Problem vid försäljning av mc

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Sålde en yamaha fz6-s för en månad sen och nu hörde köparen av sig och hade kommit på att det saknades själva "kopierings-nyckeln" till den. alltså den som man använder vid kopiering av nyckel m.m. Köparen menar att jag har "garanterat" att alla nycklar medföljer, men att jag alltså har ljugit för honom nu då en saknas.

jag har inte varit medveten om att denna nyckel existerar och fick inte med den från förra säljaren.

köparen kräver en ekonomisk kompensation eller "andra påföljder", ordagrant citerat.

vem är det som är "ansvarig"? vad har jag för rätt/ skyldighet? vad har köparen för rätt / skyldighet? står inget om antal nycklar eller dyligt i kvittot som vi har skrivit under.

mycket tacksam för råd
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Du har i detta fall inga skyldigheter vad jag förstår.
köparen har ju haft hojen en månad och är du privat person är det väl RH garanti som gäller.
Ni har väl skrivit ett kvitto på vad han köpt!
Däri står väl då att han köpt en Mc och sedemera är ju saken klar att han fått allt betalat och åkt.

Och hot om "andra påföljder" skulle få mig att sätta mig på tvären helt!
Ska han komma med kättingänget för en liten nyckels skull?
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Hälsa honom att han får hålla hårt i nycklarna som finns och ha det bra framöver. Mer än så ska du inte behöva oroa dig.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Han kan bara glömma allt, du är inte juridiskt ansvarig alls!!!
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Köparen kör en rövare. Som säljare har du inga skyldigheter.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Får hålla med alla andra, sedan så kan han ju kopiera upp så många nycklar han vill med hjälp av de befintliga han har...
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Hur kan han begära att du skall kunna allt om vilka nycklar, kopieringsnycklar mm som finns när han själv uppenbarligen inte kände till det. Ni har ett avtal, kvittot. Där står vad som ni kommit överens om. Föreslå att kan kontaktar komunens konsumentrådgivare om han inte är nöjd för fler nycklar har du inte.

För övrigt kan du kolla följande: Fråga återförsäljaren om det funnits någon kopieringsnyckel från början över huvud taget. Vissa bilar har tre nycklar, andra två så det är inte alltid samma.
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Då kunde han ju frågat om den då, när du lämnade över nyklarna... Länka den här tråden till han vett jag... Och att skriva det som ett hot gör inte att man vill lägga den snälla sidan till, direkt..
 
Last edited:

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Du lär ju ansvara för dolda fel och dyklikt medan det är upp till köparen att verifiera att han mottager vad han köper?
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
enligt instruktionsboken ska det finnas en nyckel med rött skaft som är till för kopiering av nya nycklar samt någon återställning (?) av tändningslåset. vet ej vad detta är eller vad det innebär, men enligt köparen som har kontaktad yamaha-center så måste ett nytt tändningslås införskaffas om det skulle hända något med det, till en kostad av 10-15 tusen. detta är då vad han vill ha i kompensation, alternativt att jag köper tillbaks den.

hur som helst, i kvittot står det ingenting om ex antal nycklar.

Du lär ju ansvara för dolda fel och dyklikt medan det är upp till köparen att verifiera att han mottager vad han köper?

kan den saknade nyckeln vara ett sk. "dålt fel"? ovetande från min sida är det iallafall.

Du har i detta fall inga skyldigheter vad jag förstår.
köparen har ju haft hojen en månad och är du privat person är det väl RH garanti som gäller.
Ni har väl skrivit ett kvitto på vad han köpt!
Däri står väl då att han köpt en Mc och sedemera är ju saken klar att han fått allt betalat och åkt.

Och hot om "andra påföljder" skulle få mig att sätta mig på tvären helt!
Ska han komma med kättingänget för en liten nyckels skull?

det är en privat affär. vad innebär RH-garanti?
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
enligt instruktionsboken ska det finnas en nyckel med rött skaft som är till för kopiering av nya nycklar samt någon återställning (?) av tändningslåset. vet ej vad detta är eller vad det innebär, men enligt köparen som har kontaktad yamaha-center så måste ett nytt tändningslås införskaffas om det skulle hända något med det, till en kostad av 10-15 tusen. detta är då vad han vill ha i kompensation, alternativt att jag köper tillbaks den.

hur som helst, i kvittot står det ingenting om ex antal nycklar.



kan den saknade nyckeln vara ett sk. "dålt fel"? ovetande från min sida är det iallafall.


En Yamaha köper man aldrig utan den röda nyckeln!

Är man dum nog att göra det ändå så får man stå sitt kast och acceptera att man får hålla extra koll på dom 2 svarta.
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
"Köparen menar att jag har "garanterat" att alla nycklar medföljer, men att jag alltså har ljugit för honom nu då en saknas."

Har du gett honom de nycklar du har så kan man ju säga att du har gjort det du garanterat, att du inte har kvar någon nyckel.

Han har inget att hämta mao.
 
Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Vad är skillnaden på en kopierings nyckel och vanlig nyckel?
förutom att man använder den ena att göra nya nycklar med
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
"men enligt köparen som har kontaktad yamaha-center så måste ett nytt tändningslås införskaffas om det skulle hända något med det, till en kostad av 10-15 tusen. detta är då vad han vill ha i kompensation, alternativt att jag köper tillbaks den. "

haha det var det värsta, be honom att dra åt helvete.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Kan det ha med försäkringen att göra? Om hojen blir stulen och den röda nyckeln är på drift, så kanske det blir problem vid stöld:va:va

Är ju jätteviktigt vid försäljning av dyra bilar, då man tror att de flesta bilar i miljonklassen stjäls med kopierade nycklar:confused:
Men en affär är en affär, ni har ju båda handlat/sålt i god tro.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Det är RH garantin som gäller i detta fall då detta inte är ett dolt fel och det dessutom gått en månad.

Det enda han ev skulle kunna komma med är om han vid köpetillfället spelade in allt som sades o du lovade att "alla nycklar som finns medföljer".Har du istället sagt "alla nycklar du vet om finns medföljer" kan han stoppa upp inspelningen där solen inte skiner.

Här står det lite om ångerrätt vid privatköp. Gäller iofs bil men borde vara samma för mc.
http://www.konsumentverket.se/kopa/Bilar1/Kopa-privat1/Kontrakt-och-angerratt/

Här står lite mer om privatköp.
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Privatkop/

Det är detta stycke som gäller i detta fall.
Citat "Även om varan kan anses felaktig så får du som köpare inte åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen."
 
Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Kanske en dum fråga, men finns inte första ägaren kvar som kanske sitter med nyckeln? Borde vara enkelt att fråga denne person om han/hon kanske glömt kvar en nyckel i skåpet?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top