Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

I väntan på skivorna så tänkte jag i dag blästra och lacka dom här

PushRodTubes.jpg

Det blir blå Hammarlack med pensel.

Först blästring
Blaster.jpg

......och så var dom bara sex :huvet
Shit.jpg

Sex små stötstångsrör fick ett lager färg....
Six1st.jpg
 
Last edited:
Här har det varit segt ett tag. Det beror mest på att ingen av leverantörerna verkar ta så allvarligt på leveranstider.

Väntar på mina clipons fortfarande :va
Väntar på mina EBay skivor
Väntar på mina renoveringsdelar till 2L VW motor

Under tiden har jag börjat ruttna på att mecka insprut på VW 2L. Det fungerar hur bra som helst tills det slutar fungera och då är det ett rent helvete att klura ut vad som är fel.

Eftersom jag inte har något annat att göra :rolleyes: så började jag idag tillverka ett insugningsrör så jag kan hänga på en gammal Weber 36-36a på hydrokoptern.

Insug.jpg

En del säger att det inte blir så bra med en central förgasare på en VW boxer men det kan inte bli sämre än ett icke fungerande sprut.

Är det någon som vet om och var i så fall man kan köpa ett hyfsat enkelt modern "generic" insprutssystem ?
 

Ser ju helt klart ut att vara något. Det enda som ser knepigt ut är att veta vad man måste köpa.

Jag har ju 4x huvudinjektor, 1x start injektor, gasspjäll, tempgivare och luftmängsmätare (men den skulle jag vilja ta bort och istället ha lamdasond.

Ett Mega Squirt 2 kit kostar typ 400$ men är allt jag behöver med i ett sådant kit ?

Det finns skit mycke grejer på sidan men jag hittar ingen info vad man behöver.
 
Ser ju helt klart ut att vara något. Det enda som ser knepigt ut är att veta vad man måste köpa.

Enklast/billigast är att köpa en färdigbyggd V2 från ex. England.

Microsquirt är i grunden en färdigbyggd V2 i miniatyrformat i en vattenskyddad låda.

Jag har ju 4x huvudinjektor, 1x start injektor, gasspjäll, tempgivare och luftmängsmätare (men den skulle jag vilja ta bort och istället ha lamdasond.

Inget problem, bifogar kopplingsschema för yttre delar så ser du vad som behövs.

Ett Mega Squirt 2 kit kostar typ 400$ men är allt jag behöver med i ett sådant kit ?

Hmmm... Ett kit från B&G brukar innehålla kretskort, vissa komponenter, processor och sen får men köpa resten (låda, kontakter, resten av komponenterna) själv och löda ihop det.

Det finns skit mycke grejer på sidan men jag hittar ingen info vad man behöver.

Inte den lättaste sidan att navigera på men jag kan söka fram lite länkar till andra återförsäljare av kompletta kit om du vill.

//Marcus
 

Bifogat

  • extwir.gif
    extwir.gif
    51.7 KB · Visningar: 175
Här har det varit segt ett tag. Det beror mest på att ingen av leverantörerna verkar ta så allvarligt på leveranstider.

Väntar på mina clipons fortfarande :va
Väntar på mina EBay skivor
Väntar på mina renoveringsdelar till 2L VW motor

Under tiden har jag börjat ruttna på att mecka insprut på VW 2L. Det fungerar hur bra som helst tills det slutar fungera och då är det ett rent helvete att klura ut vad som är fel.

Eftersom jag inte har något annat att göra :rolleyes: så började jag idag tillverka ett insugningsrör så jag kan hänga på en gammal Weber 36-36a på hydrokoptern.

View attachment 328488

En del säger att det inte blir så bra med en central förgasare på en VW boxer men det kan inte bli sämre än ett icke fungerande sprut.

Är det någon som vet om och var i så fall man kan köpa ett hyfsat enkelt modern "generic" insprutssystem ?

de är ju central orginal men de vet du ju..
upp till lätt trimmad 1600 går de bra sen bruka de bli problem sägs de.
 
Enklast/billigast är att köpa en färdigbyggd V2 från ex. England.

Microsquirt är i grunden en färdigbyggd V2 i miniatyrformat i en vattenskyddad låda.



Inget problem, bifogar kopplingsschema för yttre delar så ser du vad som behövs.



Hmmm... Ett kit från B&G brukar innehålla kretskort, vissa komponenter, processor och sen får men köpa resten (låda, kontakter, resten av komponenterna) själv och löda ihop det.



Inte den lättaste sidan att navigera på men jag kan söka fram lite länkar till andra återförsäljare av kompletta kit om du vill.

//Marcus

Tackar, bilden du la in säger ju allt i princip. "Heated oxygen sensor" är det en Lambdasond ? Om det är så har jag ju allt utom boxen, TPS och lambdasond. Ser ju rätt enkelt ut.

Tempgivare finns det 2 stycken. En är gängad i ena toppen eftersom den är luftkyld så borde det vara coleant och sen sitter det en lite större i luften fastsatt med en bygel på motorns ovansida och det borde vara air.

de är ju central orginal men de vet du ju..
upp till lätt trimmad 1600 går de bra sen bruka de bli problem sägs de.

Nä, både 1500, 1600 och 2L förgasare har en förgasare per cylinderrad. På en hydrokopter funkar det bra men blir djäkligt spretigt så med kåpa över blir det stort.

Har man en motor med single insugs portar i topparna blir det lite lägre men ändå rätt spretigt.

Med insprut så blir det väldigt kompakt. Och den jag grejar med nu har ju först fungerat en massa mil i en buss och sen köpte vi den från en skrot och bultade dit på hydrokoptern utan att ens tvätta av den. På hydrokoptern har den fungerat perfekt i ca 7 år ("lite" olja har den dreglat dom siste åren). I år har jag lagt ner rät många timmar på att skruva, mäta, prova, byta, koppla,...... och det är rena tombolan om den skall starta, gå bra eller något annat.

