Problem med baktändande Husaberg

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Om jag kör med fullt (eller i alla fall ganska rejält) påslag och slår av baktänder hojen rejält. Så pass mycket att det bör åtgärdas.

Motor, förgasare och avgassystem är helt orginal, dock har jag bytt till större lågfartmunstycke på andras inrådan men det har inte gett resultat. Motorn är renoverad för mindre än 10 timmar sedan, det smäller såklart lika mycket nu som innan.

Åtgärder som jag gjort:

Tätat avgassystemet och packat om ljuddämparen
Letat sprickor i avgassystemet utan att hitta några
Bytt till större lågfartsmunstycke (#45)
Bytt insugsgummi
Justerat ventilerna (de slipades även in vid renoveringen)
Kontrollerat att tändningen står rätt.

Jag har pratat med både "kompetenta hemmamekaniker" och även sådana som är duktiga på husaberg specifikt. Ingen av dem har kommit med andra tips än de som finns ovan (dock har de inte tittat på hojen utan bara tipsat utifrån vad jag berättat).

Idag när jag bytte till ytterligare en storlek större lågfartsmunstycke upptäckte jag att luftskruvens position inte alls har någon betydelse, fullt inskruvad eller 3 varv ut gör ingen skillnad. Varvtalet på tomgång ändrades men det var så marginellt att jag inte ens är säker på att det verkligen ändrades... Inga andra skillnades noterades när jag skruvade på luftskruven.

Jag tänkte prova en annan förgasare men har ännu inte kommit till skott med det så alla tips utöver det jag redan provat är välkommet.
 
men har du verkligen tätat alla skarvar ordentligt erik? kan behövas göras mer än en gång.. och sen ska man ju låta guggat torka ett ex antal h innan man kör.
 
Läge att prova ett annat hack på nålen?
Nålen och lågfartskillen jobbar väl ihop.
Kanske ett hack längre så nålen kommer upp lite så den får mer soppa?

Detta är bara en gissning från min sida då jag har för mig att smällar tyder på för lite soppa. Om inte prova tvärt om :)
 
Min smattrar och smäller lite också, hur pass känsligt är det? Kommer ihåg att den gjorde det även orginal.

Ska man prova sätta nålen ett snäpp längre ner?
 
Är likadant på WRn av vissa årsmodeller. 03an jag hade så lät det som riktiga pistolskott. Folk som låg nära bakom sa ibland att det kändes som att dom fick nått föremål på sig av tryckvågen. :hihi Fanns absolut inga läckage (förrutom 2 ggr som dämparen sprack av smällarna) Problemet var i mitt fall att ljuddämparen stoppade upp avgaserna så pass mkt att det blev en smäll. När jag körde med slipon så försvann smällarna helt.
 
Är likadant på WRn av vissa årsmodeller. 03an jag hade så lät det som riktiga pistolskott. Folk som låg nära bakom sa ibland att det kändes som att dom fick nått föremål på sig av tryckvågen. :hihi Fanns absolut inga läckage (förrutom 2 ggr som dämparen sprack av smällarna) Problemet var i mitt fall att ljuddämparen stoppade upp avgaserna så pass mkt att det blev en smäll. När jag körde med slipon så försvann smällarna helt.

Intressant, om inga andra tips hjälper får jag väl prova att köra med raka rör bara för att testa, dock håller inte det bullermässigt på bana.

Det där med pistolskott och klagomål från bakomvarande känner jag igen...:D

Läge att prova ett annat hack på nålen?
Nålen och lågfartskillen jobbar väl ihop.
Kanske ett hack längre så nålen kommer upp lite så den får mer soppa?

Detta är bara en gissning från min sida då jag har för mig att smällar tyder på för lite soppa. Om inte prova tvärt om :)

Jag måste ju prova något och varför inte detta. Det jag tycker är märkligt är att jag behöver ändra så mycket mot orginal när allt annat i motor och avgassystem är orört. Det kanske är så enkelt att rörliga delar i förgasaren är slitna och att orginalbestyckning inte längre är den optimala...
 
Last edited:
Jag flyttade ner clipsen 2 snäpp på min idag, det försvann helt.

