Projekt högländare Motard (bygge)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Varför köper man inte en crf, wr eller en exc?

Varför köper man en 1098 när det finns Gixxer1000 :va
Varför har påven konstig hatt?

1. Jag behöver inte serva den med kolvbyten och annat trams.
2. Twin är alltid trevligare än stönka (imo)
3. 20liters soppatank, jag kan ha den till annat än köra till gannbyn utan två pitstop
4. CRF,WR,blabla - dussinpryl
5. Insprutning
6. LJUDET!!!
7. Allsidigheten
8. Jag har provkört EXC och WR, inte min påse chips. Även provat KTM 950, tyvärr inte samma nöje ens den.

Tips! Provkör istället så förstår du...
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Update

Såhär ser verkstan ut nu, börjar bli lite tjockt?


Lyft ur rovan och gett den en liten tvätt, samt påbörjat demontering.


Rova ur hoj2 får sig en översyn efter att ha åkt 1560mil. Inget att anmärka på:tummenupp


Delat lådan för byte av ingående axel samt drev för detta. OBS! Inte på grund av ras utan för uppdatering av koppling!


För ovan nämnda kopplingsbyte krävs lite delar. Mycket godis blir det :D


Min motor i diskussion med jiggen om vad för plågsamma försök som snart stundar...

(imorgon fortsätter arbetet, ha översyn med bilderna mobiltelefoner ska man ringa med och egentligen inte fota med...)
/Johan
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Update

Spisen ur, spräckt, delar bytade och ihopsatt. Oooh vad man är körsugen nu när solen tittar fram.

En liten jämförelse då, nya (korgen t.v) samt gamla kopplingen. Det är inte vara "tjockleken" på paketet som skiljer, nya har större diameter vilket ger en större totalarea. Borgar för mer bett nu när dubbelspjället åker på!


Till att börja med, gamla kopplingen demonterad, växelförarmekanism samt lock till oljepump bortplockat. Kvar på bilden nedan sitter gamla primärdrevet som också byts vid uppgraderingen.


Generatorsidan borttagen och här syns de två växelaxlarna.
Tyckte det var enklast att ta bort axlarna för skiftgafflarna när dreven skylle demonteras


Orsaken till demonteringen av dreven är för att byta ingående axel som är kortad för att få plats med den större kopplingen. Inget fel med det heller, kortare axel, kortare avstånd till lagring = håller bätte!


Drevet för oljepumpen och oljepumpens primäraxel behöver även de bytas för att ge plats åt kopplingen. Andra bilden visar nya ingående axeln monterad samt pumpdrivning på plats.


Härefter byggdes kopplingskorgen med sin ryckutjämnare ihop, pilligt och knivigt med små arga fjädrar. Sen fick nya primärdrevet sig en värmning innan monteringen. Annars blir det fel...


Primärdrevet byts eftersom nya krogen har större diameter. Alltså blir det en "nedväxling" av lådan. Därför behöver man för att bibehålla utväxlingen med SM hjul kugga ner 4 tänder på bakdrevet. Om man inte gör det blir det mer wheelieåka :yoparty

Visst blir det fräschare med nya kåpan dessutom?


Nåja, det var dagens skörd. Imorgon fortsätter skruvandet. Förhoppningsvis blir det läge att snida på dubbelspjället då!
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
mer mer mer!

Ännu en dag i garaget har varit produktivt!

För att få lite omväxling från motorn och ramen gav jag mig på att modifiera spjällhuset samt planslipa insugens tätningsytor. Spjällhuset blev av med vacuumanslutningar som pluggades och två fästöron som var ivägen.

Handarbete...

