Problem med en crf 450 -04

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Fick dålig med hjälp på enduro mx

Någon som är en jävel på crossmekande här kanske....

Hojen startar lätt som en plätt oftast på första kicken, dock så går den dåligt sista 1/3 delen på gasen. På tomgång och mellangas går den bra, låter bra och har fint dra.

Jag har försökt mig på rengöring av förgasaren två ggr. tagit ur bottendelen och blåst rent allt (tror jag) med tryckluft. Bytt soppa, kollat bränslefilter, luftfiltret är inte igensatt alls då jag bara kört när det varit kallt.

Hojen har samma fel även när den står i 15-20 grader som -15.

Problemet bara kom en dag gick fint sedan 2 veckor senare ville den inte vara med riktigt längre.

Tipps mottages tacksamt!

MVH Oskar
 
är det en liten spårskruv som sitter i ett hål? i så fall ska jag kolla på den....

Tack för tippset.

Få förgasaren grundinställd som ovan nämt.
Ingen spricka i gummit mellan förgasare och cylinder?
Testa även att ta av luftfiltret så hojen andas riktigt om du kan få fram problemet i garaget.
Tändstift ok?
 
Sista tredjedelen på trottellyftet är huvudmunstycket.
Normalt måste man sätta i ett ngt större huvudmunstycke på crossar/enduros vintertid, annars går hojen för magert. Ett sätt att kolla om det är huvudmunstycket som är för klent för nuvarande kyla är roll-off-metoden:
Sätt trottelnålens clips i mittersta spåret. Dra upp motorn i mellanregistret på säg trean eller högre växel. Ge sedan full gas och låt motorn dra ordentligt för att sedan hastigt dra ned trotteln till ca 70%. Om motorn då plötsligt tycks vinna kraft trots den hastiga trottelstängningen från 100% till 70% ja då är huvudmunstycket för klent.
 
Last edited:
Sista tredjedelen på trottellyftet är huvudmunstycket.
Normalt måste man sätta i ett ngt större huvudmunstycke på crossar/enduros vintertid, annars går hojen för magert. Ett sätt att kolla om det är huvudmunstycket som är för klent för nuvarande kyla är roll-off-metoden:
Sätt trottelnålens clips i mittersta spåret. Dra upp motorn i mellanregistret på säg trean eller högre växel. Ge sedan full gas och låt motorn dra ordentligt för att sedan hastigt dra ned trotteln till ca 70%. Om motorn då plötsligt tycks vinna kraft trots den hastiga trottelstängningen från 100% till 70% ja då är huvudmunstycket för klent.

Kommer du bara ihåg allt du kan eller sitter du och skriver ner allt i ett jättegigantiskt arkiv?

Jag blir ofta stum av beundran av dina kunskaper om motorer :Bugar

Själv brukar jag inte ens komma ihåg om jag saltade pastavattnet :död
 
Kommer du bara ihåg allt du kan eller sitter du och skriver ner allt i ett jättegigantiskt arkiv?

Jag blir ofta stum av beundran av dina kunskaper om motorer :Bugar

Själv brukar jag inte ens komma ihåg om jag saltade pastavattnet :död
Tack!

Då är vi precis likadana. Därtill är jag kass på att lära mig namn på personer samt kommer aldrig ihåg anhöriga och bekantas födelsedagar mm :D
 
Sista tredjedelen på trottellyftet är huvudmunstycket.
Normalt måste man sätta i ett ngt större huvudmunstycke på crossar/enduros vintertid, annars går hojen för magert. Ett sätt att kolla om det är huvudmunstycket som är för klent för nuvarande kyla är roll-off-metoden:
Sätt trottelnålens clips i mittersta spåret. Dra upp motorn i mellanregistret på säg trean eller högre växel. Ge sedan full gas och låt motorn dra ordentligt för att sedan hastigt dra ned trotteln till ca 70%. Om motorn då plötsligt tycks vinna kraft trots den hastiga trottelstängningen från 100% till 70% ja då är huvudmunstycket för klent.


Det som är lite konstigt är att det är samma fenomen när jag står i garaget med ca 15-20 plusgrader.

Få förgasaren grundinställd som ovan nämt.
Ingen spricka i gummit mellan förgasare och cylinder?
Testa även att ta av luftfiltret så hojen andas riktigt om du kan få fram problemet i garaget.
Tändstift ok?

Gummit är helt och fint.
Har provat utan luftfilter (bara stillastående) och tyckte då att symptomet blev värre. Därmed tror jag att hojen får för lite soppa.

Den gick jättefint när jag körde den i ett par minusgrader för några veckor sedan. men nu vid 5-15 minus samt stillaståendes i 15-20 plussgrader går den skit.

MVH Oskar

Tack!

Då är vi precis likadana. Därtill är jag kass på att lära mig namn på personer samt kommer aldrig ihåg anhöriga och bekantas födelsedagar mm :D

Det är ju skillnad på viktig fakta och mindre viktig fakta :tummenupp
 
Last edited:
Kommer du bara ihåg allt du kan eller sitter du och skriver ner allt i ett jättegigantiskt arkiv?

