funkar inte med "kontorshänder"...:)
 
snart snart..

Då var avgassystemet klart likså det invecklade elsystemet:) placeringen av cdi boxen blev klockren ....på luftburken under bakkanten av tanken, så nu e re bara kylarmontering kvar sedan e det dags:yoparty
 

Bifogat

  • DSC00215.jpg
    DSC00215.jpg
    227.5 KB · Visningar: 315
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top