Mitt mellan varven passades det på att startas upp en av de andra hojarna, det var så det riktigt sög i märgen efter att få väcka upp sitt eget odjur, men man får snällt vänta tills man satt dit sista skruven :gnissla

För att få plats med allt valde jag att sätta wireanslutningar och TPS på samma sida, vilket ställde till merjobb. Här syns "huset" där spjällstyrningen skall finnas, samt sidan om locket för dito med monterad TPS. Eftersom jag kör ett Alpha-N system är det kritiskt att TPS:en inte flytta sig i fästöronen. Därför sitter det pinnbult(svetsad) i locket då locket är av 1,4mm rostfri.


För anslutning mellan spjällhus och insug behövdes något som kunde flexa lite, eftersom insugen är stumt monterade i topparna. Bultar man fast spjällhuset i insugen utan något vibrationsdämpande kan man nog räkna med att insuget faller isär självmant.. Vilken flyt att mikuni-fästen passar som handen i...


Jaha, då var det hög tid då. I med rovan! Domkraft och hjälp av kamraten så satt den ungefär där den skulle. (i alla fall i ett motorfäste)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
åter mer

Nåja, är ju inte klart än..

Spjället monterat! Verkar få plats :tummenupp (Tanken är ombyggd, men bilderna på detta ligger på den andra kameran, kompletterar senare...

Om ni tittar noga på sista bilden ovan så ser ni pilen, den pekar på den modifierade vevhusventilationen. Eftersom jag inte kommer ha någon luftburk som motorn skapar ett visst undertryck i har jag gått upp i area så den kan andas på ett bra sätt. Fällan är sen orginal i ramröret.

Sen var det dethär med filter. Att sätta filter med fullgott flås direkt på spjällhuset blir rätt dåligt. Knäet får slåss med filtret. Fick tag på slang som är mycket medgörlig, samt framförallt SLÄT på insidan. Blir lite gammel-ninja över det hela tror jag.

Är kanske inte ur-sexigt men jag är inte ute efter nån skönhetstävling. "All GO no SHOW" är devisen. Dessutom är denna slängen mycket lätt, vilket är ett extra plus!

Avslutningsvis, en bild på hur det ser ut just nu. Allt det bärande är monterat och kan nu stå på eget stöd.

Nu drar jag på lite semester i fjällen, men på söndag blir det slutmontering och uppstart!

Håll tillgodo!

/Johan
 

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
om du använder slangarna från spjällhusen hela vägen till där original luftburken sitter kommer du nog inte få ut rätt prestanda eftersom dessa slangar kommer att öka avstämningslängden på insuget avsevärt. om det går skulle det vara bra med en burk runt spjället där det finns utrymme runt öppningarna och sedan använda slangarna därifrån till luftburken om det inte går att få i filtret uppe vid spjällen. från toppen och till areaökningen efter spjällen bör du hamna runt 250 mm. /Nesse




Sen var det dethär med filter. Att sätta filter med fullgott flås direkt på spjällhuset blir rätt dåligt. Knäet får slåss med filtret. Fick tag på slang som är mycket medgörlig, samt framförallt SLÄT på insidan. Blir lite gammel-ninja över det hela tror jag.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nesse; Helt klart en bra sak att tänka på. Planen är en ordenlig luftburk men innan jag vet att det lirar i övrigt har jag inte påbörjat gjutandet av formen än. Men det är tanken att det kommer.

Lite osunt funderande från min sida under tiden...;
Avstämningslängd före spjäll, är det så kritiskt förutom vid maxlast? Torde det inte vara avståndet ventiltallrik<--->spjällcenter som är av "störst" vikt för ojämn gång, ryck, pulsationer och andra icke önskvärda fenomen?

Slangarna har en aera som är en bit större än både portar och spjäll, kanske har det en något mildrande egenskap? Att slangarna defacto agerar "burk".
Det finns väl inget reellt behov av att insugssidan sammanfaller för främre resp. bakre? (Paralleller helt dragna från Hillborn-mekandet...)

