Problem med baktändande Husaberg

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Om jag kör med fullt (eller i alla fall ganska rejält) påslag och slår av baktänder hojen rejält. Så pass mycket att det bör åtgärdas.

Motor, förgasare och avgassystem är helt orginal, dock har jag bytt till större lågfartmunstycke på andras inrådan men det har inte gett resultat. Motorn är renoverad för mindre än 10 timmar sedan, det smäller såklart lika mycket nu som innan.

Åtgärder som jag gjort:

Tätat avgassystemet och packat om ljuddämparen
Letat sprickor i avgassystemet utan att hitta några
Bytt till större lågfartsmunstycke (#45)
Bytt insugsgummi
Justerat ventilerna (de slipades även in vid renoveringen)
Kontrollerat att tändningen står rätt.

Jag har pratat med både "kompetenta hemmamekaniker" och även sådana som är duktiga på husaberg specifikt. Ingen av dem har kommit med andra tips än de som finns ovan (dock har de inte tittat på hojen utan bara tipsat utifrån vad jag berättat).

Idag när jag bytte till ytterligare en storlek större lågfartsmunstycke upptäckte jag att luftskruvens position inte alls har någon betydelse, fullt inskruvad eller 3 varv ut gör ingen skillnad. Varvtalet på tomgång ändrades men det var så marginellt att jag inte ens är säker på att det verkligen ändrades... Inga andra skillnades noterades när jag skruvade på luftskruven.

Jag tänkte prova en annan förgasare men har ännu inte kommit till skott med det så alla tips utöver det jag redan provat är välkommet.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
men har du verkligen tätat alla skarvar ordentligt erik? kan behövas göras mer än en gång.. och sen ska man ju låta guggat torka ett ex antal h innan man kör.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Läge att prova ett annat hack på nålen?
Nålen och lågfartskillen jobbar väl ihop.
Kanske ett hack längre så nålen kommer upp lite så den får mer soppa?

Detta är bara en gissning från min sida då jag har för mig att smällar tyder på för lite soppa. Om inte prova tvärt om :)
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Min smattrar och smäller lite också, hur pass känsligt är det? Kommer ihåg att den gjorde det även orginal.

Ska man prova sätta nålen ett snäpp längre ner?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Är likadant på WRn av vissa årsmodeller. 03an jag hade så lät det som riktiga pistolskott. Folk som låg nära bakom sa ibland att det kändes som att dom fick nått föremål på sig av tryckvågen. :hihi Fanns absolut inga läckage (förrutom 2 ggr som dämparen sprack av smällarna) Problemet var i mitt fall att ljuddämparen stoppade upp avgaserna så pass mkt att det blev en smäll. När jag körde med slipon så försvann smällarna helt.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Är likadant på WRn av vissa årsmodeller. 03an jag hade så lät det som riktiga pistolskott. Folk som låg nära bakom sa ibland att det kändes som att dom fick nått föremål på sig av tryckvågen. :hihi Fanns absolut inga läckage (förrutom 2 ggr som dämparen sprack av smällarna) Problemet var i mitt fall att ljuddämparen stoppade upp avgaserna så pass mkt att det blev en smäll. När jag körde med slipon så försvann smällarna helt.

Intressant, om inga andra tips hjälper får jag väl prova att köra med raka rör bara för att testa, dock håller inte det bullermässigt på bana.

Det där med pistolskott och klagomål från bakomvarande känner jag igen...:D

Läge att prova ett annat hack på nålen?
Nålen och lågfartskillen jobbar väl ihop.
Kanske ett hack längre så nålen kommer upp lite så den får mer soppa?

Detta är bara en gissning från min sida då jag har för mig att smällar tyder på för lite soppa. Om inte prova tvärt om :)

Jag måste ju prova något och varför inte detta. Det jag tycker är märkligt är att jag behöver ändra så mycket mot orginal när allt annat i motor och avgassystem är orört. Det kanske är så enkelt att rörliga delar i förgasaren är slitna och att orginalbestyckning inte längre är den optimala...
 
Last edited:

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Jag flyttade ner clipsen 2 snäpp på min idag, det försvann helt.

