Problem vid försäljning av mc

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Kan det ha med försäkringen att göra? Om hojen blir stulen och den röda nyckeln är på drift, så kanske det blir problem vid stöld:va:va

Är ju jätteviktigt vid försäljning av dyra bilar, då man tror att de flesta bilar i miljonklassen stjäls med kopierade nycklar:confused:
Men en affär är en affär, ni har ju båda handlat/sålt i god tro.

Som sagt så var du i god tro eftersom du inte visste om att den röda nyckeln saknas.
Då är det heller inte ett dolt fel, alltså att du döljt eller lämnar oberättat åt köparen att den röda nyckeln saknas.
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Du som säljare har inget ansvar, det har köparen att kolla upp innan han köper. Men du ska inte ge honom någon kompensation och inte heller köpa tillbaka den. Han kommer inte nån stans med ärendet. Är det startspärr på hojen?
När jag köpte en hoj ifrån tyskland (firma) så fick jag bara en nyckel. Blev skitsur, de skulle skicka den andra, samt den kopieringsnyckeln.. men tiden gick å inga nycklar kom. Tillslut så efter några tel. samtal så kom ett nyckelemne (eller va det nu heter, en nyckel utan alla tänder) så jag gick till min lokala låssmed och han fixade det utan problem. Gjorde en kopia och så var det klart.
 

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Vad är skillnaden på en kopierings nyckel och vanlig nyckel?
förutom att man använder den ena att göra nya nycklar med

Det handlar inte om att kopiera nyckeln hårdvarumässigt. Det är en kodnyckel med transponder i för kodlåset/startspärr till tändningen. Den annvänds för att kunna skapa en ny nyckel som passsar ditt kodlås.Detta fungerar precis som med en bil att hojen känner igen nyckeln som används och det går då att starta hojen. Är det en ful kopierad nyckel utan den elektroniska transondern i startar inte hojen. Så har jag fått det förklarat för mig och jag hoppas det är rätt? Annars kan väl vem som helst kopiera en nyckel?
Min saknades också och förra ägaren visste inte att det skulle finnas en 3e nyckel och han hade inte fått den av handlaren. Hojen var en demohoj.

Jag ringde upp mc firman som också gått i konkurs men en mycket vaken sekreterare som hade koll på gamla pärmar hittade min kodnyckel!!
Gissa om jag blev glad?

Ring upp förra ägaren och be honom/henne leta, erbjud en hittelön så personen blir motiverad och du slipper gnällspiken. Varför skulle han lägga ut 10-15 000kr på ett nytt tändningslås. Han får väl hålla koll på nycklarna? Eller är han 5år?

//Diod med kodnyckel:banana
 
Last edited:

Psy

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Ort
Vännäs
Hoj
2008, Kawa Z1000
"andra påföljder" Haha vilken tomte.. Jag skulle inte gett han nyckeln ens om jag hade den efter ett sådant uttryck.. Köparen har alltid ansvaret att undersöka att det han köper är "okej" vid privata affärer..
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Ring den gamla ägaren och skaka fram nyckeln åt han, eller be han kontakta föregående ägare själv?

Hur svårt kan det va...
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Precis min tanke..
HJÄLP köparen att försäka få tag på nyckeln!
Prata med förra ägaren/ägarna och försök få fram nyckeln. Förklara tydligt att du inte haft någon och således inte ägnat en tanke åt att kolla efter den. Man kan ju förstå köparen som vill säkerställa att ingen sitter med ens hojs huvudnyckel, eller?

Ducati har motsvarande system och när folk frågor om köpråd så får de alltid samma svar. Se till att röda nyckeln är med, köp annars en annan hoj.
Inte otänkbart att köparen läst lite trådar på andra forum och fått kalla fötter.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ring den gamla ägaren och skaka fram nyckeln åt han, eller be han kontakta föregående ägare själv?

Hur svårt kan det va...

Det blir jättesvårt om man blir bemött med hot om represalier...
Hade själv inte lyft ett finger om det uttryckligen förklarades att "om du inte gör som jag vill så kommer det gå illa för dig".
Nu var det kanske inte exakt så köparen menade men innebörden i hans korta mening är i mina öron något åt det hållet.

Men man KAN ju höra av sig och fråga: Det ska finnas en kodnyckel till hojen, vet du vart den finns eller kan du kolla upp det?
Skulle vara kanon om den gick att få tag i!

Det skulle få mig att ringa tidigare ägare och försöka spåra upp nyckeln till grabben.
Men är den borta så är den borta och då är det köparens problem.
 

Frusch

Ååhhh nej nu blir det trubbel
Gick med
15 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
cbr 600
Jag kan iof förstå om köparen har lite ont i magen också. Har precis köpt hoj, kommer hem och polarna garvar och frågar var "kopierings" nyckeln är. :arsele
 

seb

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2009
Ort
sthlm
Hoj
thundersport 500
köpte hoj för inte så länge sen.. jag fick 2 svarta var av en hadde en silver bricka med ett nr på...gäller även kod nycklar så gammalt som 98?
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
haha, hade liknande problem för ett tag sedan..

Köparen ringde och var hotfull och j*vligt otrevlig.
Då frågade jag köparen lugnt och sansat om denne förväntade att få hjälp efter dennes uppträdande?

JA svarade köparen.
Då sa jag snällt men bestämt, nej. jag är inte speciellt sugen nu, men hade du frågat snällt så hade jag gärna hjälp till.
SA hejdå och la på! Köparen har inte ringt sen dess..!

ps: som övriga skriver/säger.. Givetvis kan du hjälpa till men du har ingen skyldighet. Det är upp till köparen att göra den kontroll/undersökning som krävs för att själv vara nöjd med sitt tilltänkta köp.

