Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Först en vända i tvättmusslan, sen avspolning med varmt vatten. Efter torkning, fixturtillverkning (givetvis gick den inte att spänna upp direkt, 5 "vingar" och antingen 3 eller 4 backschuck :gnissla) och klockning lyckades jag få bort 5 mm.

HubDone.JPG
 
Här har man varit med på ett hörn , stycke för liten Terfenol stav.:)


Utställningen öppnar nu på fredag i kulturhuset.
 
Fint brukar du åka till Norberfestivalen med ??? ska kolla in filmen imorgon nu orkade jag bara skumma.
 
Fint brukar du åka till Norberfestivalen med ??? ska kolla in filmen imorgon nu orkade jag bara skumma.


Jag har hjälpt lite olika konstnärer med konstruktion och tillverkning av tekniska skulpturer. Norbergfestivalen har vad jag vet inget av verken jag hjälpt till med varit utställt.

Det finns en "glaspelare med soffor på" på kajen i Ö-vik, en mobil med en familj vid Sunderbyns sjukhus, rävar som åker runt på en glasvägg i Gävle, en mossbeklädd madrass som andas med hjälp av en bälg i Nyköping, .....
 
Last edited:
Kul & kul med skumma saker hur som så kan jag rekomendera http://www.norbergfestival.com/ det är mycket hemgjorda skumma instrument & väldigt schysta miljöer de brukar även ha gratis babyrave på lördagen perfekt nu när man har ungar :) Fylkinge & andra skummisa,r sist så spelade en kille på sin espressomaskin när man köpte kaffe så hur som spännande ställe & fina vägar dit.
 
Det är skillnad på att vara (ett) original och att vara helt standard....

Har sagt det förr, fascinerande med alla skumma projekt och upptåg du har för dig. Borde bli film.:tummenupp
 
Det är skillnad på att vara (ett) original och att vara helt standard....

Har sagt det förr, fascinerande med alla skumma projekt och upptåg du har för dig. Borde bli film.:tummenupp

Jag tar det som en komplimang. Hittade en bild på ett annat projekt på internet.
Lekskulptur.jpg

Förtydligande, det är inte jag som hittat på grejerna. Jag har bara löst delar av tekniken och caddat detta. Ibland har jag tillverkat vissa bitar också.
 
Last edited:
Såg bilderna där från den 12:e feb... Var är de tagna...? Kände inte igen garaget...? :tungan
Det artar sig! :tummenupp
 
Jobbade i veckan och kände mig hyfsat bra men slocknade i soffan efter promenaden med "packning" från vaxholmsbåten och hem. Sov nästan i princip hela natten och hela Lördagen. Vaknade och kände mig fortfarande helt slut. Vad är detta för skit man åkt på. 2,5 vecka hittills och ja känner mig inte dålig så länge jag inte rör på mig men så fort jag anstränger mig det minsta blir jag helt slut.

Efter ett par baljor kaffe och ett par mackor tvingade jag ut kroppen i verkstan för att försöka fixa till det sista på uppriktningen med den nersvarvade huben på plats.

Glad i hågen hängde jag dit grejerna men va faen inte ett mått lirade. För att få det att spåra var jag tvungen att justera bakjulet ordentligt snett i svingen och inte hamnade det mitt i ramen heller, ca 4cm åt höger.

Hur kan min nersvarvning 5mm av huben ställa till allt detta ?

Dags att börja om från början.

1. Fäst upp ett riktjärn ordentligt och inte med en massa snöre och annat skit.
B.jpg

F.jpg

2. Rikta upp bakhjulet i svingen så att avståndet (C-C) mellan svingaxel och hjulaxel är lika på båda sidor.

3. Nu måste ändå dom som inte gillar hojbyggare ha laddat ner någon ny app. Spårningsfelet är typ 4 cm åt höger (sett bakifrån) trots att hjulet sitter duktigt snett åt vänster jämfört met ramen.:gråta

4. Mäta,.....Mäta,........., Mäta. Hur är detta möjligt, allt verkar rätt.


5. Fram med ett vattenpass och kolla hur hjulen lodar.
Framhjulet :tummenupp
Bakhjulet :huvet

Hur hänger detta ihop.:va Det har ju alltid varit bra förut.