Fritt spekulerat från en glad amatör ;)

(Sitter för övrigt i fjällstugan med en kall och bastun på värmning. Solen skiner och allt är bara skönt)

Lundgren >>> :Bugar
 

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
Avståndet ventiltallrik till där rören från de bägge cylindrarna möts om man har enkelspjäll är det som är av störst vikt att få någorlunda rätt för att få bukt med problemen ryckig gång. dock finns det inget förutom att det blir billigare och tar mindre plats som talar för enkelspjäll.
Avståndet ventiltallrik till en stor areaökning är av väldigt stor vikt för att få momentmax där man vill ha det(ju senare desto mer effekt). Vad stor areaökning innebär kan jag tyvärr inte svara på exakt, men original luftburk har inte tillräckligt stor areaökning för att det ska vara bra. anledningen till att jag angav längd från topp och utåt är att jag hade det måttet i huvudet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Klart! Kommer utvärderas medelst lambdavärden. Jämföra slangar med filter kontra filter direkt på spjällhus. Då är avståndet det rätta, sen gäller det bara att få så bra volym som möjligt innan spjäll. Imorgon blir det uppstart!
=========================================================
Tillägg angånde hojen i övrigt då: Jag hade ju NÖJET att ha ner växellåda med beståndsdelar i bitar i samband med kopplingsbytet och jag kan bara lyfta på HATTEN! För jag (handen på hjärtat) har inte varit särdeles snäll mot vare sig motor eller låda. Ja, den har fått så som ett skinn helt enkelt. Hade räknat med att jag skulle få fixa något, men icke. Drev, skiftgafflar lager, ja allt såg som nytt ut och var som nytt. Ändå har det slagits i varspärr både en och två gånger på bakhjulet, råkat skicka i växlar på fullgas utan koppling :huvet . Helt enkelt levt rövare med maskinen och den tackar och tar emot! :yoparty Ventilspelen var som de ska, lagerytor var släta och fina. Hittade inget som påvisade ett hårt liv med mycket lek och bus. Olja drar den ingen heller :tummenupp

Slutsats då; är mer än nöjd avseende hållbarhet och stryktålighet! Långkörning petar den i sig 0,6. Hyggligt!
 
Last edited:

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
FetSnoken, det låter nice det dära!
Peppar peppar ta i trä, å sånt dravvel, så har min maskin gått helt felfritt hitils.
Men jag kanske kör för snällt också? :)
Jävla rolig maskin iafall! Finns ingen bättre, så byte till någon annan är inte aktuellt! (om inte Highland överraskar med en ännu grymmare snart då).

Blivit sugen på motardkit till min buse .. .
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
FetSnoken, har du inte semestrat klart snart? Du ska ju pula in fler bilder! :)
Hälsa den där långa skånepågen med twinen och drick inte det han kallar för grovspol! Fast det är gott iofs.. :D
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jee, ska se till att få upp de där bilderna :gnissla

Hur som, hojen åkte ihop och bränslet justerades in. Nu är den lika ond på botten men tappar inget på toppen utan går som en raket tills varvspärren hindrar framfarten. Det går som en kula! Körningen ner till södern gick på 0,55l/mil vilket får ses som klart godkänt på en stressmappad twin.
Klanta till det lite i helgen, kallt racedäck fram, nöp åt för hårt på framhejdrarn och la hojen på sida på asfalten. Ingen större fara lite skrapade "kraschkåpor" så det vara bara att ställa upp en igen och fortsätta åka. Hållbart!

Bakhjulskörning går till på följande vis. Välj 2:an, ligg på runt 40-50, ge gas. Ojoj!
Eller, välj 3:an, ligg på runt 60, ge gas! Ojoj! Ork finns det i mängder!

Idag blev det en sväng ner över österlen, 30 mil, helskön åkning!

/Johan
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Citat:
"Bakhjulskörning går till på följande vis. Välj 2:an, ligg på runt 40-50, ge gas. Ojoj!
Eller, välj 3:an, ligg på runt 60, ge gas! Ojoj! Ork finns det i mängder!"

Önskar att min också gick så bra, måste va fel på min PE...

Kul att följa tråden vi är ju inte så många Highlandåkare...
 
