Problem vid försäljning av mc

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Vilka märken kör med kodade nycklar?
Har sett Yamaha och Ducati nämnas i tråden.

Vilka andra märken?
hade bara 2 svarta nycklar till min succa och fick 2 nu till kawan.
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Vilka märken kör med kodade nycklar?
Har sett Yamaha och Ducati nämnas i tråden.

Vilka andra märken?
hade bara 2 svarta nycklar till min succa och fick 2 nu till kawan.

Min Honda har kodade nycklar... Systemet heter HISS på hondan.. :D
Utan rätt nyckel... inge köra hoj...
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Lugn i stormen...

Lugn i stormen...

Vad står på köpekontraktet? Står det nåt om att alla nycklar medföljer eller att alla originaldelar medföljer eller nåt liknande?

Har ni inte nämnt någonting om ovan så behöver du inte bry dig om detta för fem öre.

Det finns en anledning till att man skriver att kontrakt (avtal) när man köper och säljer nåt. Är man helt fri från rättigheter/skyldigheter så finns ju ingen anledning till ett köpekontrakt, eller har jag fel?

Vilka märken kör med kodade nycklar?
Har sett Yamaha och Ducati nämnas i tråden.

Vilka andra märken?
hade bara 2 svarta nycklar till min succa och fick 2 nu till kawan.

Hondas kodade systemvet jag heter HISS och Yamaha system heter IMMOBILIZER.

Ja har för mig att Yamaha tar nånstans 15-20000 för att byta ut ECU och delar som skall bytas ifall man saknar master key och tapapr dom andra nycklarna :glömdet
 
Last edited:

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Lugn i stormen...

Vad står på köpekontraktet? Står det nåt om att alla nycklar medföljer eller att alla originaldelar medföljer eller nåt liknande?

Har ni inte nämnt någonting om ovan så behöver du inte bry dig om detta för fem öre.

Det finns en anledning till att man skriver att kontrakt (avtal) när man köper och säljer nåt. Är man helt fri från rättigheter/skyldigheter så finns ju ingen anledning till ett köpekontrakt, eller har jag fel?



Hondas kodade systemvet jag heter HISS och Yamaha system heter IMMOBILIZER.

Ja har för mig att Yamaha tar nånstans 15-20000 för att byta ut ECU och delar som skall bytas ifall man saknar master key och tapapr dom andra nycklarna :glömdet


motorcykeln i fråga är en yamaha FZ6-s -05 och är utrustad med startspärr. Så det är nog rimligt med allt mellan 10-25 tusen för att byta hela detta "säkerhets-system". Jag förstår ju säljarens frustration helt klart men då jag har varit ovetande om detta så kan jag ändå inte se det som mitt ansvar. Även om jag inte är en ond människa så kan jag inte liksom skänka 10-25 tusen till honom för att vara schyst..

hotet i fråga blir stämning om jag förstått honom rätt. Det står ingenting om antal nycklar i kontraktet. Frågan är, kan man vända på det? Kan man se det som en självklarhet att denna nyckeln ska medfölja och då inte behöver bifoga information i kontraktet angående ex antal nycklar? Kan det ses som ett dålt fel med tanke på nyckelns funktion?

Isåfall, kan jag stämma föregående ägare för att han i sin tur inte skickade med nyckeln? Hur långt kan man dra det?

En övrig parantes: Ägen har servat motorcykeln och besiktighets-kontrollerat den samt plockat bort strypning samt omreggat den. Så han vill givetvis ha tillbaks varenda krona som han har lagt ut på den (inkl. hans utgifter i hans ägande) Så kravet är alltså att jag köper tillbaka motorcykeln med ett ökat pris på ca 5-10 tusen.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
motorcykeln i fråga är en yamaha FZ6-s -05 och är utrustad med startspärr. Så det är nog rimligt med allt mellan 10-25 tusen för att byta hela detta "säkerhets-system". Jag förstår ju säljarens frustration helt klart men då jag har varit ovetande om detta så kan jag ändå inte se det som mitt ansvar. Även om jag inte är en ond människa så kan jag inte liksom skänka 10-25 tusen till honom för att vara schyst..

hotet i fråga blir stämning om jag förstått honom rätt. Det står ingenting om antal nycklar i kontraktet. Frågan är, kan man vända på det? Kan man se det som en självklarhet att denna nyckeln ska medfölja och då inte behöver bifoga information i kontraktet angående ex antal nycklar? Kan det ses som ett dålt fel med tanke på nyckelns funktion?

