Problem med baktändande Husaberg

Tändstiftet är inte speciellt gammalt och bytet gjorde ingen skillnad, acc pumpen är inte ens inställd för det har jag ingen... Hur påverkar högfartmunstycket? Det är ju på avslag det smäller och då jobbar väl inte det munstycket alls, eller?

Den skillnaden uppkom först när jag gick från 40 till 45 i lågfart, det var ett byte jag gjorde på inrådan från andra men tyckte själv att det lät stort. Ska nog gå tillbaka till 40 och sedan prova att ändra nålen enligt ovan.

okej, hade väl fö bråttom då ja läste, fick det till tvärtom :P har du ställt mycket på tumskruven på högersidan ? kan ju vara väldigt högt ställd så de smiter in väl mycket bensin vid avslag som tänder lite konstit.

okej, hade väl fö bråttom då ja läste, fick det till tvärtom :P har du ställt mycket på tumskruven på högersidan ? kan ju vara väldigt högt ställd så de smiter in väl mycket bensin vid avslag som tänder lite konstit.

Nu hade du för bråttom igen, jag har en Dellorto och således inga skruvar på höger sida.:D

Hur som helst så är problemet löst, jag flyttade clipset till nedersta läget på nålen och valde efter lite testande att köra med 45 i lågfart och luftskruven ut 1,5 varv. Nu går den som den ska och knattrar 2-3 gånger per varv till skillnad mot förut då det SMALL minst 5 gånger vid varje avslag.

när ni ändå pratar om lågfart och luftskruv och sånt kanske jag kan fråga här hur ni har ställt in era hojjar när ni satt på acra helsystem??

Min skjuter i avgasrören (jag antar att det är detta du menar?) vid frånslag, verkar som det är lite oförbränt som finns i rören efter påslag som sen tänds när tempen hastigt stiger då man slår av på gasen och lambdavärdet går upp mot 1,2. (lean). Stax innan det smäller så har lambdat varit nere på 0,8 enligt loggen efter påslag (kollat i tid kopplat mot tps läge).
Baktänder den så smäller det i luftburken, det är däremot inte nyttigt men avgasknallar kan på sin höjd ta kål på en klen dämpare :D

Gör ju t.o.m så på fullt friska bilar, men det märks dåligt då kat, gnistsläckare och massa rör och dämpare tar kål på det.... Mät avgasvärden istället för att norskt felsöka med omflyttning av nålar och munstycken istället. Risken är att man lägger en felblandning nånstans där man definitivt inte vill ha det istället..

Mina två korvören...

Min skjuter i avgasrören (jag antar att det är detta du menar?) vid frånslag, verkar som det är lite oförbränt som finns i rören efter påslag som sen tänds när tempen hastigt stiger då man slår av på gasen och lambdavärdet går upp mot 1,2. (lean). Stax innan det smäller så har lambdat varit nere på 0,8 enligt loggen efter påslag (kollat i tid kopplat mot tps läge).
Baktänder den så smäller det i luftburken, det är däremot inte nyttigt men avgasknallar kan på sin höjd ta kål på en klen dämpare :D

Gör ju t.o.m så på fullt friska bilar, men det märks dåligt då kat, gnistsläckare och massa rör och dämpare tar kål på det.... Mät avgasvärden istället för att norskt felsöka med omflyttning av nålar och munstycken istället. Risken är att man lägger en felblandning nånstans där man definitivt inte vill ha det istället..

Mina två korvören...

Najs när man kan vara så vetenskaplig, men det är ju få förunnat...
Orginal small min ordentligt, nu har jag 165 i högfart mot 160 orginal, mest för att se om det ger mer mos. Lågfart är 45, det är orginal på min. Har flyttat ner clipset ett hack (femte uppifrån tror jag), det blev bättre men den puttrar lite fortfarande. Ska sägas att jag har "effektnålen" OBEKR.
Har inte labbat med blandskruven.

Jag köper inte riktigt att hojen skulle börja gå "lean" för att man ändrar positionen på nålen så att den står högre, alltså mer soppa.
Borde snarare riskera att hojen går fett, men det är ju inte skadligt.
Dessutom spelar bara clipsets position roll på tomgång, eller?

Var ute i garaget igen, satte clipset längst ner, hojen gick som skit!
Bra på tomgång och bra gassvar, men så fort jag körde med hojen så gick den ryckigt som satan!

Jäkligt jobbigt att riva förgasaren varje gång man ska prova, men det blir väl att ge sig på det igen imorgon...

Bra på tomgång och bra gassvar, men så fort jag körde med hojen så gick den ryckigt som satan!

Jäkligt jobbigt att riva förgasaren varje gång man ska prova, men det blir väl att ge sig på det igen imorgon...

Upplevde inte min som ryckig, men helt klart mer nervös på gasen. Tyckte den gick bättre överlag.

Ryckig likt när man håller på att få slut på soppa? Prova att skruva in luftskruven lite, det gjorde jag när min uppvisade samma symptom.

Min skjuter i avgasrören (jag antar att det är detta du menar?) vid frånslag

Ja, det är det jag menar. Men det är inte "knatter" eller liknande som finns på t.ex. många sporthojar med slipon, detta är knallar likt pistolskott som enligt bakomvarande känns på flera meters avstånd. Det finns en film där jag kör men den är på flera gigabyte och jag har inte ork att klippa ut en sekvens eller spela in ljud från den så ni kan höra.

Jag har hur som helst hittat en lösning som fungerar men om det är den bästa låter jag vara osagt.

Last edited:
Nu när vi snackar förgasar så har min hoj (ingen husa) en tendens att då vid för mycket gaspådrag på låga varv bör man då höja blandningen för luft eller sänka den?

Ryckig likt när man håller på att få slut på soppa? Prova att skruva in luftskruven lite, det gjorde jag när min uppvisade samma symptom.

Exakt så kändes det, ska prova blandskruven då, skruvade ut den 2 varv för att ha ngnstans att börja, kanske för mkt, den stod på 1 varv innan jag började fippla...

Exakt så kändes det, ska prova blandskruven då, skruvade ut den 2 varv för att ha ngnstans att börja, kanske för mkt, den stod på 1 varv innan jag började fippla...

1,5 varv ut brukar ju vara grundinställningen för de flesta hojar, prova det eller ytterligare ett halvt var in så kanske det blir bättre.

En liten kontroll fråga bara... Vad tankar ni för oktan? Det kanske kan vara en av alla anledningar till att det blir smatter i pipan....

En liten kontroll fråga bara... Vad tankar ni för oktan? Det kanske kan vara en av alla anledningar till att det blir smatter i pipan....

Jag har kört både 95 och 98 men kan inte dra mig till minnes att det gjort någon skillnad.

Hmm, tycker att min verkar gå bäst med orginal (160).
Upplever att den tvekar lite upp till 1/3 gaspådrag, sen skjuter det på,
men tycker inte att det är bättre än innan. Har nu 162 o ett hack ner på nålen. Bänkade orginal, blandingskurvan såg bra ut, så jag tror att jag byter till orginal-bestyckningen igen. Får labba mer när jag fått mitt helsystem.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back