Projekt högländare Motard (bygge)

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Fan vad körkåt jag blev ... :gnissla

Vill också kunna åka ut å bränna gummi med min Högländare!

Tycker det varit tyst från Highland i år ..
Nån som hört nå rykten om vad de har på gång snart?
Förutom 450'n å sånt då ..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Liten update: Bygget av dubbla insug är i full gång, finns en fungerande lösning
redan, som är "utan större modifiering".

Idag gav jag mig på att kapa i tanken för att få plats med en annan variant där främre cylinderns insug och spjäll går bakåt och bakre cylinderns går framåt.

Det blir helt klart en HELT annan cykel med 2x45mm spjäll en endast 1.
Hade det inte varit så förbannades kallt hade det blivit annan än bara torrgasandes idag. Men men...

Ett 100% bolt on vore det andra insuget 1-2-4(finns på bild tidigare) om man får det med 4 spridare, en för varje port. Portarean totalt är mindre än arean vid delningen mellan cylindrarna vilket är helt klart rätt.

Tanken gick utmärkt att plastsvetsa i. Tillsatsmaterial tar man från det man kapat bort och värmen tar man från en värmepistol med litet munstycke. Sen är det som vilken gassvetsning som helst :tummenupp
Har byggt om en tank redan, skall göra vid insugsrör imorgon.
Det här öppnar en hel värld av möjligheter, mycket trevligt.

Bilder kommer imorgon!

/Johan
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Liten update: Bygget av dubbla insug är i full gång, finns en fungerande lösning
redan, som är "utan större modifiering".

Idag gav jag mig på att kapa i tanken för att få plats med en annan variant där främre cylinderns insug och spjäll går bakåt och bakre cylinderns går framåt.

Det blir helt klart en HELT annan cykel med 2x45mm spjäll en endast 1.
Hade det inte varit så förbannades kallt hade det blivit annan än bara torrgasandes idag. Men men...

Ett 100% bolt on vore det andra insuget 1-2-4(finns på bild tidigare) om man får det med 4 spridare, en för varje port. Portarean totalt är mindre än arean vid delningen mellan cylindrarna vilket är helt klart rätt.

Tanken gick utmärkt att plastsvetsa i. Tillsatsmaterial tar man från det man kapat bort och värmen tar man från en värmepistol med litet munstycke. Sen är det som vilken gassvetsning som helst :tummenupp
Har byggt om en tank redan, skall göra vid insugsrör imorgon.
Det här öppnar en hel värld av möjligheter, mycket trevligt.

Bilder kommer imorgon!

/Johan

Låter vågat men tufft!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Här händer lite i alla fall..

Först, lite bilder "after action". Var ju ute och verifierade (buskörde?) innan snön återkom.

Hon blev lite smutsig på grusvägar med tjällossning :D Saker är till för att användas!

Hur som, motorbygget var det ja!
Om man vill plåga ur mer effekt får man nog kika på inloppsidan först. Då tänker jag inte på portart och dyligt utan insugsrör och spjällhus, deras utformning och placering.
Ena lösningen som jag filar på är om det är möjligt att sätta ett spjäll (av logiska skäl främre cylinderns) pekandes bakåt.
Här syns en liten "mockup" på eventuell lösning. Denna kräver dock viss modd av bränsletanken. Mer om bränsletank senare...


Ett annat alternativ, som i sig inte kräver någon modifiering av plast men andra luftfilter är en sådan här. Denna är operativ och man kan säga att respons och svar "faller på plats" med denna. Dubbla 45mm spjäll. Här under synkning.

När man ändå är igång kan man fundera på vad man vill göra åt spridarplaceringen. Kanske behåller man insugsplattan som den är, med vinsten att man slipper krångla med just spridaren. Samtidigt kan man ju med trimambitioner vilja flytta på den av olika anledningar. Säkerställa samma mängd bränsle i båda portar exempelvis.
Orginal och en tänbar lösning om man kör med annat insug.

(Jo, visst får man ha dubbla spridare på varje cylinder, men de väger inte så mycket...)

Frågan ställer man sig då, det finns ju bevisligen en fungerande lösning på insugsdilemmat (det ovan förevisade med dubbla 45:eek:r). jo, men om man ändå är igång och snön ligger på backen kan man ju passa på att prova alla galna (och överdrivna) idéer man har. Eller hur?
Vilket snabbt leder mig in på nästa "jag måste bara prova!" historia..

Mer om detta, strax!

/Johan
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bränsletanken ska inte vara ivägen!

Efter att ha rådfrågat tänkbara personer med faktakunskap om hur man gör för att laga och bygga om i material som är "fet plast" (Pe) så fick jag tillslut ett svar förutom "Det går inte" "Det finns inget" "Ska du ha bensin i kan du glömma det" och "Sånt har inte vi". Troligtvis är "fackhandeln" pessimister hela bunten.