Visst det finns VW med centrum förgasare som orginal men är inte det 1100, 1200, 1300 ?
 
Last edited:
Min typ 1 1500 -68 har enkelgasare, och har alltid haft så vitt jag vet. :tummenupp

Okey. Jag har aldrig skruvat med VW i bilform bara som hydrokopter. Har en som hade 1500 som orginal och den hade 2 förgasare. Den jag meckar med just nu hade en 1600 som orginal även den 2 förgasare.

Det låter ju i alla fall lovande. Min konvertering till en enkel Weber 36-36a kanske inte blir så illa.

Eftersom jag är kraftigt beroende av en fungerande hydrokopter så kan jag ju ha förgasarkitet som backup. Går ju snabbt att rodda dit när det är klart.

Sen köper jag ett MicroSquirt och roddar på det på motorn jag just håller på att renovera. Då kan man ju labba med motorn på en ställning. Bekväm ståhöjd, lätt att komma åt, ingen is, snö eller vatten och varmt. Har man hjul på ställningen kan man lätt rulla ut den för provning.
 
Last edited:
Jag har varit ute på Vindö i dagarna. Hur många hydrokopterpiloter finns det där egentligen? Jag hann nog se svävare (kanske samma iofs) vid två tillfällen. Jag kom dit med bil men det kanske bara är för landkrabbor eller? :)
 
Jag har varit ute på Vindö i dagarna. Hur många hydrokopterpiloter finns det där egentligen? Jag hann nog se svävare (kanske samma iofs) vid två tillfällen. Jag kom dit med bil men det kanske bara är för landkrabbor eller? :)

Det finns nog ett 10tal hydrokoptrar. Sen finns det en drös Stavsudda made svävare men det är "taxirörelser" privatpersoner får inte köra svävare. Det finns några renegade race svävare som piper omkring (kommer säker snart en mega artikel eller program om hur livsfarligt det är för alla som promenerar) med dessa fläkthuliganer.

Det var ett "big meet" utanför Möja för några veckor sen. Det har inte ännu resulterat i några stora rubriker med krav om förbud.
 
dom större motorerna typ buss 2L som har sånt som dubbla :tummenupp
 
Enklast/billigast är att köpa en färdigbyggd V2 från ex. England.

Microsquirt är i grunden en färdigbyggd V2 i miniatyrformat i en vattenskyddad låda.



Inget problem, bifogar kopplingsschema för yttre delar så ser du vad som behövs.



Hmmm... Ett kit från B&G brukar innehålla kretskort, vissa komponenter, processor och sen får men köpa resten (låda, kontakter, resten av komponenterna) själv och löda ihop det.



Inte den lättaste sidan att navigera på men jag kan söka fram lite länkar till andra återförsäljare av kompletta kit om du vill.

//Marcus

MicroSquirt verkar ju bara stöda tändning till 2 cylindrar direCkt men med en Bosch igniter module verkar man kunna klara 4 med separata tändspolar. Mina bussmotorer har ju redan ett kalssiskt tändsystem, måste man använda tändsystemet i MicroSquirten ?
 
Nepp, du kan köra med bara bränsle, bara tändning eller bränsle + tändning som du vill.

Du kan annars köra med en tändningsutgång som matar din tändspole och ha kvar fördelaren om du vill börja lite enkelt.

Ett alternativ är 2st dubbelspolar från en MC och vasted spark.

En bra länk: http://www.microsquirt.com/index.php

Du har även en MicroSquirt modul om du har en lämplig låda att använda: http://www.microsquirtmodule.com/index.htm
 
Nepp, du kan köra med bara bränsle, bara tändning eller bränsle + tändning som du vill.

Du kan annars köra med en tändningsutgång som matar din tändspole och ha kvar fördelaren om du vill börja lite enkelt.

Ett alternativ är 2st dubbelspolar från en MC och vasted spark.

En bra länk: http://www.microsquirt.com/index.php

Du har även en MicroSquirt modul om du har en lämplig låda att använda: http://www.microsquirtmodule.com/index.htm

Jag slängde iväg ett mail till extraefi där jag beskrev vad jag ville ha och vad 2 kompletta kit skulle kosta. Få se vad Philip svarar.

Det blir nog bara bränsle till att börja med.

Vi har fått slag på två kompletta tranporter med wasserbox. Båda motorerna ska fungera bra, 112 hp :tummenupp men vädret sätter lite stopp just nu.

Tanken är att fixa till 2 av hydrokoptrarna med luftkylt och då eventuellt MicroSquirt. Sen en wasserbox i den tredje som nu har Lycoming motor.

Denna säsong är nog rökt.
 
Men fungerar inte de där träskfläktarna året om eller är jag felinformerad som vanligt?


Träskfläktar har dom i tex Florida och dom funkar inte i is och vatten eller snö. Hydrokoptrar funkar kanon i is, vatten och hyfsat i snö.

Det som vädret sätter stopp för är att rodda ut bilarna ur sina respektive snödrivor och skruva ur motorerna.
 
Så var Weber 36-36 till VW boxer klart.

CarbHouse.jpg

Nåja, inte riktigt. Det besvärliga (stora bitar i små maskiner och fel stål) delen är klar. Nu skall jag bara svarva 4 st rör med en liten fläns och UNF 1 5/8-18 gänga i ena änden och yd 39mm i andra änden.

Lite festligt med gängan är att den inte finns med i Karlebo handbok men jag hade både snitt och tapp som dessutom var vassa.:tummenupp

Dom rören skall gängas in i hålen från sidorna i bilden ovan.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top