Flukloxacillin
Ny medlem
Hej! Jag vore mycket tacksam för lite mek-tips kring min hoj.
Det är en gammal (men fin) GPX 600R -90 som jag köpte inför förra säsongen. Den startar alltid lätt och går mkt bra men tre, fyra gånger förra säsongen hände det att den plötsligt dog. Oftast kunde jag känna att den inte svarade på gas ca 10s innan den tvärdog. Därefter omöjlig att starta i några minuter (bortsett från att man kunde varva upp den på choken men utan att den svarade på gaspådrag - dog direkt när man sänkte choken), men om den fick stå i 3-5 min startade den snällt igen och gick sedan bra. Hade den som pendlingshoj förra sommaren, så det var ju många mil mellan gångerna och den startade ju alltid inom några minuter.
Första gången det hände var i fuktig och kall väderlek under premiärturen tidigt på säsongen, då hade jag funderingar på kondensvatten i soppan, hällde i lite k-sprit och sen gick den bra. Någon gång har det varit i samband med att jag fick slut på soppa i normalläge och skulle vrida över till reserven, dog - omöjlig att starta men efter några minuter startar fint igen, som att den av någon anledning inte fick bensin (?) . Jag tror att jag samtliga gånger har haft mindre än halv tank, men är inte säker på detta.
Har provat att öppna tanklocket och fortfarande inte kunnat starta motorn (ej luftningsproblem).
Har den här säsongen bara hänt en gång fram till idag. Även då med rel lite bränsle i tanken (men långt från soppatorsk), fick helt enkelt stå vid vägkanten i några min innan den ville starta igen, varefter den åter gick perfekt.
Idag har jag gjort lite service, tvättat cykeln, bytt bränslefilter och lite sliten bränsleslang samt bytt tändstift, när jag tog ut de gamla stiften upptäckte jag att tidigare ägare hade använt varmare stift (jag hade köpt standardstiften). Iaf gick den fint initialt, men när den blev varm började den gå ojämt och gick på lägre varv i tomgången än den tidigare gjort, dog även på tomgång ett par gånger - har ej hänt tidigare.
Efter några mil, hände det som hänt förr, att den plötsligt blev svag och dog, men idag ville den inte komma igång igen. Startade och gick några sekunder men dog sedan igen.
Bränslefiltret jag bytte sitter efter soppakran och är nog en efterkonstruktion gissar jag. Oavsett vilket läge jag hade kranen i (res, on, off) så droppade det lite, men det blev inte något ordentligt flöde i de öppna lägena. Tänkte spontant att detta kanske innebär att filtret i tanken satt igen.
-Ska det vara flöde genom kranen även när motorn är avstängd (det finns en vakumslang till kranen) eller ska det vara lika lite som i off?
Ska kolla detta närmast:
-Filtret i tanken igensatt?
-Vakumslangen trasig?
Annat????
-Är det rimligt att tro att de nya (för motorcykeln standard) tändstiften har nåt att göra med att hojen är svagare än vanligt och den konstiga tomgången? Jag lät den bli ordentligt varm. Jag anar att min tvätt, liksom ösregnet som jag körde i idag kan ha nån påverkan. Men den startade ju och gick fint till att börja med även idag och regn har jag ju kört i förr utan problem.
Allehanda tips mottages tacksamt!
Det är en gammal (men fin) GPX 600R -90 som jag köpte inför förra säsongen. Den startar alltid lätt och går mkt bra men tre, fyra gånger förra säsongen hände det att den plötsligt dog. Oftast kunde jag känna att den inte svarade på gas ca 10s innan den tvärdog. Därefter omöjlig att starta i några minuter (bortsett från att man kunde varva upp den på choken men utan att den svarade på gaspådrag - dog direkt när man sänkte choken), men om den fick stå i 3-5 min startade den snällt igen och gick sedan bra. Hade den som pendlingshoj förra sommaren, så det var ju många mil mellan gångerna och den startade ju alltid inom några minuter.
Första gången det hände var i fuktig och kall väderlek under premiärturen tidigt på säsongen, då hade jag funderingar på kondensvatten i soppan, hällde i lite k-sprit och sen gick den bra. Någon gång har det varit i samband med att jag fick slut på soppa i normalläge och skulle vrida över till reserven, dog - omöjlig att starta men efter några minuter startar fint igen, som att den av någon anledning inte fick bensin (?) . Jag tror att jag samtliga gånger har haft mindre än halv tank, men är inte säker på detta.
Har provat att öppna tanklocket och fortfarande inte kunnat starta motorn (ej luftningsproblem).
Har den här säsongen bara hänt en gång fram till idag. Även då med rel lite bränsle i tanken (men långt från soppatorsk), fick helt enkelt stå vid vägkanten i några min innan den ville starta igen, varefter den åter gick perfekt.
Idag har jag gjort lite service, tvättat cykeln, bytt bränslefilter och lite sliten bränsleslang samt bytt tändstift, när jag tog ut de gamla stiften upptäckte jag att tidigare ägare hade använt varmare stift (jag hade köpt standardstiften). Iaf gick den fint initialt, men när den blev varm började den gå ojämt och gick på lägre varv i tomgången än den tidigare gjort, dog även på tomgång ett par gånger - har ej hänt tidigare.
Efter några mil, hände det som hänt förr, att den plötsligt blev svag och dog, men idag ville den inte komma igång igen. Startade och gick några sekunder men dog sedan igen.
Bränslefiltret jag bytte sitter efter soppakran och är nog en efterkonstruktion gissar jag. Oavsett vilket läge jag hade kranen i (res, on, off) så droppade det lite, men det blev inte något ordentligt flöde i de öppna lägena. Tänkte spontant att detta kanske innebär att filtret i tanken satt igen.
-Ska det vara flöde genom kranen även när motorn är avstängd (det finns en vakumslang till kranen) eller ska det vara lika lite som i off?
Ska kolla detta närmast:
-Filtret i tanken igensatt?
-Vakumslangen trasig?
Annat????
-Är det rimligt att tro att de nya (för motorcykeln standard) tändstiften har nåt att göra med att hojen är svagare än vanligt och den konstiga tomgången? Jag lät den bli ordentligt varm. Jag anar att min tvätt, liksom ösregnet som jag körde i idag kan ha nån påverkan. Men den startade ju och gick fint till att börja med även idag och regn har jag ju kört i förr utan problem.
Allehanda tips mottages tacksamt!