Jag ska nog prova att flytta ett eller två hack på min också men som jag sagt tidigare tycker jag det är märkligt att orginalbestyckning inte fungerar på en hoj som är orginal rakt igenom (i alla fall på alla punkter som är relevanta i detta fall).
 
Min e oxå orginal o jävlar i mig vad det kan smälla :)
Bra att det lirade med clipset, ska prova själv har bara inte pallat.
2 hack... Den bluddrar inte eller tenderar att dö om du vrider snabbt på rullen från tomgång?
 
Klart det smäller när man släpper av gasen, har det gjort på alla mina bågar, iuförsig inprincip raka rör på alla! Var även så på min förre glidare och så på min KTM, är väl för 17 ingen fara, lite gött ljud är vad det är, alltid kul att skrämma upp lite sossekärringar;)
 
Klart det smäller när man släpper av gasen, har det gjort på alla mina bågar, iuförsig inprincip raka rör på alla! Var även så på min förre glidare och så på min KTM, är väl för 17 ingen fara, lite gött ljud är vad det är, alltid kul att skrämma upp lite sossekärringar;)

Vi snackar inte vanligt knattrande utan regelrätta knallar, det är störande när man kör, skjuter sönder ljuddämparen och stör omgivningen (för som du säkert vet så har banor hårda bullerkrav)
 
Idag när jag bytte till ytterligare en storlek större lågfartsmunstycke upptäckte jag att luftskruvens position inte alls har någon betydelse, fullt inskruvad eller 3 varv ut gör ingen skillnad. Varvtalet på tomgång ändrades men det var så marginellt att jag inte ens är säker på att det verkligen ändrades... Inga andra skillnades noterades när jag skruvade på luftskruven.

men om det verkligen inte gör ngn skildnad på blandskruven så har du förstort munstycke och ska gå ner i storlek.
 
Last edited:
men som jag sagt tidigare tycker jag det är märkligt att orginalbestyckning inte fungerar på en hoj som är orginal rakt igenom QUOTE]


Har samma symptom på min Husa, tycker också att det har blivit värre nu, har kört drygt 12 timmar totalt, sist jag var ute lät det som om jag hade en akterskytt med k-pist...
 
när bytte du tändstift sist ? annars skulle jag säga för litet högfart alterativt fel inställd acc pump.
 
Min husa med akra helsystem baksmäller inte mkt alls.
Lite låter de ju men verkligen inga pistolskott
 
när bytte du tändstift sist ? annars skulle jag säga för litet högfart alterativt fel inställd acc pump.

Tändstiftet är inte speciellt gammalt och bytet gjorde ingen skillnad, acc pumpen är inte ens inställd för det har jag ingen... Hur påverkar högfartmunstycket? Det är ju på avslag det smäller och då jobbar väl inte det munstycket alls, eller?

men om det verkligen inte gör ngn skildnad på blandskruven så har du förstort munstycke och ska gå ner i storlek.

Den skillnaden uppkom först när jag gick från 40 till 45 i lågfart, det var ett byte jag gjorde på inrådan från andra men tyckte själv att det lät stort. Ska nog gå tillbaka till 40 och sedan prova att ändra nålen enligt ovan.
 
Last edited:
slå nu era skallar ihop och hjälp erik med detta för han blir snart svartflaggad på banan och förlorar sina kompisar, helt seriöst kände jag en smäll på 6-7 m avstånd när jag va bakom honom på min hoj
 
Klart det smäller när man släpper av gasen, har det gjort på alla mina bågar, iuförsig inprincip raka rör på alla! Var även så på min förre glidare och så på min KTM, är väl för 17 ingen fara, lite gött ljud är vad det är, alltid kul att skrämma upp lite sossekärringar;)

nej det är inte klart att det ska smälla näär man slår av på gasen.inte speciellt nyttigt heller då en massa saker kan gå sönder, och inte nog med det så kan ju borgarkärringarna dö av rädsla,
 
nej det är inte klart att det ska smälla näär man slår av på gasen.inte speciellt nyttigt heller då en massa saker kan gå sönder, och inte nog med det så kan ju borgarkärringarna dö av rädsla,

Vad kan gå sönder? Och hur skulle man kunna undvika det menar du?
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top