Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Kedjejustering II

Så var kedjesträckarna på plats.
StretcherMounted.jpg

Och kedjorna sträckta.
Stretched.jpg


Och rullar så mjukt och fint.


Till helgen blir det slutrikting och uppmätning av eventuella justeringar. Dessutom skall svingen bockas ihop lite. Det får bli gasol och spett.
 
vill inte regna på din parad då allt ser toknice ut men undrar en sak bara.
med tanke på att du inte ska köra 300+ däck och drevet får plats innanför svingen/ramen.
kunde de inte vara vart enklare och byggt ett stödlager och flyttat ut drevet på sin orginalplats?
 
vill inte regna på din parad då allt ser toknice ut men undrar en sak bara.
med tanke på att du inte ska köra 300+ däck och drevet får plats innanför svingen/ramen.
kunde de inte vara vart enklare och byggt ett stödlager och flyttat ut drevet på sin orginalplats?

Jo det hade kunnat funka men inte alls varit lika kul. Sen så får jag ju konstantspänning i kedjan på köpet.
 
Mycke jobb igen och nu dessutom någon eländig förkylning. :gnissla

I helgen som va lyckades jag i varje fall med hjälp av gasollågor, skruvstäd, vedklyv och en massa tvingar knyckla till svingen så att bakhjulet sitter i mitten och spårar med framhjulet utan att ha en massa distanser. Dessutom passar bromsoket och bakhjulsaxeln.

KJedjan funkar också men jag får svarva bort ca 5mm på drevhubben och sen har jag lyckats svarva bort lite för mycket på mellanaxeln, får göra en distans där.

InLine.jpg


Sen kom det som man nästan hoppats slippa i år.

Brygga.jpgJCB.jpg

Borde bli rätt kortvarigt tycker man.
 
Last edited:
Känns som början på slutet av det här projektet, iaf för att få den körbar :)

Kan du inte vid tillfälle bjuda på ett par bilder där man ser hela hojen på lite avstånd, gärna med tank & kanske sadel påhäktad bara för att få en känsla för helheten?

Hur som, fet som bara den, hjulen är = :tummenupp :tummenupp
 
Känns som början på slutet av det här projektet, iaf för att få den körbar :)

Kan du inte vid tillfälle bjuda på ett par bilder där man ser hela hojen på lite avstånd, gärna med tank & kanske sadel påhäktad bara för att få en känsla för helheten?

Hur som, fet som bara den, hjulen är = :tummenupp :tummenupp

helhetsbild får det bli ute när den står på hjulen igen. Borde inte vara så långt borta nu.
 
Vilken skön rulle det gick nyss på Kanal Global, Burt Munro från Nya Zeeland vilken skön biker det måste ha varit. Tydligen står hans rekord på en Indian -54 sig fortfarande för hojat under 1000CC. Han satte det -67 201,845 miles/hour. Tydligen körde han med hjärtfel och däck som han skurit bort slitbanan på eftersom den ändå skulle lossna

Född 1899 :)
 
Last edited:
Vilken skön rulle det gick nyss på Kanal Global, Burt Munro från Nya Zeeland vilken skön biker det måste ha varit. Tydligen är står hans rekord på en Indian -54 sig fortfarande för hojat under 1000CC. Han satte det -67 201,845 miles/hour. Tydligen körde han med hjärtfel och däck som han skurit bort slitbanan på eftersom den ändå skulle lossna :)

Han var imponerande, men man skall betänka att dey finns massor av klasser att slå rekord i.
Jag har glömt vilken klass han har (hade?) rekord i, men så enkelt som "hojar under 1000cc" är det inte.
Förmodligen tvåcylindriga, luftkylda motorcyklar utan toppventiler, insprutning och överladdning med cylindervolym mellan 751 och 1000cc som körs på handelsbensin.
 
Han var imponerande, men man skall betänka att dey finns massor av klasser att slå rekord i.
Jag har glömt vilken klass han har (hade?) rekord i, men så enkelt som "hojar under 1000cc" är det inte.
Förmodligen tvåcylindriga, luftkylda motorcyklar utan toppventiler, insprutning och överladdning med cylindervolym mellan 751 och 1000cc som körs på handelsbensin.

