Prejad vid omkörning

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tror inte han åker dit på det, ord står mot ord.
Däremot tror jag farbror Polisen gärna snackar med han.



Stora vitsen med att polisanmäla en sådan sak direkt är:

1, även om polisen inte gör någonting direkt kommer det in i deras statistik. Gäller även tex bensinstölder ur bilar etc, de patrullerar extra om det kommer in flera anmälningar...

2, han kanske redan har några liknande grejor på sig. Då blir det jobbigare att bortförklara varje enskilt fall...
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Vid polisanmälan bör väl något papper skickas till honom iallafall? Det skrämmer ju säkert honom lite så jag tycker att det är värt att försöka även om det inte skulla leda nånvart.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Polisanmäl.

Sedan artigt men bestämt göra ett hembesök. Med detta menar jag inte slagträn och ankarlinor utan ett hedeligt snack, öga mot öga.
Förklara situationen och undra helt enkelt vad fan han sysslade med.

Våld och hävdelsebehov kan vi lämna åt störda människor.

Är han en förståndig männsika och ber om ursäkt och lovar att inte vara sinneshandikappad igen i trafiken så dra tillbaka anmälan. Om inte, gå hela vägen och bortse från det jag skrev innan denna mening...

Ta fram kEtTingen!
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Skit i polisanmälan.

Finns ingen vits med att polisanmäla, så länge en olycka inte har hänt. Det som kommer hända är att du slösar tid och energi på något som i slutändan kommer sammanfattas så här i polisrapporten, ärendet är nedlagt i brist på bevis.

Hembesök och dylikt är egentligen bara onödigt, det kommer med största sannolikhet inte leda till något heller. Och glöm inte att du ändå har sparkat in hans bildörr, det kommer inte att vara till din fördel oavsett hur kass han är på att köra bil.


Just my 5 cent´s
 

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Ort
på en väldigt skön plats
Hoj
Se garage
Skit i polisanmälan.

Finns ingen vits med att polisanmäla, så länge en olycka inte har hänt. Det som kommer hända är att du slösar tid och energi på något som i slutändan kommer sammanfattas så här i polisrapporten, ärendet är nedlagt i brist på bevis.

Hembesök och dylikt är egentligen bara onödigt, det kommer med största sannolikhet inte leda till något heller. Och glöm inte att du ändå har sparkat in hans bildörr, det kommer inte att vara till din fördel oavsett hur kass han är på att köra bil.


Just my 5 cent´s

Vad pratar du om? Klart han ska polisanmäla som alla andra tycker. ÄVEN om ingen utredning sker så kommer dé läggas upp på statistiken och ungejäveln får också en kråka i registret. Tänk om han gör samma sak mot nån av oss andra och nånting mot förmodan skulle faktiskt hända? "Nä, han har inget i registret så dé blir 25 dagsböter bara". Såna människor ska man inte låta komma undan HELT.

POLISANMÄL!
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Polisanmäl tveklöst.

Borde ju gå att rubricera det som allt från mordförsök till försök till vållande av kroppsskada alt grov vårdslöshet i trafik.

I sämsta fall leder ju en polisanmälan i alla fall till att grabben får ett telefonsamtal från polisen och det är ju bättre än ingenting.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
polisanmäl.

sen besöker du bölingen med din nya go pro kamera gömd i rocken, och får honom att erkänna allt på video. muauahahah
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom vad som hänt vid omkörningen blir två versioner (ifall han har förstånd att neka) så blir det ord mot ord och han frikänd.
Du har däremot sparkat i hans dörr (vilket du erkänt) och därför skall du/ditt försäkringsbolag ersätta plåtarbeten och omlackering.
Dessutom blir du prickad hos polisen.
Är det värt att gå vidare med de följderna?
Är dörren skadad kommer han nog få sina fiskar varma hemma hos päronen.
Eller själv ha lärt sig att det inte alltid är gratis att preja hojar.
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Skit i polisanmälan.

Finns ingen vits med att polisanmäla, så länge en olycka inte har hänt. Det som kommer hända är att du slösar tid och energi på något som i slutändan kommer sammanfattas så här i polisrapporten, ärendet är nedlagt i brist på bevis.

Hembesök och dylikt är egentligen bara onödigt, det kommer med största sannolikhet inte leda till något heller. Och glöm inte att du ändå har sparkat in hans bildörr, det kommer inte att vara till din fördel oavsett hur kass han är på att köra bil.


Just my 5 cent´s
+1

Polisanmäl inte.

18 åringens version: Du körde för fort, blev irriterad över att han inte flyttade på sig och sparkade därför in hans dörr för att visa ditt missnöje. Bucklan är beviset.

Din version har noll bevis. NOLL!!!
 

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -07
Finns alltid 2 versioner av en historia.

Han kan alltid hävda att han gjorde det för att skydda sig själv, borde falla under lagen om nödvärn, alltså självförsvar...

Polisanmäl. Säg som det är helt enkelt. Att han försökte preja dig och du fotade till han för att åberopa uppmärksamhet, samt ev värja dig från plötslig olycka. Då förstår polisen att erkänner du att du bucklat hans bil i försök att rädda dig själv, kanske de rotar lite extra i det.

Då lär de fråga efter hans version också och vem vet, han kanske faktiskt säger som det är när polisen besöker honom. För ingen 18-åring är kaxig när en snut står i dörröppningen.

