Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

hittade denna tråd igår och har nu lyckats läsa igenom hela, imponerande!

Thanks !


Såhär ungefär blir det med lätt modiferade orginalflänsar. Det nästan svarta till höger är en "bit" av toppen.


Orginal.jpg och en sprängskiss OrginalExp.jpg
 
Last edited:
Och så här med OnePiece studs



OnePiece.jpg och sprängskiss OnePieceExp.jpg


Tål att fundera på.

Är det någon som vet var man kan köpa sådana där fjädrar man håller ihop avgasrör med ?
 
Jajemen! Feltema :D
Där kan du även köpa rostfria ögglor (vajerlås) eller vfan det nu heter. Dessa är perfekta att fästa på varsin ände och spänna fjädern emellan. Kan ta en bild sedan på mitt avknas om du vill.
 
Jajemen! Feltema :D
Där kan du även köpa rostfria ögglor (vajerlås) eller vfan det nu heter. Dessa är perfekta att fästa på varsin ände och spänna fjädern emellan. Kan ta en bild sedan på mitt avknas om du vill.

Å faen, tyckte jag letade på rätt ställen men missade tydligen ändå.:rodnar


En bild är aldrig fel. :tummenupp
 
Det första man blir blind på är ögonen. Får bli en sväng förbi BT idag igen.

En helt annan grej. Undrar om jag kangöra mina avgasstudsar av aluminium ?

Blir det kanske för varmt ? När jag tänker efter så vet jag ingen motor som har aluminium i liknande delar.

Någon som vet ?
 
Rätt fin morgon.


Lämnar min brygga

Ankommer till fastlandet och parkerar båten.
 
Problemet med "mjuka" metaller såsom koppar/aluminium är ju att de hårdnar vid upphettning/vibrationer, med andra ord nej. Rostfritt är att föredra. Mina feltemakrökar grundade jag med zinkspray+dyr värmetålig färg innan jag lindade dem.
När jag byggde om systemet förra året såg de förjävliga ut (gravrost). Nästa system bygger jag i RF :tummenupp
 
Tack för input

Rostfria rör är ju enkelt att jobba med men att svarva/fräsa rostfritt är ju inte en dans på rosor om man inte har maskiner man kan köra duktigt med kylmedel i.

Jag får välja alternativet "orginal" flänsar och svarva studsarna i AL först och om det inte håller svarva dom i "vanligt" stål sen.
 
Sådär ja.
Springs.jpg

Men jag hittade inte den typen av vajerlås.

Lite kul är det i IT-åldern att det hänger vajerlås fysiskt i butiken och det står vajerlås på den datatryckta etiketten på kroken men om man söker på vajerlås på datorn i butiken säger den "0 träffar". Hur svårt kan det vara ?......Typ

SELECT Artikelnummer, Hyllplats FROM Artikelregister WHERE ArtikelNamn = 'Vajerlås'

Och visa resultatet på skärmen. Känns inte som raketforskning.

Gled in på Jula (ligger ca 5km närmre hemmet än BT) och dom hade för 16:- paret men alldeles bredvid låg det sådana här.

chain.jpg

à 39:- / påse. Längre och smalare och en påse räcker säkert till 10 avgassystem.
 
Last edited:
à 39:- / påse. Längre och smalare och en påse räcker säkert till 10 avgassystem.

Fast man får akta sig för den lede zinkfrossan när man svetsar dit dem. :näsblod
(Fast det visste du väl redan. :rolleyes:)

Väntar med späning på att hon skall stå på egna hjul! :tummenupp

/e
 
Jupp, been there done that. Fick en knatten elsvets av mor och far när jag fyllde 13 år (-69 ). Första jobbet blev att förlänga framgaffeln på en cykel och montera dit en gräsklipparmotor. Rören hittade jag på riksbytippen och det var galvade vattenledningsrör. Morsan fick ringa familjedoktorn

Ring !

Svar - Dr Hacksell
Morsan - Goddag det är ...
DrH - Goddag fru ..., vem av sönerna är det som behöver sys den här gången.
.
.


och jag blev sängliggande med mjölk (och kanelbullar) ett dygn eller 2.

Det är bara att ladda upp med riktig gamaldags mjölk för säkerhetsskull. Yumi !
 
Last edited:
:D
Tack för det garvet!
Been there done that.. fick inga kanelbullar dock. Vore intressant att få reda på den medicinska förklaringen.
Hur som haver, blir säkert kanoners :)
 
Började dagen med lite meckande i den tyngre klassen.