Isåfall, kan jag stämma föregående ägare för att han i sin tur inte skickade med nyckeln? Hur långt kan man dra det?

En övrig parantes: Ägen har servat motorcykeln och besiktighets-kontrollerat den samt plockat bort strypning samt omreggat den. Så han vill givetvis ha tillbaks varenda krona som han har lagt ut på den (inkl. hans utgifter i hans ägande) Så kravet är alltså att jag köper tillbaka motorcykeln med ett ökat pris på ca 5-10 tusen.

Ta allting med en nypa salt vad gäller stämning, i lagens ögon så finns det inget krav att du ska känna till den nyckeln speciellt då den typen av nycklar inte förekommer med alla hojar.
 

crescent33

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2010
Ort
katrineholm
Hoj
r1 08 Race
Men för tusan! Ska du köpa tillbaka den för 5 lappar mer än han köpte den för pga att han har strypt hojen och medf. utgifter för det..
Han har inget att komma med lagligen och om han hotar dig så polisanmäl!
Affären är avslutad och du har inte gjort något fel, punkt!
Suck.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
motorcykeln i fråga är en yamaha FZ6-s -05 och är utrustad med startspärr. Så det är nog rimligt med allt mellan 10-25 tusen för att byta hela detta "säkerhets-system". Jag förstår ju säljarens frustration helt klart men då jag har varit ovetande om detta så kan jag ändå inte se det som mitt ansvar. Även om jag inte är en ond människa så kan jag inte liksom skänka 10-25 tusen till honom för att vara schyst..

hotet i fråga blir stämning om jag förstått honom rätt. Det står ingenting om antal nycklar i kontraktet. Frågan är, kan man vända på det? Kan man se det som en självklarhet att denna nyckeln ska medfölja och då inte behöver bifoga information i kontraktet angående ex antal nycklar? Kan det ses som ett dålt fel med tanke på nyckelns funktion?



Isåfall, kan jag stämma föregående ägare för att han i sin tur inte skickade med nyckeln? Hur långt kan man dra det?

En övrig parantes: Ägen har servat motorcykeln och besiktighets-kontrollerat den samt plockat bort strypning samt omreggat den. Så han vill givetvis ha tillbaks varenda krona som han har lagt ut på den (inkl. hans utgifter i hans ägande) Så kravet är alltså att jag köper tillbaka motorcykeln med ett ökat pris på ca 5-10 tusen.


Sicken dåre:D

Hur länge har han stått som ägare på hojen?
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Du har inget at oroa dig för...

SKulle det gå så långt att han stämmer dig och fallet blir beprövat och det visar sig att han har rätt...

Ja, då har fallet blivit prövat (antagligen för första gången i svensk domstol) och du stämmer tidigare ägare för samma sak.. Klart


Glöm de hela om inte hans andra påföljder handlar om nåt annat än stämningsansökan :tuttar
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Vad är det för en köpare. Jag kan förstå att han nu kommit på att han vill ha nyckeln. Det har ju liksom inte hänt att han har supit bort ens en av två nycklar så det är ju inte så att hojen inte går att köra. Med såna hot så skulle jag kanske kolla med tidigare ägare men inte mer.

Har förra ägaren nyckeln så fine men annars så får han nog snällt köra vidare. Låter helt galet med att han dessutom skulle ha betalt för sina utlägg och återköp överhuvudtaget. Nä, du ska nog inte vara så orolig även om det låter riktigt tråkigt att råka ut för nån som tar till stora artilleriet direkt = gör sig själv en björntjänst.
 

cmiller

Kör så de ryker!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Hemma hos mig.
Hoj
-08, Kawasaki, z1000 (skrot) Kawasaki 636-04 Stunt
Men hur funkar det med en sån nyckel då.. Även om en gammal säljare sitter på en röd nyckel och väntar på att hojen skall säljas en annan gång för att sedan ta tillbaka den. Kan han bara gå till yamaha Ex, och få en ny nyckel till hojen utan och behöva lämna några personuppgifter????
 