O som andra sagt i detta inlägg, du kan ju faktiskt rädda ett liv om du polisanmäler honom, om han nu är så dum i huvet som han verkar vara. Polisanmälan skall ALLTID göras, även om det bara är en småsak. För MKT skit börjar till slut lukta. (ursäkta den dåliga metaforen, men det är det enda jag kommer på så här tidigt på morgonen) ;)
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Det är en barnsligt naiv tro många verkar ha på en polisen.

Allt jag behöver göra är att ta foto på en slumpvis bil i trafiken, anmäla ägaren för en godtycklig företeelse, och han får sitt straff bara jag låter tillräckligt övertygande? Lycka till! :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För ingen 18-åring är kaxig när en snut står i dörröppningen.
Det finns många 18-åringar som är det. Fundera t.ex. över vad som hänt i Egypten, Tunisien och Libyen på sista tiden.
Det finns länder där allmänheten dödar tjuvar (Zaire) eller där man högg av händerna på den som inte betalt sin skatt (Belgiska Kongo). En svensk polis är för många människor ett skämt.
Tom en svensk 16-åring (som jag känner) kan vägra lyda en polismans order att flytta på sig och hellre gripas för ohörsamhet mot polisman än ge upp sin demonstration mot hemtransport av asylsökande från Irak och Afghanistan.
 

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -07
Det är en barnsligt naiv tro många verkar ha på en polisen.

Allt jag behöver göra är att ta foto på en slumpvis bil i trafiken, anmäla ägaren för en godtycklig företeelse, och han får sitt straff bara jag låter tillräckligt övertygande? Lycka till! :D

Vadå naiv? Polisen är väl till för att stoppa brott? Vad har vi annars för användning av dem? O här är det väl ganska uppenbart att något fel har begåtts? Eller ska man bara skita i polisanmäla, för att man själv eller andra inte anser att det är lönt? Det är väl alltid lönt att polisanmäla och vara uppriktig och som sagt tidigare så även om det inte leder till nåt så för polisen register över händelser, även om de inte leder till dom.

Denna 18-åringen kanske har andra incidenter som finns registrerade i brottsregistret. För polisen lär ju ifrågasätta din trovärdighet om det visar sig att du sen innan inte har rent mjöl i påsen.

O skitsamma om det inte leder nånstans. Då har man ju iaf gjort nånting åt saken, även om chansen till upprättelse är ganska liten. Bättre det än att bara sitta på händerna...

Det finns många 18-åringar som är det. Fundera t.ex. över vad som hänt i Egypten, Tunisien och Libyen på sista tiden.
Det finns länder där allmänheten dödar tjuvar (Zaire) eller där man högg av händerna på den som inte betalt sin skatt (Belgiska Kongo). En svensk polis är för många människor ett skämt.
Tom en svensk 16-åring (som jag känner) kan vägra lyda en polismans order att flytta på sig och hellre gripas för ohörsamhet mot polisman än ge upp sin demonstration mot hemtransport av asylsökande från Irak och Afghanistan.

Jo, det är klart det finns det, bara kolla i förorterna i Göteborg bla, där ungdomar, tom yngre än 18 kastar sten och molotov cocktails på polis, ambulans, väktare, brandkår (!)

Man börjar ju undra vart fan den svenska uppfostran tagit vägen!

Jag tycker också att det svenska regelverket är jävligt skevt, men alltid bättre att göra nånting än ingenting alls.

Har han flyt så är 18-åringen inget annat än en fjant som inte skulle skada en fluga, när pappa blå väl drar åt tum-skruvarna lite.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har han flyt så är 18-åringen inget annat än en fjant som inte skulle skada en fluga, när pappa blå väl drar åt tum-skruvarna lite.
Men om han inte är en fjant (tar fjantar och prejar andra på vägen?) så kan det sluta med att Zorban dels har skadat hans bil (vårdslöshet i trafik?) , dels får betala vad det kostar fixa dörren. I bästa fall. I värsta fall måste hela bilen lackas om för det är svårt få rätt nyans.
Kan kosta några 10000-lappar.
 

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Zorban skicka ett pm med fullständigt namn och adress så vet jag med största sannolikhet vem det är och ska ta en diskution med honom.
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Vadå naiv? Polisen är väl till för att stoppa brott? Vad har vi annars för användning av dem? O här är det väl ganska uppenbart att något fel har begåtts? Eller ska man bara skita i polisanmäla, för att man själv eller andra inte anser att det är lönt? Det är väl alltid lönt att polisanmäla och vara uppriktig och som sagt tidigare så även om det inte leder till nåt så för polisen register över händelser, även om de inte leder till dom.

Ja polisen är till för att stoppa brott, jag har själv frågat mig samma sak när det var en person som kom på att sparka in dörren på min bil, och jag polisanmälde och gav regnumret till polisen (ärendet nedlagt i brist på bevis). Självklart har ett fel begåtts en idiot i trafiken och en mindre smart spark i dörrsidan på bilen har inträffat. Ja jag skulle inte polisanmäla ingen olycka hände.
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Jag skulle gjort ett hembesök hos honom och förklarat lugnt o sansat att man inte beter sig så som han gjorde.

Om inget händer han denna gången så kommer han med all sannolikhet att göra om det igen.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top