:rodnar Hjulaxeln är ø20 utom vid gängan, där är den ø16. Spåren i svingen är 21. Med alla grejer på plats når inte ø20 fram till svingen = hänger på gängan = hjulet lutar.

6. Bakhjulets lodlinje uppriktad så den är samma som framhjulet allt sitter som en smäck.:tummenupp

Detta måste styras upp på något sätt.
 
Håller på med programutveckling för en kund i Tyskland skall dras igång på Tisdag och jag fick reda på det i Tisdags så det är "lite" körigt. Men hann i alla fall beställa och få levererat ett nytt motordrev. Lelles är snabba även om dom inte har grejerna hemma.

Drev.jpg

Jag lyckades även svarva en distansbricka till mellanaxeln för att kompensera det jag svarvade bort för mycke.

Distans.jpg


Nu ska jag pausa jobbandet med lite hojmeck.:tummenupp
 
Nu när kedjor och drev hamnar på rätt ställe var det dags att konstruera sista biten på svingens infästnig i ramen.

Jag vill kunna ta bort mellanaxeln utan att behöva ta bort svingen för att kunna serva, dreva, etc. efter en del grunnande, mätande och labbande blev det så här.

Mellanaxel_klar_konstruktion.jpg

I den yttre svinginfästningen satt det gängade axelstumpar man skruvade i utifrån och in i svingen. Nu gör jag tvärt om, jag drar en skruv med ett genomgånde ø16 hål inifrån genom svingens kullager in i ramens gänga. Sen skjuter jag i mellanaxeln och därefter skjuter jag i svingaxeln.

Vill jag sen ta bort mellanaxeln lossar jag svingaxelns mutter och drar ut den åt höger tills änden är i den övre ramdelen i bilden. Svingen sitter kvar men jag kan ta bort mellanaxeln.

Nu är det bara att svarva lite så är det klart. Inte långt kvar nu tills den står på hjulen igen i alla fall.:yoparty

Det ska svetsas lite förstyvningsplåtar i svingen också men dom får bli hands on direkt.
 
Nu ska vi se om vi kan få till dom sista bitarna till svingen.

Först "skruven" för kullagret i svingen.

VScrew.jpg
 
Kapad stålbit
Steel.jpg

Svarvning
Svarv.jpg

Sen upp i fräsen
Fras.jpg

Färdig med kullager på plats
VScrewDone.jpg
 
Nästa bit blir huset till detta lager. Eftersom jag tänker svetsa på en bit plattjärn så får jag svarva lagerläget nästan klart, svetsa och sen slutsvarva.

Lagerhus.jpg

Fast först måste jag handla lite frukost :D

Cognacmedvurst skivad kort datum, fralla och juce. Mums !

Först blev det till att kapa av en skiva stål. Det blir lite nöta när man inte har en riktig kallsåg.

Steel2.JPG


Sen bort med en massa material.

PreSvarv.jpg


I morgon kväll blir det svetsning och färdigsvarvning.
 
Last edited:
Lagerhus Del2

Först behöver vi en bit stålplåt 8mm tjock.

Steel3.jpg


Efter fräsning av långsidor till bredd 50mm behövs ett urtag. ø56 hade varit bra men jag har en vändskärsfräs ø64 så det fick duga.

Urtag.jpg


MIGat på svalning.

Svetsat.jpg


Nu ska den bara putsas lite på bandslipen och sen upp i svarven för finkörning av lagerläget.
 
Lagerhus Del 3

Kul bit att klocka upp :rolleyes:

Klockning.jpg


Lite obalans blev det och svarven är inte så tung men det blev svarvat till slut.

Svarvat.jpg


Efter ipressning av lager och skruv blev det såhär.

G.jpgH.jpg
 
Kanon men att interpolera upp det i en fräs känns enklare dock så hade jag med gjort så ifall maskinerna var manuella. Hoppas att det kommer funka fint.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top