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Nästan alla nyare hojar med immobilizersystem har en extra "kodnyckel".

Det handlar alltså inte om att fräsa fram nyckelämnen, det handlar om att få datorn att "snacka"....

Kawa har det bla. från 06 på sina modeller.

/ Jens

Jag har en 05:a Kawa och den har immobilizer med tillhörande huvudnyckel.
 

cmiller

Kör så de ryker!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Hemma hos mig.
Hoj
-08, Kawasaki, z1000 (skrot) Kawasaki 636-04 Stunt
Och om nu köparen skulle få rätt i sin sak så kan väll du anmäla förra ägaren och så kan ni hålla på så tills ni är vi den första :D
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Sen går det inte att kopiera el köpa ersättningsnycklar till Moboliser..så det blir ett helt nytt 25000kr sett oavsett kopierings nyckel ell inte...
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
hotet i fråga blir stämning om jag förstått honom rätt. Det står ingenting om antal nycklar i kontraktet. Frågan är, kan man vända på det? Kan man se det som en självklarhet att denna nyckeln ska medfölja och då inte behöver bifoga information i kontraktet angående ex antal nycklar? Kan det ses som ett dålt fel med tanke på nyckelns funktion?

Isåfall, kan jag stämma föregående ägare för att han i sin tur inte skickade med nyckeln? Hur långt kan man dra det?

En övrig parantes: Ägen har servat motorcykeln och besiktighets-kontrollerat den samt plockat bort strypning samt omreggat den. Så han vill givetvis ha tillbaks varenda krona som han har lagt ut på den (inkl. hans utgifter i hans ägande) Så kravet är alltså att jag köper tillbaka motorcykeln med ett ökat pris på ca 5-10 tusen.

Men va fan....:mad:

Låt han stämma dig, berätta även vilken tingsrätt han kan lämna in sin stämningsansökan. Berätta sakligt att det således är bäst att en domstol få besluta ifall han har rätt.

Det brukar oftast vara mycket snack..iom köparen nämner att gå via domstol och anser sig även ha lidit skada så saknar säljaren i princip all juridisk kompetens och förstånd. Se det som en erfarenhet rikare ifall säljaren är så korkad att han går vidare.

Slutsats: Du behöver inte göra ett skit, betala ett skit, men att köparen är irriterad får du finna dig i :)
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
En övrig parantes: Ägen har servat motorcykeln och besiktighets-kontrollerat den samt plockat bort strypning samt omreggat den. Så han vill givetvis ha tillbaks varenda krona som han har lagt ut på den (inkl. hans utgifter i hans ägande) Så kravet är alltså att jag köper tillbaka motorcykeln med ett ökat pris på ca 5-10 tusen.

Till att börja med så är du inte skyldig någonting.
För det andra så är det ju inte ditt problem att han gjort saker med hojen som du ska stå för.
Det är ju inget du beställt eller önskat ha på hojen!

Nä fråga om han är intresserad av att du ska hjälpa honom med att hitta den lilla nyckeln.
Är han fortfarande dum på riktigt så kan han väl stämma dig.
Det kommer han ingenstans med.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Skrämseltaktik?

Låt han hålla på, jag skulle inte oroa mig. Jag tror han är grymt besviken på sig själv att han missade nyckeln. Nu försöker han med någon skrämseltaktik att få köpet hävt.

Om du överhuvudtaget ids bry dig, så be honom köra sitt race. Han får gärna komma med källhänvisningar för att hävda sin rätt. Silbersky eller nån annan advokat helt utan moral kanske kunna hitta nåt kryphål. Men (ursäkta mitt ordval) hur kan "knallkorken" som köpte hojen låta någon annan (säljaren) sota för sitt eget misstag? Köparen borde skämmas och veta hut!

Men mitt tips: Se affären som avslutad. Du verkar ha ett gott samvete som dryftar frågan på forumet, till skillnad från ovan nämnd "knallkork". Släpp det här och ha en trvlig midsommar istället!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top