Hur som, fick tala med en mycket trevlig materialingenjör på Loctite/Henkel.

Saken var den att det krävs inga dyra lim eller medel för att fixa en sån här tank, man tar helt enkelt både material och fogmassa från objektet eller donator. Därefter jobbar man med värmepistol.

Sagt och gjort!

Först måttar man på vartnånstans det nysnidade räjsinsuget tar i tanken, sen tar man fram Vicke vinkelslip! Kapar bort det som är "ivägen".
Sådärja!

Det är ju rätt lämpligt om man använder samma typ av matrial när man ska "bygga om", så man får samma värmeutvidgningskoefficienter så inte tanken vänder sig som en korkskruv när solen står på en vacker sommardag.
Så, den här stackarn fick fortsätta sätta livet till (behöver ju inte utsidan av en tank som används till motorjiggen). Sagt och gjort, Vicke äter sig igenom som smör.


Delarna tas sen, med lite "småspill" som man använder som tillsatsmatrial. Därefter, plastsvetsa! Resultatet blir en minst lika hållbar yta som det icke rörda, förutsatt att godstjocklecken blir den samma, givetvis.

Man skall inte använda för mycket värme, då beter det sig som aluminium. Flöff... Man skall använda ett litet munstycke på pistolen, då blir det lättare att reglera uppvärmingen av matrialet.
Så, tank för "bakåtinsug" klar.

Och på tal om insug då, kan vara bra att ha lite olika att välja på när man bygger. Tur att min gode vän inte kastar saker!


Saker som man kan ha roligt med, eller bra och ha när man gjort nåt dumt som att köra utan olja eller missta oljelocket för ett sandinkast


Sen man gjorde vissa uppdateringar, nånsans -03 då byttes även spolarna, tur att det finns fler som har sådana :D Helsvensk hoj helt enkelt!



Får vara nog för idag, till helgen återupptas insugsbygget.
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Nu må det ju vara finväder där nere i sörland?
Blivit några fler turer?
Själv så är jag förbannat sugen nu!
Snön smälter fort som fan nu, är körbart i helgen om det forsätter så här.
Är nog iofs körbart redan nu, men inte från mitt garage kanske...
Till helgen blir det HojX med finlandsfärjan, ingen premiärtur då m.a.o...

Uppdatering: Jag tog premiärturen idag :D (den 13'e mars)..
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
måste säga att den ser rätt "MASSIVE!" ut med så mycke täckande kåpor :) den ser bastandt ut :)
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Hur gåre med projektet?
Nu lär du väl kunna provköra en massa iafall?
Finväder nu! Ska nog ut en sväng imorrn efter jobbet!

För er som söker en Highland så finns det en bunt på blocket nu
till bra priser!

Själv så ska jag försöka ta mig till Highlands fabrik för en service snart...
Passade på att försöka frå fram prisförslag för trimning ... :tummenupp
Får se vad de kan erbjuda för kuligheter.

FetOrmen: Orkar din bike varva ur på sexan, vad toppar den isåfall?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jodå, här provkörs det massor :tummenupp

50mil har knotan snurrat nu utan större störningar, 1startfrihjul och nån skruv som lossnat till startmotorn (tröttnade och gänga om från M6 till M8 så nu sitter den!) Efter bakslangsövningar tacka vänster gaffelbens packbox för tiden och bestämde sig för att avlida. Isär och ihop igen med ny tätning och lite justering av styrlager så blev den inte lika vinglig i höga hastigheter.
Hojen mäktar med att varva ur sista pinnhålet, drevad för samma hastighet/växel som med stora hjul. Dock gäller det att hålla i styret då :D
Efter 180 valde jag att titta framåt...

Var nere igår på fabriken och köpte på mig lite mer godis, såsom nya generatorsidan med nye startfrihjulet, passa på att ta en provkörning osv. Klart trevligt :tummenupp

Lagom marschfart ligger på ca130 då varvar den lagom för momentkurvan (gott om kraft för omkörning) men går samtidigt vacker i kurvorna om än väldigt kvick i reaktionerna.
Med nuvarande setup så är den lite som en hormonstinn rottweiler, man måste visa vem som är husse. Under 70knyck är den lite bråkig med den lättare kopplingen och den mindre svängmassan. Den mår bäst av att jobba.

Går man in i en skarp böj på 3:an runt 60-70 och drar på fullt och rätar upp så kommer den mjukt och fint upp på bakslangen. Roligt roligt!

Samtidigt pågår arbete på dubbelinsug, som är under full testkörning/verifiering på hojen sidan om..

