Problem med en crf 450 -04

Nu har alla munstycken rengjorts. Hela förgasaren har gåtts igenom.
Där kan det inte vara något som är fel......

Tändstiftet är bra var på Honda och funderade på att köpa ett nytt men han sa att det hade bara varit bortkastade pengar.

Hojen startar superlätt.! Tankade i ny soppa med en skvätt ksprit... ingen förbättring alls.

hade av ventilkåpan och tittade, allt såg bra ut.

Kan det vara elboxen? i så fall är jag 5000 fattigare... Någon i götet som har en till crf 04 (måste vara 04) som jag kan låna för felsökning?

Luftfiltret är rent och inte igensatt.

Soppakran och allt lirar, bensinfiltret är rent och prydligt. Flottören verkar fungera som den ska.

Tittar man på tändstiftet ser det snarare ut som att den får lite för fet blandning enligt Honda mekanikern.


Någon som har några övriga tipps?
MVH Oskar
 
kanske tändningen står åt helvete?, tex om kilen i svänghjulet gått av och det vritt sig några grader för mycket.

dock borde den ju gå sämre på lågvarv då med men mer förtändning är ju viktigare ju mer du varvar
 
Elfel?

Jag hade en gammel bil en gång som gick sämre ju mer gas den fick, där var tändkablarna problemet. Slog gnistor från en av kablarna mot ventilkåpan när man kom över ett visst varvtal.

Dock tolkar jag ditt problem som att den bluddrar mer än att den misständer!?
 
Elfel?

Jag hade en gammel bil en gång som gick sämre ju mer gas den fick, där var tändkablarna problemet. Slog gnistor från en av kablarna mot ventilkåpan när man kom över ett visst varvtal.

Dock tolkar jag ditt problem som att den bluddrar mer än att den misständer!?



nej den misständer inte.... börjar bluddra på högre varv... och inget pulver.....

Tändstiftet är helt ok och gnistan ser bra ut....

Jag vet e fan va felet är.
 
Uppdatering.

Efter att ha testat med ytterligare två munstycken för att se skillnad samt kollat inställningen på nålen så åkte ventilkåpan av.

Det visade sig att spelet är åt helvete, för lite spel på I ventilerna och för mycket på E ventilerna. (långt utanför marginalerna)

Så förhoppningsvis så kan jag köpa shims i morgon och försöka igen.
 
Uppdatering.

Efter att ha testat med ytterligare två munstycken för att se skillnad samt kollat inställningen på nålen så åkte ventilkåpan av.

Det visade sig att spelet är åt helvete, för lite spel på I ventilerna och för mycket på E ventilerna. (långt utanför marginalerna)

Så förhoppningsvis så kan jag köpa shims i morgon och försöka igen.


Nej du måste byta ventiler
 
Utveckla gärna.

Ventilerna ska enligt förra ägaren vara bytta för i dagsläget 57 timmar sedan och då till stålventiler för att dessa inte ska slitas lika fort som titanventilerna.

MVH Oskar


Hmm låter skumt, Men om man bara byter ventiler och inte gör sätesjobb så kan dom gå ner sig på nolltid


I princip så finns ej utrymme för omshimsning av ventiler i en sån topp

dom är bra i ventilspel eller så har dom gått ner sig och då byter man ventiler

Stålventiler , Nja då kan man väl kanske shimsa om men det känns som en nödlösning
 
Hmm låter skumt, Men om man bara byter ventiler och inte gör sätesjobb så kan dom gå ner sig på nolltid


I princip så finns ej utrymme för omshimsning av ventiler i en sån topp

dom är bra i ventilspel eller så har dom gått ner sig och då byter man ventiler

Stålventiler , Nja då kan man väl kanske shimsa om men det känns som en nödlösning


Det som är skumt är att ventilspelet på E ventilerna låg ca 0.02 över rek som är 0,28 +- 0,03

I ventilerna låg på mindre än 0,05 och exakt 0,1 och ska ligga på 0,16 +- 0,03

Jag bytte till lite mindre shims på I ventilerna och spelet blev bra 0,15 bladmåttet gick in. på båda ventilerna.