Lycka till..!
 
Last edited:

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
"Andra påföljder" låter i mina öron som ett förtäckt hot...
Kan ju lätt leda till en polisanmälan..
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
"Andra påföljder" låter i mina öron som ett förtäckt hot...
Kan ju lätt leda till en polisanmälan..

När det uppfattas som hot så är det...så polisanmälan är helt berättigad.


@trådsgtartaren: köparen har även en undersökningsplikt, klarar inte köparen av att undersöka, fråga efter eller förstå att han inte har fått en röd nyckel i handen så får han skylla sig själv. Går inte belasta säljaren för någon sådan efterklokhet

Önskar sig en köpare fulla garantier mot egen dumhet så är det inte privat man ska handlar hoj...
 
Last edited:

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
enligt instruktionsboken ska det finnas en nyckel med rött skaft som är till för kopiering av nya nycklar samt någon återställning (?) av tändningslåset. vet ej vad detta är eller vad det innebär, men enligt köparen som har kontaktad yamaha-center så måste ett nytt tändningslås införskaffas om det skulle hända något med det, till en kostad av 10-15 tusen. detta är då vad han vill ha i kompensation, alternativt att jag köper tillbaks den.

hur som helst, i kvittot står det ingenting om ex antal nycklar.



kan den saknade nyckeln vara ett sk. "dålt fel"? ovetande från min sida är det iallafall.



det är en privat affär. vad innebär RH-garanti?

Snacka om att köparen försöker lura dig. :huvet

Köper man mc privat så får man stå sitt kast. :banana

Komma sådär efteråt och klaga.. FAIL!
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Det blir jättesvårt om man blir bemött med hot om represalier...
Hade själv inte lyft ett finger om det uttryckligen förklarades att "om du inte gör som jag vill så kommer det gå illa för dig".
Nu var det kanske inte exakt så köparen menade men innebörden i hans korta mening är i mina öron något åt det hållet.

Men man KAN ju höra av sig och fråga: Det ska finnas en kodnyckel till hojen, vet du vart den finns eller kan du kolla upp det?
Skulle vara kanon om den gick att få tag i!

Det skulle få mig att ringa tidigare ägare och försöka spåra upp nyckeln till grabben.
Men är den borta så är den borta och då är det köparens problem.

Nej min vän, det är fortfarande inte svårt...

Om du ser det från andra sidan på myntet så har du en köpare som känner sig lurad, och högst troligen lite rädd för att hans nya hoj snart kommer bli stulen...

Men du har rätt i att han kunde ha varit trevligare... :)
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Får nog erkänna att jag inte kände till att det fanns en speciell nyckel enbart för kopiering.. Är det något specifikt för just Yamaha? Kan tillägga att jag aldrig köpt en NY mc, eller ägt en Yamaha.

//Nyfiken
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Är hojen utrustad med Imobilizer?

Nej, finns inte på gammal fazer. Vi snackar förgasarmotor och tämligen simpelt elsystem.

Jag har f.ö. också två (identiska) nycklar till min. Den började iofs livet som dansk och har passerat 2 svenska ägare innan jag tog över, men jag tror inte det funnits fler nycklar ens från början.

/Anders
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Får nog erkänna att jag inte kände till att det fanns en speciell nyckel enbart för kopiering.. Är det något specifikt för just Yamaha? Kan tillägga att jag aldrig köpt en NY mc, eller ägt en Yamaha.

//Nyfiken

Nästan alla nyare hojar med immobilizersystem har en extra "kodnyckel".

Det handlar alltså inte om att fräsa fram nyckelämnen, det handlar om att få datorn att "snacka"....

Kawa har det bla. från 06 på sina modeller.

/ Jens
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Nej min vän, det är fortfarande inte svårt...

Om du ser det från andra sidan på myntet så har du en köpare som känner sig lurad, och högst troligen lite rädd för att hans nya hoj snart kommer bli stulen...

Men du har rätt i att han kunde ha varit trevligare... :)

Jo om du själv blir förbannad på att bli hotad så blir det svårjobbat...

Så ser jag på det.
Men visst tusan är det enkelt att lyfta på luren.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Det handlar inte om att kopiera nyckeln hårdvarumässigt. Det är en kodnyckel med transponder i för kodlåset/startspärr till tändningen. Den annvänds för att kunna skapa en ny nyckel som passsar ditt kodlås.Detta fungerar precis som med en bil att hojen känner igen nyckeln som används och det går då att starta hojen. Är det en ful kopierad nyckel utan den elektroniska transondern i startar inte hojen. Så har jag fått det förklarat för mig och jag hoppas det är rätt? Annars kan väl vem som helst kopiera en nyckel?
Min saknades också och förra ägaren visste inte att det skulle finnas en 3e nyckel och han hade inte fått den av handlaren. Hojen var en demohoj.

Jag ringde upp mc firman som också gått i konkurs men en mycket vaken sekreterare som hade koll på gamla pärmar hittade min kodnyckel!!
Gissa om jag blev glad?

Ring upp förra ägaren och be honom/henne leta, erbjud en hittelön så personen blir motiverad och du slipper gnällspiken. Varför skulle han lägga ut 10-15 000kr på ett nytt tändningslås. Han får väl hålla koll på nycklarna? Eller är han 5år?

//Diod med kodnyckel:banana

Fast jag antar detta kom med dom lite "nyare" hojarna?
Tur man bara har en vanlig nyckel på sin egen då!

tack för din beskrivning

mvh
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top