Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Ånej var tråden slut här, .......

Inte alls, min morsa kom hem efter en höftledsoperation (i onsdags) så jag tillbringade lördagen och kvällen hos henne. Brorsan är där idag och natt.

På vägen hem svarvade jag bort 10mm aluminium.:hihi

1.jpg2.jpg3.jpg

Jag hade tänkt mig ett litet clip här på en roterande transmission men givetvis fattades det lite länkar.

Det är ingen som sitter på en stump Biltema Art. 82-125, 530/FB-ring sådär 11-12 länkar, och vill bli av med den ?
 
faktiskt ev har jag de, ska kika när jag får tid.
kommer ej ihåg om jag kasta dom el inte.
isf kostar dom fraktkostnad.

jag vet inte om jag missat men hur spänner du den korta kedjan?
 
Last edited:
faktiskt ev har jag de, ska kika när jag får tid.
kommer ej ihåg om jag kasta dom el inte.
isf kostar dom fraktkostnad.

jag vet inte om jag missat men hur spänner du den korta kedjan?


Spännrulle med fjäder har jag tänkt.

Vore toppen om du har. Inte hela världen om jag får köpa en till på Biltema men det känns lite onödigt eftersom det borde finnas stumpar på marknaden :)
 
Avgasrör.

Med feta däck och fet kedja så borde jag även ha ett fett avgasrör.:yoparty

Jag har tänkt mig att köpa krökar på biltema eller liknande och svetsa ihop. Sen mattsvart eller bandage eller möjligen en kombo. ø54 i singelröret och ø45 i cylinderrören.

Skissat lite.
Exhaust-1.jpgExhaust-2.jpg
Exhaust-3.jpgExhaust-4.jpg

Vet inte riktigt om det passar men jag har ju en perfekt "glugg" i svingen (där monochocken satt).Kanske skulle passa bättre med en lowmount på varje sida och sen blir det ju lättare med nummerskylt då.:rolleyes:
 
Last edited:
äsch, kikade men hittar den inte,, hade storstädning i garaget för nån månad sen,, måste ha blitt slängd.
 
Kul att se att projektet fortskrider :)

Byggde mitt avgas till Betty (mitt svarta kolfiberbygge) i rörkrökar från fultema. Inget fel i sig, men det är jävulskt tjockt gods = väger satan. Delarna är även galvade så tänk på att slipa av den först, men det vet du säkert redan :)
 
Kul att se att projektet fortskrider :)

Byggde mitt avgas till Betty (mitt svarta kolfiberbygge) i rörkrökar från fultema. Inget fel i sig, men det är jävulskt tjockt gods = väger satan. Delarna är även galvade så tänk på att slipa av den först, men det vet du säkert redan :)

Galvade?
De är väl aluminiumiserade så att det går lätt att svetsa och ändå har visst rostskydd?
 
Kul att se att projektet fortskrider :)

Byggde mitt avgas till Betty (mitt svarta kolfiberbygge) i rörkrökar från fultema. Inget fel i sig, men det är jävulskt tjockt gods = väger satan. Delarna är även galvade så tänk på att slipa av den först, men det vet du säkert redan :)

Vikten är inget större problem till mitt bygge däremot böjradierna. Du mätte inte av en händelse ?

Jag har ritat i dimensionerna ø54 och ø45 men det verkar vara ø51 och ø44 det får bli om jag ska handla på BT.

Galvade?
De är väl aluminiumiserade så att det går lätt att svetsa och ändå har visst rostskydd?

Det borde vara så tycker jag, annars får man väl handla upp sig på ett gäng 2L röd mjölk för säkerhets skull.
 
Last edited:
Hm, ..visst fungerar en stödrulle till kortkedjan. Men det hade blivit betydligt cleanare och trevligare att permanentställa avståndet mellan utgående & mellandrev så att det passar kedjan med lagom spänning. Ev kedjeslitage/-sträckning på den korta kedjebiten torde inte göra på sig tillräckligt för att tala mot detta, tycker jag.
Eller motorpositionen är låst i längsled redan?
 
Hm, ..visst fungerar en stödrulle till kortkedjan. Men det hade blivit betydligt cleanare och trevligare att permanentställa avståndet mellan utgående & mellandrev så att det passar kedjan med lagom spänning. Ev kedjeslitage/-sträckning på den korta kedjebiten torde inte göra på sig tillräckligt för att tala mot detta, tycker jag.
Eller motorpositionen är låst i längsled redan?

Inte låst. Dom bakre motofästena är fastsvetsade men fram hänger motorn i snöre. Jag har själv grunnat på att flytta fram motorn lite.

Det slår mig precis just nu att man skulle kunna tilta upp motorn lite och flytta fram dom bakre fästena. Sen ha dom främre som slitsar med "kedjesträckarskruvar" och spänna primärkedjan genom att tilta ner motorn i framkant lagom mycket. Undras vad SBP skulle säga om en sån lösning ?
 
Last edited:
Inte låst. Dom bakre motofästena är fastsvetsade men fram hänger motorn i snöre. Jag har själv grunnat på att flytta fram motorn lite.

Det slår mig precis just nu att man skulle kunna tilta upp motorn lite och flytta fram dom bakre fästena. Sen ha dom främre som slitsar med "kedjesträckarskruvar" och spänna primärkedjan genom att tilta ner motorn i framkant lagom mycket. Undras vad SBP skulle säga om en sån lösning ?
Är inte motorn med och jobbar som ram, då?
 
Med feta däck och fet kedja så borde jag även ha ett fett avgasrör.:yoparty

Vet inte riktigt om det passar men jag har ju en perfekt "glugg" i svingen (där monochocken satt).Kanske skulle passa bättre med en lowmount på varje sida och sen blir det ju lättare med nummerskylt då.:rolleyes:

Klart du ska ha en FET ljudförstärkare på bygget! Den där hojen blir ju unik ändå iofs, men jag tycker det ser bra ut med 1 rör sådär! Du kan säkert hitta nåt sätt att fästa en skylt/skylthållare under en hög, mittmonterad pipa! :tummenupp
 
Svarvat upp kedjesträckarna till ø20,2mm, bachjulsaxeln är ø20mm.

Passade på att slänga dom i tvätten.
StretchWash.JPG

Motorn är justerad så att jag kunde korta primärkedjan 1 dubbellänk så nu kan man justera primärkedjan genom att höja och sänka motorn i framkant.:)

Så här blev sträckarna, svarvade, rengjorda, uppfräshade gängor och nya låsmuttrar.
Stretchers.jpg
 
Last edited:
Nice!

Kommer faktiskt inte ihåg vad godstjockleken var, kan kika sen i min lilla snickarbod om jag har lite gamla rördelar liggande. Står inte det på fultemas hemsida?
 
Nice!

Kommer faktiskt inte ihåg vad godstjockleken var, kan kika sen i min lilla snickarbod om jag har lite gamla rördelar liggande. Står inte det på fultemas hemsida?


Godstjockleken kan ju vara bra att veta men det jag är mest intresserade av är centrumlinjens krökningsradie på ett ungefär.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top