Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Äntligen !

Finaly.jpg


:D

EBay is the shit ! Tur att man har yngre motorcykelintresserade kolleger, tack JamJam.:tummenupp
 
Men innan jag börjar med att anpassa fälgen till skivorna måste jag göra klart mitt insugningsrör.

One down

FirstDone.jpgAndItFits.jpg

Three more to go.

Det som tar längst tid är att kapa materialet eftersom klingan i kallsågen är tokslut:mad:


Done

WebDone.jpg

Nästa vecka blir det bromsskivor på XJ'n
 
Last edited:
Men innan jag börjar med att anpassa fälgen till skivorna måste jag göra klart mitt insugningsrör.

One down

View attachment 328945View attachment 328946

Three more to go.

Det som tar längst tid är att kapa materialet eftersom klingan i kallsågen är tokslut:mad:


Done

View attachment 328970

Nästa vecka blir det bromsskivor på XJ'n

Klart, man gör det man kan för att se till att inspirationstråden hålls vid liv. :tummenupp

Blir spännande att se hur slutresultatet kommer att se ut. :tuttar
 
Så var det dags att passa in skivorna. Efter noggrann mätning av skivorna upptäcker jag att offseten inte alls är 12,5mm som det står. Den som skrivit det har uppenbarligen ingen aning om vad som menas med offset.

12,5 mm är ett mått som finns men det är bredden av skiva och hållare.

skivan är 4,5mm tjock så offseten är 12,5 - 4,5/2 = 10,25. Kallsvetten börjar anas. :skrämd

Mäter först upp högersidan och får måttet från planet på fälgen som skivan skall ligga mot till mitten av skåran på oken där skivan skall gå och får 8,6. 10,25 - 8,6 = 1,65 Pust !

Mäter sen upp vänstersidan, plan till centrum av skåra 10,1. 10,25 - 10,1 = 0,15. Se där ett halvt f---hår, det blir att klocka in den sidan extra väl.

Ärmarna kavlas upp.
 
Last edited:
Det ska aldrig vara lätt!

Själv så specialbeställde jag skivor från isr till hondan med 0.5mm ändrat offset per sida, pga jag hade bytt till usdgaffel men hade behållt orginal hjulet.
Eftersom leveransen drog ut på tiden testade jag att köra med orgskivorna.
Det bände i skivorna men efter ett par kilometer hade bromskolvarna anpassat sig efter de ändrade förhållandena och löpte fin fint. Samma sak fick göras efter att specialskivorna kommit fast åt andra hållet.:D
 
Den påpasslige noterar att jag varit inne och fulfixat detta med höger och vänster i mitt förra inlägg. (gaffeln låg upp-och-ner när jag mätte :rodnar)

Så här blev höger sida efter att jag sänkt planet 1,65mm och svarvat ner styrdiametern till 94mm (varför ihelvete alla r-k-e Bill:finger:gnissla:mad: funkar inte alt+0248 i win 7 x64. Fösöker jag så tänker den skitlänge och sen hoppar den ur skriva inlägg läget)

OkH.JPGSkivaH.jpg


Så ger vi oss på vänstersidan ("The jaws project"):rolleyes:

Det är faen inte kul att nöta bort 5mm på diametern med 0,2 mm per skär :huvet


Edit: øøøø :banana Jag säger det varför är alla djävla gismos default. Jag lyckades stänga av någon jäkla moj som skall göra datorn snabbare och lättare att jobba med och då plötsligt funkar alt+0248 igen och JIPPI fönster blir inte ljusblå och maxar om man råkar vilja dra dom lite utanför skrivbordet längre.:banana:yoparty:yoparty
 
Last edited:
Det tar sig sa mordbrännaren! :tummenupp

När tror du vi får se fälgarna provmonterade med skivor mm på hojen?
 
Det blev svettigt. När jag skulle sätta upp fälgen för att svarva andra sidan så var ø94 så att man inte fick grepp med vare sig invändiga eller utvändiga backar. Vad gör idioten då ? Jo tar standardbackar och spänner innifrån och ut i lagerhålet.:huvet

Det går hyfsat tills fälgen plötsligt bestämmer sig för att lossna. :skrämd

Med hjärtat i halsgropen springer man och hämtar fälgen, sliter upp den och börjar avsyning. Några skråmor men inget som man inte kan stå ut med. :tummenupp

Det blev till att svarva en AL ring ø94mm invändig och ø100mm utvändit och 16mm lång. Trycka på den på den färdiga styrningen och spänna upp som förut med utvändiga backar.

Efter att svarvat klart, svurit och använd diverse våld för att få bort AL ringen igen:rolleyes: så blev det så här

OkV.jpg2Skivor.jpg

Nu ska jag bara sopa upp spån och sen blir det borra och gänga för skivskruvar i morgon, god natt.
 
Så var framaxeln kortad i ändarna och en M24x1 25mm gänglängd slagen i ena änden.

FramAxel.jpg

dessutom gjorde jag invändiga M8 gängor i bägge ändar om jag skulle vilja ha kraschpuckar. Det återstår att borra ett ø10 mm hål tvärs igenom den tjockaste delen och att svarva ner ø25 mm till ø24,5mm utom en bit där lagringen skall vara, det är ju rätt jobbigt att pressa det innersta lagret med fin passning hela vägen.

Sen är den ena skivan numer skruvad.
SkivaSkruvad.jpg


Andra skivan skruvad och axelmutter tillverkad.
PaPlats.jpg

Nu återstår bara att

Ta upp centrumhålet så att en distanshylsa får plats.
Snygga till adaptrar och svetsar innanför skivorna
Spårringsspår för en SGH52 i ena lagerläget.
ø10 mm hål i axelns storände.
Tillverka en distanshylsa
 
Last edited:
Motor, transmission och propeller från den här skulle jag vilja ha på min hydrokopter :D

[YOUTUBE-ID]CXucLF74uo8[/YOUTUBE-ID]

HaHa! Snubben har inte fattat att det INTE är en svävare han rattar!:D
Jäkla drag i den där!:tummenupp

Kul att se att det går framåt med bygget! :tummenupp
 
Så här blev det med Weber 36-36 istället för D-Jetronic insprut på en VW 2L

DSC00393.jpg

Startade på första gnugget med startmotorn efter ett par varv.:tummenupp

I morgon blir det gasvajermodifiering så gasreglage funkar och provkörning.

Det vore himla skönt att kunna ta sig till fastlandet när man vill.:D

Jag hann med lite 2-takt också

paPs - på skoter
 
Last edited:
Riktigt fint pappsen !

BTW, tack för senast !:tummenupp
 
Det här måste vara SH`s mest kompletta tråd - finns ju allt :

Hojbyggen,Hydrokoptermek,Hur-man-sätter-upp-gods-i-svarven-guider,Gör din egen korv,filma fräsen mm mm
:tummenupp:tummenupp:tummenupp

btw : ser grymt ut bygget - ska bli kul å se irl sen :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top