Problem vid försäljning av mc

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
.............Ägaren har servat motorcykeln och besiktighets-kontrollerat den samt plockat bort strypning samt omreggat den. Så han vill givetvis ha tillbaks varenda krona som han har lagt ut på den (inkl. hans utgifter i hans ägande) Så kravet är alltså att jag köper tillbaka motorcykeln med ett ökat pris på ca 5-10 tusen.

Jag tror att jag föreslagit följande:
Jag köper tillbaka motorcykeln om den är återställd i det skick den såldes i (dvs inga strypningar etc). Jag köper tillbaka motorcykeln för 90% av det pris som den såldes för (betraktar de 10% som handpenning som ej återbetalas eftersom jag då anser att köpet ej fullföljts).
Ovanstående hade jag levererat vänligt men bestämt och sedan överlåtit åt köparen att välja hur han vill göra. Om köparen väljer att behålla motorcykeln hade jag hjälpt honom ta fram uppgifter om förre ägaren så att han kunde kontakta denne.

EDIT:
Vidare tycker jag att det är konstigt att Yamaha (mfl) inte kan programmera en ny nyckel. Hur svårt skulle det vara :va
Kodning etc borde med lätthet kunna lagras säkert hos Yamaha
och dessutom till en kostnad av i princip 0:-
För att undvika onödigt slarv med nycklar så skulle det t o m vara
acceptabelt att Yamaha tog hutlöst betalt för att koda en ny nyckel,
t ex någonstans mellan 2-5000:-
 
Last edited:

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Småland, Kalmar län, Oskarshamn
Hoj
Bygger Trike
Jag hade inte min röda nyckel då jag skulle beställa nya till min cbr600f -00.
Några samtal till honda och två nya nycklar beställdes som giftes in i hojen typ.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nu har jag inte läst alla svar men maila tillbaks o skriv att du jättegärna tar tillbaka den.
men kompensation för miltal/slitage samt hyra :tummenupp
skriv att de blir 15 tusen upp på de han köpte den för :tungan
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
nu har jag inte läst alla svar men maila tillbaks o skriv att du jättegärna tar tillbaka den.
men kompensation för miltal/slitage samt hyra :tummenupp
skriv att de blir 15 tusen upp på de han köpte den för :tungan

Instämmer. Självklart ska köparen kompensera säljaren för att han brukat hojjen. Tänkte inte själv på det i mitt inlägg ovan. Det får väl bli sedvanlig milersättning. Vill minnas att jag räknade fram en kostnad per mil på ca 100:- när jag hade en zx12r (och det var endast bensin, försäkring och däck).
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
hur köpte du själv hojen, av handlare eller privat ?

kollat med föregående ägare själv ?
vad stod det i det köpekontraktet?
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
hur köpte du själv hojen, av handlare eller privat ?

kollat med föregående ägare själv ?
vad stod det i det köpekontraktet?

jag köpte hojen från Johans MC i göteborg. Har ringt och frågat om dom känner till denna nyckeln men dom har inga uppgifter sparade menar dom. Står ingenting om antal nycklar i mitt kvitto från dom. 8 ägare totalt tror jag det var, så den var inbytt till johans MC.

------------

jag kan gå med på en hävning av köpet, men som ni redan har påpekat så har jag ju ingen lust att köpa tillbaka den till ett högre pris än vad han köpte den för, utan samma pris minus slitage-kostnader etc.
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Nu efter jag läst tråden blir jag ju orolig, fick inte med någon extra, röd nyckel med mitt
R6'a köp.

Finns detta på R6 -99? Har ju ändå förgasare m.m. så hemskt modern är den väl inte :p
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Sen går det inte att kopiera el köpa ersättningsnycklar till Moboliser..så det blir ett helt nytt 25000kr sett oavsett kopierings nyckel ell inte...

Jasså? Källa på det?
Går utmärkt till bilar iallafall. :fakta

Nu efter jag läst tråden blir jag ju orolig, fick inte med någon extra, röd nyckel med mitt
R6'a köp.

Finns detta på R6 -99? Har ju ändå förgasare m.m. så hemskt modern är den väl inte :p

Jag har ingen källa på detta men jag tror Immobilizer kom först när insprutning kom.
Första hojen jag såg det på var iaf min ZX-10R -04.

jag köpte hojen från Johans MC i göteborg. Har ringt och frågat om dom känner till denna nyckeln men dom har inga uppgifter sparade menar dom. Står ingenting om antal nycklar i mitt kvitto från dom. 8 ägare totalt tror jag det var, så den var inbytt till johans MC.

------------

jag kan gå med på en hävning av köpet, men som ni redan har påpekat så har jag ju ingen lust att köpa tillbaka den till ett högre pris än vad han köpte den för, utan samma pris minus slitage-kostnader etc.

Varför ska du häva köpet? Som många tidigare sagt i tråden;
*Han har inte frågat efter denna nyckel vid köp. Om han anser det så naturligt att du ska ha den, varför frågade han inte INNAN köpet då?
*Han är otrevlig.
*Han hotar dig!