Startade hojen som startade på 2a kicken men den går fortfarande dåligt på höga varv. Har bestyckat om förgasaren till 170 vilket är orginal satt 165 i innan.

Några mer tipps??

MVH Oskar
 
Efter ca 2 timmars körning så kollade jag vetilspelet igen.
Spelet var samma som innan körningen.

Bytte mustycket till 165 och körde dagen efter.

Kändes som att hojen gick lite bättre än dagen innan. Har fått höra att 165 är orginalmunstycket.

Idag bytte jag till ett nytt tändstift och hojen går fortfarande dåligt på höga varv. Nu smäller det dessutom om den. Vilket det inte gjorde innan jag bytte tändstift. Dock så smällde det om den när jag testade med 160 munstycket.

Eftersom att ventilspelet är bra och den är lättstartad och går fint på upp till halvgas så förutsätter jag att det har med luft eller bränslet att göra.
Då den går bra på låga varv känns det som att lågfartsmunstycket är rätt.

Nålen står på spår 5 vilket är orginalinställning (har varit samma hela tiden)

Tändstiftet som jag tog ut var brunt, kanske lite lite sotigt men utan avlagringar.

Någon som har tipps på vad jag ska göra? Större eller mindre munstycke?

Eller är jag helt fel ute?

Ingen med en crf 04 förgasare som funkar som man kan låna en eftermiddag?

MVH Oskar
 
Känns trotteln ok?, vet på gamla qvarnor fick man byta dem då de blev väldigt slitna av dåligt underhåll av luftfilter.

Ser nålen sliten ut?

Men på fullt spjäll känns det som det kanske kvittar...

Rinner det ordentligt när flottören öppnar? Vet jag hade skit i inloppet från nån trasig/klämd gummipackning.

Bara några tankar som poppa upp sen sista förgasar renoveringen :gnissla
 
Last edited:
Känns trotteln ok?, vet på gamla qvarnor fick man byta dem då de blev väldigt slitna av dåligt underhåll av luftfilter.

Ser nålen sliten ut?

Men på fullt spjäll känns det som det kanske kvittar...

Rinner det ordentligt när flottören öppnar? Vet jag hade skit i inloppet från nån trasig/klämd gummipackning.

Bara några tankar som poppa upp sen sista förgasar renoveringen :gnissla

Trotteln känns bra, öppnar fullt.

Nålen ser inte sliten ut och jag kan inte känna att den är det heller.

jupp rinner bra när flotören är öppen.

Ska ta isär förgasaren i morgon igen och kolla blandskruven. Har provat att skruva den in och ut det ger ingen märkbar skillnad så jag ska ta ur den och se om det är skit där.... Borde ju bli skillnad när man skruvar på den.

Har även fått tipps om att axpumpsfjädern kan vara dålig. Tyvärr går inte denna att köpa lös utan kommer med membranet oringar mm och kostar nästan 500 kr.......
 
Så du tror inte det har med förgasaren att göra?


Blir till att mäta el på torsdag eller i morgon fy fan va kul =)

Jag har för mig flugans r6 misstände på högre varv men gick på alla 4 på lägre, då var felet en av tändspolarna så det kan vara värt å kolla upp.
 
Luft/bränsle skruven fungerar väl bara upp till halvfart?

Byt ut elen i billigast ordning =)

Kommer ihåg att jag haft två bilar som gått på halvgas men total dött på fullgas. Var kablar o spolar som spökat.
Men det har ju vart 10-12 år gammal skit som gått 20.000 mil :död
 
Idag flytta det in en 08 i garaget. ska kolla på det i morgon ev får man flytta hela tändsystemet. Annars är det ganska enkelt att felsöka verkar det som.

Förhoppningsvis är det samma förknasare då kan man kanske testa den.

Jag återkommer i frågan!!

MVH Oskar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top