Banditen100
Ny medlem
Hej! Jag behöver tips på hur jag kan pressa in bromskolvarna i oket, jag kan inte få i dom nya beläggen. Tack på förhand
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är nog så..Kanske dags att göra en helrenovering på kolvar och o-ringar? risken är ju att du puttar in skiten i o-ringarna om du behöver pressa satan...
Du måste nu mena presis ihopmonterade då man smort ringarna (och kolvarna) med tillhörande monteringspasta "bromsokspasta" (som ger också bra glid). Med välfungerande men gamla ok, då pastan torkad, måste du ha riktigt starka fingrar om du verkligen kan trycka in kolvarna..Är nog så..
På ett välfungerande ok skall man med fingrarna lätt kunna trycka tillbaka kolvarna..
Efter att ha renoverat ett antal ok har jag konstaterat att skillnaden är ..markant
(Nu talar vi om lösa ok..)
Du måste nu mena presis ihopmonterade då man smort ringarna (och kolvarna) med tillhörande monteringspasta "bromsokspasta" (som ger också bra glid). Med välfungerande men gamla ok, då pastan torkad, måste du ha riktigt starka fingrar om du verkligen kan trycka in kolvarna..![]()
Det är väl jag som är en fegis, var rädd om fingrarna bara!
View attachment 427783
View attachment 427784
Det är väl jag som är en fegis, var rädd om fingrarna bara!![]()
Hahahahaha!
Kan tänka mig fingrarna blir så om man stoppar in dem i oket och kör med tryckluft.
Annars ska man va jävligt begåvad.
Fö.
Jag brukar ta bort beläggen. Trycka ut kolvarna så färsk metall syns. På med valfri rengöringsmedel och skrubba(kör själv med tandborste och fälgrengörningsmedel) sen spola av med bromsrengörningsmedel och torra.
När jag köper nya ok eller hoj så brular jag ta ut kolvarna och polera dem i polermaskin så ytan blir halare än en strippstång kl 0530 på valfri strippshow i Malmö.
Håller sig i väldigt fint skick. Glider fint och lätt och rengöra.
Håller även mot salt och skit!!
Men vad fan? Strippstång är inte hal alls, den är kullagrad.
Trode de hade kontinuerlig ytsmörjning...Jag borde iofs veta för min chafför påstår att jag har varit uppe och dansat runt stången.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |