Projekt högländare Motard (bygge)

Släng på en sadel och en minitank nu, så har du en Dirt Track 950 :rolleyes:
 
:huvet :huvet :huvet :huvet
Kontrollfyllde vatten.... BÅDA cylindrar läcker mellan topp och mantel.

Kontenta; Börja om från början... Riva rubbet :tummenupp

Jeeejeee, tur att man inte har bråttom :D :D :D

Orsaken får ses till mig själv, spalttätningen mellan botten av kylmantel och foder är, hm, lite för tjock, varvid fodret inte går "hela vägen ner".
Detta får till följd att det läcker ut från manteln. Däremot kan jag lova att det är tätt inåt (komp-trycket var det inget fel på )

Imorrn är det isär med allt igen :yoparty

Mer bilder då
 
Ajdå, lät ju inte så roligt. Du hade för bra flyt helt enkelt :)

Hur gick det, fick du till allt?
 
GrusDan skrev:
2649970 Ajdå, lät ju inte så roligt. Du hade för bra flyt helt enkelt :)

Hur gick det, fick du till allt?

Det var ingen större fara hehe...

Tog mig en kväll att riva allt och börja om från början samt montera ihop spisen igen :tummenupp
Denna gången blev det rätt, nu ska jag bara få tid att montera ihop motor med ram igen, något som jobbet sätter hinder för :mad:

Men men, än så länge är det barmark.
Allt "runtomkring" som bränsleledningar, pump, tryckregulator mm är klart, samt elen är färdigdragen. Allt verkar funka (sen hälldes det på vatten) Så där nånstans är jag, just nu ser det inte mer spännande ut än tidigare, med motorn utanför ramen, men det är ju ingen lång operation. Har jag tur så blir det innan jul :)
 
It's ALIVE :hojraket återkommer med fortsättningen på historien, behöver sortera lite bilder och anpassa ljus/storlek mm..
Jag säger bara; v-r-å-å-å-l! !
 
FetaSnoken, har du tillgång till en bromsbänk?

Väntar irvrigt på bilder! :tummenupp
 
GrusDan>>> Du bör vara mer ivrig på ljudfil/videoklipp.. En Highland 950 med enbart grenrör är inget annat än rå kärlek. Håret reser sig i nacken. ja jääävlar..
 
Hosta upp litta bilder+filmer så man kan få höra monstret, var allt för länge sedan man blev omdragen av en highland.
 
*Hosthost* Jag vet att det är dååligt med action i tråden just nu. Det finns en anledning, istället för att sitta framför datorn så bor jag i garaget :D
Imorgon, I promise!

Har haft nere den igen för kontroller, allt är i sin ordning, nu kan jag börja provköra ordentligt
 
Imorrn kommer jag vara bakis, så då vill jag ha lite fina Discovery dokumentärer
från ditt garage å glo på :D
 
på begäran

Här kommer uppföljaren;
Edit; Som vanligt, alla bilder är givetvis klickbara för större storlek
Eftersom hojen tidigare varit förgasarcykel behövs en bränsletrycksregulator, något som inte satt där innan.. Till höger är resultatet av slipandet som syntes tidigare.


Fler saker fick samma behandling, det här är skyddet över framdrevet, givetvis i alu, plast håller aldrig.. Dessutom blir inte plast så här blank :D


Skyddet monterat, här skymtar också tillskottet; bränslepumpen och den store laddningsregulatorn (orginal sitter den under framkåpan, ovanligt lång väg..) Samt på bilden till höger skymtar en lambdasonds anslutning. Bra att ha för framtiden.




Hasplåten (nu blir säkert GrusDan avis, därefter upprörd..) den fick sig en omgång av lättning. Jag ska inte köra över stock och sten, kanske en och annan gatsten, men ser inte poängen med en kloss till hasplåt. Dessutom blir det mycket lättare att byta olja och filter.



Mer kommer i nästa inlägg.

/Johan
 
Last edited:
fortsätter

Någon kanske noterade en mysko sak på tidigare bild?
Vad är detta mässingsfärgade objekt mitt i smeten?
Jo, det är en backventil; i vanligt utförande finns inte denna, givetvis..

Varför sätta dit en sådan då? Jo, i normalfallet trycker vattenpumpen vatten rakt mot stopp när inte termostaten öppnat, det blir ingen cirkulation då. Med denna returneras vattnet och motorn blir mer jämnvarm dessutom.

Sen är det ju viktigt om det låter ordentligt och skönt också. Därför; projekt "Städa ur dämparna"
Börjar med mellanröret, så här ser det ut med fördämpare monterat
Det ska nog lite VÅLD råda bot på!


Och resultatet blev finfint. Då tar vi själva ljuddämparen med, bort med popnitarna längst bak. Isär med bakkappan. Huh? Har ska det ha funnits dämpning.


Sak samma, insatsröret ska bort med! Sen ska det bara nitas ihop igen. Klart!



Vid första uppstarten läckte det olja, någon hade i all hast missat att dra åt dessa små banjoskruvar :rolleyes:


Mer kommer i nästa inlägg!

/Johan
 
Last edited:
fortsätter, igen

Mja, sen var det då det här med kåpor. Det kräver lite finlir för att få det att se bra ut, men allt går om man tar av och på dem 10 gånger innan man är nöjd :tummenupp
Här följer en liten rundtur runt hojen som den ser ut just nu:


Jag behöver visst mindre blinkers, det tar ju i! :D

Som synes saknas något i baken på hojen, för att vara laglig.

Här tänkte jag placera skylten, väl synlig bakifrån, men långt in i hjulhuset.
Får väl se vad Bosse Batong tycker om sådana här påfund :tuttar


Filmerna, ska försöka hitta en vettig plats att lägga upp, ljudet blir tyvärr inget roligt då mikrofonen i en kamera är värdelös..

Håll tillgodo

/Johan
 
Filmer

Kortfilmer

Som sagt, ljudet..

Rapp? Liten svängmassa kanske :yoparty
Första filmen, Spara som, uppstart för att kontrollera så det inte läcker längre... (~10Mb)
EDIT: Ny film, hitta en tidigare utgåva, med mer ljuuud! samma länk dock ;)

Andra filmen Spara som mest en ljudjämförelse, nu med dämpare monterat. (6,5Mb)

Tjo!
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top