Problem med blå tankfoam?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chrille skrev att blå foam kan orsaka problem. Jag har blå "foam" i min tank. Strukturen är riktigt grov tvättsvamp. Vilka problem uppstår, bör jag byta och i så fall till vad?

En del av problemet är att det finns dålig och bra blå tankfoam.
Den bra är ....bra.

Den dåliga däremot löses sakta men säker upp och små bitar dras med in i förknasarna med de problem det självklart medför.

Min första rejser köptes med foam i tanken. Sakta men säkert försvann denna vilket resulterade i att jag till slut fick efterfylla med ett par kuber av stabil sort.

Enklaste sättet att lösa detta för stunden är löst filter på bensinslangen. Det dödar problemet för stunden.

Känt folk som sett det här - Jag, Jalle, Jimmy min klubbkamrat, någon av de stora NSB-danskarna (Kommer inte ihåg vem men jag tror det var Raes) och nu eventuellt Gubbstuff.

Jag tror inte att den här foamen finns på marknaden längre utan möjligtvis i en o annan hoj och jag hade inte inte bytat för skojs skull. Den onda foamen ser dessutom ganska finmaskig ut(ung som en disksvamp) till skillnad från de andra sorterna som är lite grövre i "strukturen".

Det här är ett problem som verkar komma efter ett tag men har foamen legat i tanken i flera år för dig så greja inte med det.

Last edited:
Min hoj är utrustad med blå foam och den har redan satt igen en förgasare, jag tog bort ett bränslefilter eftersom Fredde hade satt dit det 99 och det var således helt slut.
Jag ska definitift ta ut den blå foamen och ersätta med ny, bränslefilter ska också dit.

Har du ett bränslefilter är det nog inga problem, du får nog byta filtret oftare bara. Vanliga genomskinliga med gult filter funkar bra.

Last edited:
Tack för bra tips om bränsefilter från er båda. Ett enkelt sätt att slippa oroa sig för oönskade saker i förbränningsrummet. Bara inte filtret sätts igen av foamdelar med akut bränsleförlust och haveri som resultat.

Finns på, ja gissa, var tror du?

Kostar 12:90. Har kört med det två säsonger på Aprillian och det har fungerat utmärkt.

Kolla här!

Edit.

Sen passar du givetvis på att köpa två stycken passande slnagklämmor för 5:90 och kanske en meter bensinslang så att du inte står där med en kapad gammal bensinslang som inte räcker till om du är tvungen att dra den en omväg för att få plats med filtret.

Last edited:
Nyteknik skrev:
....Bara inte filtret sätts igen av foamdelar med akut bränsleförlust och haveri som resultat.

Skit händer men hojen har ju gått en heldag nu?

Köp filter plus ett par extra eftersom de är skrattredande billiga och byta ett par gånger i sommar om du oroar dig.

Kontrollera din materialnoja! Ventiler går av, skit i förknasarn man glömmer tanka. Shit happens..... ibland.

Jodå, är medveten om att saker faktiskt går sönder. Men vill såklart undvika elementära och uppenbara fel och misstag. Speciellt om det är enkelt och billigt. Angående bensinslang skulle jag föredra genomskinlig dito för att kunna ha smidig koll på flödet. Biltema har genomskinlig slang som är "oljebeständig" – innebär det att den tål handelsbensin?

Nyteknik skrev:
...Biltema har genomskinlig slang som är "oljebeständig" – innebär det att den tål handelsbensin?
Det skulle jag också vilja veta. Någon? Kundjänsten brukar bra rapa upp vad som står på innehållsförteckningen. Har någon ERFARENHET av detta? Typ, slangen gick sönder, eller, den håller fortfarande efter två år.

Teddy skrev:
Det skulle jag också vilja veta. Någon? Kundjänsten brukar bra rapa upp vad som står på innehållsförteckningen. Har någon ERFARENHET av detta? Typ, slangen gick sönder, eller, den håller fortfarande efter två år.

