Hjälp, min 450 går kasst!

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
La in denna på teknik forumet men lägger upp den här också i hopp om hjälp!

Hjälp, min GAS GAS 450 FSE går kasst!

Detta har hänt:
Köpte den begagnad, en 05:a som gått 50 mil, nästan som ny, bara inkörd och servicen var gjord. Körde ca 50mil till, sen vägrade den hux flux att starta när jag skulle hem från jobbet en dag. Fick tillslut springa i gång den. Efter det tappade den tomgången, misständer vid jämn gas, baktänder våldsamt vid gasuppsläpp och låter illa från toppen, typ som spikningar eller något annat metalliskt hårt ljud. Ringde säljaren, återförsäljaren och generalagenten, alla säger samma sak 6mån garanti, sorry!

Jag har inte vågat köra efter detta. Men jag har funderat...massor…
Först tänkte jag att det kanske är dålig soppa och bytte, sedan kollade jag gummibälgen mellan spjällhuset och insuget eter tjuvluft, sedan tändstiftet (perfekt färg).

Hmmm, kan det vara ventilspelet? Nix det stod bara 5 hundradels mm fel på tre ventiler, men jag köpte ändå nya shims så att det nu är exakt 15 på insug och 25 på avgas.

Gjorde då ett kompprov som bara visade 5.5! Kanske en bränd ventil för det borde inte vara kolvringarna då den inte blå ryker det minsta?

Rev då toppen. Alla ventilerna såg fina ut, fyllde den med T-röd och blåste med tryckluft genom alla portarna, inte en bubbla, tätare än en grodas arsle! Och kolven glänste som ny (borde den väl iof göra efter bara 20 tim). Satte ihop motorn igen med ny topplockspackning drog runt på veven, gick lätt å fint, inga missljud från ventiler eller kammar, förutom ett litet klick när den automatiska dekompen gick förbi. På med ventilkåpan och starta, ingen förbättring…

Dekompen ja! Kanske därför kompressionen var kass? Men det stod inget om den i verkstadsmanualen. Skulle bara vara att göra ett kompprov precis som vanligt. Tog ändå bort en liten fjäder så att dekompen svingar ut lättare och nu blev det komp! Så mycket att startmotorn knappt orkade runt trots extra batteri. Bort med tändstiftet och mätte kompressionen igen, 9,5. En klar förbättring dock skulle den ju vara 10.0. Beror kanske på att startmotorn gick så sakta nu eller på att motorn var kall? Hursomhelst borde väl inte motorn gå så kasst pga detta?
Alltså var det inte dekompen heller för när motorn väl är igång så är det ingen skillnad nu heller…

Kan det vara tändningen som står helt galet? Den går dock inte att ställa då både den och sprutet är programmerade från fabrik, Dessutom finns det inga markeringar så jag vet inte hur jag skall kunna kolla tändningen med lampa, är det ny box som gäller? Eller är givaren på veven paj?

Vad är nästa grej jag skall kolla och hur? Snälla hjälp mig!!!

Har du inte kollat tändläget så gör det.
Elfel?

Ska kolven verkligen vara helt ren på den även efter endast 20timmar? Har den tändningsfel så den detonerar för tidigt, ser man det då på kolven om den har blivit ren av soppan eller för tidig tändning? Det låter hur som helst som tändningen :(

Back