Jag blir ofta stum av beundran av dina kunskaper om motorer :Bugar

Själv brukar jag inte ens komma ihåg om jag saltade pastavattnet :död

Jörgen är som fråga Hanna på försäkringskassan (ja jag har barn så jag vabar ibland.). Bara det att Jörgen är en betydligt mer upphotad version som fungerar. :yoparty
Som jag skrev till dig häromdagen Jörgen. Du är grym på att svara på våra frågor och du ska ha en stor eloge för det. :krama
Sen svarar är dina svar trevligt formulerade och det är inte alltid man får sånna svar på SH. :tummenupp :fyllisar

//Andreas
 
Kolla huvudmunstycket ordentligt, det kan sitta något skit fast i det även om du blåser med tryckluft, dissekera lämplig elkabel och norpa en koppartråd och pilla lite med. :)

Eller kolla bestyckningen, jämför med vad manualen säger (vill minnas Karlströms Motor har bestyckningstips på CRF450 på sin hemsida) och sätt i det som rekommenderas (kolla allt, nål, pilot, leakjet, huvudmunstycke, etc).

Kolla även att flottören lirar (och stänger på rätt "höjd"), och att munstycket till denna stänger ordentligt när du ändå pillar med fuggen.

Är det kirrat, inga hål på förgasargummit - så lär man börja snegla på tändsidan, på Kåtte är en halvdan tändhatt ett sjukt vanligt problem, med misständningar och elände som följd.
Stift håller inte i evigheter heller...
 
Få förgasaren grundinställd som ovan nämt.
Ingen spricka i gummit mellan förgasare och cylinder?
Testa även att ta av luftfiltret så hojen andas riktigt om du kan få fram problemet i garaget.
Tändstift ok?

Förgasaren grundinställd, ingen förbättring.
Gummit mellan förgasaren och cylindern är bra.

Kan tändstiftet vara dåligt när den startar hur lätt som helst och går bra på 0- 2/3dels gas?

//Oskar
 
Till vilken soppa bytte du?

Frågar mest för att du kanske tankat ur nån dunk i garaget

När jag jobbade på Honda så fick vi in en hoj med samma symtom

Tog några timmar att konstatera att nån tankat E85:D
 
Det som är lite konstigt är att det är samma fenomen när jag står i garaget med ca 15-20 plusgrader.

Den gick jättefint när jag körde den i ett par minusgrader för några veckor sedan. men nu vid 5-15 minus samt stillaståendes i 15-20 plussgrader går den skit.

MVH Oskar

Ja då talar det emot ett för klent huvudmunstycke som orsak till att den tappar andan på full muff. Det kan som sagt vara flera orsaker, men ngn form av bränslebrist låter troligt. Tex pga skräp i bränslekretsen eller kärvande flottör eller igensatt tankavluftning.
AnderssonTurbos tips var ju också en bra sak att kolla. Med E85 får man ju samma fenomen som vi för mager blandning, pga det lägre energinnehållet hos E85.

Du kan ju stoppa motorn direkt efter en pull på fullgas på ngn hög växel, är då tändstiftet vitt så går den för magert.

Kolla även att inte vevhusventen har frusit igen.

/J
 
Ja då talar det emot ett för klent huvudmunstycke som orsak till att den tappar andan på full muff. Det kan som sagt vara flera orsaker, men ngn form av bränslebrist låter troligt. Tex pga skräp i bränslekretsen eller kärvande flottör eller igensatt tankavluftning.
AnderssonTurbos tips var ju också en bra sak att kolla. Med E85 får man ju samma fenomen som vi för mager blandning, pga det lägre energinnehållet hos E85.

Du kan ju stoppa motorn direkt efter en pull på fullgas på ngn hög växel, är då tändstiftet vitt så går den för magert.

Kolla även att inte vevhusventen har frusit igen.

/J

Den står inne i ca 15-20 plusgrader så om något frusit borde det ha "tinat" tycker jag. Jag får gå igenom förgasaren igen. Jag tankade ny soppa från en dunk i garaget, ska köpa lite fräch soppa i morgon och en skvätt ksprit i får se om det ger något resultat sedan får det bli till att gå igenom förgasaren igen. Känns mest troligt att det är skit där någonstanns särskilt med tanke på att det uppkom helt plötsligt.

Tackar för alla tipps!
 
Töm ur fuggen med innan du börjar, du har en "bult" på undersidan av koppen, veva ur den en smula (det kommer drälla ur det du har, stäng kranen först...). :)

Det är inte helt ovanligt det heller om det är en hoj som får stå mycket, att det blir halvdan blandning av allt annat än soppa i koppen till slut. :)
 
Töm ur fuggen med innan du börjar, du har en "bult" på undersidan av koppen, veva ur den en smula (det kommer drälla ur det du har, stäng kranen först...). :)

Det är inte helt ovanligt det heller om det är en hoj som får stå mycket, att det blir halvdan blandning av allt annat än soppa i koppen till slut. :)

Hade isär förgasaren i onsdags, och då tömde jag den samt lossade underdelen tog ut flotören och blåste rent allt. borde ju har petat i hålen med en tråd som du påpekade tidigare det får bli nästa gång.!

Som sagt tack för tippsen, jag återkommer om jag får hittat felet eller ej!

MVH Oskar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top