Fet gaslåga (P19 tub och munstycksdiameter 30), stor hammare och hylsor med 1" fäste verkar fixa biffen.

Screws.jpg

Har nu lyckats få alla skruvar att i alla fall snurra och lyft det översta lilla locket.



Lager.jpg

Här verkar det kommit in lite vatten sen -63. :D

Och man kan anna en möjlig anledning till att vriden bara fungerar åt ena hållet. Den högra axelns nållager verkar sakna nålar på ena sidan, jag gissar att om axeln med mellandrevet står snett kan det låsa rotationen.

Dags att ta fram 20tons domkraften och försöka trycka ur skruvarna från undersidan. Dom går att vrida och muttrarna är borta men dom kommer inte upp ens med slägga. Rätt kraftigt stål är det i dom också. Skruvarna har nyckelvidder 15fjoll, 29, 34 och 38

Det är det jag alltid har sagt. Varför gymkort när man kan handla upp sig på en grävmaskin och 1" hylsnyckelkit.:rock
 
Last edited:
Lite bilder från slitet.



Biltemas 20tonnar funkar men man får pumpa satan.0

Press.JPGScrew1.jpgScrew3.jpg


Kan inte vrida grävaggregatet så jag fick använda en garagedomkraft på andra sidan.
AnnanDomkraft.jpg


Alla skruvar borta och locket går att röra men kärvar lite i bakkant. På med massor av 5-56

ScrewsGone.jpg



Och så dags för lite sportdryck.:tummenupp

Sportdryck.jpg
 
Äntligen är locket av.

Det är inte nållager som det såg ut som utan bara vanliga glidlager och trist nog så är det inte lagret som är huvudproblemet.

Attans.jpg


49-åringen har slarvat med flossningen och därför börjat tappa tänder.:gnissla

Vi får försöka få upp mellankugghjulet med tanköttsproblemen och gå loss med vinkelslip och svets.

Det kanske räcker till det jag gör med grävarn, annars får vi försöka ragga upp ett begagnat kugghjul.

Den lösa tanden uppfiskad och då gick det att försiktigt vrida aggregatet så det pekade rakt bakåt och ställa ner det så att mellanhjulet glappade.

För en gångs skull gick något lätt, hjulet urdraget.

Suck.jpg

Fast det gjorde mig inte gladare.

Vridcylindern med kuggar på går i underkant på mellanhjulet och hjulet på aggregatet går över hela.

Min gissning är att någon kört sönder kuggarna i nederkant och därför lyft upp mellanhjulet vridit 180° och skjutit i det igen. Sen har man bara haft hälften så breda kuggar mot aggregatet och det har funkat tills nu.

Blir en hel del svetsande och vinkelslipande innan detta hjul kan funka igen.
 
Last edited:
Nu måsta jag ta mig i kragen och fixa till motorfästen.

Jag hade tänkt flytta fram motorn så att bensinkranen hamnar mitt i glipan mellan topplock och förgasare. För att kunna spänna primärkedjan genom att höja/sänka motorn i framkant måste jag ha lite luft kring soppakranen.



Side.jpg

Mellan dom blå linjerna är det ca 25mm så jag måste kapa loss mina perfekt uppriktade och isvetsade fästen.:gråta

MotorUr.jpg

Jag tror inte det blir så bra att kapa och rensa dom befintliga hylsorna igen så jag tänker svarva ett par nya. Sen tänker jag gör 2 st plattjärnsbitar med 2 st ø16mm i varje c-c 25mm. Om jag skruvar fast dessa plattjärn i dom gamla fästena och sen dom nya hylsorna i dom andra hålen och sen bara stämmer av höjden från ramen så borde dom ny fästena också hamna rätt bra.
 
Last edited:
Så här blir "das auspuf" fastsatt i toppen.

"Exploded"
Exploded.jpg


"Studsen"
1.jpg


Röret på plats

Fits.jpg

Jag har kapat upp materialet till dom andra 3, undrar om man vågar köra dom utan att ha provat den första i toppen ?
 
Jag chansade och fixade till alla fyra. Och så fixade jag till nya motorfästen på sladden

Done.jpg


Nu blir det spännade att se om dom passar.
 
Jag kan säga att jag saknar sarv och fräs något ofantligt mycket när jag ser dina bilder :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top