Jag ska nog prova att flytta ett eller två hack på min också men som jag sagt tidigare tycker jag det är märkligt att orginalbestyckning inte fungerar på en hoj som är orginal rakt igenom (i alla fall på alla punkter som är relevanta i detta fall).
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Min e oxå orginal o jävlar i mig vad det kan smälla :)
Bra att det lirade med clipset, ska prova själv har bara inte pallat.
2 hack... Den bluddrar inte eller tenderar att dö om du vrider snabbt på rullen från tomgång?
 

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
Klart det smäller när man släpper av gasen, har det gjort på alla mina bågar, iuförsig inprincip raka rör på alla! Var även så på min förre glidare och så på min KTM, är väl för 17 ingen fara, lite gött ljud är vad det är, alltid kul att skrämma upp lite sossekärringar;)
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Klart det smäller när man släpper av gasen, har det gjort på alla mina bågar, iuförsig inprincip raka rör på alla! Var även så på min förre glidare och så på min KTM, är väl för 17 ingen fara, lite gött ljud är vad det är, alltid kul att skrämma upp lite sossekärringar;)

Vi snackar inte vanligt knattrande utan regelrätta knallar, det är störande när man kör, skjuter sönder ljuddämparen och stör omgivningen (för som du säkert vet så har banor hårda bullerkrav)
 

Shinyrubber

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Husaberg 650-06
Idag när jag bytte till ytterligare en storlek större lågfartsmunstycke upptäckte jag att luftskruvens position inte alls har någon betydelse, fullt inskruvad eller 3 varv ut gör ingen skillnad. Varvtalet på tomgång ändrades men det var så marginellt att jag inte ens är säker på att det verkligen ändrades... Inga andra skillnades noterades när jag skruvade på luftskruven.

men om det verkligen inte gör ngn skildnad på blandskruven så har du förstort munstycke och ska gå ner i storlek.
 
Last edited:

Kroon

Jourhavande älskare
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Kvänum
Hoj
Kinespuff Vespa 125cc
men som jag sagt tidigare tycker jag det är märkligt att orginalbestyckning inte fungerar på en hoj som är orginal rakt igenom QUOTE]


Har samma symptom på min Husa, tycker också att det har blivit värre nu, har kört drygt 12 timmar totalt, sist jag var ute lät det som om jag hade en akterskytt med k-pist...
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
när bytte du tändstift sist ? annars skulle jag säga för litet högfart alterativt fel inställd acc pump.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Min husa med akra helsystem baksmäller inte mkt alls.
Lite låter de ju men verkligen inga pistolskott
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
när bytte du tändstift sist ? annars skulle jag säga för litet högfart alterativt fel inställd acc pump.

Tändstiftet är inte speciellt gammalt och bytet gjorde ingen skillnad, acc pumpen är inte ens inställd för det har jag ingen... Hur påverkar högfartmunstycket? Det är ju på avslag det smäller och då jobbar väl inte det munstycket alls, eller?

men om det verkligen inte gör ngn skildnad på blandskruven så har du förstort munstycke och ska gå ner i storlek.

Den skillnaden uppkom först när jag gick från 40 till 45 i lågfart, det var ett byte jag gjorde på inrådan från andra men tyckte själv att det lät stort. Ska nog gå tillbaka till 40 och sedan prova att ändra nålen enligt ovan.
 
Last edited:

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
slå nu era skallar ihop och hjälp erik med detta för han blir snart svartflaggad på banan och förlorar sina kompisar, helt seriöst kände jag en smäll på 6-7 m avstånd när jag va bakom honom på min hoj
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Klart det smäller när man släpper av gasen, har det gjort på alla mina bågar, iuförsig inprincip raka rör på alla! Var även så på min förre glidare och så på min KTM, är väl för 17 ingen fara, lite gött ljud är vad det är, alltid kul att skrämma upp lite sossekärringar;)

nej det är inte klart att det ska smälla näär man slår av på gasen.inte speciellt nyttigt heller då en massa saker kan gå sönder, och inte nog med det så kan ju borgarkärringarna dö av rädsla,
 

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
nej det är inte klart att det ska smälla näär man slår av på gasen.inte speciellt nyttigt heller då en massa saker kan gå sönder, och inte nog med det så kan ju borgarkärringarna dö av rädsla,

Vad kan gå sönder? Och hur skulle man kunna undvika det menar du?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top