Jo säkert men en indian från -54 håller fortfarand rekordet i klassen han körde. 68 år gammal med hjärtfel. Kollar man lite på internet tog han 9 rekord till efter det. I filmen var det säkert lite friserat men kollar man verkar huvddelen stämma rätt bra.

Det visar ju att man har några bra år kvar. Gillar också hans ordspråk "om man inte tar risker ibland så har man aldrigt levt"

 
Last edited:
Jag har ingen förståelse för dom som beklagar sig över att behöva skrapa rutorna på bilen.:)

KavlaUpp.jpg

Bara att kavla upp ärmarna.

Har varit rätt däckat av någon mystisk åkomma.:sjuk

Lederna ? Som spagetti.
Feber ? Troligen
Hosta ? Yess box !
Lungorna ? Rossel rätt långt ner :(

Fick loss och upp två av mina båtar sen sa kroppen tvärstopp.
 
Har försökt kapa och svetsa lite idag men fick lägga ner pga hosta, slipdamm och svetsrök var inget bra. Detta var bland dom jobbigaste förkylningar jag varit med om.

Övergick till kaffe och verkstadsstädning istället, (inte en dag för tidigt :hihi)

Flyttade alla hoj och båtmotordelar till samma ställe så jag fick en friare ytan närmare arbetsbänken till hojen. Kommer att vara betydligt enklare att mecka nu.

Tog ett par bilder med strålkastare, tank m.m på plats.

1.jpg

2.jpg

3.jpg
 
usch för att städa garage men du har ju lite yta iallafall. Hojen får ett jävliht kompakt muskelstuk känns det som med de feta krononrna osv..:tummenupp
 
Har försökt kapa och svetsa lite idag men fick lägga ner pga hosta, slipdamm och svetsrök var inget bra. Detta var bland dom jobbigaste förkylningar jag varit med om.

Övergick till kaffe och verkstadsstädning istället, (inte en dag för tidigt :hihi)

Flyttade alla hoj och båtmotordelar till samma ställe så jag fick en friare ytan närmare arbetsbänken till hojen. Kommer att vara betydligt enklare att mecka nu.

Tog ett par bilder med strålkastare, tank m.m på plats.

View attachment 353986

View attachment 353987

View attachment 353988

Den ser så härligt brutal ut med det där framhjulet och gaffelkronan och och och och. :D :tummenupp
 
Det ser väldigt bra ut! Sjukt snyggt stuk du fått till!
 
Ser grymt ut, lysande jobbat! :tummenupp

(Fick jag önska något kring en detalj så vore det att senare sänka lyse och mätare till en lägre nivå för att ge ett generellt lägre stuk tillsammans med det låga clip-on-styret. Hur du än väljer att göra så blir det kalas. :))
 
En liten nyfiken fråga bara:) Framlyktan du har vilken hoj är den ifrån? Eller är det en universallykta du funnit? Isåfall var?

Det var tre frågor! Förlåt:tungan
 
Tackar för uppmuntran :tummenupp

Den här veckan blir det till att övernatta på jobbet så jag tog loss drevhuben och lyckades rätt lätt få bort drevpinskruvarna.

DrevHub.jpg

M10 standard in i huben och M10x1 på muttrarna. Tack vare garagestädningen hittade ja en fräsch hårdmetallplatta:yoparty
 
Ser grymt ut, lysande jobbat! :tummenupp

(Fick jag önska något kring en detalj så vore det att senare sänka lyse och mätare till en lägre nivå för att ge ett generellt lägre stuk tillsammans med det låga clip-on-styret. Hur du än väljer att göra så blir det kalas. :))

Lyktan skall sitta lägre och mätarfästet kan jag enkelt sänka. Får jag nu bara till drevhub och mellanaxeln så kedjan lirar samtidigt som hjulen spårar och den vänstra yttre sving delen framtill så är främre motorfästet nästa grej.

Sen blir det avgasrör och utseendedesign.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top