Meddela honom vad du kom fram till hos Johans MC. Vill köparen forska vidare så kan han få information om samtliga tidigare ägare från transportstyrelsen.

Meddela honom att om han kontaktar dig i hotfull ton igen så polisanmäler du honom.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
jag köpte hojen från Johans MC i göteborg. Har ringt och frågat om dom känner till denna nyckeln men dom har inga uppgifter sparade menar dom. Står ingenting om antal nycklar i mitt kvitto från dom. 8 ägare totalt tror jag det var, så den var inbytt till johans MC.

------------

jag kan gå med på en hävning av köpet, men som ni redan har påpekat så har jag ju ingen lust att köpa tillbaka den till ett högre pris än vad han köpte den för, utan samma pris minus slitage-kostnader etc.

Jag kan bara hålla med vad de flesta andra har sagt. Finns ingen anledning för dig att häva köpet. Vid dolda fel brukar man prata om fel som inkräktar på trafiksäkerheten. Stå på dig!

Skulle du nu trots allt häva köpet, se då till att du gör en hacka själv. Dra av för slitage, förlust av andra kunder, sämre läge på säsongen att sälja, 2 extra ägare osv...

Lycka till!
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
du skall absolut inte häva köpet ,

möjligen fråga lite ödmjukt om vederbörande är dum i huvet,
han har ju gjort alla fel du bara kan göra i boken om hur man beter sig. så varför skulle du hjälpa honom. att du ringde till johans mc var stort gjort. men betrakta nu denna affär som avslutad.

jag förstår dock hur du känner. man blir orolig när folk pratar om stämmning och skit. men som sagt. han har inget att stämma sig med.

ut och njut på nya hojen istället =)
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
jag kan gå med på en hävning av köpet, men som ni redan har påpekat så har jag ju ingen lust att köpa tillbaka den .

Varför? Ge efter för hot för att det är obehagligt tycker jag inte!

Rekommenderar oxå att ni kontaktar SMC. Du kan därigenom få juristrådgivning fritt i början. Är du inte medlem så fixa ett medlemskap. Det är för sådana här frågor de är till för.
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Nu efter jag läst tråden blir jag ju orolig, fick inte med någon extra, röd nyckel med mitt
R6'a köp.

Finns detta på R6 -99? Har ju ändå förgasare m.m. så hemskt modern är den väl inte :p

Du kan vara lugn, vill du ha en extra nyckel går du till en låssmed som slipar till en. Ingen immobilizer med andra ord.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ja vad ska man säga... Jag köpte en hoj förra året, originalavgas-systemet följde inte med då. Kan jag kräva det av säljaren nu i efterhand, trots att killen jag köpte hojen av inte heller hade det. Hävning av köpet, nej det funkar inte så! Eller låt säga att köpet gäller en VFR 750- 08. Köparen kollar in din hoj och frågar om allt är med. Ja svarar du, allt du ser är med. 1 mån senare upptäcker köparen att väskorna saknas. Eftersom den såldes med väskor så måste ju dessa ingå. Sen att köparen kom på det 1 mån efter köpet ska ju inte spela nån roll. Nej eller hur, det går inte till så!!

Hävning av köpet ska du absolut inte gå med på. Tror du att en mc-firma efter 1 mån gjort det? Knappast! Nej hade köparen upptäckt det här efter nån dag, så fine, men då ska hojen vara i exakt samma skick som den var då den såldes. Och då bara för att du är bussig, juridiskt lär detta aldrig hålla. Köparen har i detta fall bara gjort bort sig.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
+1

Som alla andra sagt. Han har inget case. Du kan vara schysst men det är allt. Hotar han dig är han bra korkad då identiteten är ganska enkel att lista ut. Sedan är det ju faktiskt så att cykeln fungerar. Det enda problem han har är om han tappar båda nycklarna.

Kille som hotar och vill ha igen mer pengar än han gav... tyvärr börjar fördomsradarn blinka.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
jag köpte hojen från Johans MC i göteborg. Har ringt och frågat om dom känner till denna nyckeln men dom har inga uppgifter sparade menar dom. Står ingenting om antal nycklar i mitt kvitto från dom. 8 ägare totalt tror jag det var, så den var inbytt till johans MC.

------------

jag kan gå med på en hävning av köpet, men som ni redan har påpekat så har jag ju ingen lust att köpa tillbaka den till ett högre pris än vad han köpte den för, utan samma pris minus slitage-kostnader etc.

Tar du tillbaka hojen så är du en :1pajas ;)

Så med andra ord ta inte tillbaka den :)

Att dom känner till en röd nyckel det vet dom ju för dom säjler ju hojar

Men om du fick med den röda nyckeln det bör ju du veta bäst oavsett vad dom säger.

Sen går dom vanliga nycklarna med Immobilizer och kopiera hos en låssmed som har rätt maskin och dom laddar dom in koden i nyckel ämnet har gort detta skjälv då ja jobbade i lås branchen even till bilar mm :fakta:fakta:fakta:tummenupp

//Robin
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top