Jag har (mot bättre vetande) mailat deras kundtjänst och frågat.

På ok här i stan så säljs det en helt genomskinlig slang som kallas bränsleslang, helt klar och säljes i fria längder.

Erfarenheten säger att den inte pallar med bromsolja utan blir mjölkig efter ett par tillfällen.

Samma typ av slang, klar eller lätt blåtonad, satt på ALLA moppar förr. Som bensinslang.

Jag hade testat. Den är ju nästan gratis - olja/diesel/besnin är ju ändå ganska närbesläktat och man kan ha en reserv i lådan.

Hade jag känt mig riktigt försiktig så hade jag fyllt en syltburk med bensin och lagt en decimeter slang i i. Jag tror att slangen är helt oförändrad efter en vecka.

Chrille skrev:
På ok här i stan så säljs det en helt genomskinlig slang som kallas bränsleslang, helt klar och säljes i fria längder.

Erfarenheten säger att den inte pallar med bromsolja utan blir mjölkig efter ett par tillfällen.

Samma typ av slang, klar eller lätt blåtonad, satt på ALLA moppar förr. Som bensinslang.

Jag hade testat. Den är ju nästan gratis - olja/diesel/besnin är ju ändå ganska närbesläktat och man kan ha en reserv i lådan.

Hade jag känt mig riktigt försiktig så hade jag fyllt en syltburk med bensin och lagt en decimeter slang i i. Jag tror att slangen är helt oförändrad efter en vecka.

Jag var igår på OK här i stan och deras blåtonade genomskinliga slang ligger i lådor med texten "används ej som bränsleslang". Kanske kan man bortse från det. Att göra som du föreslog med syltburken låter som en bra idé.

Chrille skrev:
...Erfarenheten säger att den inte pallar med bromsolja utan blir mjölkig efter ett par tillfällen...
Hmm, jag som hade tänkt att ersätta den trasiga slangen mellan bromsvätskebehållaren och huvudcylindern med just den typen av slang. Vad betyder detta? Att det bara blir skit av slangen?

Teddy skrev:
Hmm, jag som hade tänkt att ersätta den trasiga slangen mellan bromsvätskebehållaren och huvudcylindern med just den typen av slang. Vad betyder detta? Att det bara blir skit av slangen?

Jag använder slangen till luftning ock då är den ju inte utsatt under längre perioder. Den blir hårdare och vit, men den smälter inte...

Teddy skrev:
Hårdare = spricker?

Nej, bara mindre formbar. Färsk och klar är den här typen av slang väldigt följsam. Efter en dust med bromsolja så minskar den följsamheten.

Teddy skrev:

Bromsvätska är ju mycket "tuffare" än bensin eller olja på slangen. Jag hade inte använt något annat än slang som var avsedd för bromsvätska.

Nyteknik skrev:
...slang som var avsedd för bromsvätska.
Var finner man sådan? Och säg inte nu; kolla på OK, de har allt. För det har de inte, de säljer bara nybakade bullar och godis nu förtiden.

Teddy skrev:
Var finner man sådan? Och säg inte nu; kolla på OK, de har allt. För det har de inte, de säljer bara nybakade bullar och godis nu förtiden.

Ledsen, men OK i Uddevalla HAR allt. Avgassystem, bromsbelägg, verktyg, olja osv.....

Den borde kulturminnesmärkas som "En RIKTIG bensinstation"

Teddy skrev:

Troligen fungerar den som du själv visade från Biltema. Eller någon liknande från Mekonomen eller Clas Ohlson. Jag menade bara att du nog inte ska använda slang som knappt pallar för bensin till bromsvätska – som är fränare än bensin.

OK här i Häggvik är som Chrilles i Uddevalla – en "riktig" mack som säljer luftfilter, vattenpumpar, bromsbelägg etc. :tummenupp

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back