Last edited:

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Hur imponerande är inte detta!!! Är du mek på Highland eller? Om inte så borde dom anställa dig bums! ja ja nog med beröm...;-)

Får man låna tråden lite? (om inte,ignorera mina frågor).

Är som många sugen på highland 950 och därför några frågor:

1.Är det årsmodellen efter -03 som är bäst,menar då pålitligheten/kvaliten?
2.Om man köper en äldre,vad är problemen?
3.Vad finns det för riktpris på dom olika årsmodellerna,vad är rimligt att betala?
4.Hur pass bra går dom (eftersom du trimmar),över 100nm vid 4000rpm är ju mycket bra men är registret kort?

Mycket tacksam för svar mvh/Morgan.

Ps. Finns en snöskoter som ska börja tillverkas här i sverige som har folan/highland motor http://www.wolverine.se/ 1116 cc 120hp vid 8200rpm! Har för mig att det satt insprutning med ett spjällhus/cyl,men kommer inte ihåg. Ds.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.


Ps. Finns en snöskoter som ska börja tillverkas här i sverige som har folan/highland motor http://www.wolverine.se/ 1116 cc 120hp vid 8200rpm! Har för mig att det satt insprutning med ett spjällhus/cyl,men kommer inte ihåg. Ds.

ja snoken e ju grym :tummenupp

Wolverine har en folan spis ja, highland motorn springer från folan, men en highland motor är egen utveckling.

wolverine skotern är designad min polare Danne:tummenupp och jag va bitvis rådgivande i prototypframställningen..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

1.Är det årsmodellen efter -03 som är bäst,menar då pålitligheten/kvaliten?
2.Om man köper en äldre,vad är problemen?
3.Vad finns det för riktpris på dom olika årsmodellerna,vad är rimligt att betala?
4.Hur pass bra går dom (eftersom du trimmar),över 100nm vid 4000rpm är ju mycket bra men är registret kort?

1. Jo, pålitlighet/hållbarhet samt karaktär är klart förbättrad.
2. -01-02 började det uppdateras men "allt" var inte klart då. 99-00 förgasare, klenare koppling, startanordning som tenderar att skjuta ihjäl frihjul osv. Min är förvisso en av de äldsta, men sen har jag ju bytt det mesta förutom toppar och cylindrar. Däremot är växellådan på 99-01 inga konstigheter, på -02-vissa03 fanns det ett litet fel som kunde rasa lådan...
Åtgärdades på -04->
3. Riktpris är MYCKET svårt, det beror helt på hur mycket som har uppdaterats. En orginal förgasarcykel ca 1500mil, från 99-00 runt 45-50kkr En uppdaterad -01 med insprut (och senaste programvaran från -04) 55-60kkr
En -02/-03 65-70kkr OM växellådan och insprutningen är uppdaterad 04-06 (ingen direkt skillnad där) 70kkr och upp.

Detta är fritt ur huvudet... avser motard och inte outback (motarden ligger generellt 5-10kkr högre än outback, modefluga :D )

4. Registret är där aboslut inget fel på, från 3000varv och upp händer det helsike, men jag har låtit det fortsätta efter 7000, där den vanligtvis (orginal) börjar tappa.
Anekdot;
Lät en kille på jobbet provköra, detta var med orginalsetup. Han kom in och var heltänd på KTM:s 950supermotard som han testat på Lelleveckan. Hur som, så kasta jag till honom nyckeln. Ett tag senare kom han in med ett brett flin och ett nytt ha-begär...

De kräver ju lite underhåll, men vilken 45kilos V-twin gör inte det?
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Tackar tackar! Nu vet man lite mera.

Har tänkt köpa KTM superenduro som min nästa hoj men är Highland 950
snabbare/starkare?!

Har sett Outback på blocket (-04) för runt 60000:- det är alltså ok pris?

Kräver lite underhåll,vad menar du?

Mvh/Morgan.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top