Pressa tillbaka kolvarna på bakre bromsok till Suzuki Bandit 1200 03

Banditen100

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2014
Ort
Arvika
Hoj
2003 Suzuki Bandit 1200
Hej! Jag behöver tips på hur jag kan pressa in bromskolvarna i oket, jag kan inte få i dom nya beläggen. Tack på förhand
 
stor polygrip brukar ju göra tricket om det inte är till bil som ofta har modell som ska skruvas in... locket på vätskebehållaren bör vara loss för att hjälpa till
 
ATt tänka på när man tar av locket på behållaren för att pressa tillbaka kolvarna är att hålla ett öga på den så det inte rinner över och blaskar bromsvätska på allt möjligt, det är elakt mot färg.
Annars brukar jag trycka tillbaka kolvarna med tummarna, och om de är tjuriga, någon stor tång. Trots att jag har ett bromskolvsverktyg som jag blev så illa tvungen att skaffa på grund av en biljäkel. :gnissla
 
Ska ju inte behövas öppna locket för så länge inte någon efterfyllt i takt med att klossarna slitits så ska det finnas utrymme för vätskan kvar i behållaren och finns det inte det så känner man ganska tydligt att det blir stumt.
 
Har du ABS på hojen? I så fall rekommenderas det att lossa på luftnippeln när du pressar in kolven, detta för att inte trycka tillbaka ev partiklar från oket in i ABS- enheten. Kan även underlätta på system utan ABS. Sätt en genomskinlig slang på nippeln och lossa FÖRSIKTIGT, så slipper du få in luft den vägen.
Du har med största sannolikhet inte kolvar som behöver skruvas in, det är bara i ok med integrerad handbroms som det är så :hihi
 
Kanske dags att göra en helrenovering på kolvar och o-ringar? risken är ju att du puttar in skiten i o-ringarna om du behöver pressa satan...
Är nog så..
På ett välfungerande ok skall man med fingrarna lätt kunna trycka tillbaka kolvarna..
Efter att ha renoverat ett antal ok har jag konstaterat att skillnaden är ..markant :tummenupp
(Nu talar vi om lösa ok..)
 
Är nog så..
På ett välfungerande ok skall man med fingrarna lätt kunna trycka tillbaka kolvarna..
Efter att ha renoverat ett antal ok har jag konstaterat att skillnaden är ..markant :tummenupp
(Nu talar vi om lösa ok..)
Du måste nu mena presis ihopmonterade då man smort ringarna (och kolvarna) med tillhörande monteringspasta "bromsokspasta" (som ger också bra glid). Med välfungerande men gamla ok, då pastan torkad, måste du ha riktigt starka fingrar om du verkligen kan trycka in kolvarna.. :-)
 
Du måste nu mena presis ihopmonterade då man smort ringarna (och kolvarna) med tillhörande monteringspasta "bromsokspasta" (som ger också bra glid). Med välfungerande men gamla ok, då pastan torkad, måste du ha riktigt starka fingrar om du verkligen kan trycka in kolvarna.. :-)

Jag har då aldrig haft en hoj där jag kunnat pressa in kolvarna med fingrarna, gissar att jag bytt belägg 20-30 ggr.

Sist fick jag saxa två koben, som en stor tång, för att pressa in dem.
 
Det går bra att ta ett plattjärn eller liknande och en skiftnyckel och vrida lite försiktigt. Man kan behöva pressa jämt och horisontellt på kolvens båda sidor samtidigt för att kolven ska löpa lätt.
 
Skulle vilja påstå att om man ej kan pressa in kolvarna för hand så gör man något fel. En kolv och ett ok som är rengjort och uppsmort behöver inte alls mycket presskraft för att kolven skall åka tillbaka in i oket.

MEN MEN MEN om man inte får kolven helt rät i både horisontell samt vertikal led så kommer det krävas verktyg att få in kolven, sen kan det variera från ok till ok också.
 
Det är väl jag som är en fegis, var rädd om fingrarna bara!:fakta

Vet inte riktigt hur man lyckas med det när man skall pressa tillbaka kolvarna på oket???


Sen menar jag givetvis att det skall gå och pressa tillbaka kolvarna om man haft av oket och rengjort samt smörjt upp det.

Men om kolvarna suttit där sen motorcykeln lämnade fabriken är det en helt annan sak...
 
Hahahahaha!

Kan tänka mig fingrarna blir så om man stoppar in dem i oket och kör med tryckluft.

Annars ska man va jävligt begåvad.

Fö.

Jag brukar ta bort beläggen. Trycka ut kolvarna så färsk metall syns. På med valfri rengöringsmedel och skrubba(kör själv med tandborste och fälgrengörningsmedel) sen spola av med bromsrengörningsmedel och torra.

När jag köper nya ok eller hoj så brular jag ta ut kolvarna och polera dem i polermaskin så ytan blir halare än en strippstång kl 0530 på valfri strippshow i Malmö.

Håller sig i väldigt fint skick. Glider fint och lätt och rengöra.

Håller även mot salt och skit!!
 
Hahahahaha!

Kan tänka mig fingrarna blir så om man stoppar in dem i oket och kör med tryckluft.

Annars ska man va jävligt begåvad.

Fö.

Jag brukar ta bort beläggen. Trycka ut kolvarna så färsk metall syns. På med valfri rengöringsmedel och skrubba(kör själv med tandborste och fälgrengörningsmedel) sen spola av med bromsrengörningsmedel och torra.

När jag köper nya ok eller hoj så brular jag ta ut kolvarna och polera dem i polermaskin så ytan blir halare än en strippstång kl 0530 på valfri strippshow i Malmö.

Håller sig i väldigt fint skick. Glider fint och lätt och rengöra.

Håller även mot salt och skit!!

Men vad fan? Strippstång är inte hal alls, den är kullagrad.
 
Som sagt, rengör gärna kolvarna. Du kan vrida på dom med en låsringstång inuti kolven, och lägg nåt emellan när du trycker in dom, blir fula märken annars.
 
Trode de hade kontinuerlig ytsmörjning... :va Jag borde iofs veta för min chafför påstår att jag har varit uppe och dansat runt stången.

Finns faktiskt båda varianterna men en riktig proffs-pole är kullagrad. men för all del, berätta mer. Eller är minnet helt raderat? :D
 
jag brukar använda en skruvtving
inte dessa nya snabb tvinger men gammal häderlig smedtvinga
då kan man lägga något mellan tvingen o oket så man inte repar
o man får et jämt tryck på kolven
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top