/Nu är det sol, ut å åk!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Passerat en bit förbi 100mil, var nere hos de goa grabbarna i Skällinge och hämta lite mer pryttlar. Nu sitter den nya startkopplingen på, så nu skall samtliga saker som var lite problematiska på tidiga motorn vara lösta, skall bara balansera om veven så kommer det här att bli finfint :tummenupp Inga somhelst strul på senare tid, går som en klocka och körbegäret är stort stort!
Ingen oljeförbrukning och inga problem med värmen noterad, bara tuta och kör :tummenupp Småpular lite med modifiering av plast, resultatet lär vänta det är ju vår!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Passerat en bit förbi 100mil, var nere hos de goa grabbarna i Skällinge och hämta lite mer pryttlar. Nu sitter den nya startkopplingen på, så nu skall samtliga saker som var lite problematiska på tidiga motorn vara lösta, skall bara balansera om veven så kommer det här att bli finfint :tummenupp Inga somhelst strul på senare tid, går som en klocka och körbegäret är stort stort!
Ingen oljeförbrukning och inga problem med värmen noterad, bara tuta och kör :tummenupp Småpular lite med modifiering av plast, resultatet lär vänta det är ju vår!

fan du gör ju nästan Nesses jobb :)
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Passerat en bit förbi 100mil, var nere hos de goa grabbarna i Skällinge och hämta lite mer pryttlar. Nu sitter den nya startkopplingen på, så nu skall samtliga saker som var lite problematiska på tidiga motorn vara lösta, skall bara balansera om veven så kommer det här att bli finfint :tummenupp Inga somhelst strul på senare tid, går som en klocka och körbegäret är stort stort!
Ingen oljeförbrukning och inga problem med värmen noterad, bara tuta och kör :tummenupp Småpular lite med modifiering av plast, resultatet lär vänta det är ju vår!

Om du rallar förbi kan du spana in Pajje-junior:tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
fan du gör ju nästan Nesses jobb :)

Nja, Nesse gör sitt mer organiserat och med tanke. Mitt arbete kan mer betraktas som en dåres försök att räta ett spik eller annat för dåren överkvalificerad uppgift :D


Psycho>>>
Jasså, minipajje har landat?
G R A T T I S !
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Länge sen en uppdatering nu! Hur går det med allt?

Jodå, har hunnit med 400mil i sadeln, mestadels på ett hjul känns det som.
Har haft alldeles för mycket att göra på mitt vanliga jobb, men det har skett lite förändringar i arbetet. Tidigare plan om dubbelspjäll åt "varsitt" håll är lagd på högen med "krångligheter". Istället fick jag tag på ett dubbelspjäll där båda portarna är sammankopplade. Härav slipper man strul som ex. synkning. Det ska funka, hela tiden. Den vibrerar ju som bekant lite grand.. Nya insug har byggts, är klara och ur flödessynpunkt mycket goda!
Tanken kräver dock lite modd, men det blir inte lika omfattande som tidigare lösning. Ca 3dl kommer att försvinna ur volymen, något som känns klart överkomligt! Orginal luftburk kommer användas, med lite anpassade anslutningar.

Bilder har jag tagit men inte hunnit med att föra över.. Phu..

Sköt höger gaffeltätning efter en stoppie och gav mig själv en "crashcourse" i gaffelteknik. Med ny fin öhlinsolja blev det en "ny cykel"!

de senaste 350milen har rullat på väldigt smärtfritt.

Bytte bakdäck till ett BT014. Var nog inte särskilt bright, det är snart slut efter 140mil!! Gudars, däckkontot för i år lär bli historiskt. Får nog byta till ett 021 eller annat som är hårdare. MEZ4:a kanske. Om inte någon vänlig själ vill tipsa om fina beggade 160 racedäck.

Återkommer till veckan med bilder!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Efter att ha funderat både bakåt och framåt...
När man ändå ska byta insug, kan man ju likväl justera tryckregulatorn till bränslet och köra hojen på sprit. E85 finns ju numer på de flesta mackar. Resultatet kommer att delges när det verifierats :tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Efter att ha funderat både bakåt och framåt...
När man ändå ska byta insug, kan man ju likväl justera tryckregulatorn till bränslet och köra hojen på sprit. E85 finns ju numer på de flesta mackar. Resultatet kommer att delges när det verifierats :tummenupp

jag ska lyssna efter resultat, du bränner ju förbi utanför fönstret dagligen.. :)

bor i 7a
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Äntligen!

Äntligen har man fått ledig tid över!

Passade på att svänga förbi Highland och hämta upp ett lass med nya modellen koppling, vilket börjar behövas. Större och med ryckutjämning. STORT TACK till er, alltid goa, glada och 110% hjälpsamma!

I verkstan är det fullsatt, två hojar redan i bitar, snart min med :tummenupp
ett av offren under mejseln..

Den nya insuget är klart, kvarstår endast tankmoddning
Lite fulbilder;


Uppdatering följer efterhand

/Johan
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top