Projekt högländare Motard (bygge)

Det återstår att se, men det släppte på 1,2 och 3:an på asfalt, om än lite våt..
:näsblod Lite för mycket ryck på högran så kom bakdelen farande :gnissla
 
Kul projekt, hoppas den maktiga V2an kommer funka fint! Men jag fattar inte poangen med att kora med urplockade ljuddampare, lar ju lata for javla illa, ihaligt och HOGT?!!
 
southwick skrev:
2665357 Kul projekt, hoppas den maktiga V2an kommer funka fint! Men jag fattar inte poangen med att kora med urplockade ljuddampare, lar ju lata for javla illa, ihaligt och HOGT?!!

Det jag tagit ur är som synes fördämparen i röret, samt "reggningsinsatsen" i huvuddämparen. Givetvis sitter det dämpare i de stora kvar, byggde bara om dem till fullflödes. Så det är dovt och mysigt.. Hörs för övrigt i film 2.
 
FettSnok skrev:
2665125 Det återstår att se, men det släppte på 1,2 och 3:an på asfalt, om än lite våt..
:näsblod Lite för mycket ryck på högran så kom bakdelen farande :gnissla

En fråga från den Höglandsokunnige.
Hur många häst har dom orginal och vad är vikten orginal?

//
 
Smidig sak

En sånhär är rätt smidig att ha när man skall ställa in kedjespänning och samtidigt veta att bakhjulet står rätt i vinkel.


Den sätts såhär, fram i svingbulten och bak i hjulaxeln, sen justerar man på ena sidan, tar med den över på andra sidan och justerar så att den passar i hålen på ovan nämda bult/axel. Så är avståndet exakt identiskt mellan hjulaxel och svingbult= hjulet står rakt



Bygger man ihop på en fikapaus :tummenupp


Sen är det som förgjort, nu när man vill ut och justera in chassit, ja då ska det helt plötsligt bli svinkallt och halt på vägarna :rolleyes:


Edit: JA, bakjulet står på en träkloss, stödet är för långt nu när jag sänkt cykeln... Kommer att kapas, men inte förrän chassit är injusterat så jag vet höjden :tungan
 
FettSnok skrev:
2667001 En sånhär är rätt smidig att ha när man skall ställa in kedjespänning och samtidigt veta att bakhjulet står rätt i vinkel.

Smart :tummenupp

Själv kör jag med skjutmått mot blocket baktill, men jag kan tänka mig att det där är lite smidigare faktiskt :)
 
Jahapp, nu är det jul, här i mitt skjul. Nu får man serva kroppen och tar nya friska tag efter nyår. Förhoppningsvis får jag hjälpt Psychobiker med hans nya lackbox, så kåporna kan få lite ny färg. Den som läser får väl se. God Hjul och tack för alla trevliga kommentarer!

/Johan
 
Nu är julen slut, och bygget kan komma igång akut! :)
 
GrusDan>> Tycker du det? Jamen jag har fortfarande skinka kvar :tungan

Skämt åsido, är fortfarande på semester och bortrest från garaget, men snart så skall bygget återupptas, dock blir det inte förrän 2007, vilket ju inte är så långt bort.

Däremot har jag shoppat lite godis och då menar jag inte julgodis, utan hojgodis... Vad det är berättar jag när jag fotat prylarna.

Kan säga att sista repan med hojen gav mersmak


Om man tittar på bilderna där den är ihopsatt, visst är ljuddämparna för långa?
Borde de inte sluta i kant med plasten?
Funderar på att återmontera fördämpningen och korta burken.

Vad tror era ögon? (Jag är kass på PS..)

Gott Nytt År!
 
PS Amatör..

Jag gjorde ett litet försök i att förmedla budskapet "kortad dämpare".

Före--------------------------------------------------------->>>>Efter
 
Jag tycker det ser knepigare ut med kort dämpare...
Jag ser gärna att du har kvar dem.
Såg att du pimpade bort stänkan också i PS :)
Släng bort pakethållaren, är ju ingen touringhoj :tummenupp
Ska du korta ner dämparna, måste hela arslet på hojjen kortas därefter.
Tycker då jag...
 
GrusDan skrev:
2685788
Såg att du pimpade bort stänkan också i PS :)
Släng bort pakethållaren, är ju ingen touringhoj :tummenupp
Been there, done that! :D :tummenupp


Dämparna får jag som sagt ta en funderare över, har ju några extra att "slakta" :gnissla

Blir det nå åka av såhär års för dig GrusDan?
Själv var man ute idag med AfricaTwinnen och smiska grus :yoparty
 
Last edited:
hur ser högländarn ut utan sidokåpor?
de e ju dom som förstör smidigheten på utseendet.
hade de funka med en liten nummerskylt som på en cross skulle den se hyffsat smidigare ut. :)
skulel haft nya plasten..ser lite smidigare ut :tummenupp
 
Mjo, nya sidokåporna är klart smidigare..
Hojen blir fysiskt smalare med dom också, så det är inte enbart en synvilla :)

Blir inge åka för mig just nu, är precis runt 0-grader då man är hemkommen från kneget... Så det är glashalt då och då. Har inge vinterdäck just nu....
Natten till idag kom det snö t.o.m, från att ha varit barmark hela vintern.
Men bara nån cm .. Men blir det mycket snö, finns det risk att jag jagar
fram ett par dubbade endurosulor :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top